گرانی کاغذ و چاپ موثر در وضعیت بازار نشر
فتاحی نویسنده و پژوهشگر گفت: وضعیت بازار نشر متاثر از شرایط اقتصادی موجود است، گرانی کاغذ و مسائل مربوط به چاپ در قیمت کتاب و وضعیت فروش آن موثر است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ مهناز فتاحی نویسنده و پژوهشگر گفت: وضعیت بازار نشر متاثر از شرایط اقتصادی موجود است، گران بودن قیمت کاغذ و مسائل مربوط به چاپ مواردی هستند که در قیمت تمام شدهی کتاب و وضعیت فروش آن موثر خواهند بود.
وی افزود: تاثیر وضعیت بازار نشر بر سه حلقه ارتباطی است یعنی نوسانات موجود تاثیر زیادی را بر ناشر، کتابفروش و مخاطب خواهد گذاشت، در دوران کرونا شرایطی وجود داشت که باعث تعطیلی اکثر کتاب فروشیها شده بود و با وضعیت نابسامان نشر قابل پیش بینی است که شرایط اقتصادی کشور باعث شود قیمت تمام شدهی یک کتاب افزایش پیدا کند.
فتاحی ادامه داد: علاقهی کم افراد به کتاب و کاهش تقاضای خرید آن موضوع مهمی است که مخاطب باید با ایجاد علاقه، به مطالعه کتاب روی بیاورد. با کاهش تقاضای خرید کتاب از سوی مردم کتاب فروشیها متضرر خواهند شد و به مرور از این راه کسب درآمدشان قطع خواهد شد، در چنین وضعیتی کتاب فروش به سراغ شغلی پردرآمدتر میرود.
این نویسنده و پژوهشگر گفت: برای افزایش تقاضای کتاب در جامعه صرف شعار و برنامه ریزی کاربردی نیست و باید بدانیم چگونه میتوان میزان طلب کتاب را از سمت مردم افزایش دهیم. اگر بتوانیم بر اساس اصولی دقیق بر روی کودکان سرمایه گذاری کنیم و برای علاقه مند کردن آنها به بحث کتاب و کتابخوانی موثر باشیم این تقاضا در کودکان و نوجوانان به وجود خواهد آمد.
بیشتر بخوانید: برگزاری دومین کنفرانس پژوهشهای نشر
فتاحی با اشاره به اینکه انتظارات در زمینهی حمایت از کتاب و کتابخوانی اصولا از سوی نهادهای دولتی است، افزود: از دولت این انتظار وجود دارد که برای گسترش فضای کتابخوانی در کشور طرحی حمایتی ارائه و اجرایی کند، تاثیر ظرفیتهای غیر دولتی، چون مردم و به ویژه خیرین بر هیچ کس پوشیده نیست.
وی در ادامه درباره وضعیت بازار نشر گفت: راه اندازی کافه کتاب ها پدیده جدیدی است که کتاب فروشیها سعی میکنند تا گروه گستردهای از مردم برای استفاده از کتاب به آنها مراجعه کنند. کتاب فروشیها فقط مغازههایی نیستند که کتاب عرضه میکنند در حقیقت کتابفروشیها نمادی از فرهنگ مردم و کشور ما هستند، فعال بودن کتابفروشیها نشان دهنده جایگاه فرهنگ در میان مردم و میل و رغبت آنها نسبت به مقولهی فرهنگ و ادبیات است.
فتاحی افزود: یک سری طرحها همانند ساخت فیلم و انیمیشن، نمایش بر اساس محتوای کتاب قابلیت اجرایی دارند، همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی و حمایت صداوسیما و رسانهها از کتابفروشیها میتواند در فعال بودن کتابفروشیها موثر باشد.
وی در پایان گفت: چنانچه بسیاری از فعالیتها کتاب محور شود و دستهای از فعالیتهایی که به سبب محتوایشان به کتاب فروشیها منتقل شوند در فعال ماندن کتابفروشیها موثر خواهد بود.