ترکیب فروش چیست و چه اهمیتی در کسب و کارها دارد
هنگامی که دارای کسب و کاری هستید، مهم است که عواملی را که به موفقیت کمک میکنند، شناسایی کنید. شرکتها در بسیاری از صنایع، ترکیب فروش (Sales Mix) را دنبال میکنند تا درک بهتری از آنچه میفروشند و تأثیر آن بر جریان درآمدشان به دست آورند. محاسبه ترکیب فروش شرکت همچنین میتواند به شما در شناسایی روندها و تصمیمگیری آگاهانه برای کسب و کارتان کمک کند. در این مقاله، ترکیب فروش را مورد بحث قرار میدهیم.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، ترکیب فروش به نسبت محصولات و خدمات مختلف شرکت شما اشاره دارد. این نشاندهنده هر کالای فروختهشده و حاشیه سودی است که ایجاد میکند. به هر حال، هر محصول یا خدماتی که کسبوکار شما ارائه میدهد احتمالاً دارای قیمت متفاوت و حاشیه سود منحصر به فردی است. تغییر ترکیب شرکت شما میتواند سود خالصی را که جمعآوری میکنید کاملاً تغییر دهد، حتی اگر تعداد فروش ثابت بماند.
با انجام تجزیه و تحلیل ترکیب فروش، میتوانید مواردی را که بیشترین سود را برای شرکت شما به ارمغان میآورند، شناسایی کنید. سپس میتوانید مشخص نمایید که کدام محصولات یا خدمات، شایسته تمرکز تیم شما هستند.
اگر یکی از خدمات به طور قابل توجهی سود بیشتری نسبت به سایرین ایجاد کند، ممکن است تصمیم بگیرید که منابع تحقیق و توسعه (R&D) بیشتری را به آن اختصاص دهید، یک کمپین بازاریابی با تاثیر بالا برای تبلیغ آن طراحی کنید یا یک تیم خدمات مشتری بزرگتر را برای پشتیبانی از آن اختصاص دهید. پس از اصلاح تمرکز و تغییر ترکیب فروش، سود خالص سازمان شما میتواند افزایش یابد.
برعکس، تجزیه و تحلیل ترکیب فروش شما همچنین میتواند موارد کم سودی را که درصد کمتری از منابع بازاریابی و فروش را میطلبند، برجسته سازد. به جای تبلیغ اقلام کمسود، میتوانید بودجه بازاریابی یا تحقیق و توسعه خود را به پیشنهادات با سود بالا تغییر دهید. در نتیجه، سود شما میتواند افزایش یابد در حالی که هزینههایتان ثابت میماند.
ترکیب فروش برای هر کسبوکاری حیاتی است، جدا از اینکه ابزاری مؤثر برای اندازهگیری سودآوری یک کسبوکار میباشد، ابزاری است که به شناسایی سودآورترین کالاهایی که میتوانند به فروش برسند به منظور به حداکثر رساندن سود کمک میکند.
ترکیب فروش یک معیار مهم برای اندازهگیری رشد کلی و سودآوری یک کسب و کار میباشد. به عنوان مثال، اگر محصول A یک شرکت بیشتر از محصول B بفروشد، شرکت ممکن است تصمیم بگیرد که نسبت بیشتری از محصول A را به فروش برساند تا سودآوری و رشد را افزایش دهد.
ترکیب فروش برنامهریزیشده
این محاسبه نشاندهنده نسبت محصولات یا خدماتی است که شرکت شما قصد دارد در یک دوره زمانی مشخص مانند یک فصل یا یک سال بفروشد. سازمانها این عدد را از قبل محاسبه کرده و از آن برای اهداف برنامهریزی استفاده میکنند. دانستن ترکیب فروش برنامهریزیشده شما برای تخمین سود، تعیین هزینههای عملیاتی و خرید سرمایه ضروری است.
ترکیب فروش واقعی
این محاسبه ترکیب، نسبت محصولات یا خدماتی که کسب و کار شما در یک بازه زمانی خاص فروخته است را نشان میدهد. شرکتها این عدد را پس از پایان دوره زمانی تعیین کرده و از آن برای مقاصد گزارش استفاده میکنند. محاسبه ترکیب فروش واقعی شما برای درک سود شرکت و بهبود استراتژی کسب و کار کلیدی است.
بیشتر بخوانید: خرده فروشی آنلاین و راه های راه اندازی آن
هر صاحب کسب و کاری باید دو منبع ترسناک را مدیریت کند: پول و زمان. در نگاه اول، سرمایهگذاری در تلاشهای بازاریابی و فروش برای افزایش درآمد همیشه باید نتیجه دهد. با این حال، اگر با دقت به ترکیب فروش محصول خود نگاه نکنید، سود شرکت را به حداکثر نخواهید رساند. این فقط در مورد فروش کل نیست. همچنین باید هر محصولی را که میفروشید و سود حاصل از آن را در نظر بگیرید.
ترکیب فروش به نسبت محصولاتی که یک کسب و کار میفروشد اشاره دارد، این یک محاسبه است که به دنبال شناسایی تنوع محصولات و نسبتی میباشد که یک شرکت در یک زمان خاص به فروش میرساند. هنگامی که این محاسبه انجام میشود، نسبت یک محصول فروختهشده را نسبت به کل فروش کسب و کار منعکس میکند. به طور معمول، محصولات مختلف سطوح مختلف سودآوری دارند. مسئولیت کاهش یا توقف فروش محصولات با سود کم و افزایش فروش محصولات بسیار سودآور بر عهده مدیر شرکت است.