وضعیت صنعت نشر کشور در شهریورماه ۱۴۰۲

    0
    36
    بازار نشر بازار کتاب صنعت نشر

    ادبیات، کودک و نوجوان و کمک درسی پیشتاز در صنعت نشر کشور در شهریورماه

    صنعت نشر کشور در شهریورماه ۱۴۰۲ شاهد پیشتازی تعداد در حوزه ادبیات و کودک و نوجوان بود، بیش از ۵ هزار و ۵۳۰ عنوان کتاب تالیفی بودند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران؛ آمارها نشان می‌دهد که همزمان با آخرین ماه فصل تابستان، بیش از ۷ هزار و ۵۸۴ عنوان کتاب در ۷ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۹۰۸ عنوان در شهریور‌ماه امسال منتشر شده است؛ از میان این آثار ۵ هزار و ۵۳۰ عنوان اثر تالیف و ۲ هزار و ۵۴ عنوان اثر ترجمه شده هستند. ۴ هزار و ۶۳۱ عنوان از کتاب‌های منتشر شده در شهریور‌‌ماه چاپ نخست و تعداد  ۳ هزار و ۵۸ عنوان تجدید چاپ هستند.

    آمار صنعت نشر کشور در شهریورماه نشان می‌دهد که رتبه‌های نخست تا سوم این فهرست در اختیار موضوعات ادبیات، کودک و نوجوان و کمک درسی هستند؛ به‌طوری که هزار و ۴۳۰ عنوان کتاب در حوزه ادبیات، هزار و ۳۶۲ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان و هزار و ۱۰ عنوان کتاب در حوزه کمک درسی منتشر شده‌اند.

    پس از آن نیز کتاب‌هایی با موضوعات علوم اجتماعی، علوم عملی و دین در رده‌های چهارم تا ششم قرار دارند؛ همچنین کمترین کتاب در موضوع علوم طبیعی و ریاضیات منتشر شده است.

    براساس این گزارش، همان‌طور که بیشترین تعداد کتاب در حوزه ادبیات منتشر شده، بخش عمده تالیفات با یک هزار و ۲۵ عنوان نیز به این بخش اختصاص دارد؛ کتاب‌های کمک‌ درسی با ۹۴۸ عنوان و کودک و نوجوان نیز با ۸۵۲ عنوان در رتبه‌های دوم تا سوم بخش تالیف قرار دارند.

    بازار کتاب صنعت نشر کشور در شهریورماهناشران استان تهران نیز با انتشار ۵ هزار و ۵۱۵ عنوان کتاب در صدر جدول قرار دارد و سهم سایر استان‌ها حدود ۲ هزارو ۶۹ عنوان بوده است؛ همچنین حدود ۴ هزار و ۵۳۱ عنوان کتاب چاپ نخست و ۳ هزار و ۵۳ عنوان کتاب تجدید چاپی هستند.

    شمارگان کل کتاب‌ها در شهریورماه امسال، ۷ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۹۰۸ نسخه بود که ۲ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۸۵۰ نسخه به حوزه کودک و نوجوان، یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۳۳۰ نسخه به حوزه کتاب کمک درسی و ۹۴۰ هزار و ۳۰۱ نسخه به کتاب‌های حوزه ادبیات اختصاص دارد. در این میان میانگین شمارگان کتاب در شهریور‌ماه امسال نیز هزار نسخه برآورد شده است.

    نگاهی به آمار نشر سومین ماه فصل پاییز نشان می‌دهد که قیمت کل کتاب‌های تولیدی شهریور ۱۰ میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۹۵۰ ریال و میانگین قیمت کتاب در شهریور ۱۴۰۲ نیز یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۳۱۲ ریال بوده است.

    بیشتر بخوانید: برگزاری همایش «کارآفرینی مبتنی بر برندسازی در صنعت نشر»

    برآورد کارشناسان بازار در این است با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و اعلام منابع آموزشی و درسی معلمان و استادان دانشگاه، حجم تولید کتاب‌ها در بازار نشر افزایش پیدا خواهد کرد، با شروع نیمه دوم سال نیز امید است که بازار نشر شاهد رونق باشد.

    صنعت نشر کشور در شهریورماه

    مقاله قبلیرئیس نمایشگاه کتاب بغداد: امیدوارم به سطح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برسیم
    مقاله بعدیتداوم کسب و کار و بررسی علل اهمیت آن

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.