امروزه نیاز به بازاریابی برای ایجاد تمایز میان خرده فروشی های آنلاین بیش از هر زمان دیگری حس می شود. اگر شما هم به تازگی یک خرده فروشی آنلاین برای خودتان راه انداخته اید، این مقاله به شما یاد می دهد چه راه هایی برای بازاریابی کسب و کارتان پیش رو دارید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا مدل های بازاریابی برای خرده فروشی ها را زیر و رو کنیم.
دنیای خرده فروشی روز به روز پیشرفت می کند و هر لحظه هم آدم را بیشتر شگفت زده می کند. احتمالا کسانی که مرز ۴۰ سالگی را رد کرده اند، خیلی خوب صف های طولانی فروشگاه ها را به یاد دارند؛ به ویژه اگر نزدیک یک مناسبت مهم بود و آدم تازه دقیقه ۹۰ یاد خریدهایش می افتاد. آن وقت حتما باید یک نوار کاست در کیف مان می گذاشتیم تا عذاب ساعت های طولانی انتظار در صف خرید را کم کنیم.
از آن زمان تا به حال خیلی از معادلات دنیای کسب و کار تغییر کرده است. شما را نمی دانم، ولی برای من یکی که دیگر کابوس خرید حضوری با قفسه های شلوغ قابل تحمل نیست. خرده فروشی های آنلاین درست در چنین اوضاعی مثل شخصیت اصلی یک فیلم هالیوودی سر و کله شان پیدا می شود.
از وقتی خرده فروشی های آنلاین مثل آمازون پایشان به زندگی مردم باز شده، دیگر خبری از خریدهای هول هولکی نیست. در عوض آدم با حوصله تک تک محصولات را زیر ذره بین برده و حتی با هم مقایسه می کند. بعد هم فقط با یک کلیک خریدش در عرض یکی دو روز به دستش می رسد.
بی شک این سناریو برای کسانی که تازه به مرز ۲۰ سالگی رسیده اند، خیلی عادی به نظر می رسد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید باید بگوییم زمانی ایده هواپیما هم خیلی برای مردم عجیب بود، اما این روزها یک سیستم حمل و نقل کاملا عادی محسوب می شود. پس به کسانی که تجربه انتظارهای تمام نشدنی در صف خرید را دارند، حق بدهید کمی بابت خرده فروشی های آنلاین ذوق زده باشند.
تا اینجای کار ما فقط از منظر خریداران به پدیده خرده فروشی آنلاین پرداختیم. لُب مطلب اینکه مشتریان با چنین ایده ای کلی کارشان راحت شده است. با این حال بد نیست از خودمان بپرسیم اوضاع کارآفرینان چطور است؟ هرچه باشد مخاطب اصلی ما در روزنامه فرصت امروز کارآفرینان هستند. با عینک کارآفرینی، تغییرات مربوط به تجارت الکترونیک کاملا به فال نیک گرفته می شود. قبول دارم هر تغییری کمی دردناک است، اما فروش بی دردسر و صدالبته کاهش هزینه های مدیریت کسب و کار به همه این سختی های می چربد!
آن دسته از کارآفرینانی که اهل کتاب و ادبیات هستند، خیلی خوب می دانند هر داستانی معمولا یک بخش تراژیک هم دارد. ماجرا درباره خرده فروشی آنلاین هم دقیقا همینطور است. چالش اصلی فیلمنامه طلایی خرده فروشی آنلاین از جایی شروع می شود که همه دوست دارند در آن سرک بکشند. به زبان خودمانی، این روزها دنیای اینترنت پر از خرده فروشی های آنلاینی است که مشتریان را محاصره کرده اند.
شما را نمی دانم، ولی من که وقتی دنبال خرید آنلاین هستم، گاهی اوقات بین کلی اسم خرده فروشی مختلف هنگ می کنم. این یعنی نیاز به بازاریابی برای ایجاد تمایز میان خرده فروشی های آنلاین بیش از هر زمان دیگری حس می شود. اگر شما هم به تازگی یک خرده فروشی آنلاین برای خودتان راه انداخته اید، این مقاله به شما یاد می دهد چه راه هایی برای بازاریابی کسب و کارتان پیش رو دارید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا مدل های بازاریابی برای خرده فروشی ها را زیر و رو کنیم.
دنیای تجارت الکترونیک این اواخر شبیه یک مسابقه دو سرعت شده که هیچ کس دوست ندارد در آن آخر شود. وقتی رقابت افزایش پیدا می کند، شما باید خیلی خوب خودتان را از بقیه جدا کنید. استفاده از الگوهای گوناگون بازاریابی در این بین به شما کمک می کند درست زمانی که فکر می کنید در مسابقه حساس جلب نظر مشتریان آخر شده اید، یکهو ورق را برگردانید. اجازه دهید بدون هیچ توضیح اضافه ای یک راست برویم سراغ اصل مطلب.
- بازاریابی محتوا (Content Marketing): گزینه ای همیشه جذاب
بازاریابی محتوا اولین الگویی است که برای پروموت کردن برند به ذهن آدم می رسد. اگرچه این الگو با اختلاف محبوب ترین گزینه بین بازاریاب هاست، اما کمتر کسی حتی دقیقا معنای آن را بلد است. بی شک اغلب شما گهگاهی اسم این الگو به گوش تان خورده و شاید تعریف های نیم بندی هم از آن بلد باشید. با این حال اجازه دهید کارمان را با یک تعریف دقیق شروع کنیم.
ما در روزنامه فرصت امروز بازاریابی محتوا را فرآیند انتشار محتوا در فضای وب برای جلب نظر مخاطب هدف تعریف می کنیم. نکته کلیدی در اینجا طراحی یک پرسونای دقیق از مخاطب هدف (همان ویژگی های اساسی مشتریان ایده آل مان) است. این طوری دیگر محتوای بازاریابی الکی دست کاربران بی علاقه نمی رسد و حرص آنها درنخواهد آمد.
بعضی از کارآفرینان معتقدند هر فعالیت بازاریابی باید حتما فروش شان را بیشتر کند. انگار که مارکتینگ یک ربات چاپ پول است که هر وقت اراده کردیم باید اسکناس های صد دلاری تحویل مان دهد. اگر شما هم چنین باوری دارید، باید بگوییم کاملا دراشتباهید؛ چراکه بازاریابی محتوا بیشتر از اینکه فروش مستقیم شما را بیشتر کند، نوعی سرمایه گذاری برای آینده محسوب می شود؛ همین و بس.
قبول دارم توضیحات بالا کمی گیج کننده به نظر می رسد. پس اجازه دهید با یک مثال جذاب بحث را مثل روز روشن کنیم. چند سال قبل کمپین «کوک را به اشتراک بگذار» از برند کوکاکولا کلی در اینترنت سر و صدا کرد. این کمپین تقریبا به دست هر عاشق نوشابه ای رسیده بود.
به علاوه، برند کوکاکولا کاری کرده بود که هر مشتری می توانست بسته بندی نوشابه اش را شخصی سازی کند. شاید فکر کنید هدف کوکاکولا از چنین کمپین جذابی افزایش فروش بوده، اما راستش را بخواهید مهمترین نکته در این میان نه فروش بیشتر، بلکه معرفی کوکاکولا و محصولات متنوعش به مشتریان بود. اگر شما هم دوست دارید خرده فروشی تان را کمی بیشتر به مشتریان معرفی کنید، بازاریابی محتوا حسابی به کارتان می آید.
- ایمیل مارکتینگ (Email Marketing): الگویی قدیمی اما استوار!
کمتر کسی در دنیاست که ایمیل مارکتینگ را نشناسند. از این نظر الگوی مورد بحث مان شبیه سوپراستارهای سینمایی است که همه در اولین نگاه به او خیره می مانند. البته در مورد ایمیل مارکتینگ این جذابیت دلیل کاملا واضحی دارد؛ این الگو کاملا کاربردی است، آن هم در هر شرایطی.
خرده فروشی هایی که تازه اول راه هستند دقیقا به اندازه آمازون یا eBay می توانند از مزایای ایمیل مارکتینگ سود ببرند. در این الگو شما فقط باید یک ایمیل ساده برای مخاطب تان ارسال کنید. اگر به اندازه کافی خوش شانس بوده و قبلا کارنامه سیاهی در تولید محتوای به درد نخور نداشته باشید، خیلی زود کاربران شیفته برندتان خواهند شد.
در دنیایی که همه کارها بی نهایت پیچیده شده است، سادگی رمز موفقیت است. شما لازم نیست حتما بهترین برند دنیا با برترین محصولات ممکن باشید تا دل مشتریان را ببرید. در عوض با یک ایمیل ساده که رُک و پوست کنده پیام تان را به مخاطب منتقل کند، تبدیل به قهرمان دنیای خرده فروشی خواهید شد؛ به همین سادگی!
شکی نیست که بازاریابی ایمیلی روش ساده ای برای پروموت کردن محتواست. با این حال جذابیت های این مدل به همین جا ختم نمی شود. کارآفرینانی که همیشه اهل محاسبه هستند و اتفاقا بودجه محدودی دارند بی برو برگشت عاشق بازاریابی ایمیلی خواهند شد؛ چراکه در این الگو شما لازم نیست دست به جیب تان بزنید. در عوض کلی ابزار به صورت رایگان یا با هزینه ای بی نهایت اندک کارتان را راه می اندازد.
بهترین نمونه در این بین هم سند پالس (Send Pulse) است. این ابزار به شما برای ارسال ایمیل های انبوه در کسری از ثانیه کمک خواهد کرد. در ازای این خدمت بزرگ هم یک برنامه کاملا رایگان (با محدودیت تعداد ایمیل) و یک برنامه ۱۰ دلاری پیش روی تان قرار می دهد.
خرده فروشی های آنلاین
- بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing): مهمترین الگوی دنیا
شبکه های اجتماعی دنیایی بی نهایت جذاب برای مردم چهار گوشه دنیا فراهم کرده است. در این دنیای فریبنده شما می توانید در خانه تان مشغول استراحت بوده و با ولاگ های مشهور در یوتیوب به بهترین جاذبه های گردشگری دنیا سفر کنید. از طرف دیگر اینستاگرام یا پینترست هم کلی عکس جدید پیش پای شما قرار می دهند. اگر هم دل تان بحث های داغ خواست، کلاب هاوس همیشه آن گوشه منتظرتان خواهد بود.
این روزها تقریبا همه برندهای دنیا در شبکه های اجتماعی اکانت رسمی دارند. شاید فکر کنید چنین کاری فقط برای کلاسش است، اما راستش را بخواهید ماجرا خیلی عملگرایانه تر از این حرف هاست. وقتی شما در یوتیوب یا اینستاگرام اکانت رسمی دارید، در واقع به دامنه بی نهایت وسیع تری از مخاطب هدف تان دسترسی خواهید داشت؛ کاربرانی که حتی خواب تعامل با آنها در دنیای واقعی را هم نمی دیدید!
از آنجایی که خرده فروشی های آنلاین نیز بر بستر اینترنت فعالیت دارند، بازاریابی در شبکه های اجتماعی با ماهیت فعالیت شان حسابی سازگار است. این طوری شما مثل یک برند تولید پوشاک ورزشی می شوید که درست در گرماگرم مسابقات المپیک گوشه زمین مسابقه تبلیغاتش را نصب کرده است. بی شک در چنین حالتی کمپین های شما طرفدارهای بی نهایت بیشتری خواهد داشت.
کارآفرینان برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی در حالت عادی نیازی به هیچ پولی ندارند. کافی است محتوایی جذاب درباره خرده فروشی تان با چاشنی معرفی محصولات گوناگون در چنته داشته باشید. اگر فکر می کنید با همه این اوصاف باز هم در برابر برندهای بزرگ کم می آورید، توصیه طلایی ما پروموت کردن محتوا در شبکه های اجتماعی است.
در این حالت شما در ازای مبلغ مشخصی پول امکان تبلیغ گسترده محتوای تان در اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری را پیدا می کنید. اجازه دهید با هم روراست باشیم، ما در روزنامه فرصت امروز خیلی طرفدار این مدل تبلیغات نیستیم. با این حال اگر اوضاع رقابت خیلی تنگاتنگ است، بد نیست یکی دو بار از این روش هم سود ببرید.
خرده فروشی های آنلاین
بیشتر بخوانید: خرده فروشی آنلاین و راه های راه اندازی آن
- بازاریابی محاوره ای (Conversational Marketing): به وقت مارکتینگ تک به تک
آیا تا به حال به این فکر کرده اید قبل از عصر اینترنت برندها چطور برای مخاطب بازاریابی می کردند؟ شاید خیلی زود بگویید بیلبوردهای تلویزیونی یا مطبوعات چاپی بهترین گزینه های آن زمان بوده اند. قبول دارم این گزینه ها هنوز هم جذابیت خاص خودشان را دارند، اما هیچ چیز آن زمان به اندازه بازاریابی محاوره ای مردم را میخکوب نمی کرد.
بازاریابی محاوره ای در ساده ترین شکلش فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور اختصاصی است. یعنی در این فرآیند شما به جای اینکه کمپین بازاریابی تان را برای توده مردم منتشر کنید، تک تک به سراغ آنها خواهید رفت. احتمالا شما هم گهگاهی نتورکرها به پست تان خورده اند که اصرار دارند محصولات شان را به شما بفروشند. بی شک چنین نتورکرهایی برای هر آدمی در دنیا یک دردسر بزرگ محسوب می شوند؛ چراکه طوری روی اعصاب آدم راه می روند که نگو و نپرس. البته شکل مدرن بازاریابی محاوره ای هیچ شباهتی به قدیم ها ندارد.
در الگوی مدرن بازاریابی محاوره ای دیگر جایی برای مزاحمت های بی موقع نیست. در عوض بازاریاب ها روی ربات های چت حساب باز کرده اند. این ربات های هوشمند به خرده فروشی ها برای معرفی محصولات جدید و به طور کلی پاسخگویی به سوالات مشتریان کمک می کند. نکته جالب ماجرا اینکه فناوری یادگیری ماشینی در چنین ربات هایی عملا آنها را بدل به یک پا پژوهشگر می کند. فرض کنید شما سوالی کاملا تازه از یک ربات چت می پرسید. در چنین شرایطی این ربات برای پیدا کردن جوابی درست اینترنت را زیر و رو خواهد کرد. آخر سر هم با دستی پر سراغ شما آمده تا کارتان راه بیفتد.
اگر شما دوست دارید مشتریان را مدت زمان بیشتری در سایت خرده فروشی تان نگه دارید، ربات های چت بهترین گزینه مارکتینگ هستند. این ربات ها با هزینه ای منطقی به شما برای بازاریابی بی دردسر کمک می کنند. نکته جالب ماجرا اینکه خریداران معمولا خدمات ربات های چت را بیشتر می پسندند. دلیل آن هم امکان تعامل متنی یا صوتی با آنهاست. باور کنید یا نه، مشتریان کم کم دیگر حوصله تعامل با اپراتور واقعی را ندارند. در چنین شرایطی ربات چت پاسخی دقیق به نیازهای جدید مشتریان خواهد بود.
این روزها با بیش از ۳ میلیارد کاربر اینترنتی در سراسر دنیا ارائه خدمات مشتریان به همه آنها از عهده ماهرترین بازاریاب ها هم خارج است. اگر به این ماجرا کلی دغدغه و مسئولیت های روزمره به عنوان کارآفرین را هم اضافه کنیم، دیگر رمان دراماتیک مان تکمیل خواهد شد. ما در روزنامه فرصت امروز ربات های چت را آینده بازاریابی قلمداد می کنیم. دیر یا زود آخرین سنگرهای مقاومت در برابر این تغییر بزرگ هم خواهد شکست. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری که عاشق ربات های چت هستند. پس چه بهتر که از همین امروز کارتان در این حوزه را شروع کنید.
سخن پایانی
خرده فروشی های آنلاین رقابتی کم نظیر را تجربه می کنند. سالانه میلیون ها خرده فروشی جدید در سراسر دنیا کارشان را شروع می کنند. با این حال فقط تعداد انگشت شماری از آنها آخر سال را به چشم خواهند دید. در این شرایط مارکتینگ به شما برای ایجاد تمایز با سیاهی لشکر دنیای کسب و کار کمک می کند. کافی است از الگوهای مورد بحث در این مقاله برای بازاریابی استفاده کنید. آن وقت خود به خود تبدیل به یک خرده فروشی آنلاین متمایز خواهید شد.