توجه وزارت صمت به نیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپ

    گفت و گو با سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور

    0
    66
    نیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپ

    معاون امور مجلس رئیس جمهور درباره نوسازی ناوگان صنعت چاپ و تامین تسهیلات برای تجهیز چاپخانه‌ها، عنوان کرد: دایره عملکرد صنعت چاپ وسیع‌تر از حوزه کتاب است و صنایع دیگر را نیز شامل می‌شود. وزارت صمت باید به نیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپ توجه کند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور ضمن تبریک ۱۴ تیرماه؛ روز قلم درباره مباحث فرهنگی لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه، دولت گذشته احکامی را نوشت اما مجلس شورای اسلامی آن را رد کرد و نپذیرفت؛ بنابراین در نهایت مجلس شورای اسلامی برنامه را تدوین کرد. دولت قبل؛ درخواستی در تدوین برنامه نداشت و متنی هم که نوشت قابل قبول نبود و در ادامه حاضر به تکمیل آن نشد و اعتقاد چندانی هم به برنامه نداشت؛ بنابراین هرچند ممکن است، تعابیر زیبایی در برنامه ششم آمده باشد اما چندان محقق نشد.

    وی ادامه داد: در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد از برنامه ششم توسعه عملیاتی و اجرایی شده است اما دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و رئیس‌جمهور، باور دارند که باید در چارچوب برنامه حرکت کنیم و به قانون احترام بگذاریم و توجه ویژه‌ای به آن دارند.  نیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپ

    معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با بیان اینکه از ۲۰ شهریور سال گذشته سیاست‌های کلی ابلاغ شد، گفت: از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی، دولت به‌طور مرتب از سازمان برنامه و بودجه پیگیر بود و بحث‌های فراوانی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و در جلسات دولت و کارگروه‌ها مطرح می‌شد. برنامه هفتم نیز به‌عنوان محصول همه این جلسات، برنامه‌ها، هم‌اندیشی‌ها و تضارب اندیشه و آرا تدوین شد. در تدوین برنامه به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، اسناد بالا‌دستی و بیانیه گام دوم انقلاب، توجه شده است.

    حسینی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه مسئله‌محور است، گفت: در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه، مسائل کشور، کلان بررسی و در ۲۴ فصل مطرح شده است. برنامه سند پشتیبانی مفصلی هم دارد به‌طوری که مبنای تک‌تک‌ گزاره‌های برنامه با ارقام، نمودار،‌ تحلیل وضعیت موجود، چالش‌ها و راه‌های برون‌رفت مطرح شده است.

    وی در پاسخ به این انتقاد که گفته می شود در برنامه هفتم توسعه به برخی از مسائل کمتر توجه شده است، گفت: در دولت نیز درباره مباحثی مثل نبود موضوعاتی چون دانش‌بنیان‌ها، بحث حمایت از نخبگان، یا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سؤال شد و پاسخ سازمان برنامه این بود که نمی‌خواهیم برای مسائلی که درباره آن قانون و سند موجود است، دوباره کاری کنیم؛ بلکه می‌خواهیم خلاء‌‌ها و کمبود‌ها را به‌عنوان مسئله در برنامه مطرح کنیم و دولت را مکلف به حل آن کنیم یا برای اقدام دولت، مجوز قانونی دریافت کنیم.

    معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، با بیان این مطلب که یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه هفتم توسعه، امکان ارزیابی و سنجش اهداف کمّی است بیان کرد: برای حوزه فرهنگ و کتاب اگر پیشنهاد‌هایی برای کامل‌ شدن آن در برنامه هفتم توسعه وجود دارد، با هماهنگی و همراهی سازمان برنامه و بودجه می‌تواند مطرح تا بررسی شود؛ از کمیسیون فرهنگی مجلس نیز توقع داریم که توجه خاص و ویژ‌ه‌ای داشته باشند.

    حسینی با تأکید بر توجه دولت سیزدهم به مسائل فرهنگی افزود: دولت به حوزه فرهنگ توجه ویژه‌ای دارد؛ به‌عنوان مثال در قانون بودجه سال جاری، شرکت‌ها و دستگاه‌ها مکلف شدند، یک‌درصد از بودجه خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند. این قانون فرصتی فراهم می‌کند تا در حوزه کتابخوانی وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌ها بتوانند برنامه‌هایی برای ترویج مطالعه، مسابقات کتابخوانی برای کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

    وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره اقدامات زیرساختی در حوزه فرهنگ گفت: پیش از این هم درباره مباحثی چون «پیوست فرهنگی» در جریان اجرای طرح‌های مختلف بحث شده است؛ به‌عنوان مثال وقتی شهرک جدیدی ساخته می‌شود، احداث کتابخانه و هویت فرهنگی و مذهبی باید مورد توجه قرار گیرد. درباره تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه کتاب و کتابخوانی، اجماع وجود دارد. معتقدم، همه سازمان‌ها و نهادها باید پای کار بیایند؛ به‌عنوان مثال اگر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی‌(ره) مدرسه یا مسجد می‌سازد، در کنار آن‌ها یک کتابخانه هم بسازد؛ باید یک نگاه جامع حاکم باشد تا این کار صورت بگیرد.

    تولید کاغذ نیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپلزوم حمایت از تولیدات داخلی

    معاون امور مجلس رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سؤال درباره خودکفایی در حوزه کاغذ و نیز لزوم حمایت‌های دولتی، گفت: کاغذ در گذشته وارداتی بوده، امروز ما دنبال تأمین کاغذ مورد نیاز و پایان بخشی به واردات این کالا هستیم؛ تأمین هر کالایی که به ارز وابسته باشد، ممکن است در مقاطعی با مشکلاتی مواجه شود، اینکه بتوانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم، موجب می‌شود، آسیب‌ها در مقایسه با وابستگی، کاهش پیدا کند.

    وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین خود‌کفایی تولید کاغذ را به‌دوش بکشد، ادامه داد: در این میان باید کارخانه‌ها و شرکت‌های موجود را تقویت کنیم، بنای دولت هم بر همین مبنا بوده است. کارخانه‌هایی داشتیم که تعطیل بودند اما احیا شدند. واحدی در ریاست جمهوری با عنوان «واحد احیای مراکز تولیدی و کارخانه‌ها» تشکیل شده است، می‌توان مذاکراتی داشت که به این مسئله توجه بیشتری کنند، برخی شرکت‌ها مشکل نقدینگی، حقوقی و مدیریتی و … دارند که باید برطرف شود.

    حسینی همچنین به تشکیل «کارگروه کاغذ» به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: این کارگروه تاکنون ۶ جلسه برگزار کرده و رئیس‌جمهور هم پیگیربرنامه‌های کارگروه است. در بخش تخصیص ارز به واردات کاغذ نیز با تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار شد ارز تخصیص داده شود، اما در مجموع باید به سمت خودکفایی برویم و امیدوارم به زودی محقق شود.

    بیشتر بخوانید: جلسه کارگروه رسیدگی به مسائل تأمین و خودکفایی کاغذ برگزار شد

    وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به چاپ کتاب‌های درسی با کاغذ داخلی، عنوان کرد: تا حدود زیادی کاغذ کتاب‌های درسی از تولیدات داخلی انجام می‌شود، معاون اول رئیس‌جمهور نیز از ساخت کارخانه جدید با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن کاغذ خبر داده است و فکر کنم با افتتاح این کارخانه نیاز داخلی به‌طور کامل تأمین شود. 

    حسینی با اشاره به کیفیت کاغذ ایرانی بیان کرد:‌ سال‌ها قبل وقتی از کارخانه کاغذ مازندران بازدید داشتیم، مطرح شد که کیفیت این کاغذ مناسب نیست و ناشران رغبتی به استفاده از آن ندارند و بیشتر برای تولید مقوا از آن استفاده می‌شود، اما مطلعم که اقدامات خوبی برای بهبود کیفیت کاغذ انجام شده است و امیدواریم به مرور، کیفیت این محصول ارتقا پیدا کند؛ همان‌طور که بقیه مراکز تولیدی مورد توجه دولت است، حتما نسبت به این مساله اعتنا خواهد شد.

    چاپخانه نیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپنیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپ

    معاون امور مجلس رئیس‌جمهور درباره نوسازی ناوگان صنعت چاپ و تامین تسهیلات برای تجهیز چاپخانه‌ها، عنوان کرد: دایره عملکرد صنعت چاپ وسیع‌تر از حوزه کتاب است و صنایع دیگر را نیز شامل می‌شود. وزارت صمت باید به نیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپ توجه کند، البته در حوزه‌های دیگر هم بحث نوسازی و بازسازی را داریم.

    وی افزود: البته اکنون درآمدهای ارزی کشور با توجه به صادرات غیرنفتی و نفتی همچنین آزاد شدن اموال بلوکه شده درحال افزایش است؛ از مراحل دشوار عبور کردیم و گرفتاری‌ها در موضوعاتی مثل تأمین کالاهای اساسی هم مرتفع شده و امیدواریم نیازهای این بخش هم تأمین و به نیازهای صنعت چاپ هم توجه شود.

    حسینی با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: باید به این شرکت‌ها توجه کنیم شاید برخی از این تجهیزات قابلیت ساخت در داخل کشور را داشته باشند، البته یکباره نمی‌توانیم بی‌نیاز شویم اما می‌توانیم به این سمت برویم که وابستگی‌مان کاهش پیدا کند، اکنون تجهیزات بسیاری از صنایع پیچیده‌تر را در داخل کشور تولید کردیم. می‌توان با میدان دادن به نخبگان و متخصصان و حمایت از فرآیند تبدیل ایده به محصول، برای تولید انبوه کالاها در بسیاری از حوزه‌ها از واردات بی‌نیاز شد.

    وی با اشاره به عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد، اگر غربی‌ها با حربه تحریم، مشکل ایجاد می‌کنند، می‌توانیم برخی از نیازهای کشور را از کشورهایی چون روسیه، هند و چین تأمین کنیم و افزایش صادرات قابل توجهی به بازار مصرف بزرگ این کشورها داشته باشیم.

    نیاز نوسازی و بازسازی صنعت چاپ

    مقاله قبلیترکیب اعضای پانزدهمین هیئت مدیره اتحادیه ناشران مشخص شد
    مقاله بعدیهیئت‌ مدیره اتحادیه لیتوگرافان دستخوش تغییر

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.