عوامل موثر در کارایی و راندمان ماشین چاپ

0
61
پارسان حروف

کارایی به معنای تولید بیشتر در زمان معین است. تیراژ در ساعت مهم‌ترین شاخص برای کارایی و راندمان ماشین چاپ قلمداد می‌ شود. امروزه اغلب ماشین‌ های چاپ از برندهای معتبر، سرعتی بالای ۱۳ هزار ورق در ساعت دارند. اما این کافی نیست، حالا قهرمان این میدان، سرعت‌ های ۱۸۰۰۰ و حتی ۲۰۰۰۰ برگ در ساعت را رقم می‌ زند.

 دو نکته مهم در سرعت ماشین چاپ قابل توجه است: اول این که سرعت چرخش موتور مطرح نیست، بلکه سرعت تولید موردنظر است. مانند اتومبیلی که دور موتور آن در حالت آزاد با سرعت آن در جاده و اثر اصطکاک و با وجود سرنشین و شیب و پیچ جاده و سرعت باد و عوامل دیگر تفاوتی چشمگیر دارد. در ماشین چاپ، سرعت تولید هنگام چاپ انواع کاغذ و مقوا با گراماژهای مختلف باید اندازه‌گیری شود.

دوم اینکه بالا رفتن سرعت نباید به کیفیت کار لطمه وارد سازد. اگر قرار باشد با بالا رفتن سرعت، سیستم نوردها نتوانند مرکب‌رسانی را به اندازه مورد نیاز تامین کننده، یا به جای انتقال دقیق مرکب روی لاستیک و کاغذ، با پرش مرکب مواجه شویم. سرعت چه اهمیتی دارد؟

حالا به این فکر کنید که چرا بسیاری از ماشین‌ ها در کاتالوگ از سرعت ۱۰ هزار و ۱۵ هزار برخوردارند ولی هیچ‌وقت در عمل نمی‌توانند بیشتر از ۷۰ تا ۸۰ درصد این رقم‌ها برگ در ساعت چاپ کنند.

تنها ماشین‌هایی که کمترین نیاز را به تعمیرات داشته باشند و در شرایط سخت و شیفت‌های پیاپی کارایی و راندمان ماشین چاپ را حفظ کنند، سودآور خواهند بود. کارایی و راندمان ماشین چاپ

 

امکانات و تجهیزات

برای ارائه بالاترین کارایی و راندمان ماشین چاپ باید از اتوماسیون و تجهیزات ویژه‌ای نیز بهره برد. اتوماسیون پیشرفته و قابلیت ارتباط در شبکه یکپارچه (با دستگاه‌های پیش از چاپ و پس از چاپ)، کنسول مرکزی برای دسترسی به همه قسمت‌های ماشین و اجرای فرمان‌های کنترلی، کنترل کیفیت رنگ در حین چاپ، هدایت کاغذ بدون تماس با اجزای ماشین، سیستم اتوماتیک تعویض پالت در آپارات و در قسمت تحویل بدون توقف ماشین، سیستم پیشرفته انتقال مرکب، شستشوی اتوماتیک لاستیک و پلیت، تعویض اتوماتیک (یا نیمه اتوماتیک) پلیت و زمان کوتاه برای راه‌اندازی ماشین و همچنین ذخیره اطلاعات و بازیابی آن‌ها برای تنظیم سریع کارهای تجدید چاپی.

لازم به ذکر است که این امکانات در شماری از ماشین‌ های چاپ افست تعبیه شده‌اند ولی آنچه مهم است روزآمد شدن نرم‌افزارها و بهینه‌سازی تجهیزات و ساده‌سازی اتوماسیون ماشین‌های چاپ و پایداری و دقت عمل آن‌ها در سرعت‌های بالاست. گفتنی است که اتوماسیون و امکانات پیشرفته در ماشین‌های فرمت بزرگ از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

کارایی و راندمان ماشین چاپدوام و پایداری

وقتی صحبت از کارایی و راندمان ماشین چاپ و همچنین سرعت به میان می‌آید، طبیعی است که حرف یک سال و دو سال نیست. ماشین چاپ به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت باید سالیان سال بادوام و پایدار باشد و کارایی خود را تا سال‌ها پس از برگشت سرمایه حفظ کند.

هنگام خرید ماشین علاوه بر قیمت ماشین به این جنبه نیز باید توجه داشته باشیم. تنها ماشین‌هایی که کمترین نیاز را به تعمیرات داشته باشند و در شرایط سخت و شیفت‌های پیاپی کارآیی خود را حفظ کنند، سودآور خواهند بود.

بیشتر بخوانید: ماشین چاپ فلسکو Uteco ، اقتصادی و با راندمان بالا

سابقه و توان سازنده

با توجه به حساس بودن سخت‌افزارهای ماشین‌ های چاپ (به‌ویژه در ماشین‌ های فرمت بزرگ و پرسرعت)، سابقه و قابلیت‌ های سازنده ماشین چاپ از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کارایی و راندمان ماشین چاپ

مقاله قبلیروند کاهشی قیمت کاغذ تحریر در بازار ادامه دارد
مقاله بعدیاصغر اظهری؛ چاپچی خیر، ورزشکار دلسوز

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.