رنگ ها با افراد ارتباط عاطفی ایجاد می کنند که می تواند شناخت برند را بهبود بخشد، تجربیات مشتری را شکل دهد و بر تصمیمات خرید تأثیر بگذارد. درک ارتباط بین رنگ، احساسات انسانی و رفتار مصرفکننده یک بینش بازاریابی قدرتمند برای برندها است. در ادامه نقش رنگ در برندینگ و بازاریابی را مورد بررسی قرار می دهیم.
تمایز برند با رنگ
نحوه درک مردم از نقش رنگ در برندینگ و بازاریابی بسیار مهم است. رنگ توجه افراد را به خود جلب میکند و ذهن انسان را قادر میسازد تا اطلاعات را به سرعت تفسیر کنند و تصمیمات ناخودآگاه بگیرد. مطالعات نشان دادهاند که رنگها و ترکیب های رنگی خاص می توانند رفتار و احساس مردم را در مورد برندها شکل دهند و بر تصمیمگیری خرید تأثیر بگذارند. تحقیقات مصرفکننده میتواند اعمال، احساسات و ویژگیهای شخصیتی افراد را با رنگها توضیح دهد.
طول موج، شدت و روشنایی رنگها میتواند احساسات، حالات و خاطرات مختلفی را برانگیزد. مطالعات نشان دادهاند که تأثیرات اجتماعی و فرهنگی، تداعیهای رنگی را شکل میدهند و برخی تحقیقات نشان میدهند که سن و جنسیت نیز میتواند بر نحوه درک رنگ توسط افراد تأثیر بگذارد.
هویت رنگی برند
قرمز برای تارگت (Target) که میخواهد شخصیت برندش پرانرژی، جوان و پر سر و صدا باشد، شگفتانگیز بوده است. اما رنگ قرمز برای شرکتی مانند تشکهای کاسپر (Casper) که شخصیتی آرام و ریلکس را نشان میدهد و نمایانگر خواب خوب شبانه است، کار نمیکند.
انتخاب رنگ برند آسان است اگر بدانید میخواهید چه چیزی را انتقال دهید. یکی از اولین مراحل در ساختن یک برند، تعیین شخصیت برند شماست. اساساً، شما باید به شرکت خود مانند یک شخص فکر کنید: او چه کسی است؟ چه چیزی برایش مهم است؟
هنگامی که اهداف شخصیت برند خود را مشخص کردید، چگونه تعیین میکنید که کدام رنگ بهترین کارایی را دارد؟ این امر ابتدا با یادگیری تداعی عاطفی هر رنگ شروع میشود. نقش رنگ در برندینگ و بازاریابی
معنی رنگ های مختلف در برندینگ
در اینجا خلاصهای از معنی و نقش رنگ در برندینگ و بازاریابی و تأثیری که رنگهای مختلف برند میتوانند بر روی افراد داشته باشند آورده شده است:
قرمز: قرمز نشاندهنده اشتیاق، هیجان و خشم است. میتواند نشاندهنده اهمیت و توجه باشد.
نارنجی: نارنجی نشاندهنده بازیگوشی، سرزندگی و دوستی است. نشاطآور است و انرژی بر میانگیزد.
زرد: رنگ زرد شادی، جوانی و خوشبینی را برمیانگیزد، اما میتواند جلبکننده توجه یا مقرون به صرفه به نظر برسد.
سبز: سبز ثبات، رفاه، رشد و ارتباط با طبیعت را تداعی میکند.
آبی روشن: آبی روشن آرامش، اعتماد، گشودگی را تراوش میکند. همچنین میتواند دلالت بر معصومیت داشته باشد.
آبی تیره: آبی تیره به معنای حرفهای بودن، امنیت و رسمی بودن است. بالغ و قابل اعتماد میباشد.
بنفش: بنفش میتواند نشاندهنده سلطنت، خلاقیت و تجمل باشد.
صورتی: صورتی مخفف زنانگی، جوانی و معصومیت است. از مدرن تا لوکس متغیر میباشد.
قهوهای: قهوهای ظاهر یا حالتی خشن، خاکی و قدیمی ایجاد میکند.
سفید: سفید تمیزی، فضیلت، سلامتی یا سادگی را تداعی میکند. میتواند از مقرون به صرفه تا سطح بالا متغیر باشد.
خاکستری: خاکستری نشاندهنده بیطرفی است. میتواند آرام، کلاسیک، جدی، مرموز یا بالغ به نظر برسد.
مشکی: مشکی حسی قدرتمند، پیچیده، تند، مجلل و مدرن را القا میکند.
به خاطر داشته باشید که تاثیر رنگهای برند شما به سبک و طرحی که در آن استفاده میشود و همچنین ترکیب رنگی که انتخاب میکنید بستگی دارد. چیزی که در بالا عنوان کردیم یک نسخه خلاصه شده است، ارتباط ما با رنگ بسیار عمیقتر از این است؛ برای مثال استفاده بیش از حد از رنگ زرد در واقع میتواند باعث اضطراب شود.
اگر به دنبال یک برند تک رنگ هستید، بخش سخت را از سر گذراندهاید. اما برای بسیاری از شما، یک طرح رنگ درگیرتر با رنگهای متنوع نیاز خواهد بود. اکنون باید چندین رنگ را انتخاب کنید و مطمئن شوید که به روشی که میخواهید ترکیب میشوند. نقش رنگ در برندینگ و بازاریابی
مردم و نقش رنگ در برندینگ و بازاریابی
وقتی صحبت از بازاریابی، طراحی بستهبندی و محیطهای خردهفروشی به میان میآید، رنگها حرف زیادی میزنند. حتی با وجود اینکه مردم در ابتدا رنگ را به صورت بصری درک میکنند، ذهن ما رنگهای خاصی را با خاطرات مکانها، عطرها و طعمها مرتبط میسازد.
مطالعات نشان دادهاند که مردم به سمت مکانها و برندهایی جذب میشوند که از رنگ برای بیان داستان درست و ایجاد یک تجربه حسی استفاده میکنند. عصبشناسان چند تداعی رنگ جهانی را کشف کردهاند که ممکن است به مغز انسان متصل شود. با این حال، بیشتر نشانههای رنگ بر اساس تأثیرات فرهنگی و خاطرات تجربیاتی مانند غذا خوردن، آشپزی یا مسافرت شکل میگیرند.
بیشتر بخوانید: رنگ در بسته بندی غذا
جمعبندی
هیچ قانون مشخصی برای انتخاب رنگهای برند شما وجود ندارد. این مقاله را بیشتر به عنوان یک دستورالعمل تقریبی در نظر بگیرید؛ منبعی آموزشی برای کمک به تصمیمگیری آگاهانه. اما مهمتر از همه، غرایز درونی خود را نادیده نگیرید. مهمترین نکته درباره رنگها ارتباط عاطفی آنهاست، بنابراین هنگام تصمیمگیری در مورد رنگهای برند خود از احساساتتان غافل نشوید.
نقش رنگ در برندینگ و بازاریابی