کارشناس مسئول چاپ استان های وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: کیفیت کار چاپ استان قم مناسب است اما متقاضیان آن کم هستند.
امیرحسین پیشان کارشناس مسئول چاپ استان های وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان این مطلب درباره وضعیت چاپ استان قم به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین گفت: تأثیرات کاغذ و هزینه های چاپ برای همه استان ها تأثیرگذار بوده و تنها به استان قم محدود نمی شود؛ اما استان قم جزو ۴ الی ۵ استانی است که در حوزه چاپ کشور فعالیتی قوی دارد و به همین علت تأثیرات زیادی را از وضعیت نا به سامان اقتصادی گرفته است.
وی همچنین درباره میزان تولید کتاب در استان قم توضیح داد: در کل با بحران های پیش آمده بحث چاپ در همه استان ها تغییرات فاحشی داشته اما همان طور که اشاره کردم به دلیل اینکه چاپ کتاب در قم بیشتر حائز اهمیت است، تأثیرات بیشتری در این مورد مشاهده می شود. می توان گفت تعداد کتاب هایی که چاپ می شود بسیار پایین آمده و دلیلش هم وضعیت کاغذ و هزینه های جانبی آن در حال حاضر است، چاپخانه داران هم اکنون با یکسوم توان خود کار می کنند، محدودیت چاپ و مواد اولیه دارند و میزان متقاضیانشان پایین آمده است.
کیفیت چاپ استان قم
پیشان درباره کیفیت چاپ استان قم اظهار کرد: محتوای کتب به لحاظ انتخاب موضوع خوب است و همچنین بحث محتوای کارهای چاپی نیز مناسب است، کیفیت کارهای چاپی قابل قبول بوده اما عنوان و تیراژ کارهای چاپی پایین آمده است. شایان ذکر است که ارشاد با دوراندیشی در پی حل این مشکل برآمده و به ایجاد کارگروه کاغذ و زینک اقدام کرده است. لازم به ذکر است که کیفیت کار چاپی در این استان مناسب است اما متقاضیان آن کم هستند و راهحل های جدید برای جلب توجه و رونق بخشی به این بازار در دست اجرا است.
کارشناس مسئول چاپ استان های وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین در رابطه با فضای مجازی به عنوان یک رسانه ی نوظهور توضیح داد و افزود: این روزها سلیقه های مخاطبان هم اندکی تغییر پیدا کرده و به سمت فضای مجازی کشیده شده است. مخاطبان به سایت و سامانه های اینچنینی مراجعه می کنند و اطلاعات خود را در زمینه کتاب مورد نیازشان و مطالب مربوط به آن را در فضای مجازی جستجو می کنند که همین مسئله تأثیر زیادی در کاهش تیراژهای چاپی دارد.
وی در انتها خاطر نشان کرد: به نظر من ناشران و چاپخانه ها باید به دنبال استیلا به این اوضاع و ایجاد تغییرات کلی در روند کار خود باشند. امروز فضای مجازی بیش از آنکه تهدید باشد، فرصت است و این ما هستیم که با نگرش خود آن را برای کسبوکار خود تعریف می کنیم.
بیشتر بخوانید: باید و نبایدهای انتخاباتی برای فعالان حوزه چاپ