همانطور که یک تیم فوتبال ممکن است با اجرای اشتباه یک تاکتیک با سر زمین بخورد، شما هم اگر شش دانگ حواس تان جمع نباشد خیلی زود نه تنها کار تیمی تان، بلکه کل تیم شرکت از هم می پاشد. اگر شما هم دوست دارید در دنیای کسب و کار بی عیب باشید، این مقاله مخصوص شماست؛ چراکه در ادامه ۵ اشتباه با اهمیت در کار تیمی را زیر ذره بین خواهیم برد.
شناخت ۵ اشتباه با اهمیت در کار تیمی به منظور ارتقا در کار
کار تیمی یکی از محبوب ترین استراتژی های دنیاست. البته تا زمانی که پای اشتباهات ریز و درشت به آن باز نشده باشد. خیلی از کارآفرینان برای فرار از تحویل دیرهنگام پروژه ها یا حتی چالش های مدیریتی به این استراتژی به چشم راه نجات نگاه می کنند.
بی شک همکاری با دیگران هر مشکلی که در نگاه اول شبیه هفت خوان رستم است را در یک چشم به هم زدن از بین می برد؛ انگار که از اول همه چنین مشکلی وجود نداشته است. با این حال باید حواس مان باشد وسط راه از مسیرمان منحرف نشویم. وگرنه نه تنها خبری از رفع مشکلات نخواهد بود، بلکه چالش های تازه ای هم به کارمان اضافه خواهد شد.
همانطور که یک تیم فوتبال ممکن است با اجرای اشتباه یک تاکتیک با سر زمین بخورد، شما هم اگر شش دانگ حواس تان جمع نباشد خیلی زود نه تنها کار تیمی تان، بلکه کل تیم شرکت از هم می پاشد. اگر شما هم دوست دارید در دنیای کسب و کار بی عیب باشید، این مقاله در خصوص ۵ اشتباه با اهمیت در کار تیمی مخصوص شماست.
تعیین اهداف بیش از حد انتزاعی: رویاپردازی اضافی ممنوع!
تعیین اهداف بیش از حد انتزاعی یکی از ۵ اشتباه با اهمیت در کار تیمی است. استیو جابز یکی از رهبران تجاری بود که همیشه دوست داشت دنیا را تغییر دهد. دست آخر هم با سری گوشی های آیفون و دیگر محصولات جانبی این کار را کرد. اگر خاطرات دوستان یا همکاران او را خوانده باشید، همیشه روی سخنرانی های جذاب و صدالبته رویایی اش تاکید دارند. چنین سخنرانی هایی با ترکیب اهداف بلندپروازانه کار در شرکت اپل را بدل به یک رویای دور و دراز کرد.
نقشه راه شما در این بخش مثل روز روشن است. شما باید قبل از اینکه اهداف انتزاعی و بیش از حد رویایی جلوی پای اعضای تیم قرار دهید، کمی هم به فکر اجرای آنها باشید. اینطوری از روی ابرها پایین آمده و در دنیای واقعی قدم برخواهید داشت. باور کنید یا نه، کارآفرینان موفق همیشه دنبال کارهای عجیب نیستند. گاهی اوقات رفع یک مشکل ساده در زندگی روزمره تبدیل به ایده ای چند میلیون دلاری می شود. پس کمی هم در کنار رویاپردازی به فکر زندگی واقعی باشید. قول می دهم نتیجه کارتان بی نظیر از آب درآید.
معمای وظایف: وقتی هیچ کس نمی داند چه کاری باید انجام دهد
مشخص نبودن دقیق وظایف یکی دیگر از ۵ اشتباه با اهمیت در کار تیمی است. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند همین که استعدادهای برتر در دنیای کسب و کار را در شرکت شان جمع کنند، دیگر کار تیمی به طور خودکار انجام می شود. انگار که کارمندان حرفه ای مثل ربات های خودکار با هم هماهنگ شده و بدون نیاز به لایه مدیریتی کارشان را انجام می دهند.
داشتن کارمندان درجه یک فقط نیمی از مسیر برندتان را روشن می کند. ۵۰ درصد بعدی به تعیین دقیق نقش و وظایف هر عضو بستگی دارد. مدیران ارشد در هر شرکتی باید قبل از اینکه حتی پای کارمندان جدید به دفتر باز شود، نقشه وظایف را طراحی کرده باشند در غیر اینصورت دچار اشتباه با اهمیت در کار تیمی شده اید.
اینطوری دیگر خبری از به هم ریختن وضعیت تیم تان یا سردرگمی اعضا نخواهد بود؛ به همین راحتی. یادتان باشد شما در تعیین نقش هر کارمند باید توانایی های او را هم مد نظر داشته باشید. وگرنه برنامه تان هرگز رنگ واقعیت را هم نخواهد دید. به هر حال هر کارمندی توانایی های مشخصی دارد. اگر فکر کرده اید یک شبه می توانید کسی که تا حالا یک کلمه هم درباره بازاریابی به گوشش نخورده تبدیل به یک مارکتر کنید، سخت دراشتباهید.
تعیین قوانین دست و پا گیر: یک کار تیمی فاجعه بار
انسان ها ماشین قانون سازی هستند. همانطور که در جامعه کلی قانون برای رعایت کردن به چشم می خورد، اغلب مدیران هم به محض اینکه کارشان را شروع می کنند شروع به تنظیم قوانین گوناگون می کنند. قبول دارم قانون های دقیق به کارمندان برای عملکرد مناسب کمک می کند، اما قرار نیست دیگر شورش را دربیاوریم چرا که تعیین قوانین سختگیرانه یکی از ۵ اشتباه با اهمیت در کار تیمی محسوب می شود.
خیلی وقت ها کارمندان عملا با قوانین بی نهایت دست و پا گیری رو به رو هستند که حتی اجازه نفس کشیدن هم به آنها نمی دهد. در چنین شرایطی نه تنها امیدی برای کار تیمی نیست، بلکه باید دور فعالیت معمولی کارمندان را هم خط کشید.
بی شک کارآفرینانی که همیشه به تعیین صفر تا صد مسیر فعالیت کارمندان عادت دارند، آزادی عمل را به مثابه عاملی مخرب برای کار تیمی قلمداد می کنند. البته ما در روزنامه فرصت امروز اصلا این طوری ماجرا را نگاه نمی کنیم. از آنجایی که تمام کارمندان دارای مهارت های خاص خودشان هستند، گاهی اوقات ایده های بسیار بهتری برای اجرای کارها دارند. در این صورت اگر آزادی عمل به آنها ندهید دچار اشتباه با اهمیت در کار تیمی شده اید.
ناتوانی در اقناع اعضای تیم: وقتی تغییر شکست می خورد!
سومین اشتباه با اهمیت در کار تیمی ناتوانی در اقناع است. هر تغییری در تیم های بزرگ نیازمند اقناع دقیق اعضاست. شما نمی توانید همین طور سرخود یکسری تغییرات را اعمال کرده و انتظار پیروی بی چون و چرا از دیگران داشته باشید. حتی کارمندان هم در بسیاری از مواقع تن به چنین تغییرات ناگهانی نمی دهند. با این حساب شما باید برنامه تان را به طور کامل عوض کنید. وگرنه خیلی زود کارمندان شما را کنار گذاشته و دیگر به حرف های تان توجه نشان نخواهند داد.
هماهنگی با دیگران همیشه بازخوردهای خوبی تحویل تان می دهد و شما را دچار اشتباه با اهمیت در کار تیمی نخواهد کرد. اینطوری حداقل می توانید ماجرا را از زاویه های مختلف بررسی کنید. بعد هم سر فرصت کارتان را پیش برده و اوضاع برای تان بی نهایت جذاب خواهد شد. خب وقتی صفر تا صد کار با دیگران در میان گذاشته شده باشد و همه را قانع کرده باشید، مگر دلیلی برای شکست باقی می ماند؟
فقدان کانال های ارتباطی: کار تیمی یعنی ارتباطات نزدیک
فقدان کانال های ارتباطی یکی دیگر از ۵ اشتباه با اهمیت در کار تیمی محسوب می شود. اگرچه ارتباطات نزدیک گزینه ای واضح برای کار تیمی موفق به نظر می رسد، اما در عمل خیلی از برندها بدان توجه ندارند. انگار که کارمندان باید اتوماتیک با هم ارتباط نزدیک داشته باشند و به طور معجزه آسایی فکر مدیران را بخوانند. شاید این سناریو در یک فیلم علمی- تخیلی جواب دهد، اما در واقعیت فقط برندتان را به دردسر خواهد انداخت. بنابراین باید آستین ها را بالا زده و فکری به حال کانال های ارتباطی درون شرکتی کنید.
خیلی از مدیران همان روز اول استخدام یک یا چند نیروی کار جدید آنها را به اعضای قدیمی تر معرفی کرده و با دورهمی های آخر هفته اعضای شرکت سعی در مدیریت روابط دارند. به علاوه، ایجاد پُل های ارتباطی گوناگون برای دسترسی بهتر کارمندان به تیم مدیریتی هم باید جلوی چشم مان باشد. خیلی وقت ها کارمندان به خاطر بی اطلاعی از نظر مدیران خودسرانه عمل می کنند. شاید در چنین شرایطی نتیجه کار عالی از آب دربیاید، اما نارضایتی شما به این راحتی ها حل شدنی نیست.
بیشتر بخوانید: تاب آوری در سازمان ها «بخش دوم»
اشتباه تاریخی خیلی از کارآفرینان بی توجهی به ارتباط مناسب کارمندان یک تیم با هم است. اگر شما تیم های کاری را به حال خودشان رها کنید، بعید است نتیجه دلخواه تان حاصل شود. پس اگر سرنوشت برندتان را مهم می دانید، باید در مواقع ضروری فقدان ارتباطات را با راه حل های کلیدی از بین ببرید. اینطوری هم مدیر بهتری خواهید بود، هم کار تیمی برند لنگ نمی ماند.