مدیر چاپ تک معتقد است؛ تعدد چاپخانه های کوچک و متوسط طی سال های اخیر، تعادل بازار را به هم ریخته و برخی قیمت شکنی ها وضعیت کسب و کار را به شکل رقابت منفی سوق داده است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ حسین محمدی، مدیر چاپ تک با اشاره به تعدد چاپخانه ها طی سال های اخیر، گفت: طی سال های قبل چاپخانه ها بسیار انگشت شمار بودند اما کار باکیفیت و مناسبی به مخاطبان و مشتریان خود ارائه می دادند اما در سال های اخیر شاهدیم که ازدیاد و تعدد چاپخانه ها وضعیت کسب و کار و بازار را به هم ریخته است.
وی افزود: برخی کارگران واحدهای چاپی پس از مدتی، فعالیت در چاپخانه ها تصمیم میگیرند کسب و کار خودشان را ایجاد کنند و با ماشین قسطی و محل اجارهای کار خود را آغاز میکنند و بهدلیل اینکه تازهکار هستند برای جلب مشتری، سفارش را با قیمت پایینتری از سایر مجموعهها قبول میکنند.
محمدی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع قیمتها آنقدر پایین است که کار در پایان حتی به ضرر واحد چاپی میشود، ادامه داد: این موضوع، موجب بر هم خوردن تعادل بازار خواهد شد، کارها با کیفیت نازل چاپ میشود و از همه مهمتر عرضه و تقاضا در بازار سفارشات بهم میخورد.
بهم ریختگی در بازار با تعدد چاپخانه های کوچک و متوسط
وی تاکید کرد: چاپخانه های کوچک و تازهکار اغلب کیفیت را فدای کمیت می کنند، کارگر دست چهارم و نابلد سر کار میآورند، از مرکب ارزانقیمت استفاده میکنند و مشتری چون فقط قیمت پایینتری میبیند سفارش خود را به او میدهد و پس از مدتی وقتی کار نازل به دستش رسید متوجه علت قیمت پایین میشود.
محمدی قیمتشکنی را آفت بزرگ این چاپخانهها که اغلب بدون مجوز هم هستند، دانست و گفت: معتقدم که اتحادیه باید به این موضوع ورود پیدا کند و با شناسایی واحدهای بدون مجوز و قیمتشکن، بر روند کار و فعالیتهای آنها به صورت جدی نظارت کند تا شاهد رشد قارچگونه آنها در گوشه و کنار شهر نباشیم.
وی با اشاره به تعیین نرخنامه دستمزد نیز، عنوان کرد: مسئله اینجا است که اتحادیه هرسال یک نرخنامه تعیین میکند اما هیچ واحدی خود را ملزم به اجرای آن نمیداند و نسبت به آن پایبند نیست و واحدهای چاپی برای جذب سفارش بیشتر قیمت پایینتر میدهند که اتحادیه به عنوان تشکل صنفی باید به این مسئله ورود کند.
مدیر چاپ تک تاکید کرد: البته تجربه سالها فعالیت در این حوزه نشان میدهد که عمر این واحدهای بدون مجوز و قیمتشکن طولانی نیست، زیرا به علت قیمت کمی که ارائه میدهند، به مرور زمان بدهیهای آنها تلنبار میشود و بعد از اینکه ماشین خود را از دست میدهند، مجبور به نقل مکان و خروج از این صنف میشوند.
محمدی همچنین به معضل چاپخانه های دولتی نیز اشاره کرد و گفت: چاپخانههای دولتی با این هدف تاسیس شدند که نیاز مجموعه خود را مرتفع کنند اما به مرور با بازاریابی و ثبت سفارش سایر واحدهای خصوصی به بازار ما نیز ضربه زدند؛ این درحالی است که بسیاری از این مجموعههای چاپ دولتی از مزایا و امکانات خوبی برخوردار هستند، مزایایی که چاپخانههای خصوصی از آن بهرهمند نیستند. تعدد چاپخانه ها
بیشتر بخوانید: قیمت گذاری خدمات و محصولات چاپی در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
وی گفت: چنین مسائلی موجب میشود که به مرور زمان چاپخانه های متوسط و کوچک ضعیف و از گردونه خارج شوند. در این حوزه نیز اتحادیه می تواند بهعنوان یک مرجع صنفی ورود و در رایزنی با مجموعههای دولتی و مدیران آنها پیامد چنین تصمیمگیریهایی را تشریح کند.
تعدد چاپخانه ها و رقابت منفی در بازار