چاپ شهریور؛ تجهیز با صفر تا صد

گفت‌وگو با مدیران جوان چاپ شهریور

0
843
چاپ شهریور

 چاپ ازجمله صنایعی است که وابستگی زیادی به واردات دارد، با چنین پیش فرضی باید آگاهانه‌ تر پا به عرصه‌ی این صنعت گذاشت و ملاحظاتی را در مورد آن داشت. بی‌توجهی به چنین مقدمه‌ای می‌ تواند شما را در روند کار با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده و دلزده‌تان کند، اینجاست که به‌گونه‌ای دیگر جمله کلیشه شده «چاپ عشق می‌ خواهد» مصداق پیدا می‌ کند و با صبر و ماندگاری‌ها به اثبات می‌رسد. چاپ شهریور

صنعت چاپ سرمایه اولیه بالایی طلب می‌ کند و در ادامه راه توسعه نیز سرمایه‌ گزاف در گردشی را می‌ طلبد که مجموعه‌ های حرفه‌ ای باید از قبل برنامه‌ ای مدون برای افزایش مستمر آن در نظر داشته باشند. بازار رقابتی امروز اقتضائات خود را دارد، می‌تواند با دستاورد زمهریر زمستان، دلسرد کننده باشد و یا با تدبیر، پشتکار و انتخاب درست، مثل شهریور، گرمی مطلوب و دل‌چسبی را به بار بیاورد.

 

چاپ شهریور

مقدمات تأسیس و تجهیز چاپ شهریور از اواخر سال ۱۳۹۴ آغاز شد و در میانه‌های ۹۵ بود که کار خود در بازار چاپ را آغاز کرد. ما در اصل چهار دوست بودیم که هرکدام سوابقی در این صنف داشتیم و در نهایت با همکاری و شراکت هم رویای را عملی کردیم.

چاپ شهریور کار خود را با تهیه و نصب یک دستگاه‌ سی‌دی دو ورقی پنج رنگ (همراه با لاک) بنیان گذاشت. این ماشین توسط خود ما به شکل مستقیم وارد شد که خریدی کاملاً برآورد شده و طبق برنامه‌ریزی بود. ما از ابتدای کار به دنبال راه‌اندازی مجتمع چاپ جامعی بودیم که هم‌زمان توانایی پوشش دو بازار اصلی چاپ، یعنی بسته‌بندی و نشر را دارا باشد و دستگاه مذکور همان چیزی بود که از ابتدا برای کار خود در نظر داشتیم.

پس‌ازآن دستگاه بعدی ما از نمایشگاه دروپا ۲۰۱۶ خریداری شد، یک ماشین چاپ سیلک ساکورایی مدل maesro که در نوع خود جزو بهترین و شناخته‌شده‌ترین ماشین‌های این رسته محسوب می‌شود. ماشین سلفون‌کشی دومنظوره (واتربیس و حرارتی) wenchyuan نیز دستگاه بعدی بود که به ناوگان ماشین‌آلات چاپ شهریور اضافه شد و بخش پس از چاپ مجموعه را قدرت بخشید.

دو دستگاه طلاکوب، ماشین‌های بعدی ما در بخش پس از چاپ بودند که سبد خدماتی ما را در بحث بسته‌بندی تجهیز کردند. دستگاه‌های لترپرس و برش نیز بنا به نیاز کار به مجموعه اضافه شدند تا خط تولید چاپ شهریور را تکمیل کنند. ما در پاساژی که در نزدیکی مکان فعلی چاپخانه (دروازه شمیران، خیابان مازندران) است نیز محلی را به نصب دستگاه لیتوگرافی اختصاص داده‌ایم تا چاپ شهریور در بخش پیش از چاپ نیز مستقل و پرقدرت ظاهر شود.

ستاره نوین بهینه پوشش چاپ شهریورwenchyuan

سال ۱۳۹۵ ما دستگاه سلفون‌کشی دومنظوره wenchyuan را از مجموعه صفر تا صد خریداری کردیم. یک ماشین تایوانی پرقدرت که از همان تاریخ و حتی تاکنون به‌عنوان یکی از بهترین دستگاه‌های موجود در این رشته محسوب می‌شود. این ماشین با قابلیت سلفون‌کشی واتربیس (در کنار اجرای سلفون حرارتی) توانست ما را در بحران‌های اخیر کمبود بازار یاری‌رسان شود.

با شدت گرفتن تحریم‌ها مواد اولیه چاپ که عمدتاً هم وارداتی است به شکل سرسام‌آوری گران و کمیاب شد و در کنار کاغذ، مقوا و زینک، سلفون هم به‌نوبه‌ی خود رشد قیمتی فراوانی را تجربه کرد و در ورطه‌ای از بازار منجر به بحران شد. برای مدتی سلفون حرارتی و ملزومات دیگر آن به‌شدت کمیاب شد و در آن زمان بود که مزیت دومنظوره بودن wenchyuan ما به کمک چاپ شهریور آمد و از خوابیدن خط تولیدمان جلوگیری کرد.

می‌توان چاپ شهریور را از این حیث که عمده مؤسسانش سال‌ها در حوزه چاپ فعالیت کرده‌اند، مجموعه‌ای برآمده از تجربه دانست، چاپخانه‌ای که جزءبه‌جزء مراحل تجهیز آن با برنامه‌ریزی و فکر قبلی پیاده‌سازی شد. هنگامی‌که ما برای خرید دستگاه سلفون‌کشی اقدام کردیم با خیل برندهای این حوزه روبه‌رو بودیم اما از میان آن‌ها برند تایوانی wenchyuan بود که نظر ما را جلب کرد.

قیمت این دستگاه در همان زمان با بهای سه دستگاه معمولی و روال بازار برابری می‌کرد و یک‌دوم دستگاه‌های مدرن اروپایی و آمریکایی موجود قیمت داشت، با این تفاسیر و با توجه به سابقه کار با این دستگاه می‌توان گفت که به‌واقع کارایی آن از سه دستگاه معمولی بهتر و کیفیتش با نمونه‌های برتر اروپایی بازار برابری می‌کند.

چاپ شهریورSakurai

التزام چاپ شهریور به کیفیت خروجی‌های مجموعه‌اش باعث شده همواره به دنبال بهترین‌ها باشد. جستجوها برای دستیابی به بهترین ماشین چاپ سیلک ما را به برند شناخته شده و جواب پس دهنده ساکورایی رساند. ما دستگاه ساکورایی مدل maestro چهار و نیم ورقی خود را در نمایشگاه دروپای ۲۰۱۶ دیدیم و این دقیقاً مصادف شده بود با اخذ نمایندگی این برند توسط مجموعه دوست و همکار ما، صفر تا صد. با چنین اوضاعی دیگر تردیدی برای خرید آن وجود نداشت و تمامی مراحل کار به‌سرعت طی شد و یکی از بهترین تجربه‌های خرید ما رخ داد.

 گمان کنم ماشین سیلک ساکورایی آن‌قدر در این بازار مطرح و معروف است که نیاز بیشتری به تعریف و معرفی ندارد. پس‌ازاین خرید ما ملزومات دیگری چون ماشین کیبل و میز نور را نیز از مجموعه صفر تا صد خریداری کردیم و کارها دقیقاً مانند برنامه پیش رفت. شرایط خرید این ماشین به شکلی بود که دسترسی چاپ شهریور را به مدرن‌ترین تکنولوژی روز حوزه سیلک به راحت‌ترین وجه ممکن و میسر کرد. تهیه دستگاه‌های چاپ سرمایه گزافی را طلب می‌کند و در مورد خرید آن نمی‌توان ریسک زیادی به خرج داد. ما برای خریدهای خود مجموعه‌ای را انتخاب کردیم که در ادامه راه با خیال راحت به پشتیبانی و جوابگویی آن تکیه کنیم.

 

تجارت با درک مقتضیات

خوشبختانه خرید هر دو دستگاه ما از مجموعه صفر تا صد با زمان طرح‌های خرید با تسهیلات آن مقارن شد. خاطرمان هست که برای خرید دستگاه wenchyuan ما ۲۰ درصد از قیمت کل را به‌عنوان پیش‌پرداخت نقدی واریز کردیم و الباقی مبلغ را طی هشت فقره چک پرداختیم که چنین شرایطی در همان زمان هم یک موقعیت اوکازیون محسوب می‌شد و به ما کمک شایانی کرد.

طبق این طرح بنا شد اقساط ما به‌صورت ارزی و به دلار پرداخت شود که بدون هیچ مشکل خاصی در این باب به انجام رسید، ما به تعهدات خود بابت پرداخت عمل کردیم و صفر تا صد نیز در بحث نصب، راه‌اندازی و سرویس های پس از فروش قابل‌قبول ظاهر شد اما متأسفانه مشکلاتی در ادامه رخ داد که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان اتفاقات و حوادث غیرمنتظره یاد کرد.

ما آن زمان آخرین مدل دستگاه wenchyuan را سفارش داده بودیم. دستگاهی مدرن و صفر که مستقیماً از کارخانه به مقصد خط تولید ما حمل شد. اکنون جزئیات اختلاف‌نظر پیش‌آمده تماماً به خاطر ما نیست اما تا جایی که می‌دانیم مشکل بر سر مالیات و گمرکی واردات پیش آمد. در نهایت اجماع ما در چاپ شهریور این بود که با پرداخت آن مبلغ پرونده را مختومه کرده و تمرکزمان را بر بازار کار و تجارت معطوف کنیم.

ما در تهیه دستگاه wenchyuan با یک بدشانسی دیگر هم روبرو شدیم. دستگاه مزبور ایراداتی اولیه داشت که برای مدت بهره‌وری‌اش را عقب انداخت. دستگاه سلفون کشی ما علی‌رغم اینکه صفر و کاملاً نو بود مشکلاتی فنی داشت که از تولید آن سرچشمه گرفته بود. این در حالی بود که چاپ شهریور روی این ماشین خود حساب کرده و حالا با خیل سفارش‌ها روبرو بود. در این بازه مجموعه صفر تا صد به کمک ما آمد و با انجام سفارش‌های ما در چاپخانه اختصاصی خود، علاوه بر حرفه‌ای‌گری و انجام تعهداتش، کار مشتری خود را نیز راه انداخت.

طی این مدت ما کمال رضایت را از بخش خدمات پس از فروش مجموعه صفر تا صد داشته‌ایم اما همان‌طور که گفتم سیری از اتفاقات در مورد این معامله پیش آمد که واقعاً مقصر آن مشخص نیست و تنها با همکاری طرفین قابل‌ حل و اغماض است. اکنون نورد فشار این دستگاه با مشکلی روبرو شده که نیاز به تراشکاری دارد و بخش سرویس صفر تا صد نیز برای حل آن با ما همکاری‌های لازم را صورت داده است.

یک نورد یدک با این دستگاه به ما تحویل داده شده که اکنون تا تعمیر نورد اولیه جایگزین آن شده و خط تولید ما از این بابت با مشکلی روبرو نیست اما همان‌طور که اشاره شد اتفاقات عجیب و بعید در مورد این دستگاه رخ داد که تنها با تکیه‌بر همکاری و رفاقت طرفین معامله حل‌وفصل شد. همان‌طور که در ابتدای گفت‌وگو به آن پرداخته شد ما بعد از تجربه این خرید بود که بار دیگر دستگاه سیلک ساکورایی را به‌واسطه همین مجموعه تهیه کردیم و خوشبختانه این ماشین مدرن، مجهز و کارا تاکنون بدون هیچ مشکلی در حال کار است.

مجموعه‌ی چاپ شهریور علاوه بر بحث خرید دستگاه و ماشین‌آلات در حوزه تهیه ملزومات و مواد مصرفی با مجموعه صفر تا صد در ارتباط است و در این ورطه هم از همکاری خود کمال رضایت را دارد. چاپ شهریور مجموعه‌ی جوانی است که برای ماندن آمده و سعی کرده همواره فعالیت‌های خود را با نام نیک قرین کند، ما مقتضیات بازار وارداتی چاپ ایران را درک می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم با انعطاف در برابر مشکلات آن‌ها راه‌حل کرده و از دخالتشان در کیفیت خروجی نهایی و رابطه با مشتریان مجموعه جلوگیری کنیم.

چاپ شهریور برنامه‌های مدونی برای توسعه خود در نظر دارد که برای به ثمر نشاندن آنها روی همکاری خود با مجموعه صفر تا صد، حساب کرده است. بی‌شک ما در آتیه نزدیک دست به خرید دستگاه‌های بیشتری از این مجموعه خواهیم زد، کما اینکه مجموعه وابسته دیگری به ما در پی خرید یک پکیج همانند از همین دو دستگاه مذکور از شرکت صفر تا صد است.

ما هم‌اکنون در چاپ شهریور هم در حال بررسی و مطالعه برای خرید یک دستگاه SBL هستیم که نمایندگی آن نیز در اختیار مجموعه صفر تا صد قرار دارد. ما معتقدیم طرفین یک معامله باید درک متقابلی از هم داشته باشند و همواره با در نظر گرفتن اهداف اولیه تعریف‌شده، تمام سعی خود را برای گذر از مشکلات به خرج دهند. همکاری ما با مجموعه صفر تا صد اگرچه عمری کم اما عمقی زیاد دارد و پرتکرار در حال ادامه است.

نویسنده: میلاد حاتمی

منتشر شده در شماره ۱۷۸ نشریه چاپ و نشر – آبان ماه ۱۳۹۸

مقاله قبلیچاپ تصعید رنگی در بنرهای تبلیغاتی
مقاله بعدیرفع چالش های صنعت چاپ با اصلاح قوانین

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.