سیاست ‌های صنعت نشر و عدم توازن اعتبارات با آن

    0
    47
    سیاست ‌های صنعت نشر رمضانی

    بررسی اعتبارات سیاست ‌های صنعت نشر در ۲۰ سال گذشته

    مدیر‌عامل خانه کتاب و ادبیات ایران بر مبنای یک بررسی تطبیقی بین بودجه فعلی معاونت امور فرهنگی با اعتبار ۲۰ دوره پیش این معاونت گفت: برای تحقق سیاست ‌های صنعت نشر، باید چهار تا پنج‌برابر بودجه فعلی، اعتبار تخصیص داده شود. 

     

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحال بررسی لایحه برنامه پنج‌ ساله هفتم توسعه هستند؛ انتشار لایحه تقدیمی به مجلس با نسخه پیش‌ نویس تفاوت‌ هایی دارد؛ علاوه‌ براین فعالان حوزه نشر مطالباتی را مطرح می‌ کنند که در بند‌های فصل فرهنگی لایحه کم‌ رنگ است؛ به‌ویژه اینکه برخلاف برنامه ششم توسعه که بند ج ماده ۹۲ به‌طور اختصاصی، موضوع نشر را نخستین‌ بار در طول تاریخ برنامه‌های توسعه داشت،برنامه هفتم به مقوله کتاب، توجه نداشته است.

    علی رمضانی، مدیر‌عامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان فردی که سیاست‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اجرایی می‌کند، در رابطه با مطالباتش در حوزه سیاست ‌های صنعت نشر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه دستاوردهای صنعت نشر را در مجلس شورای اسلامی برگزار کرد که تلاش شد تصویری از صنعت نشر ارائه شود. از جنبه‌های مختلف معتقدیم صنعت نشر، صنعت مادر و صنعت پیشران است. اگر به این صنعت پرداخته شود، می‌تواند سایر صنایع فرهنگی را به حرکت درآورد.

    وی ادامه داد: شاخص‌های مختلفی درباره سیاست ‌های صنعت نشر گفته‌ام از‌جمله حجم تولید، تعداد فعالان، حجم اقتصادی، میزان اثر‌گذاری و زیر‌بنایی بودن؛ علاوه‌بر این صنعت نشر، سبک زندگی‌ ساز است. به‌عنوان مثال، مولفه موثر در تغییر سبک زندگی شهروند خو‌گرفته با فضای مجازی، چیست؟ آیا می‌توان از عنصر دیگری به غیر از کتاب استفاده کرد که مشکلات بقیه صنایع فرهنگی را نداشته باشد؟

    رمضانی تصریح کرد: درباره ابعاد فرهنگی لایحه برنامه هفتم توسعه، ‌تنها روی صحبت‌‌ مان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست؛ با توجه به اینکه پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه، خیلی بهتر از لایحه نهایی در سازمان برنامه بود، نخستین حرف در رابطه با اعتبارات مربوط به سیاست ‌های صنعت نشر با سازمان برنامه بودجه و در یک جمله با  برنامه‌ریزان کشور است. ظرفیت‌‌های تحول‌ آفرینی و امکان نشاط‌ آفرینی حوزه نشر دیده شود.

    مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات اذعان داشت: می‌دانیم بعد از کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، نمایشگاه کتاب، نخستین اجتماع عمومی است که میلیون‌ها نفر به آن مراجعه کردند و در نتیجه حالت انزوای اجتماعی و هراس عمومی کاهش پیدا کرد و البته بعد از برگزاری نمایشگاه به لطف خدا شاهد موج جدید شیوع کرونا نبودیم.

    وی ادامه داد: پاییز سال ۱۴۰۱ حوادث اجتماعی در کشور رخ داد اما چند‌ماه بعد در قلب پایتخت، با برگزاری سی‌ و‌ چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، مردم حول کتاب دور هم جمع شدند؛ با آن سطح از فروش و استقبال، یک نشاط عمومی در کشور ایجاد شد کدام رویداد از این ظرفیت برخوردار است؟ بنابراین ابتدا از سازمان برنامه و بودجه و بعد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم ظرفیت‌های این حوزه دیده و ظرفیت‌ های تحول‌ آفرینی آن جدی گرفته شود. اگر این رویکرد شکل بگیرد، در ادامه امکان برنامه‌ریزی در راستای سیاست ‌های صنعت نشر افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین اگر به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب توجه کنیم، عزیزان باید ظرفیت بیشتری برای حوزه کتاب ببینند.

    وی در رابطه با اعتبارات مربوط به سیاست ‌های صنعت نشر گفت: یک بررسی مقایسه‌ ای با اعتبارات ۲۰، ۲۵ سال قبل معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد نشان داد‌، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید چهار تا پنج‌ برابر بودجه فعلی اعتبار داشته باشد. به‌عبارت دیگر اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سیاست ‌های صنعت نشر  نسبت به دهه‌های قبل آن مقداری که باید باشد، نیست! به‌عنوان مثال اعلام می‌شود بازار کتاب در حال پُر شدن از کتاب‌های ترجمه است؛ در این وضعیت، معاونت امور فرهنگی باید از تالیف حمایت کند و سوال می‌شود، چقدر برای این حمایت بودجه وجود دارد؟ برخی آمار برای حمایت و تغییر خنده‌ دار به‌نظر می‌ رسد!

    بیشتر بخوانید: مدیرعامل خانه کتاب از تشدید نظارت بر توزیع کاغذ یارانه ای خبر داد

    رمضانی خاطرنشان کرد: البته بعد از تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی، با تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی بند‌ها در لایحه گنجانده شد و امیدواریم در قالب قانون مصوب شود. اگر در مجموعه کشور این مساله را حل نکنیم که نگاه به حوزه کتاب و نشر به‌ عنوان صنعت اول کشور و پیشران برجسته نشود، در مابقی صنایع فرهنگی مثل سینما، انیمیشن، اسباب‌‌بازی و پوشاک مشکل خواهیم داشت.

    مقاله قبلی۱۰ میلیارد تومان کاغذ قاچاق در شهرری کشف شد
    مقاله بعدیبرگزاری کارگاه آشنایی با اصول بسته ‌بندی صنایع‌ دستی در کرمان

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.