بررسی تفاوت بازاریابی حسی و احساسی

    0
    56
    بازاریابی حسی

    بازاریابی حسی (Sensitive marketing) با بازاریابی احساسی (emotional marketing) متفاوت است. در این مقاله این تفاوت را بررسی می کنیم و در نهایت برخی از روش های دیگر بازاریابی را مرور می‌کنیم.

    کلمه حس و احساس شاید از نظر ما هم معنی باشند اما در بحث بازاریابی و مارکتینگ می‌توانند تفاوت هایی ایجاد کنند. بازاریابی حسی  با بازاریابی احساسی متفاوت است. در این مقاله این تفاوت را بررسی میکنیم و در نهایت برخی از روش های دیگر بازاریابی را مرور می‌کنیم.

    بازاریابی حسی چیست؟

    Sensitive marketing یا بازاریابی حسی نوعی از بازاریابی است که در آن سعی می‌شود تا یک یا چند حواس پنجگانه انسان تحریک شود. این نوع از بازاریابی نتایج خوبی دارد و مشتریان جذب شده با این روش بیشتر تبدیل به مشتریان وفادار می‌شوند.

    برای مثال عطرفروش‌ها که سعی می‌کنند با پیشنهاد نمونه عطر مشتری جذب کنند و پس از جذب مشتری و راهنمایی به آنها در صورتی که به درستی هر مخاطب را برای خرید عطر مناسب سلیقه راهنمایی کنند و در نهایت عطری باکیفیت مناسب بفروشند، مشتریانی دائمی پیدا خواهند کرد.

    بازاریابی جدید بررسی تفاوت بازاریابی حسی در کنار فروشگاه‌های بزرگ نیز بسیاری از برندها محصولات خود مثل چای، نسکافه و … را در حجمی کوچک در اختیار مرم قرار می‌دهند تا با چشیدن آنها به خرید تحریک شوند. برای مثال در یک روز سرد زمستانی یک لیوان چای یا نسکافه داغ و باکیفیت خوش طعم تر هم به نظر می‌رسد یا بالعکس در یک روز گرم تابستانی یک لیوان آبمیوه، دوغ، نوشابه یا … چقدر می‌تواند در جذب مشتری برای برند مفید باشد؟

    بازاریابی حسیتفاوت های بازاریابی حسی و احساسی 

    احساسات نیرویی قوی است. از بسیاری جهات قدرتمند است زیرا می تواند بر تصمیم فرد تأثیر بگذارد یا افراد را به اقدام ترغیب کند. به همین دلیل است که یک تکنیک بازاریابی موثر برای الهام بخشیدن به افراد برای انجام اقدامات خاص و رسیدن به نقاط عطف تجاری بوده است.

    بازاریابی عاطفی استفاده عمدی از پیام های متقاعد کننده است که به احساسات انسانی برای ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب در جهت دستیابی به نتیجه مطلوب می پردازد. اغلب، تنها به یک احساس متوسل می شود. این می تواند ترس، خشم، شادی یا هر احساس انسانی دیگری باشد که به اندازه کافی قوی باشد که بر تصمیم گیری ها تأثیر بگذارد یا به یک اقدام اصرار کند.

    بازاریابی حسیعواطف انسانی، به ویژه زمانی که منفی باشد، باقی می ماند و آزاردهنده هستند. مردم زمانی که احساساتشان نادیده گرفته می شود احساس ناراحتی می کنند، بنابراین نیاز به رهایی از آن و عمل کردن بر اساس آن دارند. طبق مطالعه نیلسن در سال ۲۰۱۶، تبلیغات با واکنش احساسی بالاتر از متوسط از طرف مصرف کنندگان باعث افزایش فروش ۲۳ درصدی نسبت به تبلیغات متوسط می شود.

    بیشتر بخوانید: بازاریابی پنج بعدی روشی برگرفته از بازاریابی عصبی

    تبلیغات احساسی توامان با شادی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. تبلیغات احساسی توام با ناراحتی بیشتر کلیک می‌شوند. تبلیغات با حس ترس یا سوپرایز حس وفاداری بیشتری در مخاطب ایجاد می‌کند و تبلیغات بر اساس عصبانیت بیشتر وایرال می‌شود.

    مقاله قبلیکاهش ۷ درصدی قیمت کاغذ تحریر در هفته جاری
    مقاله بعدیشرکت چاپ و نشر کتاب ‌های درسی و معضل کاغذ داخلی

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.