روایت مدیر فروش شرکت آدا اتوماسیون کوشا از نقش تحریم‌ها در عدم دستیابی به تکنولوژی

    وضعیت بازار ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی در سال 1402

    0
    56
    شرکت آدا اتوماسیون کوشا نمایشگاه آیپاپ و پک‌ پراسس

    مدیر شرکت آدا اتوماسیون کوشا درباره وضعیت بازار دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ معتقد است که تحریم ها مانع دستیابی کشورمان به تکنولوژی های روز جهان می شود. 

     

    مسعود تفرشی‌نژاد مدیر فروش شرکت آدا اتوماسیون کوشا است. این شرکت از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. از سال ۱۳۹۳ نیز برند آداکارنو با هدف تولید ماشین‌ آلات صنعت چاپ شروع به کار و سال ۱۳۹۴ اولین محصولاتش را به بازار ارائه کرد. در این مدت نزدیک به ۳۵ مدل ماشین مختلف از سوی این برند به بازار عرضه شد. انواع دستگاه‌ های برش اسلیتر، چاپ روتوگراور، دستگاه‌ های کوتینگ و لمینت و ماشین‌ آلات چکینگ ازجمله ماشین‌هایی هستند که این مجموعه اهتمام به تولید آن‌ها دارد. 

    مدیر فروش شرکت آدا اتوماسیون کوشا درباره وضعیت بازار دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین گفت: بازار در حال حاضر در یک رکود نسبی به سر می‌برد، اوضاع مطلوب و بر وفق مراد نیست و نکته‌ای که وضعیت بازار را با چالش اساسی مواجه کرده، بحث افزایش افسارگسیخته قیمت ارز و ایجاد تورم مهارناشدنی است. این مطلب قدرت خرید مردم را پایین آورده، مشتریان ما دیگر قادر نیستند مانند گذشته مجموعه‌های خود را به‌روزرسانی کنند.

    مدیر فروش شرکت آدا اتوماسیون کوشا اظهار داشت: تولیدکنندگان اکثراً راغب هستند تا برای خرید ماشین‌ آلات از وام بانکی استفاده کنند، چراکه سرمایه‌ ای است که عملاً باید به‌صورت راکد در کارگاهشان بماند و جزو سرمایه در گردش به‌حساب نمی‌آید. متأسفانه با توجه به سیاست‌های دولتی این منابع بانکی در اختیار تولیدکنندگان نیست.

    شرکت آدا اتوماسیون کوشا از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. از سال ۱۳۹۳ نیز برند آداکارنو با هدف تولید ماشین‌آلات صنعت چاپ شروع به کار و سال ۱۳۹۴ اولین محصولاتش را به بازار ارائه کرد. در این مدت نزدیک به ۳۵ مدل ماشین مختلف از سوی این برند به بازار عرضه شد.

    تفرشی نژاد تصریح کرد: مسئله دیگری که برای ما جزو چالش‌های مهم به حساب می‌ آید، ما به تفاوت ارز آزاد با ارز نیمایی است. این موضع عملاً به ضرر ماشین‌سازان داخلی تمام می‌شود. ماشین‌ سازان داخلی نمی‌ توانند همه قطعاتشان را وارد کنند و مجبور می‌ شوند آن‌ها را به نرخ ارز آزاد و از بازار تهیه کنند، این‌ یک تفاوت قیمت در ماشین‌ آلات ساخت داخل و ماشین‌ آلات وارداتی ایجاد می‌کند.

    وی افزود: مهم‌ترین معضل ما بحث تورم افسار گسیخته است. تورم بخش بسیار بزرگی از سود تولیدکنندگان را از بین می‌برد و به‌اصطلاح می‌خورد؛ برای مثال شما سفارش یک کار را می‌ گیرید، قرارداد می‌ بندید و یک قیمت مشخص به مشتری اعلام می‌ کنید. زمانی که وارد کار تدارکات می‌ شوید قیمت مواد اولیه به دلیل عدم ثبات ارز و همان بحث تورم ناگهان چندین برابر می‌ شود و شما مجبور هستید حداقل ۳۰ درصد بیش ازآنچه محاسبه کرده‌اید هزینه کنید.

    مدیر فروش شرکت آدا اتوماسیون کوشا ادامه داد: این مطلب روزبه‌روز تولیدکنندگان را ضعیف‌ تر و از حاشیه سودشان می‌ کاهد. با تمام تفاسیر ما تمام تلاشمان را کرده‌ ایم و همواره بر سر تعهداتمان به مشتریان باقی‌ مانده‌ و خواهیم ماند اما باید بگویم پنج سال سخت را با توجه به تورم وحشتناک حاکم بر فضای تجارت طی کردیم. بخش خصوصی فعال عملاً سنگ زیرین آسیاب است و هرروز شرایط سخت‌ تری را تجربه می‌کند.

    تفرشی‌نژاد در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات ما عدم دسترسی به بازارهای بین‌ المللی است. حمایتی از تولیدکننده صورت نمی‌گیرد تا بتواند به بازارهای جهانی بپیوندد. در قسمت صادرات شرایط و قوانین شفاف نیست و این مشکل‌ ساز است. شرایط بانکی به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست و نمی‌ توانیم با هیچ‌کدام از خریداران به‌صورت اعتبار اسنادی کار کنیم. مشتریان خارجی برایشان سخت است که از ما خرید کنند.

    وی آینده بازار ماشین‌آلات صنعت چاپ را روشن توصیف کرد و اظهار داشت: من به آینده بازار چاپ در این حوزه خوش‌بین هستم، احتمال آنکه این بخش بتواند صادراتش را درزمینه فلکسیبل پکچینگ بیشتر کند زیاد است؛ چرا که مواد اصلی برای تولید در این بخش را داریم و ایران در حوزه پتروشیمی قوی است. اگر صادرات رونق بیشتری یابد و حجمش بالا برود آینده خوبی انتظار این بخش را می‌کشد.

    مدیر فروش شرکت آدا اتوماسیون کوشا افزود: با توجه به‌سرعت تکنولوژی تمامی مجموعه‌ های فعال در این حوزه نیاز به نوسازی تکنولوژی و ماشین‌آلاتشان دارند. این پیشرفت تکنولوژی برای خودش یک بازار ایجاد می‌کند. این فرصتی است تا بتوان نیازهای فعالان حوزه چاپ را تأمین کرد اما پیش‌زمینه آن رفع تحریم‌ها و ساده‌سازی کارهای بانکی است.  شرکت آدا اتوماسیون کوشا

    شرکت آدا اتوماسیون کوشا

    وی بیان داشت: صنعت چاپ ایران در حال حاضر به‌صورت ساختاری نیاز به اورهال شدن دارد. ماشین‌آلات تراش و فلز و… همه مستهلک هستند و خروجی باکیفیتی نمی‌دهند. ما سعی کردیم نیازهایمان را خودمان برطرف کنیم، بااین‌همه ماهیت تولید و بیزینس ایجاب می‌کند که با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم. برقراری ارتباط برای ما سخت است. بسیاری از کشورها تا متوجه می‌ شوند که ما ایرانی هستیم محافظه‌ کارانه عمل می‌کنند و یا از ادامه ارتباط سر باز می‌زنند. با شرکت‌هایی نیز که پیش‌ازاین کار می‌کردیم در حال حاضر باواسطه تجارت می‌کنیم. شرکت آدا اتوماسیون کوشا

    بیشتر بخوانید: مجید محبی منتخب کمیسیون تولید و صادرات اتاق اصناف ایران

    مدیر فروش شرکت آدا اتوماسیون کوشا خاطرنشان کرد: مسئله تحریم‌ها باعث شده تا ما از همتایان ترکی، کره‌ای و تایوانی خودمان عقب بمانیم. آن‌ها به‌ راحتی به تکنولوژی دسترسی دارند، برای مثال ما مجبور هستیم یک قطعه را ۲۰ الی ۳۰ درصد گران‌تر از آن‌ها تهیه کنیم، این موضوع و موارد مشابه باعث می‌ شود ما از رقابت بازبمانیم. این مشکل به مسئله توان فنی مجموعه بازنمی‌گردد، مسئله عدم دستیابی به قطعات برای رسیدن به تکنولوژی است. این موضوع یک مسئله فرا اقتصادی است و به سیاست مربوط می‌شود.

    مقاله قبلیمجید محبی منتخب کمیسیون تولید و صادرات اتاق اصناف ایران
    مقاله بعدیقول مساعد وزارت کار برای تسریع در احداث کارخانه تولید کاغذ در شهرستان هرسین

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.