۲۹ سوال برای بهبود استراتژی بازاریابی با مطالعات بازار

    0
    232
    مطالعات بازار

    یکی از بهترین روش‌های کسب اطلاعات در مورد بازار و مشتریانتان پرسیدن سوال است. هنگامی که سوالات مطالعات بازار را به درستی انتخاب می‌کنید و می‌پرسید، می‌توانید فرصت‌هایی را برای بهبود استراتژی بازاریابی ، عملیات و صنعت‌تان تعیین کنید.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از جی پلاس، یکی از بهترین روش‌های کسب اطلاعات در مورد بازار و مشتریانتان پرسیدن سوال است. هنگامی که سوالات مطالعات بازار را به درستی انتخاب می‌کنید و می‌پرسید، می‌توانید فرصت‌هایی را برای بهبود استراتژی بازاریابی، عملیات و صنعت‌تان تعیین کنید.

    مطالعات بازار

    دلیل اهمیت سوالات مطالعات بازار

    شما می‌توانید بینش‌هایی دریافت کنید که به شما کمک می‌کنند تا:

    – مخاطبان هدف خودتان را جذب کنید

    –  از رقبا متمایز تر و مشخص‌تر باشید

    – محصولات و خدمات‌تان را بهبود ببخشید

    – خدمت‌رسانی به مشتریان‌تان را بهبود بدهید

    طبقه بندی سوالات مطالعات بازار

    برای این که بهترین سوالات را بپرسید، بهتر این است که سوالات مطالعات بازار خود را به دسته‌های زیر تقسیم کنید:

    – سوالات مطالعات بازار

    – سوالاتی که از بازار هدف باید بپرسید

    – سوالاتی که باید از مشتریان‌تان بپرسید

    – سوالاتی برای تجزیه و تحلیل رقابتی

    برای پیدا کردن پاسخ بعضی از سوالات مطالعات بازار لازم است که تحقیق کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید بدانید که “چگونه رقبای ما ترافیک خود را هدایت می‌کنند؟” سایر سوالات را می‌توانید به طور مستقیم از مشتریان خود بپرسید. برای این سؤالات، می‌توانید از پرسشنامه استفاده کنید یا با مشتری برای پیدا کردن پاسخ و بینش او مصاحبه کنید.

    بیشتر بخوانید: برند هیوندای الگویی برای استراتژی بازاریابی و تبلیغات

    در این‌جا برخی از نمونه سوالاتی را می‌بینید که می‌توانید برای هر نوع تحقیق بازاریابی بپرسید.

    اصلی ترین سوالات مطالعات بازار

    هدف مطالعات کلی بازار کمک به شما برای فهمیدن اندازه و توان بالقوه‌ی بازار شما برای ارتباط با مشتریان است. سوالات مطالعات بازار عالی شامل موارد زیر می‌شود:

    – بزرگی بازار بالقوه‌ی ما چه‌قدر است؟

    – آیا این بازار در آینده رشد خواهد کرد یا کوچک خواهد شد؟

    – چه محصولات و خدمات دیگری شبیه به محصولات و خدمات ما است؟

    – چه کسانی برترین رقبای ما هستند؟

    – سهم رقبای ما از بازار چه‌قدر است؟

    – چه سهمی در بازار وجود دارد که ما بتوانیم آن را از آن خود کنیم یا بگیریم؟

    برای پیدا کردن پاسخ به این سوالات، از سایت‌هایی برای تحقیقات بازار استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند اطلاعات مربوط به مکان‌های جغرافیایی، رقبای صنعت و شرایط اقتصادی را پیدا کنید.

    سوالات مطالعات بازار از بازار هدف

    سوالاتی که باید از بازار هدف بپرسید، عبارتند از سوالات مطالعات بازار جمعیت‌شناختی که به شما کمک می‌کنند تا بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند. در این‌جا چند نمونه از این سوالات را می‌بینید:

    – چند سال‌تان است؟

    – جنسیت شما چیست؟

    – سطح تحصیلات شما چه‌قدر است؟

    – کجا زندگی می‌کنید؟

    – حرفه‌ی شما چیست؟

    – درآمد خانوار شما چه‌قدر است؟

    – خانواده‌ی شما از چند نفر تشکیل شده‌است؟

    این سوالات می‌توانند عمیق‌تر شوند و جزئیات روانشناسی را کشف کنند و به این ترتیب به شما در مورد فهمیدن علاقمندی‌ها، نگرش‌ها و نیازهای مشتریان شما کمک کنند. نمونه‌هایی از این سوالات عبارتند از:

    – سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های شما چیست؟

    – وقت آزاد خود را کجا صرف می‌کنید؟

    – بزرگ‌ترین چالش‌های شما چیست؟

    – اهداف اصلی شما چیست؟

    – چه چیز برای شما بیش‌ترین اهمیت را دارد؟

    – برای دریافت اطلاعات کجا می‌روید؟

    – دوست دارید کجا خرید کنید؟

    برای جمع‌آوری این جزئیات، می‌توانید به مشتریان‌تان پرسشنامه بدهید یا با آن‌ها مصاحبه کنید.

    سوالات مطالعات بازار از مشتریان

    مشتریان موجود می‌توانند بینش قابل اهمیتی را درباره‌ی کسب و کار، محصولات و خدمات شما ارائه دهند. سوالات مطالعات بازار که باید از مشتریان موجود بپرسید عبارتند از:

    – چه‌قدر احتمال دارد که برند ما را به یک دوست توصیه کنید؟

    – چه مدت مشتری ما بوده‌اید؟

    – [محصول / خدمات] ما چه مشکلی را برای شما حل می‌کند؟

    – [محصول / خدمات] ما چگونه در جریان کاری روزانه‌تان قرار می‌گیرد؟

    –  [محصول / خدمات] ما نیازهای شما را در چه حدی برآورده می‌کند؟

    – دوست داشتید [محصول / خدمات] ما چه چیزی دیگری داشت که در حال حاضر ندارد؟

    – چه چیزی را در مورد [محصول / خدمات] بیش‌تر دوست دارید و نسبت به چه چیزی کم‌ترین علاقه را دارید؟

    – چه چیزی باعث شده  که بین ما و رقیب‌مان، ما را انتخاب کنید؟

    – آخرین تجربه‌تان را با ما چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

    شما می‌توانید این اطلاعات را از طریق تجزیه و تحلیل مخاطبان، مصاحبه‌های شخصی با مشتریان‌تان یا نظرسنجی‌های آنلاین جمع‌آوری کنید.

    نکته‌ی مهم: اهمیت زیادی دارد که اطلاعات را هم از مشتریانی که طرفداران محصول / خدمات شما هستند، و هم از افرادی که تجربه‌ی مثبتی نسبت به شما ندارند، جمع‌آوری‌ کنید. به دست آوردن بازخورد مشتریان ناراضی یا از دست رفته جهت پیدا کردن راه‌حلی برای مشکلات موجود در محصول / خدمات‌تان و شناسایی فرصت‌هایی برای بهبود ضروری است.

    سوالات مطالعات بازار برای تجزیه و تحلیل رقابتی

    هنگامی که صنعت و مشتریان خود را ارزیابی می‌کنید، پرسیدن سوالاتی را در مورد رقبای‌تان آغاز کنید. برخی از سوالاتی که می‌توانید بپرسید عبارتند از:

    – برند ما در مقایسه با رقیب‌مان چه عملکردی دارد؟

    – جذب مشتری توسط رقبای‌مان در چه حدی است؟

    –  وب‌سایت رقبای ما چه‌قدر ترافیک دارد؟

    – کدام کلمات کلیدی ترافیک را به سمت وب‌سایت رقبای ما هدایت می‌کنند؟

    – چه منابعی ترافیک را به وب‌سایت رقبای ما هدایت می‌کنند؟

    – رقبای ما چند لینک ورودی دارند؟

    – چه نوع محتوایی برای رقبای ما مناسب و تاثیرگذار است ؟

    پرسیدن سوالات فقط نیمی از این فرآیند است. اطمینان حاصل کنید که پاسخ‌هایی دقیق و معتبر جمع‌آوری می‌کنید.

    پاسخ‌های بهتری به سوالات مطالعات بازارتان دریافت کنید

    سوالات مربوط به تحقیقات بازار به شما کمک می‌کنند بینش‌هایی را برای بهبود رضایت مشتری، عملیات کسب و کار و استراتژی‌های بازاریابی کشف کنید. اما سوالات فقط نیمی از این روند است. شما باید اطمینان حاصل کنید که دقیق‌ترین و معتبرترین پاسخ‌ها را جمع‌آوری می‌کنید. از سوالات مطالعات بازار قید شده در این پست استفاده کنید تا تحقیقات‌تان در زمینه‌ی کسب و کار، مشتریان و صنعتی که در آن فعال هستید، متمرکز باشد.

    مقاله قبلیتأثیر کرونا بر حوزه کتاب و نشر
    مقاله بعدیاطلاعیه معاونت مطبوعاتی درباره ویروس کرونا

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.