دوستان شیمی آسیاب؛ به رسم انصاف

گفت‌ و گو با برادران گاوافیان، مدیران مجموعه دوستان شیمی آسیاب

0
81
دوستان شیمی آسیاب

دوستان شیمی آسیاب؛ مشتری‌ مداری یکی از آن جملاتی است که از فرط تکرار بیشتر مواقع به شعار صرف ترجمه می‌شود. برای به باور رساندن این مقوله باید آن را در عمل و به شکل عینی نشان داد.

شدت گرفتن تحریم‌ها توانست سال ۹۷ را به کام بسیاری ازجمله چاپچیان تلخ کند. با افزایش نرخ ارز کالاهای وارداتی چون کاغذ در برخی موارد به هشت برابر رسید و زینک هم رکورد قیمتی خود در تاریخ چاپ را شکست. گرانی و کمبود نهایت فشار را به بازار چاپ آورد و بسیاری را از میدان به دربرد.

سال ۹۸ اما با ثبات نسبی از راه رسید و حالا وقت فروکش کردن قیمت‌ها بود. حالا در ماه هفتم سال، بسیاری به بهانه گران خریدن هنوز هم به گران‌فروشی مبادرت دارند و سود انبارهای کالای قبل از گرانی یادشان رفته است. در این بین اما هستند کاسبان منصفی که رسم ماندگاری و مروت را می‌شناسند.

 

چهار دهه خوش‌ نامی

دوستان شیمی بیش از چهار دهه سابقه فعالیت دارد؛ همان‌طور که قدیمی‌های صنف چاپ می‌دانند این شرکت توسط پدر ما تأسیس شد. مرحوم گاوافیان مدیر فنی و مدیر تولید مرکب‌سازی لوریوی فرانسه در قبل از انقلاب بود (بعد از انقلاب به نام البرز تغییر نام داد).

آن مرحوم دوره کارشناسی ارشد را در فرانسه گذراندند و دوره‌ های شیمی چاپ و مرکب را در کارخانه لوریوی فرانسه و سوئیس دیدند و سپس به ایران آمده و وارد بازار کار شدند. ایشان در کنار کار در کارخانه البرز، دوستان شیمی را بنا نهادند و با این کارخانه به همکاری پرداختند، به طوری که مرکب از کارخانه البرز می‌رفت و ملزوماتی چون داروهای آب توسط دوستان شیمی تولید و به همراه مرکب‌ها عرضه می‌شد.

دوستان شیمی در کنار این همکاری‌ها کارهای تحقیقاتی زیادی را صورت می‌داد و مرحوم گاوافیان توانست در سالیان کار خود در این شرکت ۱۹۲ اختراع داشته باشد که بسیاری از آن‌ها نیز به ثبت رسیده‌اند. متأسفانه چون ایشان در کارگاه‌های مختلف به کار می‌پرداختند عمدتاً فرمول‌هایشان توسط کارکنان و کارگران مجموعه‌های دیگر کپی‌برداری شده و به‌سرعت همه‌گیر می‌شد.

به‌طور مثال یکی از اولین کارهای ایشان تولید واکس کفش خمیری سفیدرنگ در ایران بود که قبل از آن کسی دست به تولیدش نزده بود. واکس مایع کفش، واکس پارکت، مکالئوم سرامیک و مانند این‌ها از دیگر اختراعات ایشان بود که به‌سرعت مورد تکثیر رقبا قرار گرفت و در بازار رایج شد.

دوستان شیمی آسیابشروعی دوباره

می‌توان گفت که از ۱۷ سال پیش دوستان شیمی کار خود را به شکل جدی‌تری دنبال گرفت. همان سال‌ها بود که من و برادرم تحصیلات دانشگاه را به اتمام رساندیم و به مجموعه پدر پیوستیم و به‌این‌ترتیب حدود سال ۸۱ بود که دوستان شیمی با جدیت و همتی مضاعف کار خود را دنبال کرد.

همان سال‌ها بود که تولید ملزومات چاپ به‌عنوان کار اصلی ما مطرح شد اما در کنارش تولیدات دیگری هم داشتیم که مربوط به اختراعات پدر می‌شد. سیلیکون امولسیون که بیشتر برای هیت‌ست و چاپ روزنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا ورنی ضد پشت‌زن که حالتی ژله‌ای مانند دارند از محصولاتی بودند که پدر به‌صورت انحصاری تولید می‌کرد و فرمول اختصاصی آن تا مدت‌ها در اختیار ما بود و هم‌اکنون هم دوستان شیمی آسیاب به‌عنوان تولیدکننده برتر و شناخته شده بازار، این محصولات را همچنان با کیفیت برتر به تولید می‌رساند.

عمدتاً بعد از چاپ برای اینکه کارها به‌اصطلاح پشت نزند، کارهای چاپی را پودر می‌زدند اما پدر با ابتکار خود (ورنی ضد پشت‌زن) ماده ژله‌ای مانند ساخت که با مرکب مخلوط می‌شد؛ این اختراع توانست معضلات زیادی را حل کند.

پودر زدن کارها بعد از چاپ، زمانی که نیاز به عملیات پس از چاپی چون سلفون و یووی بود، چاپخانه‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کرد و آن‌ها مجبور بودند قبل از عملیات، سطح کار را پاک کنند و یا آب چاپ بگیرند تا سطح کار تمیز و یکدست شود اما اختراع پدر کار را راحت کرد و با این تمهید دیگر نیازی به کارهای اضافی نبود و تولیدات چاپی علی‌رغم پشت نزدن به‌سرعت خشک‌شده و آماده هر نوع عملیات پس از چاپ می‌شدند.

سال ۱۳۸۹ پدر به ناهمگام فوت کرد و بسیاری از آشنایان و همکاران گمان می‌کردند که مجموعه دوستان شیمی به کار خود خاتمه خواهد داد اما مرحوم هرچند که با اقتدار به مدیریت تولید می‌پرداخت اما در دوره بیماری و قبل از آن به‌خوبی ما را برای عهده‌داری این کار آماده کرده بود.

ما برادران با تکیه‌بر تجربیات به ارث رسیده از پدر به ادامه راه پرداختیم و با کمک علوم مدیریتی جدید تولیدات را سر و سامان دادیم و بخشی از آن‌ها را متوقف کرده و با تمرکز به تولیدات اصلی دیگر پرداختیم و بخش‌های پر بازخورد مجموعه خود را تقویت کردیم. همچنین ازلحاظ مدیریتی کسب‌وکار بازار هم پیشرفت کردیم و به سمت تولید مشارکتی، اخذ نمایندگی و صادرات و واردات رفتیم.

دوستان شیمی طی این ده سال اخیر و پس از فوت مهندس گاوافیان، دیگر یک تولیدکننده صرف باقی نماند و در کنار آن به‌عنوان واردکننده، صادرکننده، همکاری در تولید و توزیع‌کننده نیز کار خود را دنبال گرفت. این همه فن‌حریفی علاوه بر نیاز به علم و همت، به نیروی انسانی زبده هم نیاز داشت و به‌هیچ‌وجه کار آسانی نبود اما خداوند یاری کرد و با لطف او کارها روی روال خود پیشرفت و ما توانستیم ضمن ادامه راه پدر و سر پا نگه‌داشتن دوستان شیمی، به توسعه‌بخشی در کار و بازار هم دست یابیم.

مهم‌ترین تولید دوستان شیمی آسیاب

همان‌طور که اشاره شد، من و برادرم هر دو دانش‌آموخته شیمی هستیم و از قبل هم در نزد پدر به‌صورت تجربی آموزش دیده‌ایم. کارکنان ما نیز همه در حوزه کاری خود متخصص هستند که این موضوع برآورده کردن سایر خواسته‌های مشتریانمان را میسر کرده است.

تولید طیف وسیعی از داروآب‌ها به شکل متغیر و بنا به نوع ماشین چاپ، آب و هوا، مرکب مصرفی، دمای محیط چاپخانه، نوع زینک و حتی آب مصرفی، به‌عنوان تولیدات اصلی و جامع دوستان شیمی آسیاب مطرح است. ما توان آن را داریم که بنا به خواسته هر چاپخانه‌ای دست به تولید بزنیم و سفارش‌هایی کاملاً شخصی سازی شده را از خرد تا کلان به انجام برسانیم.

هرچند ما در زمان همکاری پدر با مرکب البرز و پس‌ازآن در صنف چاپ و از خود پدر در مورد مرکب چیزهای زیادی آموخته‌ایم اما تابه‌حال به تولید مرکب‌های چهار رنگ معمول دست نزده‌ایم. عمده فعالیت‌های ما در دوستان شیمی -که حدود سه سال است به نام دوستان شیمی آسیاب تغییر نام داده- به تولید ملزومات چاپ و مرکب‌های خاص اختصاص دارد.

سایر محصولات

از تولیدات عمده دیگر ما می‌توان به ورنی ضد پشت‌زن، اسپری خشک‌کن مرکب، کرم‌های دست‌ پاک‌کن، خمیر جرم‌گیر نورد و لاستیک سیلندر، پاک‌کننده زینک‌های چاپ، ورنی‌های براق و مات هوا خشک، انواع ضدچسب‌های بی‌بو، با بو و مدل طلایی که از مواد گیاهی تشکیل شده و سطح کار را سیاه نمی‌کند، لاستیک و نورد شور معمولی و اتومات، صمغ‌های مختلف زینک و سایر ملزومات این‌چنینی اشاره کرد که در کنار آن واردات و توزیع ابزارآلات و مواد مصرفی و مرکب‌های خاص نیز به محصولات مورد عرضه دوستان شیمی آسیاب اضافه می‌شوند.

علاوه بر موضوعات نامبرده شده، همان‌طور که اشاره شد ما در تولید مرکب‌های خاص برای چاپ هم‌زمان چهار رنگ روی سلفون، پی‌ وی‌ سی (PVC) و متالایز هم فعالیت داریم که این‌ها هم جزو اختراعات پدر محسوب می‌شوند و دوستان شیمی آسیاب همچنان به تولید آن‌ها اهتمام دارد.

مجموعه ما در کنار تولیداتش ملزوماتی چون لاستیک سیلندر نیز وارد می‌کند و جزو واردکنندگان اصلی ایزوپروپیل الکل است. ما هر ماه چند کانتینر از این محصول را وارد کرده و در اختیار چاپخانه‌ها و دیگر مصرف‌کنندگانی چون داروسازی‌ها قرار می‌دهیم. اقلام کوچک دیگری چون کارتک، فوتک، دستکش و مانند آن‌ها که در بخش‌های چاپ، پیش از چاپ و پس از چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، از مواد دیگری هستند که عمدتاً توسط دوستان شیمی آسیاب وارد شده و بین مشتریان و مصرف‌کنندگان توزیع می‌شوند.

گفتنی است که عمده کالاهای وارداتی ما از کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، یونان، کره، چین و دیگر کشورهای صاحب صنایع تهیه می‌شوند. حدود ۹۰ درصد از مواد اولیه هم که برای تولید خودمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم وارداتی است چرا که متأسفانه کشور ما هنوز به آن درجه از توسعه در صنایع نرسیده که تکنولوژی ساخت این مواد را داشته باشد.

البته برخی از این مواد هم در داخل کشور به تولید می‌رسند و ما هم به خاطر پشتیبانی از تولید ملی چند باری به سراغ آن‌ها رفتیم اما کیفیت آن‌ها را مطلوب نیافتیم و می‌دانید که استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت نمی‌تواند به تولید محصول باکیفیت منجر شود.

به‌طورکلی دوستان شیمیایی آسیاب حدود ۱۰ درصد از مواد اولیه تولیداتش را از داخل کشور تهیه می‌کند، به غیر از آب مصرفی که توسط خودمان تصفیه می‌شود و از فیلترهای مختلف رد شده و به سختی مورد نظر می‌رسد، حلال‌های پالایشگاهی یکی دیگر از این مواد است که کیفیت قابل قبولی دارد. البته ما حتی این حلال‌ها را نیز بعد از تهیه در کارخانه خود مورد پالایش قرار داده، تصفیه کرده و بی‌بو می‌کنیم.

مرحوم گاوافیان تلاش‌های زیادی کرد تا نام دوستان شیمی را با اعتبار عجین کند و حالا وظیفه ما است که از این نام نیک پاسداری کنیم. کیفیت برای ما بسیار حائز اهمیت است و برای هیچ سودی به خود اجازه تغییر در آن را نمی‌دهیم. تمامی مواد مصرفی ما از بهترین جنس و برترین برندها تهیه شده و آن مقدار از موادی را هم که از داخل تهیه می‌شود مورد فرآوری قرار داده و کیفیت‌بخشی می‌کنیم. دوستان شیمی آسیاب

دوستان شیمی آسیابمحصولات جدید

ما عشق به شیمی را از پدر به ارث بردیم، او همیشه ما را در اختراعات خود سهیم می‌کرد و خانه‌ی ما بیش از هر چیز به یک آزمایشگاه شیمی شبیه بود. تولیدی گاوافیان از دیرباز تاکنون هرگز سیر اختراعات و محصولات جدید خود را متوقف نکرده و در هر ورطه‌ای محصولی جدید معرفی کرده و یا تنوعی در تولیدات پیشین خود صورت داده است.

تولیدی گاوافیان در حال حاضر دست به تولید داروآب اکونومیک زده است که با نام «هیدرو سوپ اکو» به بازار عرضه شده است. قیمت این محصول نسبت به دیگر انواع داروآب‌های ما ارزانتر است و بیشتر مناسب مصرف دستگاه‌های قدیمی و چاپخانه‌های کوچک است. ما برای تولید این محصول از استفاده معدود چند پارامتر کاسته‌ایم که باعث کاهش قیمت آن شده اما همچنان کیفیت خود را برای استفاده در ماشین‌های چاپ‌ قدیمی تک رنگ یا دو رنگ دارا است. دوستان شیمی آسیاب

مجموعه ما پیش از این بیشتر با چاپخانه‌های متوسط همکاری داشت اما در ایام تحریم و کمبودها چاپخانه‌های بزرگ نیز تولیدات گاوافیان را آزمودند و آن‌ها را هم رده محصولات برندهای برتر خارجی یافتند و اکنون مشتریان پروپاقرص ما هستند. هیدرو سوپ اکو ما نیز تلاشی بود تا به واسطه‌ی آن بازار تولیدات ما توسعه یافته و چاپخانه‌های کوچک نیز از فعالیت گاوافیان منتفع شوند. آن‌ها عمدتاً به دنبال محصولاتی با قیمت مناسب هستند و داروآب جدید ما می‌تواند یکی از بهترین و مناسب‌ترین انتخاب‌های آنان برای کنترل هزینه‌ها باشد.

دوستان شیمی آسیاب نیز در کار بازرگانی فعال است و رویکردی دقیقاً مانند سیاست تولیدات ما دارد و از هر تنوع و تجددی استقبال می‌کند. ما در سال‌های اخیر داروآبی را با نام تجاری «الکولایت» به بازار عرضه کرده‌ایم که برای تمامی دستگاه‌های چاپ اعم از افست و روتاری در انواع مختلف قابلیت استفاده دارد و می‌تواند مصرف الکل ایزوپروپیل را تا حد زیادی کاهش دهد.

هرچند این محصول نسبت به داروهای معمول کمی گران‌تر است اما استفاده آن در کوتاه مدت تأثیر خود را نشان داده و در نهایت قیمت تمام شده تولید شما را با کاهش چشمگیری روبه‌رو می‌کند. درواقع تأثیر این محصول در همان یک هفته‌ی اول برای چاپخانه‌هایی که از الکل اورجینال استفاده می‌کنند مشهود و قابل اندازه‌گیری است و این میزان برای دیگر دوستانی که الکل غیر اصل مصرف می‌کنند نیز تأثیراتی کمتر اما قطعی دارد.

لاستیک شور اتوماتیک یکی دیگر از اجناس نوین و کارآمدی است که در مدل‌های مختلف توسط دوستان شیمی آسیاب وارد شده و به بازار ایران عرضه می‌شود و کار شستشوی اصولی و استاندارد را برای چاپخانه‌ها مقدور می‌کند. دوستان شیمی آسیاب

یکی از محصولات خاص و با کیفیت ما در مجموعه‌ی گاوافیان محلول پاک‌کننده زینک است که در بازار با نام SPA رایج است. ما تا چندی پیش این محلول را وارد می‌کردیم اما اکنون چند سالی است که به فرمول ساخت آن رسیده‌ایم و تولیدات باکیفیتی را ارائه داده‌ایم که علاوه بر بازار ایران توفیق زیادی را نیز در بخش صادرات برای ما به همراه داشته است.

مجموعه‌ی ما از ابتدا تاکنون علاوه بر واردات در تولیدات نیز فعالیت داشته است و جالب است اشاره کنم که ما به کمک دانش و تجربیاتی که طی این سال‌ها به دست آورده‌ایم همواره در ارتقای برون‌داد دوستان شیمی آسیاب کوشیده‌ایم. محصولات تولیدی ما که جای خود را دارند اما بسیاری از واردات ما نیز قبل از توزیع در بازار داخلی توسط تیم زبده مجموعه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و با اضافه کردن پارامترهایی به کیفیت آن‌ها افزوده شده است.

عمده محصولات شیمیایی می‌توانند بر حسب محیط مورد مصرف بهینه شوند که ما در فرآیند آزمایشی خود به این نکته توجه کرده و این مواد را قبل از ارائه به بازار علاوه بر ارتقای کیفی با نمونه‌های مصرفی ایران تطبیق داده و همسان می‌کنیم.

تولید ایرانی، توزیع جهانی

تولیدات دوستان شیمی آسیاب در سالیان قبل به کمک واسطه‌ها به کشورهای اطراف، من‌جمله عراق و افغانستان فرستاده می‌شد؛ اما در این چند سال اخیر به کشورهای ارمنستان، اوکراین، روسیه، گرجستان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه شوروی سابق صادرات داریم و صادرات به بخش‌های اروپای غربی را هم مد نظر داریم. ما امیدواریم که در ادامه بازاریابی‌ها و توسعه کسب‌وکار، این روند را ادامه دهیم تا بازار وسیعی را برای خود مهیا کرده و به واسطه آن میزان تولیداتمان را بالا برده و کارمان را گسترش دهیم. دوستان شیمی آسیاب

کاسبی به شرط انصاف

مجموعه‌ی ما به دو بخش تولیدات و بازرگانی تقسیم می‌شود، درواقع بخش تولیدات ما با نام مهندس گاوافیان شناخته می‌شود و بحث صادرات و واردات تحت نام دوستان شیمی آسیاب صورت می‌پذیرد. مجموعه گاوافیان طی ماه‌های اخیر و با به ثبات رسیدن نسبی بازار دست به کاهش قیمت اجناس تولیدی خود زده است. ما با یک هوشمندی و تغییر کانال واردات مواد اولیه توانسته‌ایم با تسلط بر روند ساخت، قیمت کالاهای تولیدی را تا ۲۰ درصد کاهش دهیم.

مجموعه‌ی ما چون در حوزه تولید مواد شیمیایی دیگر نیز فعال است و در خارج از کشور هم جواز کار و اعتبار تولید دارد، توانسته در تهیه مواد اولیه کار که عمدتاً هم وارداتی است به‌خوبی عمل کند. ما قبلاً عمده مواد مورد نیاز تولید خود را به شکل واسطه‌ای و از بازار داخل تهیه می‌کردیم که این روند با شدت گرفتن تحریم‌ها و بی‌ثباتی ارز به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت و بهای آن به شکل ناباورانه‌ای افزایش یافت.

مواد شیمیایی مورد نیاز ما برای تولید قیمتی چند برابری پیدا کرد و راهی به جز افزایش بهای تولیدات برای ما نگذاشت اما تعصب بر تولید باکیفیت و با قیمت معقول باعث شد ما همواره به دنبال راه‌حلی برای کنترل قیمت تمام شده کالاهای تولیدی‌مان باشیم. این خواسته با تمرکز دوستان شیمی بر واردات، حذف واسطه‌ها و ثبات نسبی بازار ارز ممکن شد.

ما معتقدیم برای پیاده‌سازی اصل مشتری‌مداری و همچنین ماندن و ادامه دادن در وضعیتی که بازار در حالت رکود قرار دارد، بر تولیدکننده است که بتواند با افزایش سرمایه در گردش، دور زدن واسطه‌ها و هر تمهید اینچنینی دیگر بر اوضاع تولید خود مسلط شود و بتواند قیمت تمام شده کالای خود را کنترل کند.

دوره بی‌ثباتی بازار ایران تقریباً یکسال به طول انجامید و طی آن ما با قیمت‌های چند برابری روبرو بودیم اما این وضعیت تغییر کرده و حتی دلار هم از نرخ‌های انفجاری و اولیه خود عقب نشسته است و اکنون وقت متعادل کردن قیمت‌ها است. بسیاری از اجناس با افزایش قیمت ارز چند برابر گران‌تر شدند و حتی برخی از آن‌ها با تثبیت بازار و فروکش کردن قیمت‌ها باز هم در همان بهای بالا ماندند که به نظر ما این از انصاف به دور است.

درست است که ما اکنون نرخ‌های خود را با ۲۰ درصد تخفیف اعلام کرده‌ایم اما درواقع معتقدیم که قیمت اصولی آن این مقدار است و اگر بیش از این باشد اجحافی در حق مصرف‌کننده است که سابقه و تعصب ما در تولید از اجرای آن جلوگیری می‌کند. تولیدی مهندس گاوافیان به هر زعمی ‌توانسته مواد اولیه را با همان کیفیت اما با نرخ پایین‌تری تهیه کند و حالا مشتری‌های آن هم باید از این تلاش او منتفع شوند. اگر این ثبات بازار و قیمت ادامه‌دار باشد به شما قول می‌دهم که مشتری اجناس تولیدی ما باز هم قیمت‌های ارزان‌تری را تجربه کند.

قبل از این واردات از چین بیشتر بود و اکنون معادله به نفع واردات از اروپا تغییر پیدا کرده است. در حال حاضر ما اجناس را با کمی افزایش قیمت اما به راحتی از کشورهای اروپایی وارد می‌کنیم که این مسئله باعث کاهش قیمت و از طرفی افزایش کیفیت تولیدات گاوافیان شده است. ما هرگز به دنبال طمع نبوده‌ایم و نفس تولید و حفظ نام نیک پدر برایمان اهمیت بیشتری داشته است. دوستان شیمی آسیاب

نویسنده: میلاد حاتمی

منتشر شده در شماره ۱۷۷ نشریه چاپ و نشر – مهرماه ۱۳۹۸

مقاله قبلیانتقاد رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا از تفاوت نرخ ارز
مقاله بعدیفعالیت ۱۵۳مرکز نشر در آذربایجان غربی

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.