توجه به مبحث افزایش فعالیت صادراتی در حوزه چاپ در نمایشگاه آینده چاپ
رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران معتقد است که افزایش فعالیت صادراتی در حوزه چاپ در حوزه چاپ موجب مطالبه گری در زمینه صادرات خواهد شد و این مطالبه گری بخش دولتی را مجبور به برطرف کردن موانع و مشکلات می کند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از اقتصاد ایران، عبور از موانع و محدودیت های صادراتی یکی از دغدغه های جدی فعالان صنعت چاپ برای حضور در بازارهای جهانی است. در سالهای اخیر صنعت چاپ ایران ظرفیت تازهای را در حوزه صادرات ایجاد کرد اما موانع و مشکلات صادراتی در حوزه چاپ نیز بسیار است که مانع افزایش فعالیت صادراتی در حوزه چاپ شده است.
در این میان نمایشگاه آینده چاپ ایران با شعار توسعه و افزایش فعالیت صادراتی در حوزه چاپ و برنامه ریزی برای گسترش همکاری های منطقه و بین الملل قرار است، ۲۰ تا ۲۳ دی در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار شود. این نمایشگاه تلاش دارد در تعامل با فعالان صنعت چاپ داخلی و کشورهای همسایه زمینه توسعه صادرات این محصولات را فراهم کند.
در این رویداد بین المللی که جمعی از فعالان و رسته های مختلف پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ، همچنین تولید کنندگان ماشین آلات و مواداولیه این صنعت حضور دارند، برای حضور هیئت های تجاری کشورهای مختلف نیز برنامهریزی شده است.
در این میان برخی اذعان میکنند که با وجود چالشهای بیشمار بر سر راه افزایش فعالیت صادراتی در حوزه چاپ چگونه میتوان به افزایش صادرات و توانمندسازی در این زمینه اندیشید.
بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران در این زمینه به تسنیم میگوید: چالشهایی چون موانع گمرکی، ثبت سفارش، حمل و نقل، انتقال ارز و … به عنوان چالشهای صادراتی وجود دارند، اما این چالشها نباید مانع از حرکت ما به سمت فرامرزی شود.
وی با ارائه مثالی از تلاش برادران رایت برای پرواز کردن گفت: افزایش فعالیت صادراتی در حوزه چاپ، افزایش درخواستهای صادرات، افزایش سفارشات صادراتی و … موجب مطالبهگریهایی از طرف صادرکنندگان خواهد شد و زمانی که درخت این صادرات میوه دهد و درآمدزایی برای کشور به بار آورد، بخش دولتی و بخش تصمیمگیر کشور دیدگاهش نسبت به موضوع صادرات تغییر میکند و برای اینکه این صادرات برای کشور منفعت و منافع ایجاد میکند، مسیر آن را تسهیل میکند، پس هر چه قدر ما پتانسیل و فرصتهای صادراتی را افزایش دهیم و صادرات محصول را بیشتر کنیم، مطالبهگری افزایش پیدا میکند و سیستم دولتی نیز خواه ناخواه ورود کرده و برای رفع نیازها تلاش میکند.
بیشتر بخوانید: نشست برگزارکنندگان نمایشگاه «آینده چاپ ایران» برگزار شد
عابدین تاکید کرد: وقتی حجم صادرات ما بالا رود، تعداد متقاضی صادرات نیز بیشتر میشود، مشتریان ما در منطقه بیشتر میشود، مسلما بخشهای تصمیمگیر و سهلکننده نیز اقدام به همکاری بیشتر میکنند، باید دیدگاه مثبت و حرکت رو به افق را برای افزایش فعالیت صادراتی در حوزه چاپ ببینیم نه پیش پای خود.