روش های اخذ تصمیمات داده محور برای کسب و کارها
امروزه زیاد می شنویم که جهان در حال غرق شدن در داده ها است. محتوایی که می خوانید، فیلم هایی که مشاهده می کنید، عکس هایی که پست می کنید و محصولات خریداری شده شما همگی داده هستند. خبر خوب این است که به جای اجازه دادن به تخریب داده ها، میتوانید برای استراتژی رشد کسب و کار خود از تصمیمات داده محور بهره مند شوید.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، تا سال ۲۰۲۰، اطلاعات جدید تولید شده در هر ثانیه برای هر انسانی به ۱٫۷ مگابایت میرسد. با توجه به وجود بیش از ۷٫۷ میلیارد نفر در کره زمین، میزان اطلاعات جدید معادل بیش از ۲۵۰۰۰ فیلم ویدئویی یک ساعته در هر ثانیه است!
تمام رفتارهای دیجیتالی ما ثبت شده است. اما برای بسیاری از شرکتها، این دادهها در داشبورد و پایگاه داده قرار دارند و هرگز مورد استفاده قرار نمیگیرند. خبر خوب این است که به جای اجازه دادن به تخریب داده ها، میتوانید از آنها برای استراتژی رشد کسب و کار خود استفاده کنید تا تصمیمات بهتری بگیرید.
در این مقاله، همه چیز درباره تصمیمات داده محور را به اشتراک خواهیم گذاشت، اینکه چگونه کسب و کار شما میتواند از دادهها برای تصمیمگیری استفاده کند. روند بهره مندی از تصمیمات داده محور شامل یک فرایند پنج مرحلهای است که میتوانید برای گرفتن تصمیمات هوشمندتر از آنها استفاده کنید.
تعریف تصمیمات داده محور
تصمیمات داده محور یعنی به جای اینکه با استراتژی که به نظر شما بهترین است همراه شوید، با استفاده از دادهها تصمیمات کسب و کار را پیش میبرید. در تصمیمات داده محور که اغلب به عنوان DDDM یا تصمیمگیری مبتنی بر اطلاعات نیز شناخته میشود، شما اطلاعات تاریخی را برای تجزیه و تحلیل روند و تصمیمگیری برای آینده بر اساس آنچه در گذشته جواب داده است، جمع میکنید؛ نه اینکه بر اساس احساسات غریزی، نظر یا تجربه تصمیم بگیرید.
چگونه میتوانید از تصمیمگیری مبتنی بر داده بهرهمند شوید
در کسب و کار همیشه ریسک وجود دارد، اما تصمیمات مبتنی بر داده، شما را در برابر تصمیمگیریهای خطرناک مصون میکند. به عنوان مثال، تصور کنید که در حال برنامهریزی استراتژی بازار برای یک شرکت SaaS هستید. به جای اینکه از ابتدا شروع کنید و امیدوار باشید که یک استراتژی جدید کارساز باشد، نگاهی به راهاندازی ویژگیهای قبلی محصول خود بیندازید. چه چیزی جواب داد؟ آن را تکرار کنید. هر کاری که نتیجه نداد را پیادهسازی نکنید.
به زبان ساده، کارهایی که قبلا جواب داده است را تکرار کرده و کارهایی که نتایج چندان خوشایندی را به دنبال نداشته است کنار بگذارید. همه این موارد براساس دادههایی تعیین میشوند که برای تصمیمگیری دقیقتر در زمینه کسب و کار جمعآوری کردهاید. کسب و کارهایی که از کلان داده (Big Data) و تصمیمات داده محور استفاده میکنند با افزایش ۸-۱۰٪ سود و ۱۰٪ کاهش در هزینههای کلی مواجه شدند.
اگر هنوز متقاعد نشدهاید، این واقعیت را در نظر بگیرید در حالی که ۹۱٪ شرکتها میگویند تصمیمگیری مبتنی بر داده برای رشد کسب و کار آنها مهم است، تنها ۵۷٪ شرکتها گفتند که تصمیمات خود را براساس دادهها اتخاذ میکنند. تصمیمات داده محور راهی عالی برای دستیابی به مزیت رقابتی، افزایش سود و کاهش هزینهها است!
چگونگی اخذ تصمیمات داده محور استفاده
اکنون میدانید که چگونه میتوانید از تصمیمگیری مبتنی بر داده بهرهمند شوید، قدم بعدی این است که شناسایی کنید چگونه سازمان شما میتواند از دادهها برای تصمیمگیری در مورد چگونگی رشد کسب و کار خود استفاده کند.
به عنوان مثال، میتوانید از دادهها برای یافتن موارد زیر استفاده کنید:
امور مالی: مقرون به صرفهترین روش استخدام پرسنل جدید یا ارزانترین راه تبلیغ محصول جدید چیست؟
رشد: چه فعالیتهایی میتوانید برای جلوگیری از رویگردانی انجام دهید؟ چگونه وفاداری مشتری را بهبود میبخشید؟ آیا ویژگیهای جدیدی که برنامهریزی میکنید بر اهداف کسب و کار شما تأثیر میگذارد؟
بازاریابی و فروش: کدام کانال تبلیغاتی بهترین ROI (نرخ بازگشت سرمایه) را کسب میکند؟ کدام فعالیتهای فروش بیشترین بازده را به همراه دارند؟
خدمات مشتری: مقرون به صرفهترین راه برای مدیریت تیکتهای پشتیبانی چیست؟ کدام کانالها زمان پاسخ را بهبود میبخشند؟
نحوه استفاده تصمیمات داده محور در مورد کسب و کار
قبل از آنکه داشبورد شرکت خود را آنالیز کنید، بهتر است با یک برنامه عملی شروع کنید که جزئیات نحوه پیدا کردن دادههای مورد نیاز را توضیح میدهد و مهمتر از همه، دادهها را برای تصمیمگیری صحیح در مورد کسب و کار تفسیر میکند.
هر تصمیمی که میگیرید لازم است که از اهداف اصلی کسب و کار شما شروع شود. بنابراین، با پرسیدن این سوال از خود شروع کنید: چه اهدافی را میخواهید بهبود بخشید؟ هنگام تصمیمگیری، از مهمترین موارد شروع کنید.
به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما میخواهید افراد بیشتری عضو پرمیوم ابزار SaaS برتر شما در اروپا شوند. در این حالت، به دست آوردن ثبت نام بیشتر اولویت اصلی شما است. اما در مرحله تحقیق، ممکن است دریابید که ۷۵٪ اشتراک پرمیوم از نروژ و کمتر از ۱۰٪ از انگلیس یا آلمان است.بنابراین، هدف “افزایش اشتراکهای پرمیوم در انگلیس و آلمان” است. پس از تصمیمگیری، برای پشتیبانی از آن به داده نیاز خواهید داشت.
بیشتر بخوانید: بازاریابی چابک، یک مفهوم مدرن برای کسبوکارهای رشدمحور
شکی نیست که دادهها برای هر کسب و کار SaaS ابزاری ارزشمند است. در واقع شرکتهایی که از دادهها برای تصمیمگیری استفاده میکنند، هزینهها را کاهش و سود را افزایش میدهند. اگر میتوانید از دادهها برای اثبات اینکه تصمیمات شما تأثیر مثبتی بر رشد کسب و کارها دارد استفاده کنید، وقت آن است که تجزیه و تحلیل دادهها را در CRM، گزارش خدمات مشتری، داشبورد فروش و برگههای Excel تجزیه و تحلیل کنید.
دفعه بعدی که باید تصمیم بگیرید، آن را بر اساس دادههایی که در اختیار دارید اتخاذ کنید. این میتواند تکنیکی باشد که شما برای تأمین رشد، تصاحب رقبا و به دست آوردن مشتریان بلند مدت و وفادار به آن نیاز دارید.