ترکیب بازاریابی اوبر (Uber) در بازار امارات متحده عربی بر اساس ترکیبی از استراتژیهای بازاریابی است که بر محصول، تبلیغات، مکان و قیمت تمرکز دارد. رویکرد محصول با کیفیت بالا و طیف گستردهای از خدمات مشخص میشود. استراتژی قیمت شامل رهبری هزینه نیست، اما قیمت برای مشتری قابل درک میباشد. اوبر در حال حاضر در سراسر کشور حضور ندارد و خدمات خود را فقط به ابوظبی و دبی محدود می کند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، استراتژی های تبلیغات مبتنی بر هدف قرار دادن جمعیت های جداگانه با استفاده از کانال های رسانهای مختلف است. اگرچه ارزیابی کلی استراتژی بازاریابی اوبر در امارات متحده عربی موفقیتآمیز بودن آن را ثابت می کند، اما توصیه های متعددی به حفظ و بهبود موقعیت برند کمک خواهند کرد. پیشنهاد می شود این برند رویکرد بازاریابی تجربی را در کنار توسعه یک سیستم تخفیف و رسیدن به سایر شهرهای کشور حفظ کند.
مردم شهرهای امارات متحده عربی به دلیل ویژگی های محیط شهری که شامل بزرگراه ها و کلان شهرهای وسیع و زیرساخت های محدود عابران پیاده است، وابستگی شدیدی به حمل و نقل دارند. شهرهایی مانند ابوظبی دارای سیستم حمل و نقل عمومی پیچیدهای هستند، از جمله خدمات مترو، تراموا، اتوبوس و کشتی.
با این حال، اکثریت مردم محلی و بازدیدکنندگان روشهای مختلف سفر با اتومبیل را ترجیح می دهند؛ مانند ماشین شخصی یا کرایهای، تاکسی یا ماشین سواری، که به دلیل هزینه سوخت پایین بسیار قابل دسترسی است. پس از ورود به چنین محیطی در امارات متحده عربی، خدمات اوبر به سرعت با موفقیت در رقابت با طیف وسیعی از شرکتهای دیگر محبوب شد.
چنین پیشرفتهایی را می توان با انواع استراتژی های بازاریابی توضیح داد. دو عنصر اصلی موفقیت یک برند را تعیین می کنند: تصمیم در مورد محل رقابت (انتخاب بازار هدف) و طراحی ترکیب بازاریابی مربوطه.
ترکیب بازاریابی اوبر در امارات متحده عربی
محصول
اوبر خدمات متنوعی را با یک برند واحد ارائه می دهد که بیشتر حول محور اتصال مشتریان و رانندگان از طریق برنامه تلفن همراه میچرخد. خدمات شامل حمل و نقل، تحویل غذا، اشتراک خودرو و همراهی با ماشین میباشد. این خدمات را میتوان با توجه به تقاضای مشتری برای گروه های جمعیتی با درآمد متفاوت سفارشی کرد. برای مثال UberCHOPPER خدماتی است که در دبی ارائه می شود و امکان سوار شدن با هلیکوپتر بر فراز شهر را فراهم میکند.
اوبر بر اهمیت کیفیت خدمات خود تأکید میکند، که از طریق الزامات شدید به رانندگان و وسایل نقلیه آنها، رویکرد جدی در آموزش و سیاستهای مشتریپسند به دست می آید. اوبر علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت بالا، از ویژگیهای متنوعی استفاده می کند که باعث جذابیت بیشتر محصول برای مشتریان میشود، مانند جزئیات در زمان واقعی، سواریهای برنامه ریزی شده و کرایههای تقسیمشده. طراحی برنامهها برای افزایش کاربردی توسعه یافته است. ویژگی هایی مانند تعیین موقعیت مکانی، پرداخت با یک کلیک و نقشه در زمان واقعی باعث میشود برنامه کاربرپسندتر باشد.
مکان
از زمان ورود به بازار امارات، اوبر خدمات خود را در دو شهر بزرگ کشور (دبی و ابوظبی) ارائه می دهد. اگرچه این مکانها بیشترین جمعیت را از جمله محلی و خارجی ارائه می دهند، اما اوبر در زمینه مناطق تحت پوشش با یک رقیب بزرگ (Careem) روبرو بود تا زمانی که این شرکت را خریداری کرد. اوبر از طریق بسیاری از کانالها قابل دسترسی است و برنامه تلفن همراه آن محبوبترین و پرکاربردترین برنامه است.
برخلاف بسیاری از کشورها، اوبر پس از ورود به بازار امارات با رقابت قابل توجهی روبرو شد. با این حال، استراتژی بازاریابی شرکت با محوریت کیفیت و تنوع محصول، موفق بوده و مزیت رقابتی به همراه داشت.
بیشتر بخوانید: ۹ استراتژی برای دستیابی به افزایش شهرت برند
بازاریابی تجربی به حفظ مشتریان وفادار و همچنین جذب مشتریان جدید کمک می کند. استراتژی تمایز و تقسیم بندی مناسب بازار به اوبر اجازه می دهد با شرکتهایی که قیمت پایین تری ارائه می دهند رقابت کند.
اوبر با تکنیکهای بازاریابی دیجیتال و حضور در رسانههای اجتماعی، به حداکثر مشتریان در امارات متحده عربی دسترسی پیدا کرده است.