مدیر چاپ و بستهبندی یاقوت با اشاره به پایین بودن رتبه ایران در بسته بندی، بهره مندی از پتانسیل های صنعت بسته بندی را ضروری برشمرد.
مجموعه چاپ و بستهبندی یاقوت فعالیت خود را از سال ۸۸ در شهر ساوه آغاز کرد؛ و پس از مدتی دستگاههایی همچون دایکات و لتر پرس و یووی را نیز به مجموعه خود افزود. از سال ۹۸ به بعد این چاپخانه به سوله بزرگتری نقلمکان کرد و فعالیتهای خود را در بخشها مربوط به فست فود، ادویه جات، دمنوش ها و ظروف مرباخوری گسترش داد.
حمیدرضا جعفری مدیر چاپ و بستهبندی یاقوت بیشترین مشکل در زمینه بسته بندی را نقدینگی برشمرد و اظهار داشت فاکتورهای سال۸۸ نشان میدهند که حجم خرید ما به دلیل نوسانات قیمتها بهشدت پایین آمده است.
حمیدرضا جعفری مدیر چاپ و بستهبندی یاقوت درباره چالشهای مربوط به صنعت بسته بندی به خبرنگار چاپ و نشر گفت: بیشترین مشکل ما در حال حاضر بحث نقدینگی است. فاکتورهای سال۸۸ نشان می دهند که حجم خرید ما به دلیل نوسانات قیمتها بهشدت پایین آمده است. ما جعبه را کیلویی ۷۰۰ تومان می فروختیم در حال حاضر همان جنس را به قیمت کیلویی ۳۷ هزار تومان می فروشیم.
وی تصریح کرد: قنادی ها شیرینی را کیلویی ۳ هزار تومان میفروختند و ۷۰۰ تومان نیز بابت جعبه پرداخت می کردند، در سال ما دو بار یعنی در ماه رمضان و عید افزایش قیمت داشتیم؛ که آن را هم دست به عصا انجام می دادیم اما به دلیل نوسانات شدید قیمت ها بهصورت صد درصد، قدرت خرید قنادی ها کاهش پیداکرده است.
مدیر چاپ و بستهبندی یاقوت در ادامه اظهار داشت: ماقبل از این نوسانات یک ماشین بار را ۱۰۰ میلیون میخریدم اما در حال حاضر باید همان میزان را به قیمت ۳۰۰ میلیون خریداری کنیم. عدم ثبات قیمتها ما را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است؛ اگر ثبات وجود داشت ما می توانستیم برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم اما با این اوضاع هیچ چیز را نمی توانیم پیش بینی کنیم.
وی افزود: مواد اولیهای که در کشور ما تولید می شود از کیفیت لازم برخوردار نیست ولی با اینحال به قیمتهای بالا به بازار عرضه می شود. برند مواد اولیه چین، هند و بهخصوص کره که بهمراتب بهتر از تمامی برندها است با همان قیمت و با کیفیت بهمراتب بالاتری در بازار وجود دارند.
مدیر چاپ و بستهبندی یاقوت بیان داشت: شرکت ایرانی اترک در زمینه تولید مقوا کارهای خوبی به بازار عرضه داشته اما مشکل گرماژ دارد و قیمتهایشان باقیمت های جنسهای کرهای برابری می کند. مسلماً مشتریان در این شرایط، خرید جنس خارجی را ترجیح می دهند. اگر تولیدکنندگان داخلی ما استانداردهایشان را جهانی کنند و باقیمتهای مناسبتری کار کنند بسیاری از مشکلات این حوزه در بخش تهیه مواد اولیه حل خواهد شد.
بیشتر بخوانید: مدیر چاپ و بسته بندی پیمان نو: مدیریت بحران در شرایط سخت
مدیر چاپ و بسته بندی یاقوت با اشاره به نقش پررنگ بستهبندی در موفقیت صادرات کشور بیان داشت: کشور ما متأسفانه در بخش بستهبندی جزو ردههای پایین قرار دارد؛ ما نتوانستیم آنگونه که شایسته است از ظرفیت های این بخش استفاده کنیم. زعفران ما باید برای بسته بندی به اسپانیا فرستاده شود و سپس دوباره به ایران بازگردد؛ در صورت استفاده صحیح از پتانسیلهای این بخش میتوانیم در امر صادرات به موفقیت دست پیدا کنیم.