گوگل همیشه نامی پیشرو در دنیای دیجیتال بوده و به این سادگی ها هم قصد واگذاری عرصه را به رقبا ندارد. از زمانی که این غول دیجیتال وارد حوزه بازاریابی شد، خیلی از معادلات را به هم زد. حالا گوگل ادز نه یک مفهوم ناآشنا، بلکه ابزاری ضروری برای هر کارآفرین در دنیا محسوب می شود. نوآوری های گوگل در حوزه مارکتینگ با مراسم ویژه اش تحت عنوان «گوگل مارکتینگ لایو» وارد فاز تازه ای شده است. ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به کم و کیف این مراسم آنلاین و تاثیر احتمالی اش بر روی صنعت بازاریابی بیندازیم. اگر شما هم نسبت به نوآوری های جدید گوگل کنجکاو هستید، تا انتها با ما همراه باشید.
نوآوری های گوگل در حوزه مارکتینگ
گوگل همیشه به خاطر فعالیت حیرت انگیزش در حوزه آپدیت سریع خدماتش شهرت داشته است. اگر کسی را که اولین تجربه اش از گوگل مربوط به اواخر دهه ۹۰ میلادی است را با یک ماشین زمان جادویی به دوره کنونی پرتاب کنیم، احتمالا با مشاهده وضعیت فعلی سرویس های گوگل حسابی شوکه خواهد شد؛ چراکه هیچ کدام از حوزه های فعالیت گوگل شباهتی به گذشته ندارد.
از آنجایی که درآمد اصلی گوگل از طریق همکاری بازاریابی و تبلیغاتی با کسب و کارها تامین می شود، طبیعی است که مدیران ارشد این غول دیجیتالی وسواس زیادی درباره این بخش از کارشان به خرج دهند. البته این وسواس اصلا بد از آب درنیامده است. هرچه باشد این روزها همه بازاریاب ها حسابی با ابزارهای گوگل کیف می کنند. به علاوه، گوگل ادز هم نقش مهمی در توسعه کسب و کارها بازی می کند. با این حساب آشنایی با تغییرات تازه بازاریابی در گوگل اصلا ایده بدی نخواهد بود. خب منتظر چه هستید؟ قلم و کاغذتان را آماده کنید تا ماجراجویی مان را رقم بزنیم.
تجربه محاوره ای در تبلیغات گوگل
آیا تا حالا برایتان پیش آمده موقع طراحی کمپین در گوگل ادز با کلی مشکل رو به رو شوید؟ اینطور وقت ها آدم دوست دارد یک همراه صمیمی داشته باشد تا زیر و بم ماجرا را قشنگ برایش باز کند. خب در این صورت آپدیت تازه گوگل ادز حسابی به کارتان می آید. در این نسخه شما دیگر لازم نیست دائما سوالات تان را گوگل کنید. در عوض خود این غول دیجیتال توضیحات جانبی را تحویل تان می دهد؛ آن هم به صورت کاملا محاوره ای و خودمانی.
تاکید گوگل بر روی بحث های محاوره ای صرفا به راهنمایی های ساده خلاصه نمی شود. شما اکنون می توانید به لطف هوش مصنوعی از کمک این ابزار برای خودمانی تر کردن کمپین تان هم استفاده کنید. به طوری که هوش مصنوعی گوگل ادز بیشتر از قبل توصیه هایی برای ارتقای کیفیت کمپین تان خواهد داشت. اینطوری دیگر لازم نیست کلی دستیار بازاریابی دور و برتان داشته باشید؛ چراکه گوگل به عنوان مطمئن ترین دوست و کارشناس کنارتان خواهد بود.
طراحی خودکار تیترها
الگوریتم گوگل هنوز هم روی تیترها برای بحث سئو و همچنین نمایش تبلیغات تاکید زیادی دارد. به طوری که اگر حواستان به این بحث کلیدی نباشد، خیلی زود اوضاعتان به هم خواهد ریخت. خوشبختانه گوگل حسابی به فکر بازاریاب ها بوده و در آپدیت تازه اش برای گوگل ادز امکان طراحی خودکار تیترها را فراهم کرده است. با این حساب شما دیگر لازم نیست پروژه بازاریابی تان را هفته ها به خاطر جست وجو برای یک تیتر خوب به تاخیر بیندازید.
یادتان باشد، سرویس هوش مصنوعی گوگل تازه اول راه است. پس طبیعی است که گاهی اوقات نیاز به اصلاح وضعیت از سوی خودتان هم باشد. اگر از ما می شنوید، همین اول کار همه چیز را برعهده هوش مصنوعی گوگل قرار ندهید. البته این امر به معنای بدبینی کامل به اوضاع نیست. در عوض بهتر است دست آخر اصلاحی هرچند کوچک بر روی نتیجه نهایی گوگل انجام دهید. اینطوری خیال تان راحت تر خواهد بود.
معرفی استودیوی محصولات (Product Studio)
گوگل الگوریتمش را طوری طراحی کرده که توجه بیشتری به فهرست محصولاتی داشته باشد که عکس های متنوع دارند. مثلا اگر فروشگاه شما برای هر محصول فقط یک عکس آپلود کرده باشد، هیچ شانسی برای رقابت با فروشگاهی که هر محصولش پنچ تا عکس دارد، نخواهد داشت. این نکته در آپدیت های تازه گوگل ادز نیز به چشم می خورد. به طوری که شما می توانید برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان تصاویر بیشتری از محصولات را به کمپین تان اضافه کنید.
استودیوی محصولات نام تازه ای است که گوگل در مراسم اخیرش از آن رونمایی کرد. این سرویس در واقع به بازاریاب ها برای ویرایش و بارگذاری تصاویر مربوط به محصولات شان کمک می کند. اگر یادتان باشد، قبلا اضافه کردن تصاویر به کمپین گوگل ادز کار بی نهایت سختی بود. خب گوگل به خوبی حرف بازاریاب ها را شنیده و در نسل جدید ابزارش این مشکل را تا حد زیادی رفع کرده است.
براساس ادعای مدیران گوگل، آپدیت این بخش بیشتر به درد مناسبت های فصلی می خورد. به طوری که بازاریاب ها بدون هیچ مشکلی امکان بهروز رسانی سریع کمپین شان برای مناسبت های پیش رو را داشته باشند.
ترکیب الگوریتم تبلیغات کلیکی با تبلیغات یوتیوب
گوگل ادز در ازای هر بازدیدی که کاربران از تبلیغات شما انجام می دهند، هزینه ای پای تان می گذارد. این سیستم برای خیلی از تیم های بازاریابی با بودجه های محدود خوشایند به نظر می رسد؛ چراکه با هزینه ای کمتر امکان اثرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف را خواهند داشت. نکته کلیدی در این میان توسعه الگوی تبلیغات کلیکی به سایر بخش هاست.
گوگل در مراسم اخیرش خبر از توسعه استفاده از الگوی محاسبه هزینه بالا در یوتیوب داد. احتمالا از این به بعد باید خودمان را برای نمایش تبلیغات حتی در سرویس شُرت (Shorts) نیز آماده کنیم؛ چراکه سیستم پرداخت جدید گوگل تا حدودی معادله تبلیغاتی در یوتیوب را به هم خواهد زد. طبیعی است که این تغییر کمی گیج کننده باشد اما گوگل قول توضیحات بیشتر در مراسم های آتی را داده است.
بیشتر بخوانید: تبلیغات گوگل و ۷ ابزار بررسی عملکرد و بهبود بازاریابی
تاکید بر سلیقه نسل جوان
بازاریاب ها هنوز آنطور که باید با سلیقه نسل های جوان کنار نیامده اند. قبول دارم سر و کار داشتن با جوانانی که تقریبا هیچ نقط مشترکی با نسل ما ندارند، کار سختی است. هرچه باشد این دسته از افراد سلیقه شان کاملا متفاوت است. چه بسا گاهی اوقات آدم در شناخت سلیقه آنها کاملا گیج شود. پس چه بهتر که از یک ابزار حرفه ای در این میان کمک بگیریم. توصیه ما در این میان نسخه آپدیت شده گوگل ادز است.
گوگل ادز در آپدیت تازه اش امکان ارزیابی عمیق محتوای کمپین ها را فراهم کرده است. به طوری که شما امکان بهره گیری از راهنمایی های کلیدی این ابزارها را خواهید داشت. نکته ای که در این میان باید خاطرتان باشد، ضرورت انتخاب نوع کمپین است. مثلا اینکه محتوای تان قرار است در یوتیوب یا جی میل نمایش داده شود، گزینه مهمی برای هوش مصنوعی گوگل خواهد بود.
این روزها معمولا کمپین های ایمیل مارکتینگ بیشتر کاربران میانسال را جذب می کند. در عوض یوتیوب تحت سلطه نسل جوان است. پس طبیعی است گوگل ادز بازاریابی برای نسل جوان در سرویس جی میل را توصیه نکند.
مدیران گوگل به خوبی اهمیت نسل جوان در معادلات بازاریابی را درک کرده اند. به همین خاطر اگر شما دنبال اثرگذاری بر روی این نسل از مشتریان هستید، باید هر طور شده کارتان را با ثبات بیشتر جلو ببرید. وگرنه هیچ وقت رنگ اثرگذاری بر روی نسل جوان را نخواهید دید.
خوشبختانه گوگل به خاطر دسترسی به اطلاعات گسترده امکان کمک به کارآفرینان برای تولید محتوای استاندارد را دارد. به طوری که دیگر لازم نیست کارتان را خیلی سخت دنبال کرده یا نگران اثرگذاری منفی بر روی نسل جوان باشید.
کنترل بیشتر برندها بر روی کمپین ها
توسعه هوش مصنوعی در گوگل ادز برای خیلی از بازاریاب ها نگران کننده به نظر می رسد. صرف نظر از اینکه خیلی ها نگران موقعیت شغلی شان هستند، هنوز میزان اعتماد کارآفرینان به هوش مصنوعی آنقدر زیاد نشده است. پس طبیعی است که همچنان بازاریاب ها و کارآفرینان دنبال کنترل کامل بر روی وضعیت کمپین شان باشند. متاسفانه در نسخه های قبلی گوگل ادز همیشه سطح دسترسی بازاریاب ها به مدیریت کمپین پایین بود. به طوری که بعد از بارگذاری اولیه کمپین تقریبا دیگر هیچ راهی برای مدیریتش وجود نداشت. خبر خوش اینکه شما حالا می توانید در نسل جدید گوگل ادز مدیریت تان بر روی هویت آنلاین برند و کمپین ها را به شدت افزایش دهید.
اگرچه مدیریت گسترده کمپین ها در قالب گوگل ادز جذابیت زیادی دارد، اما هنوز اول راه است. بنابراین فقط در نسخه بتا امکان بهره مندی از آن وجود دارد. اگر عجله ای برای استفاده از این سرویس ندارید، بهتر است تا زمان رونمایی رسمی از آن منتظر بمانید.
آنالیز شخصی سازی شده مشتریان جدید
مشتریان جدید برای هر برندی مهم هستند. شما هر کاری هم که بکنید، باز تعدادی از مشتریان وفادار در گذر زمان قید برندتان را خواهند زد. درست در چنین موقعیت هایی نیاز به همکاری با مشتریان تازه به شدت حس خواهد شد. به طوری که شما برای اثرگذاری بهینه بر روی مشتریان تازه یا تبدیل شان به مشتریان وفادار دست تان خالی نخواهد بود.
گوگل ادز در نسخه جدید هماهنگی بی نهایت بالایی با گوگل آنالیتیکس دارد. این هماهنگی بالا بیشتر از هر کسی به سود بازاریاب ها خواهد بود؛ چراکه در پیوند با هوش مصنوعی کلی گزارش شخصی سازی شده برای آنها به همراه خواهد داشت. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ جوره نمی توانم از کنار گزارش های دقیق عبور کنم.
خداحافظی با مرکز بازرگانی (Merchant Center)
مرکز بازارگانی محلی برای درج مشخصات محصولات و اطلاعات مربوط به آنها بود. این سرویس تقریبا عمری مشابه خودِ گوگل ادز داشت. با این حال در طول زمان نیاز بازاریاب ها برای یک سرویس بهروزتر فشارها را بر روی تیم گوگل افزایش داد. اگرچه تیم فنی گوگل در ابتدا با برخی از آپدیت ها دنبال حل ماجرا بود اما اوضاع آنطور که آنها انتظار داشتند، پیش نرفت. حالا بعد از چند سال مدیران ارشد گوگل تصمیم سخت شان را گرفته اند؛ اینکه وقت خداحافظی با مرکز بازرگانی فرا رسیده است!
نسل جدید مرکز بازرگانی گوگل تحت عنوان نکست (Next) از سال ۲۰۲۴ در دسترس بازاریاب ها قرار خواهد گرفت. پس اگر مرکز بازرگانی حسابی روی مخ تان راه می رود، احتمالا مجبورید چند ماه دیگر آن را تحمل کنید. نکته کلیدی در این میان استفاده از هوش مصنوعی در سرویس نکست برای ارائه توصیه های کلیدی به بازاریاب هاست. به علاوه، رابط کاربری این بخش نیز تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است. اینطوری دیگر بازاریاب ها نیازی به یادگیری نحوه کار با این ابزار نخواهند داشت.
گوگل در آپدیت تازه سرویس ادز تمرکز ویژه ای بر روی رابط کاربری داشته است. البته هنوز تغییرات بی نهایت شگرفی در این زمینه به چشم نمی خورد، با این حال کار با این ابزار بی نهایت لذت بخش تر از هر زمان دیگری شده است. مثلا در سرویس نکست شما امکان مشاهده جدول پرفروش ترین محصولات تان را خواهید داشت؛ آن هم در قالبی کاملا گرافیکی.
نسل چهارم گوگل آنالیتیکس
وقتی صحبت از آپدیت سرویس گوگل ادز باشد، کمتر کسی ذهنش سراغ گوگل آنالیتیکس نخواهد رفت. هرچه باشد این دو ابزار پیوند نزدیکی با هم داشته و تمام سعی تیم گوگل در طول سال های اخیر ایجاد پُل های ارتباطی مستقیم میان این دو ابزار بوده است.
راستش را بخواهید، گوگل در مراسم اخیرش رسما رونمایی از نسل چهارم گوگل آنالیتیکس را اعلام کرد. حالا این ابزار نیز مثل سرویس ادز با آپدیت های مشخصی رو به رو شده است. به طوری که کار بازاریاب ها را ساده تر از هر زمان دیگری خواهد کرد. البته محور اصلی آپدیت های اخیر استفاده ساده تر بازاریاب ها از هر دو ابزار در کنار هم است. بنابراین نباید انتظار دگرگونی های عجیب در گوگل آنالیتیکس را داشته باشید؛ چراکه هدف از این آپدیت ها کاملا چیز دیگری است.
مهمترین مزیت گوگل آنالیتیکس در نسل چهارم مربوط به فراهم سازی امکان ایجاد گروه مخاطب جدید است. این امکان اوج هماهنگی میان این ابزار با گوگل ادز را نشان می دهد. به طوری که شما با استفاده از اطلاعات این بخش به طور مستقیم امکان ایجاد دامنه تازه ای از مشتریان را خواهید داشت. آن هم بدون اینکه نیاز به وارد کردن دستی اطلاعات داشته باشید. احتمالا این خبر برای بازاریاب های تنبل حتی از پیدا کردن معدن طلا هم خوشحال کننده تر خواهد بود، مگر نه؟
شفافیت بیشتر در نمایش عملکرد کمپین ها
بازاریاب ها همیشه عاشق کند و کاو در نتایج کمپین شان هستند. این امر نه تنها تجربه بی نهایت لذت بخشی محسوب می شود، بلکه اطلاعات کلیدی درباره اوضاع تان نیز ارائه می کند. البته همه این موارد به شرطی پایدار خواهد بود که شما گزارش تان را به طور دقیق دریافت کنید. فکر می کنم شما هم بارها و بارها نسبت به صحت اطلاعات دریافتی از گوگل ادز شک کرده باشید، مگر نه؟
خبر تازه گوگل برای بازاریاب ها امکان مشاهده نحوه گردآوری اطلاعات و پردازش شان درباره هر کمپین است. اینطوری میزان اعتماد میان شما و گوگل ادز به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. هرچه باشد کمتر کسی دوست دارد با اطلاعاتی بی نام و نشان رو به رو شود. ماجرا وقتی پیچیده تر می شود که پای برنامه ریزی برای آینده برند براساس چنین اطلاعاتی وسط باشد.
آپدیت تازه گوگل ادز به طور کلی ابتکار عمل بیشتری برای بازاریاب ها فراهم کرده است. این امر به طور ویژه ای برای بازاریاب هایی که دنبال اجرای ایده های خلاقانه شان هستند، خوشایند خواهد بود. به طوری که دیگر نیازی به استفاده از ابزارهای جانبی در کنار گوگل ادز برای شان به وجود نیاید.
جمع بندی
گوگل همیشه با نوآوری های مختلف کاربرانش را غافلگیر می کند. این بار اما نوبت بازاریاب ها و کارآفرینان بود تا تجربه ای متفاوت را پشت سر بگذارند. هدف ما در این مقاله مرور مهمترین تغییرات در سرویس محبوب گوگل ادز بود. اگر شما هم در بازاریابی تان از این سرویس استفاده می کنید، حالا تمام اطلاعات لازم برای هماهنگی با آپدیت های جدید این ابزار دم دست دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و تخته گاز به سوی طراحی کمپین های بهتر برانید. مطمئن باشید شما جزو اولین بازاریاب هایی هستید که سراغ چنین تغییری در عملکردش رفته است. بنابراین شانس تان برای موفقیت در بازار بی نهایت بالا خواهد بود.
امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با آپدیت های گوگل ادز کرده باشد. نکته کلیدی اینکه شما باید تمام آپدیت های مورد بحث در این مقاله را به مثابه یک کلیت واحد در نظر بگیرید؛ چراکه عملکرد گوگل ادز در تمامی این جهات دستخوش تغییر شده است. پس نباید خودتان را به یک بخش کوچک محدود کنید. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با محتوای مقاله داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.