مدیریت سرنخ، سیستمی برای سازماندهی فروش 

    0
    46
    مدیریت سرنخ

    مدیریت سرنخ سیستمی برای سازماندهی سرنخ‌های شرکت شما است تا متوجه شوید که آنها در کجای قیف فروش قرار دارند و نحوه تعامل با آنها را جهت فروش (خرید توسط مشتری) برنامه‌ریزی کنید. مدیریت سرنخ به شما کمک می‌کند تا روی سرنخ‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که باعث فروش و افزایش درآمد سازمان می‌شوند و مانع ازبین‌بردن فرصت‌ها می‌شوند.

    فرایند یا چرخه مدیریت سرنخ

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، مدیریت سرنخ فرایند جمع‌آوری و دریافت سرنخ‌ها، پیگیری تمامی راه‌های ارتباطی با سرنخ‌ها مانند ایمیل، وب‌سایت، تماس تلفنی و… جهت تبدیل کردن یک سرنخ به مشتری می‌باشد. مشتری در واقع شخصی است که محصول سازمان شما را خریداری کرده است.

    همچنین یک سیستم مدیریت سرنخ، فرایند فروش را ساده می‌کند و به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا سرنخ‌های بیشتری را به مشتریان وفادار تبدیل کند. فرایند تبدیل سرنخ به مشتری به ارتباطات مؤثر، پیگیری و تقویت سرنخ‌ها بستگی دارد. فرایند مدیریت سرنخ مانند یک چرخه عمل می‌کند. اجزای این چرخه شامل موارد زیر است:

    دریافت و جمع‌آوری سرنخ‌ها

    در این مرحله باید جمع‌آوری سرنخ‌ها از طریق کانال‌های مختلف صورت گیرد. این کانال‌ها می‌توانند شامل وب‌سایت، کمپین‌های تبلیغاتی و… باشد. به کمک فرم‌های سرنخ می‌توانید این سرنخ‌ها را جمع‌آوری کنید.

     

    پیگیری و پایش‌کردن سرنخ‌ها

    به جهت اینکه بتوانیم سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنیم باید بتوانیم با آنها ارتباط بیشتری برقرار کنیم تا از نیازهای آنها مطلع شویم. به‌عنوان‌مثال اگر سرنخ به لیست قیمت‌ها در سایت نگاهی انداخته به این معنا می‌باشد که محصول شما را پسندیده و احتمالاً قصد خرید دارد و یا اگر ایمیل‌ها را باز کرده و پاسخ می‌دهد پس تمایل دارد با شما ارتباط برقرار کند. پس باید جهت آشنایی با نیاز سرنخ و برقراری ارتباط بیشتر رفتار سرنخ را مورد بررسی قرار دهد.

    مدیریت سرنخ

    ارزیابی سرنخ‌ها

    در این مرحله سرنخ‌ها ارزیابی می‌شوند بدین منظور که سرنخ‌هایی که شانس بیشتری برای تبدیل‌شدن به مشتری دارند مشخص شوند. به چنین سرنخ‌هایی واجد شرایط گفته می‌شود. برخی از سرنخ‌ها علاقه‌ای بیشتری برای خرید محصول و یا دریافت خدمات سازمان شما نشان داده، برخی پتانسیل بیشتری برای خرید محصول داشته و برخی نیاز خود را از طریق خرید محصول سازمان شما برطرف خواهند کرد. در نتیجه این سرنخ‌ها باید اولویت‌بندی شوند.

    لازم به ذکر است که در این مرحله امتیازدهی به سرنخ‌ها نیز انجام می‌شود. امتیازدهی سرنخ روشی است که مشتریان بالقوه را در مقیاسی رتبه‌بندی می‌کند که نشان می‌دهد کدام یک از سرنخ‌ها ارزش بیشتری برای سازمان داشته و کدام یک علاقه بیشتری به محصول و یا خدمات شما نشان داده‌اند. کلیه اطلاعاتی که در این مراحل به دست می‌آید باید جهت رجوع به آنها در آینده نگهداری شوند.

    توزیع سرنخ‌ها

    جهت پیگیری و اطلاع‌رسانی صحیح به سرنخ‌ها باید تمامی سرنخ‌ها باتوجه‌به اولویت‌بندی به افراد تخصیص داده شوند. به‌عنوان‌مثال اگر سرنخ تمایل خود را به محصول A نشان دهد باید به شخصی که در سازمان شما متخصص و یا مشاور محصول A است، تخصیص داده شود.

    مدیریت سرنختقویت سرنخ‌ها

    تقویت سرنخ‌ها یک فرایند متفکرانه جهت ایجاد ارتباط با سرنخ‌ها جهت تبدیل کردن سرنخ‌ها به سرنخ‌ها واجد شرایط می‌باشد. در این فرایند محتواهای مفید با سرنخ‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود اطلاعات بیشتری در خصوص نیاز سرنخ‌ها کسب می‌شود و همواره با سرنخ ارتباط برقرار می‌شود. این فرایند باعث می‌شود تا نام برند سازمان شما در ذهن سرنخ‌ها ماندگار شود. این مرحله بیشتر به افزایش ارتباط با مشتری از طرق مختلف تاکید دارد.

    باتوجه‌به مطالب ذکرشده مدیریت سرنخ یک فرایند جمع‌آوری، پیگیری و تقویت سرنخ‌ها برای تبدیل‌شدن یک سرنخ به مشتری می‌باشد. تعداد زیادی از سرنخ‌ها از طریق کانال‌های مختلف مانند کمپین‌ها وب‌سایت و… وارد قیف فروش می‌شوند و مراحلی را طی می‌کنند تا به مشتری تبدیل شوند لازم به ذکر است تمامی سرنخ‌های وارد شده به قیف فروش به مشتری تبدیل نشده و در هر مرحله تعدادی از آن‌ها حذف می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: مدیریت صحیح وبلاگ

    سرنخ‌ها به سه نوع سرنخ‌های سرد، گرم و داغ تقسیم می‌شوند. سرنخ‌های داغ سرنخ‌هایی هستند که تمایل بسیار زیادی جهت خرید محصول شما داشته و سرنخ‌های گرم تمایل خود را به‌صورت نسبی نشان می‌دهند اما سرنخ‌های سرد اطلاعات زیادی از محصولات شما نداشته و تمایلی برای خرید ندارند.

    مقاله قبلیM&S «بهترین تاریخ مصرف» را روی محصولات خود جایگزین کرد
    مقاله بعدیچاپ ۴ بعدی برای نظارت بر محیط زیست

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.