معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست هم اندیشی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ گفت: باید تلاش کنیم برنامهها و چهرههای جشنواره تکراری نشود تا از خاصیت انگیزه و تلاش خارج نشود.
نخستین نشست هم اندیشی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیاکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن شمس مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره ملی صنعت چاپ، علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانهداران خراسان رضوی، رضا عسگری نایبرئیس اتحادیه چاپخانهداران کرج، حسینعلی زارع رئیس اتحادیه چاپخانهداران مازندران، رضا بشردوست معاون دفتر چاپ، جلال ذکایی نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران، میریونس جعفری نایبرئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران، علی اشفاق رئیس اتحادیه چاپخانهداران اصفهان و سیدعلی موسوینژاد رئیس اتحادیه چاپخانهداران قم عصر روز یکشنبه ۱۱ تیرماه برگزار شد.
بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ در شأن فعالان چاپ سراسر کشور
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ در نخستین نشست هم اندیشی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ علیاکبر ابراهیمی گفت: تا سال ۱۳۹۶ جشنوارهها به صورت مستقل در تهران برگزار شد و پس از آن به مرور زمان در همه استانها جشنواره های صنعت چاپ برگزار میشود. سال گذشته در ۳۰ استان جشنواره برگزار شد و تلاش داریم که امسال با حمایتهای لازم در همه استانها این جشن برگزار شود.
وی با بیان اینکه ۶۰۶ نفر در مسابقات کشوری تقدیر شدند، افزود: در جشنواره کشوری ۱۳ فعال حوزه چاپ شامل صادرکننده برتر، کارآفرین برتر، چهره علمی، تولیدکننده مواداولیه و ماشینآلات، ایثارگر، پیشکسوتان و .. و ۵۹۳ نفر نیز در استانها تقدیر شدند.
ابراهیمی ادامه داد: نشست امروز با هدف هماندیشی و برنامهریزی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ برگزار شده تا بتوانیم جشنوارهای در خور شأن این مراسم و صنعت چاپ با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ سراسر کشور تشکیل شده است.
همچنین یاسر احمدوند در نشست هم اندیشی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به اهمیت موضوع جشنواره صنعت چاپ، گفت: این جشنواره با هدف کمک به صنعت چاپ و رشد آن برگزار میشود؛ لازم است جشنواره نقد شود که چه میزان مؤثر است و چه میزان به تغییر در صنعت کمک میکند، پذیرای ابتکارها، خلاقیتها و آسیبشناسیهای این حوزه هستیم.
وی افزود: ما از هر موضوع و پیشنهادی که به تغییر حتی تغییر اساسی منجر شود استقبال میکنیم، زیرا به دنبال این هستیم که برنامهها و چهرههای جشنواره تکراری نشود تا از خاصیت انگیزه و تلاش خارج نشود و جشنواره با نگاه تحولی مؤثرتر و کارآمدتر باشد و بتواند نقش خوبی ایفا کند.
احمدوند با بیان اینکه باید درباره همه این موارد، بحث و گفتگو کرد تا به نتیجهگیری کل درباره روند و چگونگی مراسم رسید، عنوان کرد: این کار باید بدون ملاحظه و ناظر به پیشنهادهای راهگشا انجام شود تا به نظام درستی در برگزاری جشنوارههای چاپ سراسر کشور برسیم.
علی مغانی نیز در سخنانی با بیان اینکه بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ باید محملی برای حل مشکلات و دغدغههای صنف باشد، گفت: ایده اصلی برگزاری جشنواره در ابتدا این بود که مشکلات حوزه کارگری، پیشکسوت، صنعت و … را احصا کنیم و در آن روز همه این مسائل را به گوش مسئولان و تصمیمگیران دولتی برسد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از مدیران و مسئولان صنعت چاپ با مشکلات صنعت چاپ آشنا نیستند و از جایگاه آن اطلاع ندارند، اهمیت صنعت چاپ در توسعه صادرات غیرنفتی و نقش مهم آن در این حوزه مسئله مهمی است که بسیاری از تصمیمگیرندگان کشور از آن مطلع نیستند، در این میان معتقدم که باید یک کار قابل دفاع و اساسی در جشنواره صنعت چاپ برگزار شود.
در بخش دیگر نشست هم اندیشی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ، علی اشفاق نیز با بیان اینکه باید تلاش کنیم در سایه این جشنواره و فرصتی که ایجاد میشود جمع گستردهای از مخاطبان استانی را با صنعت چاپ آشنا کنیم، گفت: باید در این مراسم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر استان و مدیران سایر ادارهها حضور داشته باشند و مشکلات و دغدغههایی که در حوزه مالیات، بیمه و … وجود دارد در حضور مدیران طرح شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
جلال ذکایی نیز با طرح این موضوع که جشنواره چاپ فرصتی برای طرح مسائل، مشکلات، ظرفیتها، توانمندیها و کاستی صنعت چاپ پرداخته شود، گفت: حوزههای مغفول زیادی در این صنعت وجود دارد که در جشنواره میتوان به آن پرداخت؛ به عنوان مثال ۷۳ محصول دانشبنیان در صنعت چاپ در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده، همچنین در حوزه دیجیتال همکاری خوبی در حوزه دانشبنیان داشتیم و طی ماههای آتی خبرهای خوبی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: نبود فعالیت منسجم و فعال تشکلهای صنفی در برگزاری جشنواره صنعت چاپ اهمیت زیادی دارد، باید بتوانیم در قالب همافزایی و همکاری تشکلها و اتحادیههای صنفی فعال در صنعت چاپ یک جشنواره بزرگ و پربار را برگزار کنیم.
ذکایی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت رسانهها برای اطلاعرسانی مسائل و مشکلات صنعت چاپ، عنوان کرد: در این میان میتوان از ظرفیتهای خوب بخش خصوصی در پیشبرد برنامههای صنعت چاپ و جشنواره ملی صنعت چاپ استفاده کرد تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.
در ادامه نشست هم اندیشی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ، حسینعلی زارع، رضا عسگری، میریونس جعفری و سیدعلی موسوینژاد نیز پیشنهاداتی درباره اهمیت جشنواره ملی صنعت چاپ، برگزاری دورهای جشنواره ملی صنعت چاپ در استانهای مختلف کشور و تشکیل کارگروه جشنواره ملی صنعت چاپ ارائه دادند.