مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران معتقد است؛ صنعت چاپ قطعاً با بومی سازی، خوداتکایی و پژوهش های کاربردی با فناوری های نوظهور شاهد رشد و ارتقای صنعت چاپ خواهیم بود.
غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران در دومین روز از هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با عنوان بومی سازی، خود اتکایی و پژوهش های کاربردی با رویکرد فناوری نوین؛ ضمن تبریک روز صنعت چاپ به خانواده بزرگ این صنعت و تشکر از رئیس و هیئت مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران و همچنین اداره صنایع سلولزی وزارت صمت در برپایی هرچه پر بار تر این نکوداشت گفت: متاسفانه مکانیسم پژوهش، فناوری و دانشگاهی ما برگرفته از الگوی غربی است. یعنی همان مدلی که در غرب پیاده می شود در کشور ما نیز فارغ از تفاوت های فرهنگی، اجتماعی و جامعه شناختی پیاده می شود
وی ادامه داد: در واقع ما فاقد الگوی بومی برای فعالیت های پژوهشی هستیم که در حوزه خودمان جاری و ساری شده باشد در صورتی که هم در آموزه های دینی – اعتقادی و هم آموزه های ملی- میهنی ما بر بومی سازی و خوداتکایی دانش تاکید فراوانی شده است. با عنایت به اینکه صنعت کشور ما خصوصاً صنعت چاپ وارداتی است و از طریق فناوری وارد کشور شده است، اینجاست که پژوهش در کشور باید نیاز محور باشد یعنی نیاز جامعه ما را برطرف کند.
توجه به پژوهش و ارتقای صنعت چاپ
شجاع درباره آینده و ارتقای صنعت چاپ تصریح کرد: ما در ظاهر از لحاظ میزان رشد تولیدات علمی و تهیه مقالات در دنیا جایگاه خوبی داریم اما مقالات تولید شده کارکرد عملیاتی نداشته و راهکاری برای تغییر الگو نیست که امتحان خودش را داده باشد. در کشورهای پیشرفته به این مهم توجه می شود که کار پژوهش چقدر می تواند در تولید ثروت، نقش داشته باشد. قطعاً با بومی سازی، خوداتکایی و پژوهش های کاربردی با فناوری های نوظهور شاهد رشد و ارتقای صنعت چاپ خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ادامه داد: همگرایی صنعت و مراکز علمی و دانشگاهی به توسعه مجموعه مهارت ها و نگاه کسب و کارها و مهارت های مورد نیاز به آینده صنعت چاپ کمک می کند.
وی تاکید کرد: امروزه علم و صنعت شانه به شانه هم به سمت دیجیتال شدن، تولید تراشه ها، اینترنت و هوش مصنوعی پیش می رود هر چه تراشه ها ریزتر تولید شوند علم و صنعت کشور جایگاه بالاتری خواهند داشت. ارتقای صنعت چاپ
مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان افزود: فضای مجازی با تقویت اینترنت باید در تولید کسب و کار همراهی کند، حدود یک میلیون و دویست هزار کسب و کار در فضای مجازی وجود دارد که از این میان حدود ۲۰۰ هزارتا مربوط به کسب و کارهای بزرگ و ۵۰۰ هزارتا مربوط به بومی سازی و کسب های کوچکتر و حدود ۵۰۰ هزار کسب و کار خانگی مشغول هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند که این حجم کسب و کار موجب اشتغال زایی حدود ۸ میلیون شغل در کشور شده است.
بیشتر بخوانید: نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ برگزار شد
شجاع همچنین با تاکید بر اهمیت صنعتی و فرهنگی چاپ در ادامه به مشکلات مواد اولیه صنفی از جمله کاغذ پرداخت و تاکید کرد: اگر نگاه تعزیراتی برداشته شود و بازرگانان این حوزه نگرانی نداشته تا به راحتی برای واردات کاغذ چاپ و تحریر اقدام کنند و تا کاملاً زیرساخت های بورس کالا آماده شود.
وی در انتها خاطرنشان کرد: از همه تشکل های صنعت چاپ و نشر استان ها خواسته ام تا به سمت تشکیل شرکت تعاونی صنفی بروند که در آینده مشکل خرید کاغذ نداشته باشند. ارتقای صنعت چاپ