مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران برگزار شد

    0
    82
    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران

    مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و چهارمین همایش ملی علوم و فناوری چاپ با حضور  مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر زنگی رئیس فرهنگستان هنر، جلال ذکایی نایب‌رئیس اتحادیه لیتوگرافان، غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان، محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران و جمعی از اعضای هیئت‌ مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران در روز سه شنبه (۳۱ مردادماه) در موسسه فرهنگی صبا برگزار شد.

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران، رویدادی کم نظیر

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایرانبه گزارش خبرنگار چاپ و نشر محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در ابتدای این نشست ضمن بیان اینکه نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با همکاری موسسه فرهنگی و پژوهشی صبا برگزار خواهد شد، بیان داشت: این یک رویداد کم نظیر و شاید بی نظیر نه تنها در صنعت چاپ کشور بلکه در میان صنایع دیگر است که در طی هشت دوره برگزاری خود موفق به برقراری ارتباطی تنگاتنگ میان دانشگاه، صنعت و دولت شده است.

    وی ادامه داد: آینده نگاری و آینده پژوهی مهم ترین هدف از برگزاری این رویداد است. چرا که به اعتقاد ما عدم شناخت مسئولان از این صنعت از یک سو و غفلت از پژوهش و استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در صنعت چاپ از معضلات این صنعت است که منجر به وابستگی ۸۰ درصدی ما به خارج از کشور می شود. برگزاری چنین رویدادهایی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

    بی طرفان تصریح کرد: یک ویژگی نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران مشارکت فعالان صنفی و اتحادیه های استانی است که امسال نیز با توجه به این رویکرد در خدمت اتحادیه چاپخانه داران استان همدان خواهیم بود. همچنین در این استان قرار بر این است که در حاشیه برگزاری یک نشست تخصصی در روز ۹ شهریور از مرحوم مهرابی اختر از کارمندان و طراحان گرافیک چاپخانه بانک ملی همدان که در حوزه طراحی اسناد بهادار این چاپخانه فعال بودند یک مراسم یادبود برگزار شود.

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران درباره برنامه های نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران گفت: آیین افتتاحیه نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و چهارمین همایش ملی علوم فناوری چاپ ایران یکشنبه  (۵شهریور‌ماه) برگزار خواهد شد.

    به گفته بی طرفان نشست حکمرانی و سیاست گذاری در صنعت چاپ، تجارب و آموزه ها، روز پنجم شهریورماه در مجموعه فرهنگستان هنر و موسسه صبا، نشست نقش شرکت های دانش بنیان در تاب آوری صنعت چاپ به میزبانی سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی در روز ششم شهریورماه،  نشست علمی و تخصصی صنعت چاپ، صنایع فرهنگی خلاق به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ در روز هفتم شهریور برگزار می شود. 

    همچنین نشست تخصصی هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنعت چاپ؛ چالش ها و فرصت ها در دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت در روز هشتم شهریور، نشست علمی و تخصصی درگاه مجوزها، دستگاه ها و تشکل های صنفی در محل اتحادیه چاپخانه داران استان همدان در روز نهم شهریور، نشست صنعت چاپ، حلقه مفقوده برنامه هفتم توسعه در روز دهم شهریور و نشست تشکل های علمی، پارک علم و فناوری و انستیتو تخصصی چاپ در تحول صنعت و مراسم اختتامیه این رویداد نیز در روز یازدهم شهریور در پارک علم و فناوری برگزار می شود.

     

    انجمن علمی و فناوری، مطلع برگزاری رویدادهای روز ملی چاپ

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایرانعلی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران ضمن تبریک روز ملی صنعت چاپ، بیان داشت: نقش آفرینی صنعت چاپ به عنوان صنعت پیشران در تکمیل دیگر صنایع برای همگان روشن است. صنعت چاپ رشد خوبی در طی چند سال گذشته داشت. امروز افتخار می کنیم که شاهد حضور تولیدکنندگان فاخری در داخل کشور هستیم که تامین کننده ۸۰ درصدی نیاز داخلی هستند.

    وی ادامه داد: مابقی وابستگی این صنعت به خارج از کشور مربوط به عدم تولید ماشین آلات است که متاسفانه نتوانستیم در این زمینه به خودکفایی برسیم یا حتی نقشی در رابطه با تولید ماشین آلات چاپ یا پس از چاپ داشته باشیم. البته بخشی از ماشین آلات چاپ در داخل کشور تولید می شود اما دراین زمینه هم به خودکفایی نرسیده ایم. امیدواریم با برنامه ریزی و سیاست گذاری های مناسب در حوزه تولید، مواد اولیه و ماشین آلات  به خودکفایی برسیم.

    ابراهیمی در ادامه مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران ضمن تشکر از هیئت مدیره انجمن علمی و فناوری برای برگزاری برنامه های مرتبط با صنعت چاپ، گفت: مطلع برنامه های روز صنعت چاپ از این انجمن آغاز شد، ما افتخار داشتیم که سال گذشته میزبان این برنامه باشیم امسال نیز با تداخل با برنامه های دیگر نتوانستیم این میزبانی را عهده دار شویم اما همراه و همدل با این عزیزان خواهیم بود.

    مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان اینکه انجمن علمی و فناوری صنعت چاپ ایران دارای ظرفیت های فراوانی در حوزه مسائل علمی و پژوهشی این صنعت است، گفت: در سال های گذشته شاهد برگزاری میزگردهای تخصصی از سوی انجمن بوده ایم اما آنچه اهمیت دارد بازخورد این نشست ها و ابلاغ دستاوردهای آن به جامعه هدف به عنوان الگویی برای حوزه تولید و آموزش است.

    ابراهیمی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته در حوزه آموزش موضوعاتی مانند انستیتو چاپ و برنامه هفتم مطرح بوده است. وزارت ارشاد در راستای برنامه هفتم موضوعات مدنظر خود را به متولیان امر ارائه کرده است که دفاع نهایی در راستای آن با تنظیم کنندگان نهایی که مجلس شورای اسلامی است را در پیش خواهد داشت.

     

    صنعت چاپ، نیازمند تحول در نگاه

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایراندکتر بهنام زنگی رئیس مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا در ادامه مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران اظهار داشت: در سال های گذشته  خلاء رویکرد علمی و پژوهشی در صنعت چاپ احساس می شد. بر مبنای آن ما سعی کردیم به مسئولیت علمی خود نسبت به صنعت ارجمند چاپ عمل کنیم.

    وی ادامه داد: تفکر سنتی غیرقابل انعطاف در بیشتر صنایع موجب دور شدن و عقب ماندن آنها از تحولات جهانی می شود. بنابراین صنعت فناوری مانند چاپ نیازمند تحول در نگاه است که در این راستا وجود تشکلات، دانشگاه ها، انجمن های علمی و انستیتوها می تواند از یک سو به شناخت و رفع مسائل مبتلابه آن کمک کند و از سوی دیگر می تواند تامین کننده مواد اولیه تصمیم گیری های کلان را ارائه کند.

     

    آموزش و پژوهش، ضرورت صنعت چاپ

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایراندر ادامه مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران اظهار داشت: آموزش و پژوهش لازم و ملزوم همه صنایع هستند. ورود و رسوخ این امر در بدنه صنعت چاپ با کمک دانشگاه می تواند منجر به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر صنعت چاپ شود. از سوی دیگر دانشگاه نیز نیازمند دسترسی به تجربیات فنی و عملی بدنه چاپ است. قرار گرفتن علم و تجربه در کنار یکدیگر منجر به اتفاقات خوشایندی در این صنعت خواهد شد.

    وی ادامه داد: تمام همایش ها و نشست هایی که در حوزه صنعت چاپ برگزار می شوند بهانه ای برای این است تا اهالی چاپ دغدغه های خود را بازگو کنند. امیدوارم در نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ نیز متخصصان امر با بیان مسائل اساسی در حوزه چاپ، راهگشای این صنعت باشند.

     

    ضرورت کارهای عملیاتی کوچک در صنعت چاپ

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایرانجلال ذکایی، نایب‌رئیس اتحادیه لیتوگرافان نیز در ادامه مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران اذعان داشت: کار انجمن در برگزاری این رویداد بسیار بزرگ است اما واقعیت این است که نتایج بزرگ از اقدامات کوچک شروع می شود. خروجی و برون داد هر سمینار، نشست، تحقیق و آسیب شناسی باید در بدنه صنف قابل مشاهده باشد، در غیر اینصورت به سختی مورد اقبال قرار می گیرد.

    وی ادامه داد: مسلم است که صنف سراغ انجمن نخواهد رفت چراکه دغدغه ها و روزمرگی های خاص خودش را دارد. تدبیر و هدف گذاری انجمن باید واکاوی و ریشه یابی مشکلات صنف و ارائه ساز و کار به آنها باشد. ایده های بزرگ خوب است اما رسوخ به صنف تنها با کار عملیاتی کوچک و به نتیجه رسیدنشان ممکن است.

     

    آینده پژوهی منجر به آینده سازی می شود

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایرانسید بدرالدین احمدی عضو هیئت مدیره انجمن علمی و فناوری چاپ ایران نیز در ادامه مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران گفت: سازمان های علمی وظیفه آینده پژوهی دارند که می توان به واسطه آن آینده نگاری و آینده سازی را رقم زد.

    وی ادامه داد: چاپ هنر، علم و فرهنگی است که در تمام شئونات زندگی موثر است. از همین رو چاپ را می توان با نگاه های مختلف پیش برد اما وظیفه جمع کردن تمام این نگاه ها به منظور بهره برداری از آنها برعهده متولی اصلی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

     

    گزارش نمود عملی رویدادهای فناورانه و علمی

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایراندر ادامه مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران احمد سمیعی مدیرمسئول مجله چاپ و نشر اظهار داشت: چاپ، صنعتی هوشمند و پویا است که هر سازمان، انجمن و فعال صنفی مسئولیت و وظیفه خود را برای پیشبرد آن برعهده دارد. کار انجمن در برگزاری هفته علوم و فناوری چاپ نیز به نوعی عمل به این رسالت است اما ما به عنوان یک رسانه انتظار داریم تا گزارش نمود عملی و بیرونی این اقدامات از سوی هیئت مدیره این انجمن اعلام شود.

    وی ادامه داد: نشست های تئوری و علمی اگر به سفره چاپخانه دار راه پیدا نکند، کارساز نخواهد بود. لشگر تک نفره راه به جایی نخواهد برد، از این رو ارتباط تنگاتنگ با بدنه چاپ و نخبگان این حوزه که تعدادشان کم هم نیست، بسیار در این مسیر می تواند راهگشا باشد.

     

    وصل حلقه های علم، تکنولوژی و تولید

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایرانمهرداد بیات عضو هیئت مدیره انجمن علمی و فناوری صنعت چاپ ایران نیز به عنوان آخرین سخنران مراسم رونمایی از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران اظهار داشت: بارها صحبت از بزرگی صنعت چاپ شده است اما در کشور ما سه حلقه علم، تکنولوژی و تولید از یکدیگر جدا هستند و هرکدام مسیر خود را در پیش گرفته است. جالب اینکه برای وصل این سه حلقه به یکدیگر هرکدام از دیگری انتظار پیش قدم شدن دارند.

    بیشتر بخوانید: هشتمین جشنواره صنعت چاپ خراسان شمالی مهرماه برگزار می شود

    وی ادامه داد: انجمن علمی و فناوری موفق شد که این آدم ها و این حلقه ها را به هم نزدیک کنند. اینکار اگرچه زمانبر اما کاری با ارزش در صنعت چاپ کشور بود.

    گفتنی است در پایان این نشست از پوستر نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران همچنین پوستر چهارمین همایش ملی علوم فناوری چاپ ایران رونمایی شد. 

     

    نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایراننهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایراننهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران

    مقاله قبلیحل مشکلات صنف چاپ با وفاق و همدلی
    مقاله بعدیرفع ممنوعیت صادرات کاغذ تیشو، مداد و دفتر مشق

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.