گزارش ها و مطالعات جهانی نشان می دهند که بازار «چاپ دیجیتال روی پارچه» به سرعت در حال رشد است. ارزش جهانی چاپ پارچه در سال ۲۰۱۹، معادل ۲/۲ میلیارد دلار تخمین زده شده و انتظار می رود این رقم تا سال ۲۰۲۷ با رشد ۱۹ درصدی، به ۸/۸ میلیارد دلار برسد. همچنین ارزش جهانی پارچه تا سال ۲۰۱۸، ۶/۱۴۶ میلیارد دلار بود که انتظار می رود سال ۲۰۲۵ تا رقم ۸/۹ درصد رشد داشته باشد.
فناوری جوهرافشان در چاپ دیجیتال روی پارچه
شرکت Sun Chemical فعال در حوزه مواد چاپ پارچه، به تازگی از تصمیم خود برای بهره گیری از فناوری کمپانی Sensient Hmaging در چاپ پارچه خبر داده که به نظر می رسد برای این صنعت بسیار مناسب باشد.
شرکت سان کیمکال یکی از بزرگ ترین کمپانی های فعال در حوزه چاپ دیجیتال روی پارچه محسوب می شود که به شکل گسترده از فناوری جوهرافشان به عنوان فرآیند چاپ استفاده می کنند، اما با بهره گیری از فناوری شرکت Sensient Imaging که در لیست پانزده کمپانی بزرگ مرکب در آمریکای شمالی قراردارد، این شرکت می تواند پتانسیل ها و حوزه های فعالیت خود را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
سهم فناوری های چاپ دیجیتال روی پارچه فقط ۶ درصد است که هنوز بسیار کم است اما پتانسیل های رشد در این حوزه بسیار بالاست و با توسعه ماشین آلات و مرکب های مخصوص چاپ دیجیتال روی پارچه، این فرصت رشد بیشتر و بیشتر هم می شود. مثلاً یکی از دغدغه های امروز در صنعت چاپ پارچه، همگام شدن آن با تغییرات سریع صنعت مد و لباس است.
برای اینکه صنعت چاپ پارچه بتواند خود را با سفارش های متغیر در صنعت مد هماهنگ و همگام کند، باید از فناوری های دیجیتال که هم سرعت چاپ را تسریع می بخشند و هم امکان تغییر سریع سفارشات را به وجود می آورند، بهره بگیرد.
در حال حاضر صنعت چاپ پارچه به سرعت خود را با چاپ دیجیتال سازگار می کند. رشد چاپ دیجیتال در این صنعت قطعی ست زیرا رفتار مشتریان، فعالان حوزه پارچه را ملزم به بهره گیری از مزایای چاپ دیجیتال می کند.
مدهای متغیر فصلی، استفاده از طیف گسترده از رنگ ها و طرح های مختلف و مطابق با مد روز و تولید کالکشن های مختلف لباس توسط بزرگ ترین برندهای دنیا همه نشانگر این است که بدون استفاده از چاپ دیجیتال، چاپ پارچه به هیچ وجه نمی تواند پاسخ گوی نیاز مشتریان امروز باشد.
به ویژه که با مهم تر شدن مسئله پایداری در تولید و کالای نهایی، چاپ دیجیتال با تولید کمتر زباله و نیز مصرف آب و انرژی کمتر، بهترین فناوری محسوب می شود. از دیگر مزایای چاپ دیجیتال نسبت به فرآیندهای سنتی مثل اسکرین و فلت بد، این است که لازم نیست برای به صرفه بودن چاپ، حجم سفارش شما حداقل هزار کار برای هر دور باشد بلکه با چاپ دیجیتال می توان سفارشات محدود ـ حتی به تعداد انگشتان یک دست ـ را هم قبول کرد.
چاپ طرح های پیچیده و دارای چندین رنگ مختلف هم دیگر کاری پرخطر محسوب نمی شود. بلکه کاری است که چاپ دیجیتال در آن میدان دار است. در کل اینکه تقاضا برای چاپ با مدت زمان کوتاه، تغییر سریع سفارشات، پایداری فرآیند و محصول و چاپ با کیفیت عالی، لزوم استفاده از فنآوری دیجیتالی در صنعت پارچه را به صورت خوبی روشن می کند.
طراحان و چاپ دیجیتال !
یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد چاپ دیجیتال در صنعت پوشاک، طراحان مد هستند. استفاده از ماشین های جوهرافشان به جای پرینترهای سنتی مثل فلت بد یا اسکرین، به طراحان امکان می دهد که طرح های خود را به تعداد دلخواه و در زمان کوتاه تر آماده کنند و هر زمان که لازم باشد بتوانند تغییرات سریع را در آنها اعمال کنند.
از دیدگاه یک طراح، چاپ دیجیتال یعنی محدودیت کمتر و دسترسی به طیف تمام نشدنی ای از رنگ. با چاپ روتاری، طراح تنها به ۸ تا ۱۲ رنگ دسترسی دارد و آماده سازی هر سیلندر اسکرین هم ۳۰۰۰ دلار هزینه بر می دارد. اما با چاپ دیجیتال همه این محدودیت ها برداشته می شود و طراح می تواند خلاقیت خودش را به راحتی به اجرا در آورد.
با استفاده از چاپ دیجیتال طراح دیگر لازم نیست کار خود را برای به صرفه بودن در تعداد بالا چاپ کند. بلکه می تواند هر طراح را با توجه به نیاز خود به تعداد بسیار محدود هم به چاپ برساند و بعد سفارش خود را تغییر دهد. با این کار از حجم بالای چاپ که ممکن است بعداً روی دست طراح بماند نیز جلوگیری می شود.
برای انتخاب چاپ دیجیتال روی پارچه به جای فناوری سنتی تر دلایل زیادی می توان ارائه کرد: آزادی عمل در چاپ با هر تعداد سفارش کار، امکان چاپ کار با طرح های ظریف تر و پیچیده تر و کاهش پیماندهای شیمیایی و کاهش مصرف آب که هر دو برای پایداری محیط زیست بسیار مهم اند.
انعطاف پذیری بیشتر و اعمال سریع ایده های خلاقانه طراحان بر روی محصول نهایی یکی از ویژگی های مهم برای طراحان محسوب می شود که با چاپ دیجیتال برایشان فراهم است. در واقع چاپ دیجیتال روی پارچه راه حل بسیار مناسبی برای چالش ها و محدویت های طراحان فعال در حوزه مد و پوشاک به شمار می رود. امروزه ۲۰ تا ۳۰ درصد از سهم چاپ پارچه در صنعت مد توسط فرآیندهای چاپ دیجیتال انجام می گیرد و با تغییر سلیقه مشتریان براس سفارشی سازی هرچه بیشتر پوشاک، در سال های آینده این رقم به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.
منبع: صنعت چاپ