اینترنت اشیا (Internet of Things) اصطلاحی است که از چند سال قبل جای خودش در گفت وگوهای روزمره را پیدا کرده است. اگرچه این مفهوم برای خیلی ها یادآور فیلم های علمی- تخیلی با پس زمینه شورش ربات ها علیه انسان هاست، اما در واقعیت اوضاع طور دیگری پیش می رود.
توسعه اینترنت نه تنها دنیای آدم ها را دستخوش تغییرات زیادی نموده، بلکه راه خودش به سوی دنیای گیاهان و به طور کلی هر چیز پیرامون ما را نیز باز کرده است. به همین خاطر دنیای آینده بیش از هر زمان دیگری در پیوند با اینترنت معنا خواهد داشت.
وقتی درباره اینترنت اشیا حرف می زنیم، مفهومی عجیب یا کاملا متفاوت از اینترنت عادی را مدنظر نداریم. تنها تغییر مهم در این میان استفاده از سنسورهای مختلف برای انتقال اطلاعات از نقاط مختلف به دستگاه های هوشمند مثل گوشی همراه است. مثلا خودروهای تسلا را در نظر بگیرید. این اتومبیل های کاملا الکتریکی انواع و اقسام فرمان ها را از راه دور اجرا کرده و به طور لحظه ای اطلاعات تازه ای در اختیار راننده قرار می دهد.
شاید فکر کنید این اطلاعات اصلا اهمیتی ندارد اما راستش را بخواهید، تا همین چند سال قبل برای دسترسی به اطلاعات مربوط به اتومبیل باید یک روز از کارتان می زدید و دردسر حضور در تعمیرگاه را به جان می خریدید. با این حساب اینترنت اشیا، دست کم در مورد صنعت اتومبیل، حسابی کاربرد دارد!
ما در این مقاله دنبال کارهای عجیب و غریب نیستیم. در عوض یک ماجراجویی هیجان انگیز برای شناسایی مزایای اینترنت اشیا در دنیای کسب و کار را پس ذهن داریم. اگر شما هم دوست دارید زودتر از بقیه رقبا سراغ این فناوری تازه رفته و مشتریان را جذب برندتان کنید، در ادامه با ما همراه باشید.
اینترنت اشیا از آن دست پدیده هایی است که هر کسی یک نظر خاصی درباره اش دارد. از آنجایی که آدم ها معمولا به پدیده های ناشناخته حسابی شاخ و برگ می دهند، اینجا هم بیشتر از اینکه با یک مفهوم واقعی رو به رو باشیم، سر و کله خیال بافی های کارآفرینان پیدا شده است.
پس اجازه دهید یکبار برای همیشه تعریفی ساده و صدالبته درست از اینترنت اشیا ارائه کنیم. ما در روزنامه فرصت امروز اینترنت اشیا را ارتباط میان تجهیزات دیجیتال می دانیم. البته در این میان پای سنسورهای هوشمند نیز در میان است. مثلا بیماری را در نظر بگیرید که به کمک باتری و برخی دستگاه های مکانیکی ضربان قلب پایداری دارد. اینترنت اشیا در چنین شرایطی اطلاعات دقیق سلامتی بیمار را برای پزشکان تجزیه و تحلیل خواهد کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
گاهی اوقات ابزارهایی که دارای اینترنت اشیا هستند، هوش مصنوعی بالایی هم دارند. این موضوع پای تجزیه و تحلیل اطلاعات را نیز وسط می کشد. اگر تا همین چند وقت پیش ابزارهای دیجیتالی فقط انتقال دهنده اطلاعات بودند، حالا دیگر پای تجزیه و تحلیل آنها نیز وسط است. نکته جالب اینکه اینترنت اشیا از دنیای پزشکی گرفته تا لوازم خانگی، همیشه و همه جا در کنار ماست!
مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کارها
بی شک اینترنت اشیا برای آن دسته از کسانی که خوره دنیای دیجیتال هستند، جذابیت دوچندانی دارد. البته این وسط اوضاع کارآفرینان کاملا فرق دارد. از آنجایی که این دسته از افراد دنبال توسعه کسب و کارشان هستند، هر استراتژی فقط در صورتی که به درد برندشان بخورد، اهمیت پیدا می کند.
احتمالا شما هم تا اینجای کار با کلی شک و شبهه به اینترنت اشیا نگاه کرده اید. خب حالا نوبتی هم باشد باید مزایای این فناوری جدید برای کسب و کارها را زیر ذره بین ببریم. وگرنه اصلا چرا باید وقت تان را با چنین استراتژی تلف کنید؟ ما در ادامه سعی می کنیم به سوال بالا جواب قانع کننده ای بدهیم. پس این شما و این هم مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کارها.
عکاسی را در نظر بگیرید که برای شروع کارش باید دست به جیب شده و یک دوربین درست و حسابی بخرد. احتمالا در بازار برندهایی مثل کنون و نیکون محبوب ترین گزینه ها خواهند بود. البته به شرطی که جیب خریدار هم حسابی پرپول باشد. وگرنه کمتر کسی می تواند از پس هزینه های سنگین خرید دوربین های مشهور برآید. حالا اگر این وسط یک برند نوپا دوربینی باکیفیت مشابه غول های بازار اما صدها دلار ارزان تر داشته باشد، به نظرتان عکاس قصه مان باید سراغش برود؟
اگر قرار باشد کارآفرینان به سوال بالا جواب دهند، احتمالا همگی خرید دوربین یک برند تازه وارد را تایید می کنند؛ چراکه کمتر کسی در دنیا به راحتی دست رد به خریدی ارزان خواهد زد. ماجرای اینترنت اشیا در دنیای کسب و کار همینطور است؛ چراکه استفاده از ابزارهای متصل به اینترنت نه تنها در بلندمدت، بلکه در عرض چند روز هزینه های تان را حسابی کاهش خواهد داد.
شاید پیش خودتان فکر کنید تعریف و تمجید ما از اینترنت اشیا خیلی عجیب است. در این صورت باید با یک مثال دقیق خیال تان را از این بابت راحت کنیم. موضوع امنیت سایبری را در نظر بگیرید. این روزها خیلی از برندها فقط به خاطر امنیت سایبری شان با کلی مشکل مختلف رو به رو می شوند. به علاوه، مشتریان هم دل خوشی از برندهای بدنام در این حوزه ندارند. بنابراین ارتقای امنیت آنلاین یکی از ضرورت های اساسی برای هر برندی محسوب می شود. البته اینجا پای یک عامل دیگر نیز گیر است: هزینه امنیت سایبری!
بی شک کمتر برندی در بازار آنقدر خوش شانس است که بودجه ای نامحدود داشته باشد. به همین خاطر خیلی وقت ها کسب و کارها در حوزه امنیت سایبری لنگ می زنند. درست در همین شرایط اینترنت اشیا به کمک شما آمده تا اوضاع تان را حسابی درست کند؛ چراکه با حضور این فناوری در کنار شرکت تان دیگر لازم نیست کلی هزینه اضافی برای کارشناس های امنیت سایبری دهید. در عوض هر چند هفته یکبار یک کارشناس برای بررسی کلی اوضاع سراغ تان آمده و بقیه ماجرا به طور خودکار مدیریت خواهد شد؛ به همین سادگی.
مزیت دیگر اینترنت اشیا در حوزه توسعه و تحقیقات خودش را نشان می دهد. از آنجایی که کمتر برندی این روزها مقابل وسوسه پیش بینی ترندها و خواسته های مشتریان مقاومت می کند، همکاری با کارشناس های مختلف بدل به امری رایج شده است. این وسط هم کلی از بودجه برندها سر چنین همکاری هایی بر باد می رود؛ تازه اگر شانس بیاورید و نتیجه این همکاری واقعا به دردتان بخورد!
اینترنت اشیا با چاشنی هوش مصنوعی در حوزه توسعه و تحقیقات به شما کمک می کند تا یکبار برای همیشه هزینه تان را کاهش دهید. اینطوری به جای اینکه لازم باشد با ده ها کارشناس مختلف همکاری کنید، همه چیز حاضر و آماده بر روی مانیتور لپ تاپ تان نقش خواهد بست. تازه این کار در یک چشم به هم زدن انجام خواهد شد و لازم نیست بی صبرانه منتظر تمام شدن کار تیم توسعه و تحقیقات باشید.
کیفیت و بهره وری بیشتر
بیایید برای یک دقیقه هم که شده مسابقه ای خیالی را بررسی کنیم. تیمی از بازاریاب ها را در نظر بگیرید که باید علاوه بر طراحی کمپین های درجه یک فکری به حال شناسایی نیازها و سلیقه مشتریان هم بکنند. احتمالا بهترین بازاریاب های دنیا هم برای انجام این ماموریت سخت نیاز به چند ماه زمان دارند. در سوی دیگر یک بازاریاب تک و تنها را در نظر بگیرید که نه تنها به اینترنت اشیا مجهز است، بلکه کلی نرم افزار با هوش مصنوعی پیشرفته نیز دم دستش دارد. بی شک تیم دوم همیشه برنده هر نوع مسابقه ای در دنیای کسب و کار خواهد بود؛ چراکه احتمال خطای ابزارهای هوشمند بی نهایت کمتر از عامل انسانی است.
وقتی درباره اینترت اشیا در دنیای کسب و کار حرف می زنیم، باید شرایط ویژه این حوزه را نیز مدنظر داشته باشیم. چه بسا تا همین یک دهه قبل که به جز گوشی های هوشمند دیگر هیچ گجتی در بازار به چشم نمی خورد، اینترنت اشیا هیچ معنایی نداشت. با این حال امروزه ماجرا کاملا متقاوت است. آدم ها از صبح که بیدار می شوند، علاوه بر گوشی هوشمند، با کلی گجت دیگر مثل الکسا سر و کار دارند. بنابراین چنین ابزارهایی کمک شایانی به کسب و کارها برای شناخت درست مشتریان خواهد کرد. به علاوه، شما به سادگی امکان مرور حجم زیادی از اطلاعات را دارید که بدون اینترنت اشیا حتی در خواب هم نمی دیدید!
مسئله کلیدی شناخت مشتریان را که کنار بگذاریم، معمولا در دنیای امروز کارمندان فشار زیادی را تحمل می کنند. افزایش انتظارات مشتریان از یکسو و سختگیری هرچه بیشتر مدیران عملا کار را برای هر کارمندی سخت کرده است. در این میان ارتباط سریع با بخش های مختلف و سپردن ریزه کاری ها به اتوماسیون نکته بی نهایت مهمی محسوب می شود. البته اجرای این ایده همیشه راحت نیست؛ چراکه اغلب ابزارهای ارتباطی برای کاربران عادی و نه کارآفرینان طراحی شده اند. اینترنت اشیا در چنین وضعیتی به شما کمک می کند تا خیلی راحت ارتباط سریع میان بخش های مختلف شرکت را حفظ کرده و از سوی دیگر یک منبع اطلاعاتی برای کارمندان تان تهیه کنید.
یادتان باشد دنیای مدرن به کارمندان مدرن نیاز دارد. پس اگر فکر کرده اید اعضای شرکت با همان امکانات چند دهه قبل در بازار گل خواهند کاشت، سخت در اشتباهید. در عوض اینترنت اشیا کم کم تبدیل به نیازی ضروری برای هر کسب و کاری می شود. پس به جای اینکه دست روی دست بگذارید، کمی سریع تر کارتان را جلو ببرید تا از رقبا جا نمانید.
خلق فرصت های کاری تازه
دوران طلایی کارآفرینی که فقط یک ایده عالی برای موفقیت در بازار کافی بود، دیگر به پایان رسیده است. حالا هر گوشه ای را که نگاه کنید، کلی برند با هم در حال رقابت هستند و مشتریان هم با سختگیری تمام از بینشان یکی را انتخاب خواهند کرد. انگار نه انگار چند دهه قبل فقط یک یا دو تا برند در هر حوزه وجود داشت و مشتریان هم چاره ای به غیر از خرید از آنها نمی دیدند!
در دنیایی که بسیاری از حوزه های کاری پر از برند و کارآفرین است، خلق فرصت های تازه حرف اول و آخر را می زند. شاید فکر کنید چنین کارهایی فقط از پس رهبران تجاری بزرگ با بودجه های کلان برمی آید اما ماجرا اصلا اینطوری نیست. اجازه دهید بحث مان را با یک مثال جذاب دنبال کنیم. صنعت تولید اتومبیل با کلی برند رنگارنگ دیگر تقریبا جای سوزن انداختن هم ندارد. پس اگر در فکر راه اندازی خط تولید اتومبیل هستید، احتمالا خیلی زود با شکستی سنگین رو به رو خواهید شد.
در عوض اگر کمی روی اینترنت اشیا سرمایه گذاری کنید، نتایج بسیار بهتری در انتظارتان خواهد بود. یک نمونه ساده، خدمات مربوط به تحلیل وضعیت رانندگی افراد با استفاده از نسل جدید اتومبیل ها که به اینترنت متصل هستند، است. بی شک چنین سرویسی نه تنها برای راننده ها، بلکه پلیس راهنمایی و رانندگی هم جذاب خواهد بود. خب اینطوری دیگر نیازی به دوربین ثبت تخلف نیست و خود اتومبیل خلافی ها را ثبت خواهد کرد. به علاوه، اگر راننده ای عادت های پرخطری داشته باشد، شما میتوانید در قالب یک پیام مختصر و مفید او را نسبت به خطرات رانندگی اش آگاه کنید.
قبول دارم باور تاثیر اینترنت اشیا بر روی دنیای کسب و کار اصلا کار ساده ای نیست. با این حال راه دیگری جلوی پای تان نیست؛ چراکه همه برندها با سرعتی سرسام آور در حال استفاده از این فناوری در کارهای روزمره شان هستند. پس چه بهتر که از همین حالا خودتان را برای یک تغییر بزرگ آماده کنید.
بیشتر بخوانید:تقویت مشارکت کارمندان با به کارگیری ۶ استراتژی برتر
بهبود تجربه مشتریان
اینترنت اشیا فقط فرصتی تازه برای کارآفرینی نیست. در عوض حوزه خدمات پس از فروش و روابط عمومی هم به لطف این فناوری زیر و رو شده است. شما را نمی دانم، ولی من که کلی تجربه جورواجور از معطل ماندن در صف انتظار خدمات پس از فروش دارم. خوشبختانه این روزها با توسعه ربات های چت دیگر خبری از سر و کله زدن با کارشناس های مختلف نیست.
نکته جالب اینکه مشتریان هم چنین تغییری را دوست دارند. براساس گزارش موسسه اینوسپ (Invesp) مشتریان فقط به دریافت جواب سوالات شان در کوتاه ترین زمان ممکن فکر می کنند. این وسط هویت کارشناس یک برند اصلا برای شان اهمیتی ندارد. به زبان خودمانی، مشتریان هیچ توجهی به اینکه طرف مقابل شان یک آدم واقعی است یا ربات چت ندارند. پس با این حساب استفاده از ربات های چت سرعت عمل کسب و کارها را افزایش می دهد، مگر نه؟
بخش دیگری از بهبود تجربه مشتریان از برند مربوط به سیستم عیب یاب در محصولات است. کافی است شرایطی را در نظر بگیرید که به جای مراجعه به مرکز تعمیرات لپ تاپ های اپل، خود این لپ تاپ ها ایرادشان را پیدا کنند. اینطوری فرآیند تعمیر بسیاری از محصولات سرعت گرفته و رضایت مشتریان نیز افزایش پیدا می کند.
اینکه شما چطور تجربه مشتریان از برندتان را بهبود می بخشید، بحثی است که ارتباط زیادی به این مقاله ندارد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم اینترنت اشیا نقش انکارناپذیری در آینده تجربه مشتریان خواهد داشت.
انعطاف پذیری بیشتر
بعضی از روزها آدم حوصله هیچ چیزی را ندارد. شاید در حالت عادی انواع تکنیک های انگیزشی آدم را سرحال آورده و روانه محل کار کند، اما گاهی اوقات تنهای چیزی که دل آدم را قرص می کند، یک استراحت طولانی در خانه است. اینطور وقت ها کار و کارآفرینی آخرین چیزی است که آدم بدان فکر می کند. احتمالا شما هم تجربه چنین روزهای کسل کننده ای را داشته اید. در این صورت اینترنت اشیا برای مقابله با چنین اوضاعی حسابی به دردتان خواهد خورد. حتما از خودتان می پرسید، چطور چنین چیزی ممکن است. خب جواب ما بی نهایت ساده است: با دسترسی مجازی به محل از طریق اینترنت اشیا.
این روزها دیگر لازم نیست آدم همیشه در دفتر کار حضور داشته باشد. علاوه بر کلی نرم افزار هوشمند، گجت هایی مثل الکسا نیز دم دست من و شماست تا به راحت ترین شکل ممکن ارتباطات مان با دنیای اطراف را گسترش داده و از دورترین نقاط دنیا هم حواس مان به کار باشد. اینطوری حتی در روزی که آدم حسابی تنبل شده نیز راهی برای رسیدگی به کارهای شرکت باقی می ماند.
معمولا کسب و کارهایی که انعطاف پذیری بالایی در برابر تغییرات دارند، بیشتر از رقبا در بازار عمر خواهند کرد. به علاوه، شما به عنوان مدیر یک برند باید آماده هرگونه مشکل یا مسئله ای نیز باشید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از اینترنت اشیا برای افزایش انعطاف پذیری برندها را یک امر ضروری می دانیم.
اگر تا حالا برای تان پیش آمده که همکاری با نیروی کار متخصص را فقط به خاطر فاصله مکانی قطع کرده اید، بی شک اینترنت اشیا حسابی حیرت زده تان خواهد کرد. به علاوه، خیلی از کارها در دفتر شرکت به لطف گجت های این چنینی در یک چشم به هم زدن انجام خواهد شد. یادتان باشد در دنیای امروز سرعت عمل شما تعیین کنندگی بسیار زیادی دارد. پس به جای اینکه دست روی دست گذاشته و همچنان به سبک قدیم کارتان را پیش ببرید، فکری به حال تغییرات جزئی در دفتر کارتان کنید. نتیجه این کار نه تنها کارمندان تان را بی نهایت خوشحال خواهد کرد، بلکه تاثیری هرچند کوچک بر روی افزایش بهره وری شرکت می گذارد.
مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کارها
اینترنت اشیا تازه در ابتدای کار است و برای خیلی از مردم شناخته شده نیست. البته کارآفرینانی که تفریح اصلی شان کنجکاوی در فناوری های جدید است، از مدت ها قبل با این فناوری آشنایی دارند. هدف ما در این مقاله معرفی بعضی از مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کارها بود. همانطور که می شود حدس زد، کسب و کارهای کوچک در این میان بیشترین سود را از اینترنت اشیا خواهند برد. به همین خاطر اگر تازه در ابتدای راه کارآفرینی هستید یا کسب و کارتان خیلی بزرگ نشده، استفاده از این تکنولوژی بخش زیادی از هزینه های تان را کاهش خواهد داد.
یادتان باشد ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما برای یادگیری نکات تازه هستیم. پس اگر سوالی درباره اینترنت اشیا داشتید، تعارف را کنار گذاشته و با تیم پشتیبانی ما در تماس باشید.