مدیر عامل صنایع چاپ مادرول: فرسودگی ناوگان چاپ نتیجه هزینه گزاف واردات است

    0
    66
    صنایع چاپ مادرول جایگاه صنعت چاپ

    دغدغه های صنعتگران چاپ از زبان مدیر عامل صنایع چاپ مادرول 

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول یکی از مهم ترین دغدغه های صنعت چاپ را ماشین آلات فرسوده برشمرد و بیان داشت که فرسودگی ناوگان چاپ نتیجه هزینه گزاف واردات است. 

     

    حسین احمدی مؤسس و مدیرعامل صنایع چاپ مادرول در رابطه با شروع به کار خود در صنعت چاپ اظهار داشت: بنده از سال ۱۳۷۳ در صنعت چاپ لیبل فعال هستم و مجموعه مادرول را نیز در سال ۱۳۸۷ تأسیس کردم. از بدو شروع به مدت ۱۵ سال هر دو سال یک‌بار به واردات ماشین‌آلات چاپ و صنایع تکمیلی و سخت‌افزارهای جدید پرداختیم. به‌خصوص از سال ۲۰۱۵ تمرکز بیشتری بر روی واردات سخت‌افزارهای اروپایی و برندهای درجه یک اروپا کردیم.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول ادامه داد: در طی این سال‌ها تعداد کارکنان این مجموعه از ۱۵ نفر به حدود ۷۰ نفر رسیده است. با توجه به استقبال بازار از کیفیت محصولات، خدمات پس از فروش و تواناهایی ما در زمینه‌های خدمات پیش از چاپ، چاپ و بعد از چاپ اکنون تبدیل به یکی از برندهای خوب کشور در زمینه تولید لیبل شده‌ایم و به همین دلیل در سنوات مختلف در جشنواره‌های چاپ به‌عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان لیبل کشور مورد عنایت و لطف کارشناسان این حوزه قرار گرفتیم.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرولاحمدی ضمن بیان اینکه دغدغه صنعت چاپ جدا از نگرانی سایر صنایع کشور نیست، اظهار داشت: آنچه همه صنایع درگیر آن هستند بخش عمده‌ای از آن مربوط به واردات مواد اولیه و دادوستدهای بانکی با خارج از کشور است. صنعت چاپ در بسیاری از موارد وابسته به واردات است. البته من با کلمه وابستگی و خودکفایی مشکل دارم. در همه نقاط دنیا یک سری کالاها را وارد و محصولاتی را نیز صادر می‌کنند.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول بیان داشت: ما در بخش ماشین‌آلات و بخش زیادی از مواد اولیه واردکننده هستیم که البته این خاص ما هم نیست از این نظر که مثلاً در چاپ افست شاید ۸۰ درصد از کشورهای بزرگ داعیه‌دار صنعت چاپ، واردکننده هستند که این کالاها را عمدتاً از آلمان یا ژاپن وارد می‌کنند.

    وی ادامه داد: باقی کشورهای صنعتی زیاد وارد مقوله ساخت ماشین‌آلات چاپ نشدند؛ بنابراین نمی‌توان گفت وابسته هستند چون به‌هرحال کشوری که صادرکننده ماشین‌آلات چاپ به ایران هستند در مقابل از ما نفت یا مواد پتروشیمی می‌خواهند؛ بنابراین کسی نمی‌تواند ادعای خودکفایی کند زیرا کشورهای مختلف با توجه موقعیت سیاسی، اجتماعی و تاریخی خود تواناهایی دارند که آن‌ها را صادر می‌کنند و بخشی را نیز وارد می‌کنند.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول تصریح کرد: پس بسیاری از ماشین‌آلات در سطوح مختلف چاپ پذیر، مرکب‌ها و قطعات یدکی و مواد اولیه صنعت چاپ وارداتی هستند که برای این منظور افزون بر انتقال پول، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی به‌صورت مستقیم به ایران جنس نمی‌دهند.

    وی افزود: یکی از مشکلات دیگر این هست که مواد اولیه را نمی‌توان به‌روز به کشور وارد کرد. خرید از کمپانی‌های اروپایی نیز به‌صورت دست‌دوم انجام می‌شود به این معنا که ابتدا ماشین‌آلات را به کشور دیگری می‌فرستند و ما هم از مقصد دوم باید آن‌ها را به کشور وارد کنیم که این روندی هزینه‌بر دارد که گارانتی کالا را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول معتقد است کشور از ماشین‌آلات چاپ از نظر تعداد اشباع شده است اما این موضوع در مورد ماشین‌آلات با تکنولوژی‌های روز و نوین صدق نمی‌کند.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول در این رابطه توضیح داد: تهیه ماشین‌آلات نوین هزینه‌های بالایی دارد که در اینجا بحث نقدینگی مطرح می‌شود. با شرایط وام‌ها با سودهایی که همه از آن مطلع هستند، واردات این تجهیزات صرفه اقتصادی ندارد. در نتیجه این روند شاهد فرسودگی ناوگان چاپ خواهیم شد و بعد از چند سال ایران تبدیل به قبرستان ماشین‌آلات تبدیل خواهد شد. در نتیجه در بحث واردات با مشکلاتی همانند تحریم‌ها و عدم امکان انتقال پول مستقیم به فروشندگان و در بخش داخلی هم کمبود نقدینگی برای تهیه و خرید ماشین‌آلات نو مواجه هستیم که صنعت چاپ را به سمت کهنه شدن می‌برد.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول تقویت و اصلاح ارتباطات بین‌المللی را در این رابطه ضروری برشمرد و ادامه داد: این یک مسئله سیاسی است و تا توافقات انجام نشود و تحریم‌ها برداشته نشود واردات انجام نخواهد شد. در صورت حل این معضل یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها این است که امکان ورود به بازار جهانی، صادرات و رقابت و در نتیجه درآمدزایی ایجاد خواهد شد.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول اظهار داشت: ما در یک جزیره هستیم که رقابت‌ها تنگاتنگ و داخلی و مشتری نیز محدود است. این در شرایطی است که در سایر صنایع هم رشد چندانی نداشتیم و در طول سالیان گذشته شاهد ایجاد کارخانه‌های مختلف صنایع غذایی، صنایع دارویی و صنایع شیمایی جدید نبودیم.

    احمدی با بیان این مطلب ادامه داد: در یک بازار هدف ثابت رقابت ایجاد می‌شود. آن‌هم در شرایطی که با ماشین‌آلات کهنه ذائقه و انتظار بازار کاهش یافته است و مشتری به خاطر قیمت کمتر راضی به دریافت خدمات باکیفیت متوسط و نامطلوب می‌شود که در نتیجه آن اشتیاق برای واردات ماشین‌آلات نو نیز کاهش می‌یابد.

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول بیان داشت: همه این‌ها نقص است و باید موردبررسی قرار بگیرد. اگر مشکلات واردات حل شود چاپخانه‌های نوگرا و کارآفرین که ماشین‌آلات به‌روز دارند باید بتوانند وام‌های بلندمدت بگیرند و ماشین‌آلات جدید وارد کنند. همچنین با جلوگیری از ورود کمی، ماشین‌آلاتی باید مجوز ورود بگیرد که بر کیفیت محصولات چاپی اضافه کنند نه کمیت.

    بیشتر بخوانید: تاکید عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران بر ضرروت برنامه‌ریزی متولیان برای تجهیز ناوگان 

    مدیر عامل صنایع چاپ مادرول خاطرنشان کرد: کمیت باعث تورم ماشین‌آلات، برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا و رقابت قیمتی تخریبی می‌شود. وزارت ارشاد، گمرک و اتحادیه باید در یک همکاری متقابل آمار بگیرند و اطلاعات داشته باشند که چه قدر ماشین‌آلات نو و کارکرده در کشور وجود دارد تا بتوانند در یک نقطه مطلوب ورود ماشین‌آلاتی را وارد کنند که منجر به رشد کیفیت محصولات شود.

    مقاله قبلیتاب‌ آوری در سازمان‌ ها «بخش اول»
    مقاله بعدیانتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا از عملکرد برخی تجار

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.