حلقه OODA، که همچنین به عنوان Boyd’s Cycle نیز شناخته میشود، ابزاری برای تصمیم گیری است که در اصل برای کمک به خلبانان جنگنده در هنگام نبرد هوایی، حتی در صورت داشتن دادههای ناقص، ایجاد شده است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کسب و کار، پشت حلقه OODA این فلسفه نهفته است که واکنش سریعتر نسبت به تغییر شرایط، وضعیت شما را در یک مزیت رقابتی قرار میدهد و بنابراین پیروز میشوید.
این مسئله، به همان اندازه که در نبردهای هوایی کاربرد دارد، در پیشرفت کسب و کارها نیز کاربرد موثری خواهد داشت. در این دو محیط، ممکن است هرگز داده کامل و جامعی در دسترس نداشته باشید. OODA یک حلقه است، به این معنی که میتوانید با در دسترس قرار دادن اطلاعات بیشتر، عملکرد خود را تغییر دهید.
چهار وجه حلقه OODA
روند حلقه OODA توسط جان بوید (John Boyd)، استراتژیست نظامی توسعه یافته و از تجمیع چهار کلمه زیر تشکیل شدهاست:
Observe
Orient
Decide
Act
هدف اصلی OODA کمک به شما در تصمیمگیری سریع است به طوری که چرخه تصمیمگیری دشمنان خود را قطع کنید. به طور خلاصه، این یک تکنیک برای پیروزی در مسابقات رو در رو است.
جان بوید کیست؟
جان بوید یک استراتژیست نظامی، خلبان و سرهنگ جنگنده نیروی هوایی ایالات متحده بود که در طول جنگ با کره، حلقه OODA را به عنوان راهی برای پیروزی خلبانان جنگنده در نبردهای هوایی طراحی کرد.
اصل اساسی در پشت این حلقه این بود که خلبانی که بتواند سریعترین مسیر را طی کند، برنده خواهد شد زیرا تغییر سریع آنها باید بتواند همچنان به وضعیتی که قبلا داشتهاند، پاسخ دهد.
تعریف حلقه OODA
هدف از استفاده از حلقه OODA، فیلتر کردن اطلاعات موجود، قرار دادن سریع آنها در متن و تصمیمگیری مناسبترین موارد، بر اساس آنچه شما درباره یک وضعیت میدانید، است.
اگر میتوانید از طریق حلقه OODA سریعتر از رقیب خود پیشرفت کنید، یک گام جلوتر خواهید بود زیرا که زمانی که رقیب شما نسبت به این تغییر واکنش نشان بدهد، با حضور شما در وضعیت بهتری رو به رو خواهد شد.
به بیان دیگر شما قبلا به حلقه OODA وارد شده و مراحل مهم آن را طی کردهاید. بنابراین، آنها (رقبای شما) به اطلاعات تاریخ گذشته پاسخ میدهند، که این مسئله اقدام بعدی آنها را به یک عملکرد دیرهنگام تبدیل میکند. همانطور که رقبای شما متوجه میشوند که در هر مرحله از صحنه خارج خواهند شد، گیج و وحشتزده میشوند. در این مرحله، برای حریف شما روشن میشود که آنها باختهاند. این مسئله خود تمایل آنها به جنگ را در هم میشکند.
در حالی که در حال پیشرفت هستید، ممکن است وضعیت در حال تغییر باشد یا اطلاعات جدیدی آشکار شود. به همین دلیل، ممکن است لازم بدانید در هر زمان اقدام برنامهریزی شده خود را برای تفسیر آخرین اطلاعات لغو کرده یا به تعویق بیاندازید.
بررسی چهار اصل
مشاهده کنید (Observe)
مرحله مشاهده در مورد جمعآوری اطلاعات یا دادهها با تأمل بیشتر سخن میگوید. در این مرحله، شما سعی دارید بفهمید چه عواملی در محیط داخلی و چه مواردی در محیط خارجی تغییر میکنند.
در عمل، این مسئله به معنای درک دادههای خود، استراتژی و حرکات رقبا و روندهای گستردهتر در صنعت و جامعه شما است. نکته مهم برای درک این مسئله، این است که دادههای امروز ممکن است فردا منسوخ شوند. بنابراین، شما باید اطلاعات خود را در اسرع وقت جمعآوری کرده و آماده تصمیمگیری بر اساس آنها باشید.
شما میتوانید دادههای بیشماری را جمعآوری کنید، اما این مهم را فراموش نکنید که سرعت عمل نیز امری ضروری است. بنابراین شما با استفاده از آنچه در دسترس است، حتی اگر ناقص باشند، در ادامه مسیر خود بهترین راه را انتخاب کنید. لازم نیست نگران این مسئله باشید زیرا در صورت آشکار شدن اطلاعات جدید، میتوانید از طریق حلقه مجددا درجهبندی لازم را لحاظ کنید.
جهتگیری یا Orient
این مرحله، مهمترین مرحله در این حلقه است. زیرا که در مورد تجزیه و تحلیل و معنیسازی دادههایی سخن میگوید که جمعآوری کردهاید. در پایان این مرحله، باید بدانید که چه گزینههایی در دسترس شماست.
هدف از این مرحله شناسایی خطاها یا شکافهای موجود در تفکر قبلی شما یا دیگران است. اگر میتوانید این شکافها را قبل از شروع مسیر خود پیدا کنید، میتوانید از آنها به نفع خود استفاده نمائید. هرچه زودتر بتوانید شکافی را مشاهده کنید، زودتر میتوانید جهت استفاده از آن را تغییر مسیر دهید.
تصمیم بگیرید
در دو مرحله قبلی، باید ایدههای زیادی برای نحوه کار شما ایجاد کند. در این مرحله، شما انتخاب میکنید که کدام گزینه را دنبال کنید. گزینهای که انتخاب میکنید بهترین مورد برای شما در جهت دستیابی به هدف سازمان خواهد بود.
مبحث دیگر برای بررسی این مرحله این است که شما در حال ایجاد یک فرضیه هستید که کدام یک از اقدامات برای شما بهتر (و حتی بهترین) است. اکنون وقت آن است که هرچه سریعتر آن فرضیه را آزمایش کنیم.
اقدام کنید
مرحله نهایی حلقه OODA اقدام و عمل است. تمام مراحل قبلی منجر به این مرحله خواهد شد. فقط با یک اقدام منطقی و سریع میتوانید رقبای خود را شکست دهید.
توجه داشته باشید این شما هستید که تصمیم میگیرید ایدهای را به طور کامل پیادهسازی کنید یا آن را به عنوان یک فرضیه آزمایش کنید. با در نظر گرفتن عمل به عنوان یک آزمون، میتوانید به روش سریعتر شرایط یادگیری را ایجاد کنید. این مسئله به شما بازخورد مناسبی را میدهد تا حلقه OODA را از ابتدا شروع کرده و این دادههای جدید را به عنوان ورودی اضافی، در نظر بگیرید.
بیشتر بخوانید: بازاریابی برای نسل های مختلف
در نهایت حلقه OODA به شما امکان میدهد تا به سرعت در محیطهای بسیار پویا سازگار شوید و رقبای خود را شکست دهید. حلقه OODA یک روند مداوم و چرخهای پویا است. مراحل مشاهده، جهتگیری، تصمیمگیری و اقدام فعالیتهای اصلی چرخه را مشخص میکنند. در نهایت با تکیه بر اصول این حلقه میتوانید تصمیمگیری خود را تسریع کنید.