رئیس هیئتمدیره شرکت نانو فیدار نیکان پارس عنوان کرد: در زمینه تولید بستهبندی هوشمند مواد غذایی و محصولات کشاورزی با هدف افزایش ماندگاری و کنترل افت ویتامینها و همچنین در زمینه تولید افزودنیهای آنتی باکتریال برای مصارف صنایع بستهبندی، صنایع پلیمر و برای پوششهای گلخانه که علاوه بر ایجاد خاصیت آنتی باکتریالی به خروج رطوبت از داخل گلخانه ها کمک میکند فعالیت داریم.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایسنا:با توجه به اهمیت پرداختن به موضوع تولید و به خصوص تولید های دانش بنیان که اساس رشد واقعی کشور در عرصه های فنی، اقتصادی و نیروی انسانی است، خبرگزاری ایسنا از ابتدای سال اقدام به ایجاد فضای معرفی نخبگان استان در زمینه های مختلف به ویژه فن آوران دارد.
در راستای ادامه رویکرد معرفی شرکت های موفق قمی در زمینه تولید و ارایه محصولات دانش بنیان به سراغ یکی از این تولیدگران رفتیم. متن این گفتگو در ذیل آمده است:
ایسنا: خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت شرکت و تولیدات آن به خصوص بسته بندی هوشمند توضیحاتی را ارائه دهید؟
حمیدرضا بیات رئیس هیئتمدیره شرکت نانو فیدار نیکان پارس هستم شرکت ما بهعنوان شرکت “اگروفن” مرکز انتقال فناوریهای نوین کشاورزی در بازار مطرح است.
و در زمینه تولید بستهبندی هوشمند مواد غذایی و محصولات کشاورزی با هدف افزایش ماندگاری و کنترل افت ویتامینها و همچنین در زمینه تولید افزودنیهای آنتی باکتریال برای مصارف صنایع بستهبندی، صنایع پلیمر و برای پوششهای گلخانه که علاوه بر ایجاد خاصیت آنتی باکتریالی به خروج رطوبت از داخل گلخانه ها کمک میکند فعالیت داریم.
از دیگر محصولات عرضه شده توسط شرکت، محلول یا نانو پوشش اگروفن است که با هدف ضدعفونی کنندگی میوه، سبزیجات، سطوح و حتی دستها بر پایه فناوری نانو قابلاستفاده است.
ایسنا:در مورد بسته بندیهای تولیدی توسط شرکت دانشبنیان خود توضیحات بیشتری را ارائه دهید؟
اسم این صنعت در دنیا اسمارت پکیجینگ یا همان بستهبندی هوشمند است که دو شاخه بستهبندی هوشمند با هدف ردیابی محصولات و مواد غذایی و بسته بندی فعال با هدف افزایش ماندگاری محصولات و مواد غذایی دارد و ما نیز در زمینه بستهبندی فعال کار میکنیم.
دستهبندی که در دنیا وجود دارد به این صورت است که همهی عوامل فساد را شناسایی کردند و مطابق با این عوامل فساد یک محصول معرفی کردند به عنوان مثال به صورت خاص در مورد میوه و سبزیجات بسته بندیها، جاذب اتیلن یا جاذب رطوبت و یا مهار کننده دی اکسید کربن و اکسیژن یا به صورت خاص فقط بسته بندی آنتی باکتریال باشد بنابراین این طبقه بندی در دنیا وجود دارد.
کاری که ما در این صنعت انجام دادیم این بوده که سعی کردیم براساس عوامل فساد مواد غذایی محصول خود را تعریف کنیم، در اروپا خیلی از مشکلاتی که ما در حوزه کشاورزی، صنعت غذا و بستهبندی داریم وجود ندارد و به صورت خاص میدانند که مثلاً مشکلشان فقط اتیلن یا فقط اکسیژن و یا میکروبی است بههمین دلیل محصول مرتبط با کار خودشان و محصولی که دقیقاً به آن نیاز دارند را انتخاب میکنند.
اما ما چون دانش و تجهیزات کمتری در حوزه کشاورزی و محصولات غذایی داریم و فرآیند بسته بندیها به ویژه در زمینه کشاورزی بیشتر از صنایع غذایی به صورت سنتی انجام میشود سعی کردیم براساس عوامل فساد گروههای غذایی محصول طراحی کنیم.
بسته بندیهای مخصوص هر نوع مواد غذایی همچون بسته بندیهای میوه و سبزیجات، نان، حبوبات، خشکبار، گیاهان دارویی، مواد غذایی منجمد را با هدف افزایش ماندگاری و کنترل افت ویتامینها تولید میکنیم.
ایسنا: دلیل اصلی و مهم شما برای رفتن به سمت و سوی این فعالیت چه بوده و از چه زمانی این ایده به ذهن شما رسیده و چه تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است؟
ایده اولیه این شرکت در قالب پروژه تحقیقاتی خانم مرزبان در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۹۱ آغاز شد که در این پروژه بهصورت خاص افزایش ماندگاری میوه کیوی بررسی شده بود و از سال ۱۳۹۷ که به عنوان مشاور در روند تهیه طرح توجیهی و انجام مطالعات بازار برای آغاز فعالیت ایشان در پارک علم و فناوری قم کمک کردم متوجه جذابیت این صنعت شدم.
علاوه بر جذابیت، ارقام و آماری در این صنعت وجود داشت که هر انسانی را تحت تاثیر قرار می داد که بتواند در این زمینه کاری را فارغ از بحث مالی و سودآوری به لحاظ مسئولیت اجتماعی انجام دهد.
طبق آمارها در سال ۱۳۹۵ سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزش ضایعات مواد غذایی در کشور بوده و ۹میلیارد مترمکعب آبی است که ما هر سال بابت این ضایعات مواد غذایی از دست میدهیم در حالی که کل آب مصرفی در صنعت و شرب ما مجموعاً هفت میلیارد مترمکعب است.
این ۹میلیارد مترمکعب آبی که ما بابت ضایعات مواد غذایی در سال از دست میدهیم حدود چهل درصد آب ورودی به سدهای کشور در سال ۱۴۰۰ بوده و این امر نشان میدهد حجم آبی که بابت مواد غذایی که در نهایت هم تبدیل به ضایعات شده مصرف میشود حجم قابلملاحظه و بالایی است لذا این موارد اهمیت این صنعت را بیان میکند.
بیشتر بخوانید: شرکت کوکاکولا و تولید بطری های برگشت پذیر تا سال
همین مسائل سبب شد جدای از مباحث مالی به لحاظ اجتماعی و ارزشی که این کار برای جامعه و حفظ منابع راهبردی کشور دارد انگیزهای برای ما باشد که در زمینه کاهش دوریز مواد غذایی فعالیت کنیم ضمن اینکه خود ضایعات مواد غذایی سومین عامل انتشار گازهای گلخانهای در جهان است و کاهش این ضایعات از لحاظ محیط زیستی میتواند بسیار مفید و مؤثر باشد.
از طرفی پلاستیکهای تولیدی شرکت ما طوری طراحی شده که قابل شستشو است و از این نظر میتواند مصرف پلاستیک را کاهش دهد لذا مجموعاً وقتی کار را بررسی و ارزیابی کردیم متوجه شدیم که واقعاً کار باارزشی است و میتواند علاوه بر سودآوری، برای افراد جامعه ارزشآفرینی داشته باشد و همین باعث شد که به صورت جدی کار را دنبال کنیم.
ایسنا: در مورد هزینه های مربوط به این فعالیت نیز برای ما توضیح دهید؟
هزینه های اولیه راهاندازی این کار را اعضای هیئت مدیره تأمین کردند در ابتدای کار سعی کردیم نمونههای اولیه را تولید و در اختیار گروههای هدف که به صورت تخصصی صادرکنندگان میوه و سبزیجات بازار هدف ما بود قرار دهیم و از آنها بازخورد میگرفتیم و تلاش میکردیم نسخههای بعدی را به لحاظ کیفی ارتقا دهیم و در واقع نظرات مصرف کنندگان را در بروزرسانی محصول لحاظ میکردیم که این روند منجر به ثبت سفارش محصول از طرف مصرف کنندگان شده است.
ترکیبات نانویی که مورد استفاده قرار میگیرد را خودمان تولید میکنیم و برخی مواد اولیه از طریق برونسپاریها تأمین می شود که باید هزینههای این خدمات را پرداخت کنیم بنابراین با توجه به اینکه بیشتر به صورت برونسپاری کار می کنیم به صورت مستقیم در هزینه های تولید دخالت زیادی نداریم.
ایسنا: در مورد حمایتهای پارک علم و فناوری نظر شما چیست؟
حمایتهای پارک علم و فناوری بیشتر جنبه معنوی دارد و به لحاظ مادی هزینههایی که بتوان یک تکنولوژی را راهاندازی کرد و یا حتی یک تکنولوژی را ارتقا داد خیلی بیشتر از حمایت های مادی پارکهای علم و فناوری است.
اما از بُعد معنوی این که میدانید محصول شما یک پشتوانه علمی دارد و یک تیم داوری آن را تأییدکرده و این محصول در بازار به عنوان یک محصول فناور و یک شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور ورود پیدا میکند میتواند به لحاظ معنوی آورده خوبی باشد.
هزینهی آزمون و خطاهای تولید محصول با حمایت های مادی پارک های علم وفناوری امکان پذیر نیست و از طرفی تجهیزات مورد نیاز در پارک وجود ندارد البته شاید این مسئله و شرایط استفاده در پارکهای علم و فناوری دیگر متفاوت باشد.
به نظرم اگر پارکهای علم و فناوری در کشور به سمت ارتقا تجهیزات هدفمند به عنوان مثال تجهیزات مختص کشاورزی، پلیمر و غیره و همچنین تسهیل دسترسیها حرکت کنند این مسئله میتواند حمایتهای خوبی باشد ضمن این که پارکها به نوبه خودشان برای معرفی محصول و حل مشکلات اداری از شرکتها حمایت میکنند.
ایسنا: در زمینه فعالیت با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
قطعا مشکلاتی که شرکت های فناور برای ورود و حتی دوام در بازار دارند از بقیه شرکتها بیشتر است، برای دیگر شرکتها مشکلاتی همچون عدم ثبات، کوچک شدن بازار، کاهش تقاضا، کاهش قدرت خرید مردم، رقبای قدرتمندی که قیمتها را خرد می کنند وجود دارد.
اما این مشکلات برای شرکتهای فناوری یک مرحله قبل از این موضوع است و آن این است که این شرکتها بتوانند به بازار ورود پیدا کنند و یا حتی به مرحله بازار برسند چرا که بسیاری از شرکتهای فناور هستند که قبل از رسیدن به بازار و تجاری شدن محصولشان سرمایه و انرژی خودشان را از دست میدهند.
با توجه به اینکه پروژه کارشناسی ارشدم پروژه تجاری سازی و ورود فناوری به بازار بوده سعی کردیم در این زمینه هوشمندانه عمل کنیم و مشکلات را کنترل کنیم اما مشکلاتی همچون عدم تثبیت قیمتها، تورم، کاهش قدرت خرید مردم در بازار وجود دارد و باعث میشود قطعا این شرکتها برای اینکه کار کنند مشکلات زیادی داشته باشند.
اگر از دید دولتی نگاه کنیم یکی از مشکلات موجود در مورد شرکتهایی که در زمینه غذایی یا دارویی بخواهند فعالیت کنند قطع به یقین سازمان غذا دارو است و به نظرم این سازمان بسیار سختگیر است و گاهی اوقات این سختگیری به بیمنطقی نزدیک میشود و گاها میبینید که خیلی بد برخورد میشود و این امر میتواند برای همه شرکتهای اقتصادی مشکل آفرین باشد.
اما این مشکل برای شرکتهای فناور بیشتر است به دلیل اینکه دارایی این شرکتها دانش فنی است که می خواهند از آن کسب درآمد کنند گاهی ممکن است این دانش سه سال دانش فنی محسوب شود و بعد از آن محصول روتین و معمولی باشد در حالی که شرکتهایی را می بینیم که حدود ۷ سال درگیر دریافت مجوز محصول فناورانه هستند.
عملا دیگر برای این شرکتها توجیه اقتصادی وجود ندارد که بخواهند این مدت را صرف کسب مجوز و ورود محصول به بازار کنند و ترجیح می دهند یا دانش فنی محصول را بفروشند یا بدون مجوز وارد برخی بازارها شوند بنابراین پروسه طولانی اخذ مجوز یکی از مشکلات اصلی است که شرکتهای فناور در حوزه دارویی و غذایی با آن درگیر هستند.
ایسنا: برای آینده کاری خود و گسترش فعالیتهای شرکت چه برنامهای را در نظر دارید؟
هدف اصلی ما این است که بتوانیم ضایعات مواد غذایی را کم کنیم و توسعه محصولات ما تا امروز بر اساس همین هدف و مأموریتی بوده که برای خودمان تعریف کردیم
محلول نانو پوشش را برای مشکل صادرکنندگان تولید کردیم به این صورت که این محلول بر روی کلاهک سبز بادمجان یا دم گیلاس و آلبالو اسپری میشود تا این محصولات بدون خرابی و با سلامت کامل به کشور مقصد برسند.
همچنین محلول نانو پوشش را کاملا خوراکی و طبیعی و به عنوان مکمل بسته بندیها با هدف کاهش ضایعات غذایی طراحی کردیم و به همین دلیل نیاز محصول مرکبات به قارچ کش طبیعی برای جلوگیری از کپک را پوشش میدهد.
در مورد پوشش گلخانهها و افزودنی آنتی باکتریال هم هدف همین بود، یک بخش زیادی از آلودگیهای میکروبی که سبزیجات و صیفی جات تولیدی مشتریهای ما دارند در محیط گلخانه و مرحله تولید شکل میگیرد به همین دلیل سعی کردیم باهدف جلوگیری از ورود آلودگیها و کاهش آلودگیهای میکروبی از طریق کاهش رطوبت، محصولی تولید کنیم که محیط گلخانهها کمتر آلودگی داشته باشند.
برای محصولات آتی هم دقیقا هدف همین است که بتوانیم محصولاتی را منطبق با گروه مواد غذایی طراحی کنیم که بتواند ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد.