تقویت مشارکت کارمندان به منظور جلوگیری از ریزششان
همه ما میدانیم که یکی از دلایل اصلی ریزش کارمندان، عدم تعامل مناسب با آنها است. البته به این موضوع نیز آگاهیم که تقویت مشارکت کارمندان میتواند باعث کاهش سطح ریزش کارمندان و بهبود بهرهوری شود. اما چگونه باید این تعامل و مشارکت مناسب را شروع کنیم؟ از کجا بدانیم که استراتژی منتخب ما برای تعامل کارمندان جواب میدهد؟
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، امروزه بسیاری از بزرگترین سازمانها به استفاده از سرمایه فکری کارمندان خود، اعتماد میکنند. آنها میدانند که افراد متخصص در سازمانشان، به راحتی قابل تعویض نیستند. این بدان معنی است که آنها انرژی زیادی را صرف چگونگی نگهداری کارمندان در شرکتهای خود میکنند.
بدین سبب، در ادامه به ۶ استراتژی برتر برای تقویت مشارکت کارمندان (Employee Engagement Strategies) در سازمان پرداختهایم تا با استفاده از آنها، تعامل بین افراد سازمان را بهبود بخشید.
به کارمندان خود ساعات کاری انعطافپذیر ارائه دهید
رویکرد سنتی «نشستن پشت میز» برای کار کردن، در حال تغییر است. انتظار اینکه کارمندان از ساعت ۹ تا ۵ یا حتی شبها و آخر هفتهها از خانه نیز کار کنند، غیرمنطقی است.
بسیاری از کارمندان متعهد میخواهند در شغل خود پیشرفت کنند. اما آنها همچنین میخواهند کمی انعطافپذیری داشته باشند تا اوقات خود را با خانواده بگذرانند. بسیاری از کارفرمایان – به ویژه در خدمات حرفهای – ارزش ترتیبات کاری انعطافپذیر را تشخیص میدهند. این یک راهکار مهم به منظور تقویت مشارکت کارمندان است.
تعطیلات واقعی را تشویق و لحاظ کنید
بیش از ۴۰٪ کارمندان آمریکایی از روزهای تعطیل اختصاصی خود استفاده نمیکنند. این به چند دلیل اتفاق میافتد. برخی از کارمندان نگران هستند که مافوق خود در صورت یک هفته نبودن در مورد آنها قضاوت نادرستی بکند یا موقعیت خود را از دست بدهند.
در حقیقت، حتی وقتی کارفرمایان کارمندان را به گذراندن تعطیلات تشویق میکنند یا زمان تعطیلات نامحدودی را پیشنهاد میدهند، باز هم کارمندان از استفاده از آنها اجتناب میکنند. این ممکن است برای کسب و کارها موردی برای پیروزی به نظر برسد، اما اینگونه نیست.
وقتی کارمندان شما از تعطیلات خود صرف نظر میکنند ، این احتمال وجود دارد که از کارایی کمتری برخوردار باشند و در برخی موارد عملکرد مفیدی را ارائه ندهند.
این استراتژی به عنوان یکی از راهکارهای تقویت مشارکت کارمندان، به کارمندان شما نشان میدهد که شما فقط آنها را به عنوان دندههای قابل تعویض در ماشین مشاهده نمیکنید. شما به سلامت روان و خوشبختی آنها در کنار سازمان خود اهمیت میدهید. تشویق کارمندان برای تعطیلات یک چیز است. پرداخت هزینه برای این کار چیز دیگری است. شما گاهی باید هر دو را در نظر بگیرید.
با کارمندان بخشهای مختلف مشورت کنید
مشورت یکی دیگر از راهکارهای تقویت مشارکت کارمندان است. قسمت اصلی مشارکت کارمندان، اطمینان از این است که آنها شما احساس نمیکنند در روند فعالیتهای شرکت دور هستند. مردم دوست دارند احساس کنند عضوی با ارزش از نیروی کار هستند.
البته، انجام این کار در مقیاس بزرگ سخت است. به استثنای نظرسنجیهای کارمندان، که بعضا به عنوان یک تشریفات ناپسند رد میشوند، مشورت با هر کارمند در هرجای دیگر دشوار است. اما برخی از شرکتها هستند که موفق به این کار میشوند. ابتکاراتی از این دست فرصتی برای تقویت مشارکت کارمندان بوده همچنین موجب می شود با چالشهای منحصر به فرد کنار بیایند و با افراد بخشهای دیگر ملاقات کنند. گاهی کار کردن میتواند یک فعالیت سنگین روزانه باشد و تجربههایی از این دست محیط تازهای را به شما معرفی میکنند.
گاهی پاداشهای غیر منتظره بدهید
شما احتمالا در همه این استراتژیهای تعامل کارمندان متوجه یک موضوع شدهاید. همه آنها در مورد ایجاد فرهنگی هستند که کارمندان احساس نکنند فقط یک عدد یا آدمکهائی قابل تعویض هستند که موجب تقویت مشارکت کارمندان می شود. شما باید به کارمندان اجازه دهید تا بدانند اهداف شغلی، آرزوهای شخصی، سلامتی و رضایت آنها برای شرکتشان مهم است.
یکی از راههای تحقق تقویت مشارکت کارمندان برای شرکتها، پاداش های غیر منتظره _نه تنها موارد مالی_ برای کارمندانشان است. در نتیجه، کارمندان احساس میکنند که در شرکتی هستند که حضور آنها را نادیده نمیگیرد.
قدردانی از کارمندان موفق را به همه نشان دهید
۶۶٪ از کارمندان شغلی را کنار میگذارند که احساس عدم قدردانی را در آن به وفور درک کنند. برخی از شرکتها تصمیم میگیرند قدردانی خود را از طریق هدیههای اداری نشان دهند. به عنوان مثال، صبحانه رایگان روزهای دوشنبه یا یک سبد میوه در دفتر، یک حس خوب را به وجود میآورد.
روش خوب دیگر برای نشان دادن قدردانی از کارمندان و تقویت مشارکت کارمندان، طراحی تقدیرنامههای زیبا و به یاد ماندنی است. کارمندان برای همکاران خود یادداشتهای تقدیر مینویسند، آنها را شخصا به همکار تحویل میدهند و گیرنده آن را روی میز خود نگه میدارد تا زمانی که آماده شود آن را به شخص دیگری تحویل دهد.
اطمینان از پشتیبانی در سطح بالا برای جلسات بازخورد ۳۶۰ درجه
جلسات بازخورد ۳۶۰ درجه یک روش عالی برای درگیر کردن کارمندان خود است. آنها همچنین فرصتی برای کسب بینش مناسب در مورد عملکرد خود خواهند داشت. به طور خلاصه، این مهم فرصتی است که کارمندان، از افراد اطرافشان بازخورد میگیرند.
بیشتر بخوانید: حفظ کیفیت کاری کارمندان در روند دورکاری
در نهایت هیچ کس دوست ندارد از کار مورد علاقه خود جدا شود. اما گاهی با بیتوجهی مدیران به میزان تعامل و مشارکت با کارمندان، این جدابی اتفاقی اجتنابناپذیر است. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان میدهد بهبود مشارکت کارمندان امکانپذیر و قابل اندازهگیری است. شما فقط به استراتژیهای درست نیاز دارید. نگاهی انتقادی به فرهنگ شرکت خود بیندازید، فرصتهای بهبود مشارکت کارمندان را شناسایی کرده و از این راهکارها برای شروع استفاده کنید.