هیچ کسب و کار نوپایی، به ویژه در دنیای تجارت الکترونیک، توان مدیریت هزینه های حضور در شبکه های اجتماعی مختلف را ندارد. به علاوه، کارآفرینان در چنین موقعیت هایی مثل ورزشکاری هستند که باید در سریع ترین زمان ممکن اولین مدال قهرمانی اش را کسب کند. وگرنه مدیر برنامه های سختگیرش فورا سراغ فرد دیگری خواهد رفت!
تجارت الکترونیک
بازاریابی در دنیای تجارت الکترونیک
شکی نیست که حضور در دنیای تجارت الکترونیک اصلا کار ساده ای نیست. حالا اگر قرار باشد مثل آدم های آماتور تک تک کانال های بازاریابی را امتحان کنید، دیگر کلاه تان پس معرکه خواهد بود. به همین خاطر ما در این مقاله سراغ چند استراتژی مناسب برای بازاریابی در حوزه تجارت الکترونیک رفته ایم. اگر شما هم در ابتدای مسیر کاری تان هستید یا از آزمون و خطای بی وقفه خسته شده اید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. تجارت الکترونیک
اینفلوئنسر مارکتینگ
دنیای تجارت الکترونیک پر از فروشگاه هایی است که حتی یک مشتری هم ندارند. احتمالا کارآفرینانی که در این حوزه با شکست رو به رو می شوند، تقصیرها را گردن هر کسی می اندازند به جز خودشان. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم چنین شکست هایی منطق بی نهایت ساده ای دارد: مشتریان تا فروشگاه شما را نشناسند، دست به جیب نخواهند شد. تجارت الکترونیک
سوالی که اینجا باید به آن جواب دهیم، نحوه اعتماد مشتریان به برندها در دنیای دیجیتال است. اجازه دهید همین اول کاری تکلیف مان را با یک افسانه قدیمی در این حوزه روشن کنیم. باور کنید یا نه، مشتریان قرار نیست سر و کله شان از آسمان پیدا شود. همانطور که یک نقاشی تا وقتی هنرمند داستان دست به قلمو نشود شکل نمی گیرد، جلب نظر مشتریان هم نیازمند اقدامی موثر از سوی کارآفرینان است.
تجارت الکترونیک
اقدام موردنظر ما در این بخش اینفلوئنسر مارکتینگ است. بی شک همه مردم دنیا اسم این استراتژی به گوش شان خورده است. پس لازم نیست وقت مان را سر تعریف آن تلف کنیم. مسئله کلیدی در این میان مرور مزایا و معایب این استراتژی جذاب است. تجارت الکترونیک
اگر بخواهیم مهمترین مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ برای تجارت الکترونیک را نام ببریم، فهرستی شبیه به این خواهیم داشت: تجارت الکترونیک
- ایجاد اعتماد در بین مشتریان
- تقویت کنجکاوی مشتریان درباره برند و انگیزه شان برای صحبت درباره شما
- هزینه ای به مراتب ارزان تر در مقایسه با کانال های تبلیغاتی اصلی (مثل تلویزیون)
اگر مزایای بالا چشم تان را حسابی گرفته، باید بخواهیم پای تان را روی ترمز فشار دهید؛ چراکه اینفلوئنسر مارکتینگ در حوزه تجارت الکترونیک معایبی هم دارد: تجارت الکترونیک
- دشواری محاسبه دقیق بازگشت سرمایه (ROI)
- تاثیر مستقیم کاهش محبوبیت یا بدنامی اینفلوئنسر طرف قرارداد شما بر روی اعتبار برندتان
- سختی های مربوط به برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهای کاردرست
بازاریابی در شبکه های اجتماعی
این روزها مردم وقت بی نهایت زیادی برای اکانت شان در شبکه های اجتماعی می گذارند. احتمالا شما هم دوستانی دارید که اکانت شان را حتی از زندگی واقعی هم بیشتر دوست دارند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز آینده بازاریابی را در شبکه های اجتماعی می بینیم.
البته این به معنای موفقیت بی دردسر در پلتفرم ها نیست. هرچه باشد شما کلی رقیب دارید و از همه مهمتر اینکه گاهی اوقات کاربران اصلا حال و حوصله برندها را ندارند. پس اجازه دهید کارمان را بدون هیچ مقدمه کلیشه ای شروع کنیم. تجارت الکترونیک
وقتی صحبت از مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی می شود، تقریبا هر کسی یک فهرست بلند بالا برای خودش دارد. با این حال ما در این بخش به چند تا از مزایای دانه درشت اکتفا کرده ایم: تجارت الکترونیک
- دسترسی به مخاطب جهانی بدون هیچ محدودیتی
- امکان استفاده از گزینه های فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی
- تولید محتوا با کمک کاربران (محتوای تولیدی کاربران) و کاهش هزینه های بازاریابی
موارد بالا هوش از سر هر بازاریابی می برد. با این حال مثل هر استراتژی در دنیا، اینجا هم پای چند تا نقطه ضعف وسط است. مهمترین این نقاط ضعف عبارتند از:
- نیاز به زمان نسبتا طولانی برای کسب شهرت در شبکه های اجتماعی
- چالش همیشگی مواجهه با کامنت یا بازخورد منفی کاربران نسبت به محتوای برند
- نیاز به تعامل دوطرفه با مخاطب هدف و زمانبر بودن این امر
از میان نکات بالا خیلی وقت ها بازاریاب ها نگران واکنش منفی کاربران هستند. از آنجایی که خیلی از کارآفرینان در ابتدای مسیر کاری شان هیچ میانه خوبی با مدیریت بحران ندارند و حتی یک کلمه هم درباره اش نشنیده اند، احتمالا مواجهه با نظرات منفی کاربران حسابی حیرت زدهشان خواهد کرد. ما قبلا درباره مدیریت بحران در شبکه های اجتماعی حسابی با شما حرف زده ایم. بد نیست قبل از اینکه با عجله سراغ تولید محتوا در پلتفرم های اجتماعی بروید، نیم نگاهی به این فهرست داشته باشید.
بازاریابی پیامکی
استفاده از سرویس پیام کوتاه در دنیایی که همه چیز پیرامون اینترنت جریان دارد، کمی دیوانگی به نظر می رسد. خب چرا آدم باید سرویس های رایگان مثل شبکه های اجتماعی را کنار گذاشته و سراغ یک سرویس پولی برود؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها جواب روشنی برای آن ندارند. درست به همین خاطر بازاریاب پیامکی ایده ای چالش برانگیز به نظر می رسد.
ما در روزنامه فرصت امروز برای استفاده از بازاریابی پیامکی دلایل محکمی داریم. فرض کنید یک بازاریاب مثل بقیه برندها سراغ سرویس های ایمیلی رفته و با این راهکار شروع به تعامل با مخاطب هدف کند. شما را نمی دانم، ولی من که روزانه ده ها ایمیل دریافت می کنم. این وسط هم جایی برای ایمیل های تبلیغاتی باقی نمی ماند. پس نباید خیلی انتظارات مان از بازاریابی ایمیلی را بالا ببریم. در نقطه مقابل، ارسال پیامک شیوه ای است که خیلی ها دیگر حتی نیم نگاهی هم به آن ندارند. به همین خاطر شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن توجه مخاطب تان را با استفاده از پیامک جلب کنید.
براساس گزارش موسسه Word Stream، بازاریابی پیامکی نرخ حیرت انگیز ۹۸ درصد در زمینه باز شدن پیام ها را دارد. این یعنی مخاطب شما بی برو برگشت پیامک تان را باز خواهد کرد. حال آنکه همین نرخ درباره ایمیل ها بین ۲ تا ۶ درصد است. ماجرا جالب شد، نه؟
حالا که کلی درباره بازاریابی پیامکی حرف زدیم، اجازه دهید کمی تخصصی تر درباره مزایای آن حرف بزنیم:
- سهولت در راه اندازی کمپین بازاریابی پیامکی
- نرخ بازشدگی و بازگشت سرمایه بالا
- امکان پیگیری فرآیند خرید و خدمات مشتری با استفاده از آن
- امکان دسترسی وسیع به کاربران
مزایای بالا نباید چشم بازاریاب ها را کور کند. هرچه باشد یک دلیلی برای کاهش جذابیت بازاریابی پیامکی در مقایسه با بقیه روش ها وجود دارد. برخی از این دلایل به این شرح هستند:
- هزینه بالای بازاریابی پیامکی در مقایسه با الگوی ایمیلی
- امکان طرح شکایت از سوی کاربران در صورت اجرای نادرست کمپین از سوی شما
- احتمال قرار گرفتن در بخش اسپم از سوی کاربران
- سختی های مربوط به ارزیابی نتایج کمپین
همانطور که می بینید، بازاریابی پیامکی سختی های زیادی دارد. با این حساب جای تعجب ندارد که بسیاری از بازاریاب ها در دنیای دیجیتال دور آن را خط کشیده اند. اگر شما دوست دارید از بقیه رقبا سبقت گرفته و الگویی که هیچ کس بدان توجهی ندارد را امتحان کنید، بازاریابی پیامکی همیشه در دسترس خواهد بود.
بازاریابی ایمیلی
فروشگاه های آنلاین معمولا همیشه از ابزار ایمیل برای تعامل با مخاطب شان استفاده می کنند. انگار که بدون ارسال ایمیل روز آنها شب نمی شود. اگر شما هم طرفدار پر و پاقرص ایمیل مارکتینگ هستید، باید کمی بیشتر درباره آن یاد بگیرید؛ چراکه اجرای نادرست آن کسب و کارتان را تبدیل به یک برند کلیشه ای می کند؛ از همان برندهایی که حتی یک نفر هم دوست ندارد با آن تعامل داشته باشد.
نکته هیجان انگیز درباره ایمیل مارکتینگ بازگشت سرمایه حیرت انگیزش است. براساس گزارش موسسه استاتیستا، کارآفرینان به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری بر روی این شیوه بازاریابی امکان بازگشت سرمایه ای معادل ۳۶ دلار را خواهند داشت. برخی دیگر از مزایای این شیوه به این صورت است:
بیشتر بخوانید:دوری از پیامدهای بحران تغییرات اقلیمی برای کسب و کارها
نرخ تبدیل و واکنش سریع کاربران نسبت به محتوای شما
- ارزیابی ساده و بدون دردسر نتایج کمپین
- امکان شخصی سازی محتوا با استفاده از اتوماسیون
اگرچه ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین راهکارهای بازاریابی محسوب می شود اما مشکلات خاص خودش را هم دارد. بسیاری از برندها در دنیایی که با شبکه های اجتماعی احاطه شده، توجه زیادی به بازاریابی ایمیلی نمی کنند. البته این وسط پای دلایل دیگری هم در میان است:
- نیاز به تداوم در زمینه ارسال ایمیل ها و پیگیری مداوم کمپین ها برای پرهیز از قرار گرفتن در فهرست اسپم
- ضرورت ایجاد یک فهرست بلندبالا از مخاطب هدف
- سختی های دسترسی به ایمیل کاربران
نیاز به توانایی و مهارت های تبلیغ نویسی بالا
بی شک کارآفرینانی که تجربه اول شان در دنیای تجارت آنلاین را پشت سر می گذارند، همیشه با تبلیغ نویسی مشکل خواهند داشت. به همین خاطر شاید انتخاب ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از الگوهای رایج چندان هم ایده خوبی نباشد؛ چراکه در این صورت شانس زیادی برای موفقیت، آن هم با حضور رقبای سرسخت، نخواهید داشت.
توصیه ما در این بخش ورود به ایمیل مارکتینگ همراه با کمک دوستان یا افراد کاربلد است؛ چراکه در غیر این صورت کلاه تان پس معرکه خواهد بود. یادتان باشد، کسی در بازار منتظر شما نمی ماند. پس اگر ایده های درجه یک نداشته باشید، خیلی زود کارتان بیخ پیدا خواهد کرد.
بازاریابی به کمک سئو
سئو در واقع علم بهینه سازی محتوا برای موتورهای جست وجو است. از آنجایی که به غیر از گوگل تقریبا بقیه موتورهای جست وجو اسم و رسم چندانی ندارند، سئو با این غول دیجیتال گره خورده است. به همین خاطر خیلی ها سئو را مجموعه ای از تکنیک ها برای موفقیت در دنیای گوگل خطاب می کنند. ما در روزنامه فرصت امروز این تعبیر از سئو را خیلی قبول نداریم؛ چراکه سئو حتی در شبکه های اجتماعی هم کاربرد دارد. ماجرا جالب شد، نه؟
بازاریابی را در نظر بگیرید که علاوه بر سایت رسمی، در توئیتر هم دنبال تولید محتواست. بی شک بازاریاب قصه ما اول از همه باید سعی کند برندش را در کانون توجه قرار دهد؛ چراکه حتی بهترین ایده های بازاریابی هم وقتی خبری از مخاطب هدف نباشد، راه به جایی نمی برد.
خیلی ها فکر می کنند جلب نظر مخاطب هدف در شرایطی که غول های بزرگ تجارت آنلاین همه جا را قبضه کرده اند، سخت ترین کار دنیاست. قبول دارم این ماموریت دشوار به نظر می رسد اما سئو اینجاست تا بازی را به نفع شما تغییر دهد.
مهمترین مزایای استفاده از سئو در حوزه بازاریابی در موارد زیر خلاصه می شود:
- سئو کاملا رایگان است. شما لازم نیست برای اجرای تکنیک های سئو هزینه ای پرداخت کنید. به همین خاطر هم هیچ پولی از حساب شرکت برای این کار برداشته نمی شود. این همان نکته ای است که خیلی ها را به سئو امیدوار کرده است.
- سئو به سادگی قابل ارزیابی است. از آنجایی که هدف نهایی در سئو بهبود رتبه سایت و لینک های آن در گوگل است، این تغییر کلیدی به سادگی هرچه تمام تر قابل ارزیابی خواهد بود.
- سئو اغلب اوقات به معنای افزایش فروش هم هست. خب وقتی مشتریان بیشتری از سایت یا اکانت برندتان در شبکه های اجتماعی بازدید کنند، انگیزه شان برای خرید نیز به طور قابل ملاحظه ای بیشتر می شود.
تا اینجای کار سئو مثل یک قهرمان شکست ناپذیر و بی نهایت محبوب به نظر می رسد. با این حال نباید همیشه آن را بی رقیب بدانیم. بعضی از مهمترین ایرادات سئو در دنیای کسب و کار به این شرح است:
- سئو یک بازی بلندمدت است. اگر فکر کرده اید در عرض چند روز کارتان با سئو تمام می شود، سخت دراشتباهید.
- شاید سئو یک استراتژی کاملا رایگان باشد اما نیاز به زمان و تلاش بالایی خواهد داشت. به همین خاطر بدون مهارت های اساسی در زمینه سئو کارتان همیشه لنگ خواهد ماند.
- کسب مهارت بالا در زمینه کار با سئو همیشه سخت به نظر می رسد. دلیل این امر نیز دشواری های مربوط به تولید محتوا و سپس سئو کردن آنهاست. با این حساب تازه واردها در عرصه سئو همیشه به مشکل می خورند.
توصیه ما در این بخش شرکت در دوره های آموزش سئو پیش از ورود به این عرصه است. اگر این نکته را به طور کامل رعایت کنید، خیلی زود تبدیل به کارشناسی همه فن حریف در دنیای سئو خواهید شد. وگرنه هر لحظه شکست در کمین تان است!
تجارت الکترونیک
تبلیغات کلیکی
آیا تا حالا مشکل بودجه بازاریابی داشته اید؟ مارکترها معمولا فقط در رویاهای دور و درازشان تجربه کار با برندی بی نهایت پولدار را کسب می کنند. در دنیای واقعی همیشه کسب و کارها مشکل مالی دارند و اولین جایی هم که از این امر ضربه می بیند، بخش بازاریابی است.
صرف نظر از اینکه چنین ذهنیتی نسبت به بازاریابی چقدر درست است، شما باید یاد بگیرید حتی با بودجه های اندک نیز کارتان را پیش ببرید؛ چراکه در بازار کسی منتظر شما نخواهد ماند.
تبلیغات کلیکی از آن دست استراتژی هایی است که به طور مشخص برای رفع مشکل مالی برندها رونمایی شده است. خیلی از کسب و کارها همیشه دنبال اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هستند. در این میان ولخرجی های اضافه همیشه جلوی آدم را می گیرد. به همین دلیل تبلیغات کلیکی گزینه ای ایده آل برای بازاریاب ها محسوب می شود. ماجرا از این قرار است که در این روش شما فقط وقتی کاربران تبلیغ تان را مشاهده کرده یا روی آن کلیک کنند، هزینه ای پرداخت خواهید کرد؛ به همین سادگی!
استفاده از تبلیغات کلیکی در دنیای کسب و کار معمولا برای کسب نتایج سریع صورت می گیرد. این شیوه با هزینه اندکی که دارد، خیال بازاریاب ها را تا حدود زیادی راحت خواهد کرد. برخی دیگر از مهمترین مزایای تبلیغات کلیکی به این شرح است:
- شخصی سازی گسترده تبلیغات
- دسترسی به داده های دقیق برای آپدیت در لحظه کمپین
- امکان لغو کمپین در هر لحظه بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی
در نقطه مقابل، تبلیغات کلیکی معایب خاص خودش را هم دارد. برخی از مهمترین معایب در این میان به این صورت است:
- نیاز به آشنایی بالا با گوگل ادز و تجربه کار با آن
- ضرورت پرداخت هزینه های مداوم در صورت تمایل برای بازگشت سرمایه در بلندمدت
- دنیای تبلیغات آنلاین همیشه در حال تغییر است؛ سازگاری با این تغییرات چندان راحت نیست!
همانطور که می بینید، تبلیغات کلیکی نیز مشکلات خاص خودش را دارد. با این حال شما قرار نیست به سادگی از کنار تبلیغات کلیکی عبور کنید. خوشبختانه این روزها دوره های آموزشی بسیار متنوعی در حوزه گوگل ادز در دسترس قرار دارد. تنها کاری که شما در این میان باید انجام دهید، استفاده از این دوره ها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است. به علاوه، همیشه کسانی هستند که به سادگی هرچه تمام تر شما را در این مسیر راهنمایی کنند. پس تعارف را کنار گذاشته و بدون مشکل از آنها کمک بخواهید.
بازاریابی ویدئویی
هیچ فهرستی از استراتژی های بازاریابی بدون اشاره به ویدئو مارکتینگ کامل نخواهد بود؛ به ویژه در عرصه تجارت الکترونیک!
ویدئو سال هاست محبوب ترین فرمت دنیا شده و جای هیچ اما و اگری در این رابطه نیست. با این حال خیلی از بازاریاب ها هنوز هم به دنبال شیوه های کلاسیک هستند. به همین خاطر مشکلات زیادی در زمینه تولید محتوا برای آنها ایجاد می شود. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم استفاده از ویدئو در صنعت بازاریابی امری اجتناب ناپذیر است. درست مثل راننده های فرمول یک که هر سال دنبال بهترین اتومبیل های دنیا هستند.
صرف نظر از توضیحات مقدماتی، باید نگاهی به مزایای ویدئو مارکتینگ داشته باشیم. وگرنه این استراتژی همیشه برای مان شبیه تبلی توخالی خواهد بود. برخی از مهمترین مزایای بازاریابی ویدئویی به این شرح است:
- ویدئو مارکتینگ نه تنها به شما فرصتی برای جلب نظر مخاطب هدف می دهد، بلکه امکان داستان سرایی به جذاب ترین شکل ممکن را نیز فراهم می کند. درست به همین خاطر ویدئو مارکتینگ این روزها حسابی روی بورس است.
- هماهنگی بازاریابی ویدئویی با سایر شیوه ها به قدری بالاست که استفاده از آن را توجیه پذیر می کند. فرقی ندارد شما دنبال اجرای ایده های سئو یا تبلیغات کلیکی باشید، در هر صورت ویدئو مارکتینگ خودش را با این استراتژی ها هماهنگ خواهد کرد.
- خرید مستقیم و در لحظه از جمله ویژگی هایی است که به تازگی جان تازه ای به ویدئو مارکتینگ داده است. بنابراین باید همیشه نیم نگاهی به این شیوه جذاب و تعامل برانگیز داشته باشید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مزایای بالا برای هر کسی جذابیت خاص خودش را دارد. با این حال ویدئو مارکتینگ خالی از عیب و ایراد نیست. برخی از چالش های اساسی در دنیای ویدئو مارکتینگ به این صورت است:
- ویدئو مارکتینگ نیاز به مهارت های بالایی دارد. کار ضبط و ادیت ویدئوها معمولا از عهده یک نفر خارج است و باید دنبال یک تیم همه فن حریف برای دنبال کردن این ماموریت باشید.
- ویدئو مارکتینگ بدون تداوم هیچ ارزشی ندارد. به همین خاطر خیلی از برندهایی که جسته و گریخته در این فضا کار می کنند، همیشه مشکلات اساسی خواهند داشت.
- اغلب اینفلوئنسرها از ویدئو برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. با این حساب سرمایه گذاری شما بر روی ویدئو به معنای ورود به حوزه ای بی نهایت شلوغ از رقبا خواهد بود.
آشنایی با بازاریابی در حوزه تجارت الکترونیک
بازاریابی در عرصه تجارت الکترونیک با وجود رقبای سرسخت کار ساده ای نیست. با این حال یادگیری استراتژی های بازاریابی میانبری مناسب برای رقابت بهتر خواهد بود. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با بازاریابی در حوزه تجارت الکترونیک کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته ای درباره این مقاله داشتید، ما همیشه از دریافت نظرات تان خوشحال می شویم. تجارت الکترونیک