یک ناشر الکترونیک میگوید هنوز بعضی افراد به دنبال کتاب چاپی هستند، حتی در شرایطی که کتاب الکترونیکی از کپی کتاب بهتر باشد. مخاطبان حاضرند کتاب را کپی کنند، اما نسخه الکترونیک آن را نخرند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، وحید شریفی، رئیس هیئت مدیره پ نشر، در راستای مشکلاتی که در حوزه نشر وجود دارد، بحث هزینهها را یکی از مهمترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: مهمترین مشکل بحث هزینههاست، چه در حوزه تولید محتوای خصوصی و چه در دسته محتواهای آموزشی. ما به دلیل هزینههای بالا مجبور هستیم که قیمت بالایی را برای برگشت هزینه در نظر بگیریم تا هم بتوانیم حق و حقوق مؤلف و مدرس را پرداخت کنیم و هم بتوانیم هزینههای جاری شرکت را تأمین کرد.
کتاب چاپی
کتاب چاپی محبوب تر از کتاب الکترونیک
شریفی در ادامه عدم فرهنگسازی در حوزه کتابهای صوتی را به عنوان مشکل بعدی عنوان کرد و گفت: با اینکه این موضوع نسبت به گذشته بهتر شده است؛ اما هنوز در بعضی از حوزهها جا نیفتاده است. به دلیل عدم وجود این فرهنگ هنوز مجبور هستیم کتابهای چاپی را هم داشته باشیم. به هر حال هنوز بعضی افراد به دنبال کتاب چاپی هستند، حتی در شرایطی که کتاب الکترونیکی ما از کپی این کتاب هم بهتر باشد. در مواردی دیده شده حتی مخاطب حاضر است که آن را کپی کند؛ اما کتاب الکترونیک تهیه نکند.کتاب چاپی
رئیس هیئت مدیره پ نشر با اشاره به مشکل کپیرایت گفت: البته در بحث کپیرایت و حقنشر آن طور که باید و شاید از این حق برخوردار نیستیم. بهعنوان مثال با تمام مشکلات ذکر شده به دلیل برخوردار نبودن از این حق، هر کسی میتواند با یک مشکل شخصی بیاید تمام کتابهای ما را اسکن کند و روی یک کانال تلگرامی بهصورت رایگان در دسترس دیگران قرار دهد؛ با این حال به دلیل اینکه از این طریق پولی بهدست نیاورده است، نمیتوان از او شکایت کرد. به هر حال در حوزه محتوا راه سوءاستفاده باز است.
بیشتر بخوانید: بیان مشکلات صنعت چاپ با رئیس کمیته راهبردی اصناف مجلس
وی ادامه داد: نه تنها ما، بلکه طراحان اپلیکیشنها و وبسایتها هم دچار چنین مشکلاتی هستند. از آنجایی که ایجاد و فضای امن بسیار پرهزینه است، بخش خصوصی به تنهایی نمیتواند از هزینه حفظ و نگهداری آن بر بیاید. بدتر از آن وضع چاپ و نشر کتاب است. یکی از انتشارات قدیمی که در حوزه علوم پزشکی فعالیت میکند مجبور شده به خاطر همین هزینهها دست از فعالیت بکشد و اعلام ورشکستگی کند.
شریفی در پایان در توضیح هدف خود از شرکت در نمایشگاه رسانههای دیجیتال گفت: هدف ما از شرکت در نمایشگاه سی تکس این بوده که بفهمیم این اکوسیستم استارتاپی به کجا رسیده است. دوست داشتیم ببینیم همکارانمان کجا هستند تا بتوانیم دست هم را بگیریم و همه با هم رشد کنیم؛ چراکه رشد در این اکوسیستم به تنهایی میسر و ممکن نیست.