فروشگاه های بزرگ و سایر شرکت ها به بازاریابی به مثابه هنر جلب نظر و ترغیب خریدار نگاه می کنند. بدون تردید متغیرهای بسیار زیادی بر روی فرآیند تصمیم گیری مشتریان فروشگاه های ما تاثیر می گذارد. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذاری بر روی مشتریان به هنگام بازدید از یک فروشگاه رنگ های مورد استفاده در جلوه های بصری و نوع چینش آنهاست. روانشناسی رنگ ها نه تنها در مورد شیوه چینش محصولات، بلکه نحوه قرارگیری آنها در پوسترهای تبلیغاتی نیز صادق است. به هنگام بازاریابی برای محصولات جدید توجه به اهمیت و تاثیرگذاری رنگ ها بر روی خریدار ضروری است.
براساس تحقیقات گوناگون استفاده از ترکیب رنگ های مناسب باعث افزایش شناسایی برندها تا ۸۰درصد می شود. همچنین آشنایی دیداری مشتریان با برندمان نیز ۹۳درصد رشد خواهد داشت. نکته جالب اینکه نزدیک به ۸۵درصد از مشتریان دلیل اصلی خرید محصولی خاص از یک برند در مقایسه با برندهای مشابه دیگر را شیوه رنگ بندی عنوان کرده اند.
تاثیر رنگ و روانشناسی رنگ ها بر تصمیم خریدار
پس از آنکه چالش تعیین قیمت و برآورد سود برندمان را پشت سر گذاشتیم، نوبت به رسیدگی به نحوه خلق جلوه بصری برای محصول مان می رسد. این امر به دلیل تاثیرپذیری بسیار بالای مخاطب از جلوه های دیداری اهمیت بالایی دارد. در حقیقت، جلوه دیداری یک محصول موجب افزایش ۹۳درصدی تمایل مشتریان به خرید می شود. نکته جالب اینکه سهم متن (تبلیغات متنی) در این میان ۶درصد است.
وضعیت جلوه های صوتی و انواع بو نیز فقط یک درصد برآورد شده است. به این ترتیب هر برند حرفه ای باید بر روی حوزه بازاریابی بصری سرمایه گذاری کند. به محض اینکه یک مشتری به سوی محصول دارای طیف رنگی مورد علاقه اش حرکت کند، تقریبا بیشتر فرآیند تاثیرگذاری برندمان و فروش محصول به سرانجام رسیده است. هنگامی که چهار عنصر رنگ، طراحی، متن و بو ترکیب شود، تصمیم خرید مشتریان تا حد زیادی نهایی خواهد شد.
در ادامه مقاله حاضر به بررسی نحوه تاثیرگذاری برخی از طیف رنگ های پرطرفدار بر روی خریدار خواهیم پرداخت. هدف اصلی کمک به برند شما در راستای انتخاب رنگ هایی مناسب و روانشناسی رنگ برای بازاریابی و برندسازی است.
قرمز
هنگامی که نوبت به شخصی سازی و نشانه گذاری بصری می رسد، رنگ قرمز به طور قابل ملاحظه ای برانگیختگی در احساسات مخاطب ایجاد می کند. این طیف رنگ سمبل عشق، امیدواری و علاقه است. در بازاریابی رنگ قرمز برای افزایش ضربان قلب شناخته می شود. به همین خاطر از آن در راستای جلب توجه و درگیرسازی عاطفی مخاطب بهره برداری می شود. مزیت رنگ قرمز ایجاد نوعی حالت اضطرار در خریدار و تاثیرگذاری بسیار سریع بر روی فرآیند خرید است.
به این ترتیب شانس فروش برندها در عمل افزایش خواهد یافت. همچنین رنگ قرمز موجب تحریک میل به غذا نیز می شود. درست به همین خاطر بسیاری از رستوران ها در لوگوی شان از طیف رنگ قرمز بهره می برند. به طور معمول رنگ قرمز در دنیای برندسازی با مفاهیمی نظیر نجات بخشی، امنیت، آگاهی بخشی و تحرک بدنی پیوند دارد. این رنگ از سوی برندهایی نظیر تارگت، هینز، یوتیوب و نت فلیکس مورد استفاده قرار گرفته است. بین ۶۲ تا ۹۰درصد مشتریان تصمیم های لحظه ای و تغییرناپذیرشان در مورد خرید را بر پایه رنگ قرمز می گیرند. به این ترتیب باید بدان توجه ویژه ای داشت.
زرد
این رنگ بازنمایی بهینه فرآیندهای ذهنی، ترغیب عمومی به سوی هدفی خاص و جلب نظر مخاطب به گونه ای لذت بخش است. بنابر یافته های پژوهشگران حوزه علوم اعصاب، رنگ زرد موجب ایجاد هیجان و لذت در افراد می شود. در بازاریابی رنگ زرد بیانگر دید مثبت، جوان گرایی و وضوح است.
کاربرد اصلی این رنگ برای جلب نظر فوری مخاطب از پشت غرفه های فروش است. بنابر پژوهش های کارشناسان حوزه نوزاد و کودک رنگ زرد بیش از هر طیف دیگری مورد شناسایی ما قرار می گیرد، بنابراین استفاده وسیع از رنگ زرد در محصولات ویژه نوزاد و کودک جای هیچ تعجبی ندارد.
نکته مهم درخصوص رنگ زرد ایجاد تاثیر ذهنی بسیار طولانی بر روی مخاطب است. به این ترتیب از نظر روانشناختی این رنگ تا مدت ها ذهن افراد را درگیر خود می سازد. از نقطه نظر تبلیغاتی نیز رنگ زرد به سرعت مورد توجه ما قرار می گیرد. شاید این نکته برای بسیاری از ما عجیب باشد، با این حال بررسی دقیق نحوه واکنش مان نسبت به رنگ های مختلف به خوبی بیانگر صحت مدعای فوق خواهد بود. اگرچه رنگ زرد تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مخاطب دارد، با این حال نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد.
مشاهده بیش از اندازه رنگ زرد موجب ایجاد حس خشم و عصبانیت در افراد می شود. به همین دلیل استفاده از آن در دنیای تبلیغات و بازاریابی به گونه ای هوشمندانه صورت می گیرد. برندهای بزرگی نظیر نیکون، IKEA، کت و DHL در فرآیند برندسازی شان از رنگ زرد بهره برده اند. مشاهده لوگو آنها به خوبی بیانگر میزان اعتماد و سرمایه گذاری شان بر روی طیف رنگ زرد است.
آبی
این طیف رنگ به طور عمده با آب در ارتباط است. همچنین رنگ بسیار مطلوبی برای آقایان محسوب می شود. رنگ آبی از نظر تاثیرگذاری یکی از منحصر به فردترین طیف های ممکن محسوب می شود. علاوه بر بازنمایی احساس آرامش و اعتماد، از نظر چشم نوازی نیز عملکرد عالی دارد. برخلاف بسیاری از رنگ های دیگر، مشاهده گسترده رنگ آبی موجب اذیت مخاطب نمی شود. به همین خاطر اغلب در انتخاب رنگ برای محیط های کاری میان گزینه های نخست قرار دارد.
از نظر برندسازی، استفاده از رنگ آبی موجب القای احساس امنیت و اعتماد می شود. براساس نظرسنجی سایت ما، در صورت استفاده از رنگ آبی به عنوان طرح اصلی فروشگاه مان میزان علاقه مشتریان برای ورود به محیط فروشگاه و خرید ۱۵درصد افزایش خواهد یافت. به علاوه رنگ آبی در ارتباط با افزایش میزان تولید نیروی کار و تقویت روحیه اش نیز هست.
وقتی صحبت از القای احساس آرامش و اعتماد می شود، بسیاری از برندها به سراغ استفاده از رنگ آبی می روند. نمونه واضح این امر نحوه عملکرد شرکت های فعال در زمینه فروش املاک است. آنها نیازمند جلب اعتماد مشتریان خود هستند. در این میان هیچ راهکاری مانند استفاده از رنگ آبی برای برندسازی و تبلیغات موجب جلب نظر مشتری نمی شود.
طیف رنگ آبی روشن علاوه بر القای حس اعتماد موجب افزایش اعتماد به نفس برندها نیز می شود. به این ترتیب اغلب برندهای فعال در زمینه امور مالی از آن بهره می برند. همچنین رنگ آبی در زمینه افزایش میزان وفاداری خریدارها نیز تاثیرگذار است. برندهایی نظیر جی پی مورگان، فیس بوک، امریکن اکسپرس، لینکدین و دل از رنگ آبی برای توسعه برند و بازاریابی تاثیرگذار استفاده می کنند.
نارنجی
این رنگ بازنمای علاقه و تعهد در کنار هیجان است. همچنین رنگ نارنجی به خاطر ماهیت گرم اش مورد پسند بسیاری از مردم قرار دارد. به ویژه در فصل های سرد مشاهده آن بسیار لذت بخش است. در بازاریابی استفاده از آن موجب ایجاد هیجان در مخاطب و تاثیرگذاری بلندمدت بر روی خریدار می شود. برندهای دارای رنگ نارنجی به طور معمول جذاب و شادی آور قلمداد می شوند. البته از نقش منحصر به فرد رنگ نارنجی در زمینه ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص نیز نباید گذشت. درست به همین خاطر اغلب کادرهای ثبت نام در خبرنامه، طرح های فروش و اطلاع رسانی به این رنگ طراحی می شود.
رنگ زرد اغلب اوقات به خاطر ایجاد احساس سودمندی و مقرون به صرفه بودن مورد توجه قرار می گیرد. برندهایی نظیر Payless and Home Dpot، آمازون، نیکلودئون، هوترز موزیلا و برخی سایت های مشهور مانند کوپن کابین از آن سود می برند. دلیل اصلی تمرکز برخی از درگاه های سرمایه گذاری و پرداخت بر روی رنگ نارنجی نیز در همین نکته نهفته است. وقتی ما احساس صرفه جویی اقتصادی را در خریدار زنده کنیم، تمایل وی به خرید بیشتر و بالطبع صرفه جویی از طریق آن افزایش خواهد یافت.
سبز
رنگ سبز بیانگر سلامتی، آرامش و راحتی است. همچنین به طور سنتی از آن برای اشاره به طبیعت و سنت های مفید در تقابل با فشار و استرس ناشی از زندگی مدرن استفاده می شود. چشم انسان توانایی مشاهده بیشترین میزان طیف رنگ سبز را دارد. این امر در مورد سایر رنگ ها با فاصله ای معنادار کمتر است. از نظر روانشناسی، رنگ سبز بیانگر شکوفایی و امید است.
از نقطه نظر بازاریابی از آن برای طراحی دکور فروشگاه ها به صورت آرام بخش استفاده می شود. ارتباط رنگ سبز با حوزه سلامت نیز بر هیچ کس پوشیده نیست. هنوز هم در بسیاری از بیمارستان ها کادر جراحی از یونیفرم های یکدست سبز به منظور القای حس آرامش به بیمار استفاده می کنند. رنگ آبی نیز به دلیل تاثیر مشابه کاربرد یکسانی دارد. از آنجایی که امروزه بسیاری از مشتریان نسبت به حفاظت از محیط زیست حساس هستند، اغلب برندهای حامی محیط زیست از رنگ سبز برای برندسازی و بازاریابی سود می برند.
نکته جالب اینکه رنگ سبز در قرن ۱۵ انتخاب نخست مردم اروپا برای طراحی لباس های عروسی بود. برند اسپاتیفای، Holiday Inn، لند رُور، جان دیری و Whole Foods طرح های برندسازی و بازاریابی خود را بر روی استفاده از طیف رنگ سبز بنا نهاده اند.
بیشتر بخوانید: استفاده از روانشناسی رنگ در کسب و کار
بنفش
بنش رنگ شکوه، عظمت و اشرافیت است. همچنین برای بازنمایی احساس دانایی نیز به کار می رود. در بازاریابی از آن برای القای حس آرامش و اعتماد به نفس استفاده می شود. به طور معمول برندهای فعال در زمینه تولیدات زیبایی و مقابله با افزایش سن به بنفش علاقه دارند. به دلیل بازنمایی احساس علم به نکات فراوان و دانشمندی، برندهای فعال در زمینه تکنولوژی های مدرن به بنفش علاقه زیادی دارند.
برند یاهو، Craigslist و هالمارک از طیف رنگ بنفش در آفرینش خود و کمپین های بازاریابی شان سودهای بسیاری برده اند. دلیل اصلی شهرت بالای رنگ بنفش ایجاد ارتباطی میان ثبات رنگ آبی و انرژی و هیاهوی رنگ قرمز است. به این ترتیب بنفش تقریبا تمام ویژگی های طیف آبی و قرمز را به طور همزمان دارد.
همانطور که اشاره شد، طیف رنگ بنفش ویژگی اشرافیت را منتقل می کند. به همین خاطر در اروپا تا مدت ها از سوی خاندان های سلطنتی برای تزئین کاخ ها و لباس ها مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین به دلیل ارتباط آن با ویژگی های رنگ قرمز از سوی برندهای خلاق و فعال در زمینه تکنولوژی های مدرن مورد توجه واقع شده است. نکته مهم برای بازاریاب ها تاثیر منفی استفاده بیش از اندازه رنگ بنفش در کمپین هاست. درست مانند رنگ زرد، در اینجا نیز باید از طیف رنگ بنفش به صورت محدود و هوشمندانه استفاده کرد.
مشکی
این رنگ بازنمایی پیچیدگی، رمز و راز، قدرت و کنترل است. به طور معمول برای فروش محصولات تازه در زمینه IT و به طور کلی هر محصول لوکسی از رنگ مشکی استفاده می شود. در اغلب موارد برندهای فعال در زمینه بهداشت و دارو برای بسته بندی تولیدات بسیار پیشرفته شان از این رنگ استفاده می کنند. به ویژه برندهای فعال در زمینه تولید رژ لب و سایر لوازم آرایش صورت برای بانوان توجه ویژه ای به رنگ مشکی برای بازاریابی و برندسازی دارند.
نکته ای که در مورد رنگ زرد و بنفش پیرامون اذیت مخاطب در صورت استفاده زیاد مطرح است، در اینجا نیز کاربرد دارد، بنابراین نباید سرمایه گذاری بیش از حدی بر روی رنگ مشکی انجام داد. به طور معمول برندها از رنگ مشکی در کنار سفید برای جلب نظر مخاطب استفاده می کنند. برندهایی نظیر گوچی و آدیداس مشهورترین نمونه های استفاده درست از این رنگ هستند. هیچ رنگی در جهان به اندازه مشکی برای ملت های مختلف دارای بار معنایی یکسان نیست. همین امر توجه برندهای چندملیتی و فعال در کشورهای مختلف را جلب کرده است.
سفید
رنگ سفید نمایانگر دقت، تمیزی، پختگی و امنیت است. به همین دلیل رنگ قالب اغلب پروژه های کاری سفید است. مشاهده این رنگ موجب ایجاد احساس آرامش و راحتی در مخاطب می شود. در کنار رنگ آبی، رنگ سفید نیز یکی از محبوب ترین گزینه ها برای تزئین دفترهای کاری است.
مشهورترین برند در زمینه استفاده مناسب از رنگ سفید گوگل است. استفاده از رنگ سفید به عنوان پس زمینه موتور جست وجو، برخلاف بسیاری از رقبای شان با پس زمینه شلوغ، موجب ایجاد احساس اعتماد و آرامش در مخاطب می شود. همچنین کاربرد رنگ سفید موجب جلب توجه سایر المان های تصویر خواهد شد. درست به همین دلیل از آن به عنوان پس زمینه برای نگارش مطلب استفاده می شود.
سخن پایانی
امروزه بازارها بیش از هر زمان دیگری رقابتی شده اند. همچنین فرآیند فروش محصولات نیز به شدت کوتاه شده است. به همین دلیل فشارها بر روی تیم های بازاریابی برای فروش هرچه بیشتر محصولات به شدت افزایش یافته است. اکنون اغلب صنایع در حال تکاپو برای تغییر وضعیت بصری خود هستند. به هر حال هر برندی در پایان روز باید تصویر درستی از نحوه تاثیرگذاری اش بر روی مخاطب از طریق کاربرد رنگ های درست داشته باشد.