نوید تجارت ایساتیس؛ نمونه های فراوانی از قدیمیان بازار را سراغ داریم که در دهه های انتهایی کار خود دیگر به دنبال منفعت صرف نبوده و برای حفظ نام نیک و ماندگاری آن دست به کار میزنند. مساجد مدارس زیادی را میشناسیم که نام بانیان آنها بر سر در این اماکن نقش بسته است. دیروز نیاز کشور ما در ساخت مسجد و مدرسه بود و اکنون تولید داخلی و اشتغالزایی در صدر احتیاجات هستند.
تولید در وضعیت امروز را می توان هنر و تولیدکننده را نیز هنرمند دانست؛ کسی که استعدادی خاص دارد و راه اعتلا و ماندگاری را به خوبی می شناسد. بسیاری در یک کار موفق می شوند و در نهایت پویایی تنها بعدازآن با شیب کندی به توسعه می پردازند اما در مقابل هستند افرادی که با صبر و برنامهریزی در کمین فرصت مغتنم هستند و ایستایی را برنمیتابند؛ وجود این افراد لازمهی ایران امروز است.
آغاز از کاغذ
زمستان سال ۱۳۶۱ بود که من برای نخستین بار کار خود را در رستهی کاغذ شروع کردم. در ابتدا وارد شرکتی شدم که در حوزه واردات کاغذ فعالیت میکرد و دو سال در آنجا مشغول به کار بودم، دورانی که میتوانم از آن به عنوان زمان کارآموزی یاد کنم. من کار خود را با کارمندی آغاز کردم اما چنین رویکردی با روحیهام جور نبود و در نهایت بعد از این مدت تصمیم خود را برای کار مستقل عملی کردم. حدود سه ماه را صرف شناسایی بازار و تحقیقات پیرامون چگونگی ورود به این رسته کردم و در نهایت مغازهای را بازگشایی کرده و به این ترتیب به شکل رسمی کار کاغذ فروشی را شروع کردم.
میتوانم بگویم که این رسته کاری بسیار خاص و ویژه است و اقتضائات خاص خود را دارد. کاغذ جزو ملزومات استراتژیک و بااهمیتی است که کشور ما در بسیاری از موارد وابستگی تمامی به واردات آن دارد. ایران کشوری گرم و خشک محسوب میشود که مراتع چندانی ندارد و این اقلیم جغرافیایی باعث شده از دیرباز ساخت کاغذ بر پایه چوبهای جنگلی منتفی انگاشته شود. تکنولوژیهای دیگری مثل استفاده از ساقههای نیشکر (باگاس) یا کلزا نیز از ابتدا به شکل جدی دنبال نشده و همواره زور واردات این حوزه بر تولید آن چربیده است.
مباحثی اینچنینی در کنار سایر ملاحظات دیگر باعث شده بود که ما در رستهی کاغذ همیشه تقاضایی فراتر از عرضه داشته باشیم و به این زعم از اصل اساسی تبلیغ برای بازاریابی بینیاز باشیم. همینطور حوزه برندینگ نیز برای بازار محدود کاغذ بیمعنی نشان میدهد چراکه در این صنف کار خوب و انصاف است که میتواند بهمثابهی تبلیغ و ضد تبلیغ عمل کند. گمان نکنم که کسی در کشور به کار در حوزه کاغذ مشغول باشد و نام اخوین باقری به گوشش نخورده باشد.
باید بگویم که برخلاف آنچه عمدتاً تصور عامه از این صنف است، ما کسبوکارهایی عادی هستیم که به علت مسائل پیش گفته به شکلی بسته و محدود ماندهایم و ازاینرو گاه با افسانههایی غریب از ما یاد میشود! بازار کار ما معلوم است، قیمتها مشخص هستند و ما همواره به دنبال پوشش نیازهای مشتریان عمدتاً ثابت خود هستیم و این روند فرصت و احتیاجی برای شو گذاشتن و بازارگرمی باقی نمیگذارد و به گمانم این مسئله است که به داستانسراییها دامن میزند. برادرم از دیرباز در کنار من فعالیت میکند و بارها پیشآمده که درجایی مشتریان چندین سالهی ما بعد از مدتها و تنها از روی نام و رسم ما را دیده و شناختهاند.
فعالان حوزه کاغذ باید برای رفع نیاز مشتریانی که آنها را پشتیبان خود میدانند، شبانهروز تلاش کنند و این نیاز به تمرکز و صرف زمان زیادی دارد که فرصت بسیاری از کارهای معمول دیگر شغلها را از آنها میگیرد. باور کنید هیچ حرکت با چراغ خاموشی مدنظر ما نیست و این تنها اقتضائات کاری صنف ما است که نگاه بیرونی را شکل داده است. بازاری که ما بیشتر اوقات از پوشش تام و تمام آن عاجزیم و صنفی که هرکسی پیشینهی دیگری را در آن میداند دیگر نیازی به تبلیغ ندارد و این دقیقاً موضوعی است که در مورد کارهای تولیدی این رسته برعکس است.
توسعه با واردات
کار در رستهی فروش کاغذ آن شغلی بود که توانست تا یک دهه ما را سرگرم خود کند و ترمز خلاقیت و روحیه توسعهطلبانه ما باشد. رشد بازار و نیکنامی یک دهه تلاش باعث شد که ما با ورود به بحث واردات، کار خود را گسترش دهیم. همانطور که پیشتر هم اشاره کردم کاغذ بازار بستهای دارد و بعد از مدتی هر کس در بخشی از آن حرفهایتر عمل میکند. عمده فروش ما را کاغذهای پشت چسبدار، NCR (کاغذهای موسوم به کاربن لس)، ترمال (کاغذهای حرارتی مخصوص استفاده در دستگاههای POS و ATM) و A4 تشکیل میدادند که رستهی وارداتی ما نیز بر همین اساس شکل گرفت.
واردات به معنی واقعی باعث توسعه کار ما شد. در آغاز تنها مشتریان ما مصرفکنندگان کاغذ بودند و حالا منبع تأمین بسیاری دیگر از همکارانمان شده بودیم و نیاز به توجه و تمرکز بیشتری احساس میشد. خوشبختانه ما توانستیم از این آزمون هم سربلند بیرون بیاییم و نام نیک خودمان را حفظ کنیم. واردات، فاز دوم توسعه کاریمان محسوب میشد که توانست بیش از دو دهه ما را به خود مشغول نگه دارد.
واردات ما بر اساس نیاز بازار شکل میگرفت و کشورهایی چون کره، چین، اندونزی و برخی کشورهای اروپایی مبدأ وارداتیمان حساب میشدند، کشورهایی که از نظر ما برتری خاصی نسبت به خاک پرگهرمان نداشتند و تنها به خاطر اخذ تصمیم درست در زمان درست سردمداران کالایی استراتژیک شده بودند. فکر قطع واردات و همت برای تولید از همان سالهای ابتدایی در ذهن ما جرقه زد اما هر بار معادلات به شکلی بود که از شروع کار جلوگیری میکرد. عدم زیرساخت اصولی، بازار سنتی قوام یافته، عدم دسترسی به منابع موردنیاز و موارد اینچنینی همیشه سد راه ما بودند.
طی تمام این سالها اندیشهی تولید با ما بود اما هرگاه به محاسبه میپرداختیم باز هم واردات را بهصرفهتر میدیدیم. البته باید خاطرنشان کنم که مسئلهی ما کسب سود و عواید بیشتر نبود، ما میدانستیم که شروع هر کاری مستلزم هزینههای اینچنینی و روحیه گذر از منفعت است اما این بازار بود که حتی در صورت شکل گرفتن تولیدات ما بهای ارزانتر را ارجحیت میداد. هنگامیکه ما میدیدیم تولیداتمان با تمام ملاحظات در نهایت نزدیک به ۳۰ درصد گرانتر از نمونه وارداتی درمیآید و به احتمال قریببهیقین از سمت بازار پس زده میشود، دیگر ورود به حوزه آن منطقی و اصولی نبود.
وابستگی کشور به کاغذ و نرخ بالای واردات آن طی این سالها در چند وهله باعث اوجگیری قیمتها شد و هر بار پرونده قدیمی تولید را برای ما بازگشایی میکرد اما با تمام این تفاسیر باز هم همپایی با جنس واردات مقدور نبود تا اینکه در موج اخیر و با شدت گرفتن تحریمها مسائل دیگری پیش آمد و این بار کمبود بر گرانی چربید و دیگر صحبت از سود و منفعت جای خود را به غیرت و حمیت داد. ایران داشت به خاطر کاغذ فلج میشد، دیگر اما و اگر و شاید در کار نبود؛ باید تولید میکردیم.
تولید
سال ۱۳۹۷ را میتوان پرتنشترین سال کاغذ دانست، زمانی که اهمیت و محوریت این کالای استراتژیک برای همگان ثابت شد و تکانهای شدید گرانی و کمبود همه را از خواب غفلت پراند. ما در بسیاری از موارد با قیمتهای سرسامآور روبهرو شدیم و برخی از انواع کاغذ قیمتی ده برابری را تجربه کردند؛ کاغذ عامل آتشی شد که امیدهای زیادی را دود کرد. بسیاری از همکارانمان ورشکستند و خیلی از مشتریانمان بیکار شدند.
خرداد ۹۷ گاهِ هرچه بادا باد ما بود. نوید تجارت ایساتیس تأسیس شد تا با تولیداتش دستی زیر بار سترگ گرانیها و کمبودها بزند. بیش از سه دهه فعالیت، تخصصی را ایجاد کرده بود که حالا پشتوانه فاز بعدی توسعه کسبوکار ما شد. پیش از این اشاره کردم که در رسته فروش کاغذ، طبعاً برخی از انواع آن بر کار شما غالب میشوند، ما نیز در برخی از این موارد به شکل تخصصی وارد شدیم و هنگامی هم که تصمیم به تولید گرفتیم به ساخت همان کاغذها پرداختیم.
انواع لیبل های پشت چسبدار (صنعتی، دارویی، غذایی و غیره)، کاغذهای NCR، کاغذهای ترمال (POS) و کاغذ A4 در سبد محصولات نوید تجارت ایساتیس وجود دارد. از این میان دستگاه تولید کاغذ پشت چسبدار ما هماکنون در محل کارخانه (واقع در فیروزکوه) نصب و راهاندازی شده و تولیدات ما در این بخش در حال انجام و عرضه است. دستگاههای تولید کاغذ NCR ما نیز سفارش داده شده، در حال ساخت است و طبق قرارداد بسته شده بنا است تا دو ماه دیگر در محل کارخانه نصب شود.
دستگاههای مخصوص تولید کاغذ ترمال و حرارتی ما نیز سفارش داده شده است و در فازهای بعدی به کارخانه ورود پیدا میکند. همچنین ما دستگاهی را برای برش رول و تبدیل آن به کاغذ A4 در راه داریم که به واسطه آن برش و بستهبندی این کاغذ نیز توسط نوید تجارت ایساتیس به بهرهبرداری میرسد.
این تولیدات دقیقاً همان کاغذهایی هستند که ما سالیان سال در واردات و عرضهی آنها تجربه داشتهایم. من طی این سالهای متمادی بارها از خطوط تولید عرضهکنندگانمان در کشورهایی چون چین، ژاپن، کره و اندونزی بازدید کردهام و از نزدیک مراحل ساخت و تکنیکهای متفاوت هر یک از را از نظر گذراندهام.
همانطور که در طول گفتوگو اشاره شد، فکر ورود به عرصهی تولید از دیرباز با ما بود و تنها مترصد فرصتی برای اجرا بودیم که با آغاز سال ۱۳۹۷ این موقعیت ایجاد شد و ما نیز یکدلانه برای اجرای هر چه بهتر آن آستین بالا زدیم. طبق برنامهریزیها هر چهار خط تولید ما در همین سال جاری (۱۳۹۸) کار خود را آغاز کرده و به بهرهبرداری خواهند رسید، بازار نیز طعم بیرقیب تولید ایرانی باکیفیت را خواهد چشید.
نقاط قوت نوید تجارت ایساتیس
نوید تجارت ایساتیس در خرداد ۱۳۹۷ متولد شد. بیش از سه دهه برنامهریزی و کسب تجربه در این سال نتیجه داد و کارخانه ما تولید خود را آغاز کرد. ما سالها در کار تأمین بازار و واردات بودیم و حالا باید از شهرت خود دفاع میکردیم، مشتریان ما مثل همیشه بهترین را میخواستند و ما نیز به کمتر از این رضایت نمیدادیم. قرار نبود تولیدات نوید تجارت ایساتیس یک کپی بیکیفیت و کار راهانداز باشد، تحقیقات زیادی به انجام رسید تا محصولات خروجی ما متفاوت، برتر و قابلرقابت با بهترینهای بازار باشد.
نوید تجارت ایساتیس میخواست نمونه باشد و آن را عملاً با خروجی باکیفیت خود نشان دهد. بهطور مثال ما همیشه میدیدیم که کاغذهای ترمال که عمدتاً توسط دستگاههای POS و ATM استفاده میشوند و گاه حکم یک سند مالی را دارند، بعد از چند روز در مجاورت هوای آزاد بودن رنگ خود را از دست میدهند.
این بهمثابه یک چالش برای ما مطرح شد و تحقیقات، جلسات و نامهنگاریهای زیادی با همکاران دیگر در اقصی نقاط جهان داشتیم تا علت آن را کشف و برای حل کارشناسانه آن وارد عمل شدیم. مسئله به کیفیت برمیگشت و ما نیز با درک آن دست به سفارش بهترین دستگاههای بهروز زدیم که به واسطه آن به محصولی برسیم که این نقطهضعف در آن موجود نباشد.
همچنین یکی دیگر از محصولات پرمصرفی که نقاط ضعف آن توجه ما را به خود جلب کرد، کاغذهای NCR یا همان کاربنلس بود. ما میدیدیم که عمده تولیدات این رسته در کشور ما نهایتاً سه نسخه چاپپذیری دارند و این در حالی بود که نمونههای خارجی به راحتی تا هفت نسخه چاپ باکیفیت و واضح را ارائه میدهند. تحقیقات ما نشان داد که کاغذهای مزبور داخلی عمدتاً درجه چندم هستند و تولیدکنندگان آن از کاغذ بازیافتی ضخیم و بیکیفیت استفاده میکنند.
پژوهشهای بیشتر ما را به نمونههای اعلا رساند و در حسابرسیها دیدیم که تفاوت مذکور در هر تن نهایتاً به ۱۰۰ دلار میرسد که عدد درشتی هم نیست. البته این عدد برای یک تولیدکننده مستمر در طول سال رقمی گزاف میشود اما اینها جزو هزینههایی است که نوید تجارت ایساتیس به راحتی برای رسیدن به کیفیت برتر متقبل میشود.
جالب است بدانید که کپسول الحاقی به دستگاه تولید کاغذهای کاربنلس از ۱۸ نوع ماده شیمیایی تشکیل شده است و این میزان در تولید کاغذهای ترمال به ۲۴ ماده میرسد که هر کدام از آنها نیز باید با ترکیب و درصدی خاص خود به کار گرفته شوند. طبق دستور کار کوچکترین تغییر در فرمول این مواد میتواند تأثیر مستقیمی در حوزه شما بگذارد و اینجا آن نقطهای است که خط قرمز نوید تجارت ایساتیس است و هرگز از آن تعدی نمیکند. ما تجربه سالها حضور در بازار و تجارت را به تولید انتقال دادهایم و به کمتر از بهترین رضایت نمیدهیم.
ماشین Hot Melt اولین خط تولید ما بود که سال پیش نصب و راهاندازی شد. برای بسیاری از همکاران و تولیدکنندگان قابلباور نبود که این دستگاه از همان ابتدا و بدون هیچ باطله و ضایعاتی به تولید بپردازد. آنها متعجبانه میگفتند که چند روز و در بعضی مواقع نزدیک به دو هفته، فقط به آزمون و خطا پرداخته و ضایعات فراوانی به بار آوردهاند تا رفتهرفته به تولید قابلقبول رسیدهاند و مورد کاری ما را یک نمونه کمنظیر دانستند.
وقتی بیشتر صحبت به میان آمد و آنها از چندوچون کار ما مطلع شدند علت آن را انتخاب درست دستگاه عنوان کردند. دستگاههای ما در چین به تولید رسیدهاند اما همگی آنها تحت لیسانس و کاملاً سفارشی و باکیفیتی عالی و قابلاطمینان هستند، بهگونهای که میتوان دستگاه Hot Melt نوید تجارت ایساتیس را در خاورمیانه بینظیر دانست. این دستگاه که حالا در حال کار و تولید است هزینهای حدود سه برابر دستگاههای چینی معمولی را دارا است و البته بیش از این اندازه کیفیت خروجی دارد.
آنچه در چنین دستگاههایی اهمیت دارد بردهای الکترونیکی سروُ و دیگر تجهیزات برقی آن است اگرنه بدنه این دستگاهها همگی از ورقههای فلزی هستند. تجهیزات برقی در ماشینهای ما همگی ساخت آلمان و یا ژاپن هستند. در اصل میتوان گفت که دستگاههای ما از تکنولوژی روز اروپا بهره میبرند و تنها در چین مونتاژ شدهاند.
متأسفانه ایران در ورطه مواد اولیه کار ما تولیدی ندارد و تمامی این ملزومات اعم از رویه، زیرِ و چسب از خارج کشور وارد میشوند. البته ما در کشور تولید چسب داریم که باز به کیفیت نوع خارجی نیست و هنوز به فرمول آن محصول نرسیدهایم و طبعاً آنچه حتی درصدی بر کیفیت کار ما اثر بگذارد از دایره مصرف نوید تجارت ایساتیس خارج است. ما در تولیدات کنونی خود پیرامون کاغذ پشت چسبدار از بهترین جنس رویه و چسب سود میبریم که محصولات ایساتیس را از لحاظ کیفی قابلاطمینان و رقابت میکنند.
دستگاه تولید برچسب واتربیس ما طبق جدول زمانبندی، دستگاه بعدی است که به مجموعه افزوده میشود. این دستگاه نیز مانند دستگاه Hot Melt از بهترین نمونههای موجود در بازار جهانی است که تولیدات باکیفیتی را برای ما تضمین میکند. این دستگاه برای تولید برچسبهای پایه آب است که عمدتاً در صنعت داروسازی به کار میروند و بهداشتی و بیخطر محسوب میشوند. شما برای تولید برچسب یک شامپو نیاز به برچسبهای گرماذوب دارید چراکه باید این برچسب در برابر عامل مخربی چون رطوبت دوام داشته باشد اما در تولید برچسبهای واتربیس این ملاحظه وجود ندارد و بیشتر مباحث زیستمحیطی و سلامت اهمیت پیدا میکنند.
میتوان گفت که لیبلها به دو دستهی اصلی گرماذوب Hot Melt و آکرونال و واتربیس تقسیم میشوند که نوید تجارت ایساتیس برای تکمیل سبد محصولات خود هر دو خط تولید این برچسبها را به خدمت گرفته است تا در برابر درخواستهای متنوع این حوزه همواره از پاسخهای مثبت استفاده کند.
طبق برنامهریزیهای بهعملآمده تمامی دستگاههای ما نهایتاً تا پایان سال ۹۸ در محل کارخانه نصب شده و چهار خط تولیدی نوید تجارت ایساتیس راهاندازی خواهند شد تا حس خوش تولید، سختیها را از یاد ما و خستگی را از تنمان به در کند.
بیشتر بخوانید: مدیرعامل کارخانه تولیدی نوید تجارت ایساتیس: نمایشگاه فرصتی برای برندسازی است
حفظ نام نیک
همانگونه که در خلال بحث هم اشاره شد، فکر تولید چند صباحی با ما بود تا اینکه با شدت گرفتن تحریمها در سال ۹۷ و مشکلات واردات و حوالهها، کمبودها و گرانیها، فشار مشتریان و نیازهای بازار، این تصمیم عملی شد. ما بیش از ۳۰ سال اجناس خارجی را میفروختیم و دیگر وقتش شده بود که روی پای خود بایستیم.
واردات پیش از این بهصرفهتر بود و حتی کماکان هم در بسیاری از انواع کاغذ مقرون بهصرفهتر است اما دست به کار تولید شدن یکی از مسائل واجب شد که دیگر هیچ بهانهای سد راهش نبود. ما قبل از آن بارها در مورد حس خاص تولید شنیده بودیم و هنگام تجربه، سخت آن را دلچسب یافتیم و این نیز مزید بر علت شد و تاجران دیروز را به تولیدکنندگان امروز تبدیل کرد.
ما تلاش و هزینههای زیادی را صرف رسیدن به کیفیت کردهایم اما همچنان هزینههای تولیدمان به خاطر نبود منابع اولیه داخلی و استفاده از بهترینهای وارداتی، بالا است و توان صادرات را از ما گرفته است. دستگاههای نوید تجارت ایساتیس دقیقاً از مدل بهترین دستگاههای همکاران خارجی ما در کشورهای توسعهیافته است و باور کنید کیفیت محصولاتمان اگر بالاتر نباشد، همسطح آنها است اما دلیل پیش گفته و در ثانی، ساعات کاری کمتر دستگاهها، هزینههای تولید ما را بالا میبرد. خط تولید آنها در سه شیفت و ۲۴ ساعته در حال کار و تولید است، درحالیکه این نسبت در کارخانه ما به زحمت به یکچهارم این مقدار میرسد.
تولیدکننده خارجی در کشورهای پیشرفته عمده محصولاتش را پیشفروش کرده و درواقع بر اساس سفارش تولید میکند و با کمترین ارزش افزوده به فروش میرساند که رسیدن به چنین رویکردی با توجه به وضعیت مبادلاتی فعلی کشور، در حال حاضر برای ما مقدور نیست.
چنین مسائلی توان رقابت بینالمللی را کاهش میدهد اما با این حال قیمت تولیدات ما نسبت به مشابه خارجی در کشور حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در سایر محصولات کمتر است. این نکته را هم بگویم که فتح بازار کشورهایی چون عراق و افغانستان در برنامه توسعه ما وجود دارد و موفقیتمان نیز در این موارد حتمی است اما هدف ما حضور پرقدرت در بازار کشورهای حاشیه خلیجفارس است که متأسفانه به علت دسترسی آنها به منابع ثروت و تجارت آزاد، تبدیل به اهداف بلند مدت شده که باید در آتیه به آن دست یافت.
ما خرسندیم که تولید داخلی ما توانسته سربلندانه نام ساخت ایران را با خود حمل کند. از اولین توزیع محصولات نوید تجارت ایساتیس به بازار، قیمت جنسهای وارداتی کاهش یافت و بازار این رسته منطقی و معقولانهتر شد و این از نظر ما یک پیروزی و موفقیت است، هدف رفع کمبود و منتفع کردن صنفی خاستگاه ما بود که خدا را برای رسیدن به آن شاکریم.
ایساتیس درواقع با شراکت و همکاری بنده و برادرم تأسیس شد، ایشان مدیر فروش داخلی و بنده مدیر بخش روابط خارجی نوید تجارت ایساتیس هستیم. هر دوی ما از لحاظ قانون کار بازنشسته محسوب میشویم و هر یک بیش از سه دهه فعالیت در کارنامه کاری خود ثبت کردهایم اما با اصرار میخواهیم یک دهه دیگر ادامه دهیم تا به هدف غایی و از پیش تعیینشده خود برسیم.
رو راست میگویم، ما کاسبی خود را کردهایم و دیگر نیازی به عواید این کار احساس نمیکنیم اما از طرفی حس کردیم که باید برای این صنف و این رسته که ماوا و پشتیبان ما بودهاند کاری ماندگار کنیم؛ نوید تجارت ایساتیس ماترک ما است، یک قول به عمل رسیده است که امیدواریم با مدیریت نسل بعدی خانوادهی باقری، کماکان در حراست از نام نیک ساخته شده، موفق باشد.
نویسنده: میلاد حاتمی لندی
منتشر شده در شماره ۱۷۹ نشریه چاپ و نشر – آذرماه ۱۳۹۸
نوید تجارت ایساتیس