ساخت کاغذ با دوام توسط محقق ایرانی

    گفت و گو با دکتر احمد ثمری ها، محقق و نخبه البرزی

    0
    59
    ساخت کاغذ با دوام احمد ثمری ‌ها

    دکتر احمد ثمری ها با جایگزینی نانو سلولز با خمیر شیمیایی وارداتی موفق به ساخت کاغذ با دوام شده است.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری علم و فناوری استان البرز، کاغذ ماده ای ورقه ای است که از شبکه ای از الیاف طبیعی سلولزی ساخته شده که با ته نشینی از یک تعلیق آبی تشکیل شده است. به دلیل وابستگی تمدن بشری به کاغذ و پیشرفت آن، نیاز به تولید بیشتر کاغذ با کیفیت هر روز احساس می شود و با توجه به محدود بودن منابع سلولزی و تجدید دوره نسبتا طولانی آن نیاز به برگرداندن مجدد کاغذهای ساخته شده به چرخه تولید بیشتر و بیشتر می شود.

     دکتر احمد ثمری ها، محقق و نخبه البرزی گفت: کاغذ با دوام، کاغذی است که در شرایط استفاده، کیفیت اولیه و مطلوب خود را حفظ کند. دوام کاغذ وابستگی شدیدی به حفظ ساختار و طول میانگین ماکرومولکول های سلولز در کاغذ دارد. اضافه کردن نانو سلولز به کاغذ و مقواهای معمول، تولید محصول لایه ای و پوشش دهی کاغذ با مواد نانو ساختار قابل انجام شده است. در این بین نانو مواد زیست پایه، به خصوص نانو مواد پایه سلولزی به سبب خواص ویژه مقاومتی و ایمنی در کاربرد به واسطه زیست تخریب پذیر بودن اهمیت خاصی دارند.

    این محقق ادامه داد: این تحقیق با هدف جایگزینی نانو سلولز با خمیر شیمیایی وارداتی در ساخت کاغذ با دوام از الیاف زیر شانه انجام شد. در این بررسی از خمیر کاغذ الیاف زیرشانه و خمیر کاغذ شیمیایی از یکی از کارخانه های تهیه کاغذ با دوام تهیه و به آزمایشگاه انتقال خواهد یافت.

    بیشتر بخوانید: استفاده از گرده گل آفتابگردان در ساخت کاغذ

    دکتر ثمری ها در پایان بیان کرد: نانو سلولز از شرکت نانو نوین پلیمر تهیه و در چهار سطح ۰ ، ۰/۲ ، ۰/۴ و ۰/۶ درصد مصرف شد. پس از اختلاط خمیر کاغذ در درصدهای مشخص، با نانو سلولز، کاغذهای دست ساز ۹۰ گرمی ساخته شد و در نهایت خواص فیزیکی و مکانیکی کاغذهای ساخته شده حاصل از خمیر کاغذهای مختلف بر روی کاغذهای دست ساز مورد آزمون قرار گرفت. درنهایت نتایج نشان داد که افزودن نانو سلولز دارای تفاوت معنی دار است، با افزایش نانوسلولز مقاومت کششی، پاره شدن، ترکیدن و ماتی افزایش یافت و همچنین تخلخل و روشنی کاهش یافت.

    مقاله قبلیافتتاحیه دهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال برگزار شد
    مقاله بعدیکمک به رشد تولید با احداث شهرک صنعتی چاپ در البرز

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.