یافتن بهترین اینفلوئنسر برای بازاریابی

    0
    38
    اینفلوئنسر

    اغلب مردم دنیا اینفلوئنسرها را دوست دارند؛ چراکه آنها نه تنها محتوایی به درد بخور برای من و شما تولید می کنند، بلکه ارتباطی دوستانه نیز با مردم ایجاد می کنند. همین ارتباط دوستانه پایه شهرت بی حد و حصر آنها محسوب می شود.

    اگر تا همین دیروز مردم برای حل مشکلات شان دنبال مقالات گوناگون در وبلاگ ها بودند، حالا همه چیز فرق کرده است. اینفلوئنسرها به عنوان مرجع مورد اعتماد جدید مردم خیلی از معادلات را به هم زده اند. با این حساب تعجبی ندارد کلی از برندهای مختلف دور و بر چنین افرادی جمع شوند. خب انتظار ندارید که کارآفرینان از موقعیت طلایی اینفلوئنسر مارکتینگ به همین سادگی بگذرند؟

    اگرچه اینفلوئنسرها شهرت زیادی در دنیا دارند اما شما قرار نیست با همه آنها همکاری داشته باشید. خب هر کسی در دنیا مهارت و تخصص خاص خودش را دارد. بنابراین اگر به پُست اشخاصی خوردید که با هر برندی کار می کند، باید حسابی به کارش شک کنید. اینفلوئنسرها دقیقا مثل بازیکنان بسکتبال هستند. همانطور که اسطوره هایی مثل مایکل جوردن یا کوبی برایان پُست تخصصی خودشان را داشتند، اینفلوئنسرها هم معمولا در یک یا دو حوزه خاص فعالیت دارند. پس نباید از آنها انتظار همکاری با هر برندی را داشت.

    معمای یافتن بهترین اینفلوئنسر برای کمپین بازاریابی

    اشتباهی که خیلی از کارآفرینان در مسیر اینفلوئنسر مارکتینگ مرتکب می شوند، داوری این اشخاص براساس شهرت شان است. اینطوری مسئله مهم و حیاتی عملکرد هر فرد کاملا از نظر دور خواهد ماند. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که همکاری با دیگران صرفا براساس شهرت شان به بی راهه ختم می شود.

    ما در این مقاله قصد داریم مثل کارآگاه های حرفه ای نگاهی موشکافانه به پرونده این اشخاص داشته باشیم. سوال اصلی مان هم ساده است: چطور اشخاص مناسب برای کمپین بازاریابی پیدا کنیم؟

    اگر سوال بالا بارها و بارها در سر شما هم چرخیده، این مقاله کاملا مخصوص شماست. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق تر به ماجرا بیندازیم. شما در این مقاله با سرفصل های زیر آشنا خواهید شد:

    اینفلوئنسر مارکتینگ

    همانطور که در مرور سرفصل ها اشاره شد، اولین موضوع مقاله مان درباره تعریف این اشخاص است. شما تا وقتی از یک استراتژی تعریفی دقیق دم دست نداشته باشید، راه به جایی نخواهید برد؛ دقیقا مثل گردشگری که بدون نقشه راهنما به دل کوه و جنگل می زند!

    ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کسی که روی نظر و سلیقه دیگران تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای دارد، اینفلوئنسر محسوب می شود. بنابراین اینفلوئنسر مارکتینگ شامل کمک گرفتن از افراد تاثیرگذاری بر روی مردم برای پروموت کردن کمپین بازاریابی است. ماجرا جالب شد، نه؟

    وقتی درباره این افراد حرف می زنیم، خیلی از مردم دنبال افراد بی نهایت مشهور می روند. اگرچه شهرت یکی از نشانه های اینفلوئنسرها محسوب می شود اما ماجرا به این سادگی ها نیست. ما در دنیا به طور کلی چند دسته اینفلوئنسر داریم. دسته اول کسانی هستند که فالوورهای چند میلیونی در شبکه های اجتماعی دارند. مردم معمولا اصطلاح اینفلوئنسر را با این مفهوم به یاد می آورند.

    دسته دیگری که در این میان کاربرد زیادی برای بازاریاب ها دارند، اینفلوئنسرهایی هستند که دامنه مخاطب هدف شان کمتر از گزینه های قبلی است. این دسته از افراد که تحت عنوان «میکرو اینفلوئنسر» شناخته می شوند، اگرچه دامنه کمتری از افراد را پوشش می دهند اما میزان تاثیرگذاری شان حتی ازاشخاص بزرگ هم بیشتر است.

    همانطور که می شود حدس زد، آدم های زیادی در اطراف ما عنوان اینفلوئنسر را یدک می کشند. برخی از این افراد در فهرست زیر قابل ملاحظه اند:

    • بلاگرها
    • کاربران شبکه های اجتماعی
    • تولیدکنندگان محتوا
    • کارشناس های کسب و کار
    • رهبران تجاری
    • ورزشکاران

    اینفلوئنسرها در برابر سلبریتی ها: تفاوت های بنیادی

    گاهی اوقات در بازار برخی از مفاهیم شباهت زیادی به یکدیگر دارند. به طوری که آدم در مواجهه با آنها کاملا گیج شده و توانایی تصمیم گیری را از دست می دهد. اجازه دهید یک راست برویم سر اصل مطلب؛ چنین اتفاقی درباره اینفلوئنسرها و سلبریتی ها نیز روی می دهد. اصلا تفاوت این دو دسته از افراد مشهور چیست؟

    در حالی که تا همین یک دهه قبل سلبریتی ها عرصه بازاریابی و تبلیغات را تحت سلطه داشتند، کمتر کسی در دنیا با مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا بود؛ چراکه اغلب کارشناس ها موفقیت کمپین های بازاریابی را در گرو همکاری با سلبریتی ها می دانستند.

    اولین تفاوت مهم سلبریتی ها با اینفلوئنسرها چهره صرفا تبلیغاتی آنهاست. سلبریتی ها هیچ مهارت یا دانش خاصی درباره محصولی که تبلیغ می کنند، ندارند. درست به همین خاطر در دنیای امروز کمتر کسی حرف آنها را باور می کند. خب چطور از مسی یا رونالدو باید انتظار داشت اطلاعات جامعی درباره گوشی های هوشمند داشته باشند؟

    اینفلوئنسرها به عنوان گروهی اثرگذار بر روی مخاطب هدف وضعیتی کاملا متفاوت از سلبریتی ها دارند. مثلا اینفلوئنسرهایی که در حوزه کالاهای دیجیتال فعالیت دارند، معمولا دانش تخصصی در این زمینه کسب کرده اند. به طوری که حرف شان اعتبار بالایی داشته و همینطور روی هوا مطلبی را بیان نمی کنند. همین امر اثرگذاری کلام شان را حسابی افزایش داده است. به طوری که کمتر کسی به ادعاهای این دسته از افراد شک می کند.

    اگر بخواهیم جمع بندی کوتاهی از تفاوت میان اینفلوئنسرها و سلبریتی ها داشته باشیم، باید به بحث تخصص شان اشاره کنیم. در حالی که اینفلوئنسرها دانش تخصصی درباره محصولی که تبلیغ می کنند دارند، چنین دانش یا تخصصی در ارتباط با سلبریتی ها به چشم نمی خورد. پس طبیعی است توانایی اینفلوئنسرها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف چند برابر سلبریتی ها باشد.

    بیشتر بخوانید: ۶ استراتژی کاربردی برای توسعه استارت آپ

    اینفلوئنسرها دقیقا چه کار می کنند

    وضعیت سلبریتی ها در دنیا کاملا مشخص است. آنها معمولا هنرمند یا قهرمان های ورزشی هستند. با این حال کمتر کسی درباره کار و زندگی اینفلوئنسرها اطلاعی دارد. انگار که این دسته از افراد زندگی در سایه ای داشته و فقط برای تبلیغ محصولات آفتابی می شوند. خب بد نیست نگاهی به کار اینفلوئنسرها بیندازیم. این مقدمه ای عالی برای آشنایی با اینفلوئنسر مارکتینگ و روش های پیدا کردن گزینه های مناسب خواهد بود، مگر نه؟

    اولین کاری که اینفلوئنسرها انجام می دهند، تولید محتواست. البته منظور ما از تولید محتوا با آنچه بازاریاب ها مد نظر دارند، حسابی فرق دارد. در حالی که بازاریاب ها محتوای تبلیغاتی تولید می کنند، کار اینفلوئنسر تولید محتوا به درد بخور و صدالبته تخصصی برای کاربران عادی است. فکر می کنم حالا دیگر دلیل شهرت بالای این دسته از افراد را به خوبی درک کنید، مگر نه؟

    این افراد در خلال تولید محتوا بر روی افکار عمومی نیز اثرگذار هستند. این روزها اغلب مردم به جای اینکه از رهبران تجاری یا روشنفکران الگو بگیرند، دنباله رو اینفلوئنسرها هستند. البته این اتفاق کاملا بی دلیل نیست. در عوض ریشه در توانایی این اشخاص برای کمک واقعی به بهبود زندگی مردم دارد. این دقیقا همان کاری است که خیلی از افراد دارای ادعا در تحقق اش شکست می خورند. با این حساب تعجبی ندارد شاهد محبوبیت فوق العاده بالای اینفلوئنسرها باشیم.

    چطور اشخاص مناسب پیدا کنیم؟

    امیدوارم تا اینجای بحث خیلی خسته نشده باشید؛ چراکه بحث ما تازه به بخش هیجان انگیزش رسیده است. حالا که با تعریف و نحوه فعالیت اینفلوئنسرها آشنا شدید، بد نیست کمی درباره شیوه یافتن اینفلوئنسرهای مناسب برای برندها هم گپ بزنیم. خب انتظار ندارید که کار شما در این رابطه به این سادگی ها جلو برود؟

    ما در این بخش فرمول طلایی خودمان برای پیدا کردن اشخاص مناسب را داریم. اگر شما هم دوست دارید یکبار برای همیشه از شر چنین ماجرایی خلاص شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

    هشتگ ها، بهترین گزینه برای یافتن اینفلوئنسرها

    شما برای اینکه با اینفلوئنسرهای مختلف برخورد داشته باشید، کار خیلی سختی ندارید. گاهی اوقات همین که در شبکه های اجتماعی برای خودتان چرخ بزنید، کافی خواهد بود. به علاوه، خیلی از برندها با اشخاص مختلف همکاری دارند. بنابراین ارزیابی عملکرد رقبا به عنوان کاری تخصصی به دردتان می خورد. البته ماجرا وقتی دنبال اینفلوئنسری مناسب برای برندتان باشید، کاملا فرق خواهد کرد؛ چراکه این دسته از افراد معمولا به این سادگی سر راه آدم آفتابی نمی شوند.

    ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما به جای اینکه منتظر آفتابی شدن شخص  مناسب باشید، باید آستین ها را بالا زده و خودتان وارد گود شوید. این طوری کار بی نهایت ساده تری برای یافتن اینفلوئنسر مناسب خواهید داشت. اولین توصیه ما در این رابطه نگاهی دقیق به هشتگ های مرتبط با حوزه کارتان است. خب اینفلوئنسر که دنبالش هستند، باید اندک تخصصی در حوزه کاری شما داشته باشد، مگر نه؟

    فرض کنید یک استودیو ساخت بازی های کامپیوتری برای بازاریابی آخرین اثرش دنبال شخصی همه فن حریف است. بی شک فردی مثل گوردن رمزی به عنوان سرآشپزی بین المللی به درد استودیو مورد بحث ما نمی خورد. قبول دارم گوردن رمزی شهرت جهانی دارد اما هیچ سررشته ای از دنیای گیم نداشته و فقط هزینه اضافی روی دست استودیو قصه مان خواهد گذاشت.

    یک ایده هوشمندانه در این میان جست وجوی کلیدواژه هایی مثل گیم و گیمینگ در شبکه های اجتماعی است. اگر شما چنین الگویی را مورد توجه قرار دهید، خیلی زود کارتان متفاوت از بقیه جلو خواهد رفت؛ چراکه اصلا لازم نیست برای چنین کاری خودتان را اذیت کنید. در عوض با جست وجوی ساده این هشتگ ها کلی گیمر مختلف جلوی راه تان سبز می شوند.

    بی شک همکاری یک استودیو بازی سازی با گیمرها خیلی منطقی تر از هر کار دیگری به نظر می رسد. شما را نمی دانم، ولی من که خرید گیم هایی که از سوی گیمرهای حرفه ای معرفی می شوند را به هر کار دیگری ترجیح می دهم.

    این روزها کلی ابزار مختلف برای یافتن هشتگ های کاربردی دم دست من و شما قرار دارد. یکی از این ابزار گوگل ترندز است. البته برای تحلیل دقیق تر ماجرا ابزارهایی مثل برند ۲۴ (Brand 249 یا هاب اسپات (HubSpot) هم گزینه های بدی نیستند. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و همین حالا کارتان را شروع کنید.

    شبکه های اجتماعی: کلید حل تمام مشکلات

    مردم این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به شبکه های اجتماعی علاقه دارند. احتمالا شما هم دوستانی دارید که بیشتر از دنیای واقعی در پلتفرم های اجتماعی غرق باشند. خب در این صورت دیگر جایی برای تردید درباره اهمیت شبکه های اجتماعی باقی نمی ماند. اگر شما دوست دارید اثرگذاری متفاوتی بر روی مخاطب تان داشته باشید، کافی است یکبار هم که شده بازاریابی در شبکه های اجتماعی را امتحان کنید. آن وقت دیگر دور و بر روش های کلاسیک بازاریابی پیدای تان نخواهد شد.

    بی شک بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی مزایای بی نهایت متنوعی دارد. با این حال پلتفرم های مشهور مزایای دیگری نیز برای شما دارد. درست حدس زدید، یافتن اینفلوئنسر مناسب از طریق شبکه های اجتماعی هم ممکن است. مگر نه اینکه این افراد اصل فعالیت شان در شبکه های اجتماعی است؟ پس چرا نباید از این فضا برای یافتن اینفلوئنسرها استفاده کرد؟

    یادتان باشد اوضاع در شبکه های اجتماعی با آنچه شما در دنیای واقعی مدنظر دارید، کمی فرق می کند. پس برای اینکه میانبری سریع به سوی اینفلوئنسر دلخواه تان بزنید، باید شیوه کار در این حوزه را بلد باشید. وگرنه خیلی زود کشتی تان به گل نشسته و دیگر هیچ شانسی برای تعامل با مخاطب تان نخواهید داشت.

    توصیه اصلی ما در این بخش استفاده از اکانت رسمی برند برای برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهاست. خب اگر شما با اکانت شخصی تان اقدام کنید، احتمالا کسی کارتان را جدی نمی گیرد. به علاوه، نباید فقط با یک اینفلوئنسر وارد مذاکره شوید. در عوض بهتر است کارتان را به طور همزمان با چند اینفلوئنسر دنبال کرده و در نهایت با بهترین گزینه همکاری بلندمدت داشته باشید.

    گوگل: همیشه پای گوگل در میان است!

    گوگل با یک عالمه ابزار کاربردی گزینه ای نیست که به همین راحتی دورش را خط بکشیم. حتی اگر در شبکه های اجتماعی هم دنبال اینفلوئنسر موردنظرمان باشیم، بازهم گذرمان به یوتیوب خواهد افتاد. به علاوه، گوگل ابزارهای تخصصی تری هم برای بازاریاب ها دارد. گزینه هایی مثل گوگل آنالیتیکس عصای دست هر بازاریابی در بازار محسوب می شود. پس جای تعجب ندارد که اینفلوئنسرها را در گوگل پیدا کنیم.

    اولین کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، یک جست وجوی ساده در گوگل است. بی شک با چنین کاری کلی گزینه مختلف جلوی راه تان سبز می شود. به طوری که دیگر لازم نیست برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان دردسرهای زیادی را تحمل کرده یا کلی مسیر طولانی را طی کنید. قبول دارم یک جست وجوی ساده در گوگل آدم را راضی نمی کند. درست به همین خاطر باید سراغ برخی از ابزارهای تخصصی تر این غول دیجیتال هم برویم.

    گوگل آنالیتیکس به عنوان منبع اطلاعاتی اصلی گوگل به شما اطلاعات کاربردی برای یافتن اینفلوئنسر دلخواه تان خواهد داد. در این مسیر شما می توانید روی کمک ابزارهای دیگر برای یافتن اینفلوئنسرها نیز حساب کنید، اما گوگل به خاطر دسترسی به اطلاعات گسترده همیشه انتخاب بهتری خواهد بود. یادتان باشد، شما نباید در چنین ابزاری مثل یک بازاریاب عمل کنید. در عوض جای مخاطب هدف را با اینفلوئنسر مناسب عوض کرده و دنبال اینفلوئنسری باشید که آشنایی کافی با کسب و کارتان داشته باشد.

    یوتیوب به عنوان پلتفرمی که از سوی گوگل اداره می شود، معدن کلی اینفلوئنسر مختلف است. این روزها اغلب اینفلوئنسرها کارشان را در این پلتفرم دنبال می کنند. بنابراین اگر دوست دارید با برخی از اینفلوئنسرهای کاردرست آشنا شوید، بد نیست چرخی در یوتیوب بزنید. البته خودِ یوتیوب هم گزارش های دقیقی درباره کاربران و نحوه رفتارشان در این فضا دارد. بنابراین استفاده از گزارش های موردنظر هم ایده چندان بدی نخواهد بود. اینطوری خیلی ساده تر امکان اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا خواهید کرد؛ آن هم با اینفلوئنسری همه فن حریف.

    لینکدین: جایی برای همکاری حرفه ای

    لینکدین به عنوان یک پلتفرم تخصصی برای کارآفرینان شهرت یافته است. خب این شهرت خیلی هم بیراه نیست؛ چراکه اثری از کاربران عادی در لینکدین به چشم نمی خورد. در عوض همه کاربران در این پلتفرم با هدف تعامل حرفه ای دور هم جمع شده اند. به طوری که شما برای یافتن یک شریک تجاری با استخدام نیروی کار فقط به چند کلیک ساده در لینکدین نیاز خواهید داشت.

    ایده ما در این بخش تا حد زیادی ساده است. اگر یافتن نیروی کار در لینکدین به این سادگی هاست، پس چرا ماجرا درباره یافتن اینفلوئنسرهای مناسب به همین صورت نباشد؟ خب یافتن یک اینفلوئنسر درست و حسابی چه فرقی با پیدا کردن نیروی کار متخصص دارد؟ نکته جالب اینکه خیلی از اینفلوئنسرها عملا در لینکدین نیز حضور دارند. بنابراین شما با گشت و گذاری ساده در این فضا امکان یافتن کلی اینفلوئنسر مختلف را خواهید داشت. ماجرا خیلی جالب شد، نه؟

    خیلی وقت ها کارآفرینان برای یافتن اینفلوئنسر دلخواه شان مسیر را حسابی پیچیده یا سخت می کنند. اگر شما هم دنبال چنین کاری هستید، ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با راهکار شما نداریم. پس بهتر است قبل از اینکه کار بیخ پیدا کند، اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. وگرنه هیچ وقت اینفلوئنسر دلخواه تان را پیدا نخواهید کرد.

    همکاری با موسسات بازاریابی: میانبری مطمئن

    موسسات یا آژانس های بازاریابی همیشه در صدد کمک به کسب و کارها هستند. البته این همکاری همیشه کلی هزینه روی دست برندها می گذارد، اما گاهی اوقات شما چاره ای به غیر از همکاری با آنها ندارید. ما در این مقاله آخرین راهکار برای یافتن اشخاص مناسب را همکاری با چنین آژانس هایی می دانیم. قبول دارم چنین فرآیندی کسل کننده خواهد بود، اما نتیجه نهایی اش اغلب اوقات بی نظیر از آب درمی آید.

    یادتان باشد، همکاری شما باید با یک موسسه معتبر انجام شود. وگرنه همیشه همکاری با آدم های بی نام و نشان منجر به شکست و از دست رفتن بخشی از اعتبار برند می شود. پس چرا باید الکی خودمان را به دردسر بیندازیم. توصیه ما در این بخش کمی مطالعه درباره آژانس های بازاریابی و سپس شروع همکاری با آنهاست. اینطوری دیگر ریسک کارتان خیلی زیاد نخواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و موسسات بازاریابی مختلف را جست وجو کنید.

    آشنایی با اینفلوئنسر مارکتینگ

    یافتن کسی که اعتماد مخاطب را جلب کرده و در عین حال تخصصی در حوزه کاری ما داشته باشد، کار ساده ای نیست. خیلی از بازاریاب ها برای اینکه چنین اوضاع برای برندشان ایجاد کنند، سال های سال در بازار مشغول جست وجو هستند. البته شما دیگر لازم نیست چنین دستورالعملی را دنبال کنید؛ چراکه تمام راهنمایی های لازم دیگر دم دست تان است. از اینجا به بعد همه چیز به توانایی شما برای استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله برمی گردد.

    مقاله قبلیارسال ۶۷ هزار نسخه کتاب و تولید ۲ هزار کتاب بریل
    مقاله بعدیبیست و هشتمین دوره نمایشگاه بسته بندی اوراسیا در ترکیه برگزار خواهد شد

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.