متاورس و بازاریابی

    0
    44
    متاورس

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز:در عصر امروز شیوه های زیادی برای بازاریابی سنتی و اینترنتی وجود دارد، اما بازاریابی در دنیای متاورس دارای ویژگی های منحصر به فرد است. بازاریابی متاورس فرصتی نوین برای شرکت ها و سازمان هاست تا وارد بازار جهانی شوند.

    در کشورهای پیشرفته برخی از برندهای بزرگ حضور خود را در دنیای جدید بازاریابی متاورس تثبیت کردند، اما هنوز بسیاری از برندها و شرکت های معتبر وارد این بازار جهانی نشدند.

    بازاریابی متاورس چیست

    بسیاری از کسانی که داستان های تخیلی ژول ورن را خواندند؛ می دانند که کشف دنیای جدید چقدر می تواند لذت بخش باشد و زندگی آنها را سرشار از شور و هیجان کند. متاورس یک دنیای جدید است که برخلاف دنیای خیالی ژول ورن قابل دستیابی و کاربردی است. در این دنیا شما می توانید به هر کجا که دوست دارید بروید و بدون محدودیت های دنیای واقعی هر کاری دوست دارید انجام دهید.

    در دنیای متاورس شما می توانید زندگی کنید، کار کنید، خرید و فروش کنید، تفریح و بازی کنید و آنقدر لذت ببرید که غیرقابل وصف باشد. تک تک لحظات در متاورس جدید و خلاقانه است و هر کس که وارد این فضا می شود دنیای جدیدی را تجربه می کند.

    در گذشته شاعران با کلمه، دنیای خیالی می آفریدند، دنیایی که دسترسی آن برای مردم کمتر امکان پذیر بود از این رو مردم با خواندن شعر وارد فضای تازه از زندگی می شدند که تجربه نکرده بودند، اما امروز این تجربه شاعرانه در متاورس به واقعیت پیوست و هر آنچه دیروز می‎توانست صرفا یک خیال باشد به واقعیت تبدیل شده است.

    از زمانی که نیل استفنسون در کتاب علمی-تخیلی خود به نام سقوط برفی کلمه متاورس را به کار برده حدود سه دهه می گذرد. گرچه هنوز زمینه ها برای گسترش و استفاده همگانی فراهم نشده اما قراین نشان می دهد که به زودی با گسترش فناوری در رسانه های اینترنتی شاهد یک تحول اساسی در زندگی و کسب و مردم خواهیم بود.

    استفنسون در کتاب خود، یک دنیای مجازی سه بعدی را توصیف می کند که در آنجا انسان ها با یکدیگر و عوامل نرم افزاری به عنوان آواتار در ارتباط هستند. این داستان در حال محقق شدن است.

    مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، شاید جزو اولین کسانی باشد که حدود دو سال قبل چشم انداز خود را برای آینده غول رسانه های اجتماعی بیان کرد و تأکید خود بر متاورس را به شکل رسمی اعلام کرد.

    زاکربرگ گفته بود: ما معتقدیم که متاورس جانشین اینترنت موبایل خواهد بود، ما می توانیم احساس حضور داشته باشیم. مثل اینکه در کنار مردم هستیم، مهم نیست واقعا چقدر از هم دور هستیم.

    امروزه دنیای تکنولوژی روزبه روز در حال  رشد و پیشرفت است. از جدیدترین پیشرفت های دنیای تکنولوژی، متاورس است که سر و صدای زیادی را به پا کرده است. در حقیقت، متاورس یک شبکه مجازی است که کاربران آن می توانند با یکدیگر و دیگر اجزای محیط در تعامل باشند.

    یا به زبان ساده تر، در دنیای متاورس افراد به  صورت مجازی و آنلاین با همدیگر در ارتباط هستند و به نقش آفرینی می پردازند. هنوز متاورس، فرزند نوپای تکنولوژی و فناوری های امروزی است و برای بازاریابان و کسب و کارها هم گزینه ای جدید و در دست بررسی به شمار می رود، اما شکی نیست که آینده بازاریابی، با متاورس گره خورده است و به همین دلیل، برندهای بزرگ می کوشند تا وارد دنیای متاورس شوند.

    بیشتر بخوانید: شخصی سازی محتوا در بازاریابی: یک راهنمای کاربردی

    بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا در همین مدت کوتاه متوجه اهمیت متاورس در دنیای جدید شدند. از همین رو مقدمات را برای بازاریابی در این فضا شروع کردند. بعضی از بزرگ ترین شرکت های فناوری سعی در ایجاد نسخه رسمی متاورس با استفاده از دستگاه های مختلفی دارند که در هر خانه در دسترس خواهد بود و در هر مکان و هر زمان به آن دسترسی خواهید داشت.

    هر روز که می گذرد بر تعداد شرکت ها و سازمان ها جهت استفاده از امکانات متاورس برای کسب و کار افزایش می یابد و تا چند دهه آینده استراتژی های قدیمی بازاریابی آنلاین و آفلاین، مانند فروشگاه های شاخص و بیلبوردهای بزرگ، به سرعت از بین می روند. همه چیز، از تبلیغات مبتنی بر متن گرفته تا تأثیرگذاران اینستاگرام و پلتفرم هایی مثل تیک تاک اهمیت خود را از دست خواهند داد و متاورس به شکل غیرقابل باوری رشد فزاینده ای در زندگی و کسب و کار می گذارد.

    تمام افرادی که امروزه در فضای اینترنتی و با استفاده از پلتفرم های مجازی کسب و کاری دارند و به شکل های مختلف بازاریابی می کنند در کمتر از چند دهه آینده تغییر وضعیت و موقعیت می دهند و وارد دنیای متاورس می شوند. امروزه با استفاده از اینستاگرام و یوتیوب و پلتفرم هایی از این دست میلیون ها نفر در حال خرید و فروشند و همه این افراد به سرعت وارد دنیای جدید متاورس می شوند.

    شاید تغییر نام فیس بوک به متا یک اشاره کوچکی به این تغییر باشد زیرا پیشرفت های فناوری در سخت افزار، نرم افزارهای اینترنتی، تعاملات انسانی و تجربیات همه جانبه این سخن را باورپذیرتر می کند که دنیای جدید دنیای متاورس است.

    آیا ما باید خوشحال باشیم که دنیای متاورس درهایش را به روی همه مردم جهان باز کرده تا به شیوه های مختلف برای کسب و کار در این فضا بازاریابی کنند؟ بدون تردید پاسخ کسانی که با فناوری های نوین همراه هستند مثبت است، اما کشورهایی که رشد و توسعه فناوری در آنها کُند و آهسته است خسارت های زیادی خواهند دید. در سطح متافیزیکی، متاورس را می توان گام بعدی تکامل دیجیتالی اینترنت امروز در نظر گرفت. درست مانند اینترنت و فناوری تلفن همراه در سه دهه گذشته.

    بازاریابی دیجیتالی  نمی تواند جوابگوی دنیای جدید باشد از این رو شرکت های بزرگ باید خود را آماده ورود به دنیای متاورس کنند و از ظرفیت های آن برای بازاریابی کالا یا محصول خود استفاده کنند.

    گرچه هنوز قوانین و قواعد بازاریابی در متاورس دقیق نوشته نشده است، اما قراین نشان می دهد که آرام آرام این قوانین نانوشته در حال شکل گیری است. شاید برخی بگویند که با توجه به اینکه فناوری های جدید تقریباً هر روز معرفی می شوند، استفاده حداکثری از بازاریابی متاورس با ایجاد برنامه های بازاریابی کامل هنوز کمی نامشخص است. اما این پایان ماجرا نیست بلکه آغازی برای ورود به یک دنیای تازه است.

    عدم امکان دسترسی همگانی به متاورس

    یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد نبود دسترسی آسان به این دنیاست. در آینده نزدیک همه افراد به آسانی و با کمترین هزینه می توانند از این فضا برای کسب و کار خود استفاده کنند، اما مشکلات موجود در حال حاضر این امکان را به آسانی برای همه افراد فراهم نمی کند زیرا ابزارهای لازم به قیمت ارزان و به آسانی در دسترس نیست.

    بنابراین یکی از اصلی ترین چالش های بازاریابی، عدم امکان دسترسی همگانی به متاورس است. همه مردم دنیا به رایانه های پیشرفته و یا عینک های واقعیت مجازی برای لذت بردن از متاورس دسترسی ندارند. این مسئله، کار را برای برندهای فعال در این پلتفرم سخت کرده و سد راه تلاش های بازاریابی آنها می شود.

    تعیین جایگاه برندها 

    برندهای مختلف برای بازاریابی در متاورس باید بتوانند جایگاه اختصاصی خود را پیدا کنند. به علت جدیدبودن فناوری متاورس، ممکن است مشکل در جهت گیری مناسب برندها به وجود آید؛ به این معنا که آنها باید به لحن بازاریابی و برنامه ریزی کلی خود توجه زیادی داشته باشند. برندهای دنیای واقعی باید برنامه های بازاریابی متناسب با دنیای خیالی متاورس بنویسند و با استفاده از آخرین اطلاعات  زمینه های حضور خود را اعلام کنند.

    شناخت درست مردم از دنیای متاورس

    یکی دیگر از چالش های اساسی برای برندها، عدم شناخت صحیح مردم از این پلتفروم است. اغلب مردم متاورس را تنها پلتفرمی برای بازی و سرگرمی و مناسب کودکان می دانند. به همین دلیل امکان دارد که تلاش های بازاریابی برندهای مختلف در این پلتفرم آنگونه که شایسته است، جدی گرفته نشود. هنوز خیلی از شرکت های بزرگ برای ورود به این دنیای شگفت انگیز برنامه ای ندارند زیرا هنوز شناخت کافی از این فضا و امکانات آن وجود ندارد.

    وظیفه رسانه ها این است که به شکل گسترده به شیوه های مختلف به معرفی دنیای متاورس بپردازند گرچه تعداد زیادی از خانواده ها با امکانات بازی و سرگرمی آن آشنا هستند، اما هنوز نمی دانند که در این دنیای شگفت انگیز امکان هایی فراهم است که می تواند چندین برابر امکانات واقعی در کره زمین باشد.

    حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات

    برای بازاریابی در دنیای متاورس امنیت اطلاعات و حفظ حریم شخصی اهمیت زیادی دارد. برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی این نگرانی وجود دارد که اطلاعات آنها در این دنیای جدید چگونه حفظ می شود؟حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات در متاورس یک چالش اساسی است. با ظهور فناوری های جدید، نیاز به اقدامات امنیتی بیشتر از گذشته حس می شود. این مسئله به روش های جدیدی برای صیانت از حقوق کاربران و محافظت از داده ها نیازمند است. یکی از اقدامات اساسی در این راستا، نیاز به تأیید شخصی اطلاعات توسط کاربران است.

    در آینده نزدیک این پلتفروم برای هر کسی قابل دسترس است، اما هر کشوری نمی تواند به یک میزان از این فضا برای کسب و کار خود استفاده کند. اینترنت و پهنای باند و فناوری های نوین در استفاده از این دنیای واقعیت افزوده خیلی مهم است.

    اگر به فکر آینده هستیم از همین امروز باید مقدمات ورود به دنیای متاورس را آماده کنیم و با داشتن امکانات لازم کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی حرفه ای در این فضا ایجاد کنیم. متاورس، دنیایی ست که می توان در آن بدون محدودیت، انواع تجربه های جدید را خلق کرد و صدالبته این دنیای جدید ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارد.

    رشد کسب و کار در فضای مجازی و بر بستر اینترنت

    در ایران کنونی برخی از افراد توانستند با ایجاد زمینه های لازم، کسب و کار خود را در فضای مجازی و بر بستر اینترنت رشد و توسعه دهند و به درآمدهای چند صد میلیاردی برسند اما این همه کار نیست.

    بازاریابی و فروش با استفاده از وب سایت ها و پلتفرهای شبکه های مجازی به زودی از زندگی ما دور می شوند و ما وارد فضای تازه ای از دنیای مجازی می شویم که یک نمونه آن متاورس است. متاورس یک امکان نیست بلکه یک دنیاست با همه امکان های موجود برای زندگی و کسب و کار.

    بنابراین اگر ما می خواهیم در دنیای جدید نقش و جایگاهی داشته باشیم باید از همین امروز به جای ایجاد وزارتخانه های موازی و هزینه های هنگفت، بسترهایی برای ایجاد ورود به دنیای این پلتفروم فراهم کنیم. شاید بی جا نباشد اگر بگوییم که نیاز به یک وزارتخانه به نام وزارتخانه هوش مصنوعی با تمرکز بر متاورس داریم.

    واقعیت این است که به زودی همه شیوه های سنتی بازاریابی و فروش از بین می رود و با سرعت شگفت انگیزی ظرف چند دهه آینده ما وارد دنیای تازه ای از کسب و کار می شویم.

    اگر قصد رشد و توسعه داریم و می خواهیم آمار اشتغال زایی را افزایش دهیم این پلتفروم را به هر ایرانی معرفی کنیم. وظیفه رسانه ملی و خصوصی برای معرفی اهمیت و نقش و جایگاه متاورس در دنیای آینده بسیار زیاد است.

    مقاله قبلییارانه‌ کوتاه‌مدت برای تأمین ارز واردات کاغذ
    مقاله بعدیممنوعیت معافیت و کاهش نرخ مالیات

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.