عدم تخصیص ارز به کاغذ؛ مهمترین چالش تجار

    پرونده بررسی وضعیت کاغذ

    0
    90
    رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ میرباقری انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا

    حل مشکل عدم تخصیص ارز به کاغذ با همکاری بانک مرکزی امکانپذیر است 

    رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا عدم تخصیص ارز به کاغذ از سوی بانک مرکزی را مهمترین چالش تجار طی ماه های اخیر برشمرد و در ادامه برای حل آن ابراز امیدواری کرد.

    به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین سید حسن میرباقری؛ رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا بیان داشت: عدم تخصیص ارز به کاغذ به عنوان مهم ترین چالش تجار طی ماه های اخیر کماکان ادامه دارد اما اخیرا رایزنی هایی با مسئولان انجام و قول هایی هم در این رابطه داده شده که ما را برای حل معضل عدم تخصیص ارز به کاغذ امیدوار کرده است.

    وی تعادل میان عرضه و تقاضا را برای ثبات بازار کاغذ ضروری برشمرد و گفت: اگر عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، صاحب کالا برای فروش دچار مشکل می شود و برعکس اگر تقاضا زیاد اما عرضه کم باشد، قیمت کالا بیش از حد گران خواهد شد. بنابراین آنچه که دولت باید همواره آن را در نظر داشته باشد، چاره اندیشی در راستای ایجاد تعادل میزان عرضه و تقاضا در حوزه کاغذ است.

    عدم تخصیص ارز به کاغذرئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا افزود: عدم هماهنگی میان ارکان دولت با یکدیگر یکی دیگر از مشکلات این عرصه است که موجب عدم تخصیص ارز به کاغذ می شود. در این رابطه وزارت صمت همکاری های لازم را انجام می دهد اما بانک مرکزی نیاز تجار را تامین نمی کند. اگر بانک مرکزی با وزارت صمت همگام شود ما دیگر مشکلی برای تامین ارز نخواهیم داشت.

    میرباقری در رابطه با پیشبینی خود از وضعیت بازار کاغذ در سال جاری اظهار داشت: کاغذ یکی از با ثبات ترین کالاها در بازار بوده است. درصورت ادامه همکاری وزارت صمت و تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین کاغذ از سوی بانک مرکزی ما هیچ مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت اما در صورت عدم تخصیص ارز به کاغذ صد در صد دچار بحران خواهیم شد. بانک مرکزی دلیل اصلی این موضوع را مشکلات سیستمی می داند که طبق گفته خودشان به زودی رفع خواهد شد.

    وی افزود: ما هم با توجه به آنچه که می بینیم و در خبرها خوانده ایم امیدواریم که مشکل عدم تخصیص ارز به کاغذ به زودی رفع شود چرا که هم اکنون مناسبات کشورمان ایران با کشورهای دیگر در مقایسه با سال های گذشته بیشتر شده و صادرات نیز افزایش یافته است. در نتیجه  ارز بیشتری وارد کشور شده است که می تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

    درحال حاضر در حوزه کاغذ تمرکز مسئولان معطوف بر تولید داخلی است. میرباقری درباره دورنمای این موضوع و تصور تولید کاغذ در ایران بدون وابستگی به کشورهای دیگر، اظهار داشت: کاغذ یک صنعت گران است که به تکنولوژی بالا و تجهیزات به روز نیازمند است. از سوی دیگر با توجه به شرایط اقلیمی ایران درحال حاضر امکان تولید خمیر کاغذ چاپ و تحریر وجود ندارد اما در حوزه تولید مقوا مانند مقوای پشت طوسی و کاغذهای مربوط به کارتن نه تنها تولیدات موجب بی نیازی کشور از غیر شده بلکه برخی از کارخانه ها موفق به صادرات هم شده اند.

    عدم تخصیص ارز به کاغذوی افزود: در زمینه تولید کاغذ چاپ و تحریر همانطور که اشاره کردم موضوع سخت و پیچیده است و فکر نمی کنم که امکان خودکفایی در کوتاه مدت میسر باشد اما در بلندمدت با برنامه ریزی و بهره مندی از مشورت کارشناسان و افراد خبره این حوزه، می توانیم تولیدات خوبی را داشته باشیم.

    بیشتر بخوانید: انتقاد رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا از تفاوت نرخ ارز

    میرباقری در پایان در رابطه با سیاست های انجمن کاغذ و مقوا در حوزه تامین نیازهای صنعتگران اظهار داشت: کیفیت کالای مورد نیاز صنعتگران و تامین به موقع آنها مهم ترین سیاست انجمن است. در حوزه کاغذ و مقوا ما همواره تلاش کرده ایم که یاریگر صنایعی چون چاپ، بسته بندی و نشر کشور باشیم چراکه مواد اولیه مرغوب مهم ترین نیاز این صنایع محوسب می شود.

    وی خاطرنشان کرد: البته همواره سعی ما بر این بوده است تا کاغذهایی که در داخل کشور تولید می شود را یا وارد نکنیم یا در صورت واردات مقدار آن خیلی اندک باشد. ایجاد روابط خوب با صنعتگران و تشکل ها نیز یکی از مهمترین اقداماتی است که همچون سال های گذشته آن را دنبال خواهیم کرد.

    مقاله قبلیتعیین نرخ نامه سراسری صنعت چاپ دستاوردی سترگ
    مقاله بعدیمعرفی ۵ نمونه از بهترین مزارع پرینت سه بعدی در جهان

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.