نوسازی ماشین آلات صنعت چاپ کشور نیازمند حمایت

    گفت و گو با مهدی کاظمی مدیرعامل شرکت شاداب شیمی آبناک

    0
    64
    شاداب شیمی ماشین آلات صنعت چاپ کشور

    در کشورمان ظرفیت های زیادی در حوزه چاپ و بسته بندی وجود دارد که به دلیل بی توجهی و عدم به روزرسانی تجهیزات تولید و ماشین آلات صنعت چاپ کشور بلااستفاده مانده و یا از مدار تولید خارج شده است، با این حال فعالان این بخش با تکیه بر توان علمی و تجربی، محصولات خوبی تولید کرده و توان رقابتی خود را نسبت به شرکت های خارجی نیز افزایش داده اند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مهدی کاظمی مدیرعامل شرکت شاداب شیمی آبناک گفت: این شرکت از سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون به صورت مداوم به فعالیت‌های خود ادامه داده است. اگرچه شرکت شاداب شیمی آبناک در ابتدا از نظر کارکرد ضعیف بود، اما پس از آن با شناختی که از صنعت چاپ و بسته‌بندی به عنوان یک صنعت تخصصی به دست آورد، در بازار شناخته شد. این شرکت در حال حاضر ۱۳ نماینده در افست، ۳ نماینده در لیتوگرافی و چندین نماینده در صحافی دارد و ۴۰ درصد از بازار ملزومات چاپ کشور را تامین می‌کند.

    کاظمی گفت: شرکت شاداب شیمی آبناک طبق مولفه‌های موجود، استراتژی بلندمدت و پایه‌داری در نظر گرفته است. استراتژی اول این شرکت که البته با حمایت مسئولان تحقق خواهد یافت، تلاش برای ساخت بهترین نوع مرکب با استانداردهای روز دنیا است. استراتژی دوم، کاهش واردات و تامین کمبود مرکب چاپ در کشور است که یکی از اساسی‌ترین نیازهای این صنعت به شمار می‌رود.

    وی ادامه داد: شرکت شاداب شیمی آبناک هر روزه به صورت مداوم به عنوان یک شرکت قوی مشغول فعالیت است و از ابتدای فعالیت خود تاکنون به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده است. ناگفته نماند، این شرکت با معادل‌سازی و نبوغ خود اقدامات اساسی را انجام داده تا وضعیت چاپ را بهبود بخشیده و کشور را از واردات مواد مورد نیاز بی‌نیاز کند. شایان ذکر است، شرکت شاداب شیمی آبناک فعالیت ۵ ساله دارد و به تازگی شروع به صادرات هم کرده است و علاوه بر این، چندین اختراع مانند پاک‌کننده زینک حرارتی و سمغ زینک‌سوزی را به ثبت رسانده که برای اولین بار در آسیا تولید شده است.

    کاظمی اضافه کرد: تولید پودر خشک‌کن مرکب و فعالیت در همه زمینه‌ها به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در صنعت چاپ از دیگر فعالیت‌های این شرکت به شمار می‌رود. از آنجایی که صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور وضعیت رضایت‌بخشی ندارد، بسیاری از فعالان، فعالیت در این حوزه را متوقف کرده‌اند، اما شرکت شاداب شیمی آبناک برای خدمت به کشور با همه مشکلات در این صنعت تلاش کرده و همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.

    مدیرعامل شرکت شاداب شیمی آبناک تاکید کرد: در تامین مواد اولیه دغدغه‌های زیادی داریم. به عنوان مثال، در بخش مرکب‌سازی که در داخل تولید نمی‌شود، فرآیند واردات بسیار دشوار است. البته در سال جاری شرایط تاحدی بهتر شده، اما سال گذشته به طرز بی‌رحمانه‌ای شاهد ممنوعیت‌های واردات بوده و مواد تولید داخل نیز از کیفیت کافی برخوردار نبودند.

    وی تصریح کرد: شرکت شاداب شیمی آبناک، به کشورهای ترکیه، عراق و روسیه صادرات داشته، هرچند این روند بسیار مشکل و سخت بوده است، از این‌رو نمی‌توان در بازارهای بین‌المللی و بازارهای خاورمیانه به راحتی فعالیت کرد. اگر صنعت چاپ توسعه پیدا کند، قطعا شاهد رشد خوبی در شرکت‌های این حوزه خواهیم بود، اما متاسفانه این‌طور نیست و لازم است که از این پس به منظور صادرات ملزومات چاپ، بسترسازی شود. به‌طور کل اگر میزان تولید صنعت چاپ و بسته‌بندی را از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ محاسبه کنیم، این روند کاهشی بوده و تولید آن نیز از ۲۰ تن به ۳ تن رسیده است.

    این فعال حوزه چاپ و بسته بندی گفت: اتحادیه صنف چاپ و بسته‌بندی هم باید برای پیشرفت و رشد آینده صنعت چاپ کشور تلاش بیشتری داشته باشد. صنعت چاپ پیشینه ۱۰۰ ساله دارد که اولین دستگاه چاپ به عنوان تک‌ضرب یا دستگاه‌های شماره‌زن بوده‌اند و با روند زمان و پیشرفت صنعت چاپ، دستگاه‌های تک‌رنگ افست، امروز به ۱۶ رنگ نیز رسیده است.

    مدیرعامل شرکت شاداب شیمی آبناک افزود: این موضوع باعث گرانی کاغذ و زینک‌ها، تعطیلی چاپخانه‌ها، یک‌شیفت شدن آن‌ها و به‌طور کل پایین آمدن سطح گستردگی این صنعت شد، به‌طوری که اگرچه از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۲ در مسیر شکوفایی قرار داشت، اما از سال ۱۳۹۷ به بعد رو به انزوال گذاشت و همین موضوع موجب کمبود کاغذ و گران شدن هزینه‌های تولید چاپ شد، به‌طوری که اگر در گذشته یک کتاب به قیمت ۱۰ هزار تومان چاپ می‌شد، امروز قیمت چاپ همان کتاب به ۱۰۰ هزار تومان رسیده که این مدل کارها مانع از شکوفایی صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مادر شده است.

     ماشین آلات صنعت چاپ کشورضرر سنگین به صنعت چاپ با عدم نوسازی ماشین آلات صنعت چاپ کشور

    وی درباره نوسازی ماشین آلات صنعت چاپ کشور گفت: متاسفانه ماشین آلات صنعت چاپ کشورمان خیلی قدیمی شده و باید برای نوسازی آن واردات داشت. متاسفانه هم‌اکنون صنعت چاپ هیچ‌گونه کمکی از دولت دریافت نکرده و در صورت تداوم این وضعیت با زیان و ضرر سنگین روبه‌رو خواهد شد. با اینکه قیمت ماشین‌آلات خیلی افزایش داشته، اما باید برای واردات، حمایت‌هایی در نظر گرفت و یا دلارهای مرجع و بی‌بهره، بدون عوارض گمرک تخصیص داده شود تا ماشین‌آلات به‌روز اروپایی را به راحتی ترخیص کرد.

    کاظمی افزود: بدنه صنعت چاپ با روش سنتی پیش می‌رود و امیدواریم که این بدنه مدرن شود. البته در این راستا پیشنهادهایی به اتحادیه صنف چاپ و بسته‌بندی تهران داده شده و برای برگزاری کلاس‌های هم‌اندیشی با فعالان و متخصصان این صنعت نیز برنامه‌هایی داریم. از سوی دیگر، برای بهبود بخشیدن به این صنعت، مسائل و چالش‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود. به عنوان مثال، یکی از نیازهای جدی صنعت چاپ، برندینگ است که باید برای اجرایی شدن آن تلاش کرد.

    مدیرعامل شرکت شاداب شیمی آبناک گفت: مهندسی معکوس زیادی در چاپخانه‌ها انجام می‌شود. امروز چاپخانه‌ها به جای اینکه دستگاه‌ها را با مواد شوینده مخصوص تمیز کنند، از نفت، بنزین و گازوئیل و به‌طور کل مواد منسوخ شده استفاده می‌کنند. از طرفی، اگرچه یخچال‌ها را باید هر روز با شامپوهای مخصوص یخچال شست، اما با مواد شوینده‌ای مانند ریکا شسته می‌شود، در حالی که در کشور آلمان هر دستگاهی مطابق با استانداردها با مواد شوینده مخصوصی شسته می‌شود. کشورمان نیز در این صنعت باید از استانداردها پیروی کرده و به سمت استانداردهای مدرن حرکت کند.

    کاظمی ادامه داد: صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور بسیار ضعیف است. متاسفانه این صنف از هیچ حمایت دولتی برخوردار نیست و عمدتا بر پایه رانت و رابطه بنا شده است. اکنون این حوزه با مشکلات کاغذ و مواد اولیه و ساخت مرکب دست‌وپنجه نرم کرده و بیشتر چاپخانه‌ها نیز بدون علم فعالیت دارند.

    بیشتر بخوانید: لزوم نوسازی ناوگان صنعت چاپ و تسهیلات بدون صرفه

    وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مشکل صنعت چاپ و بسته‌بندی، عدم رسیدگی و بی‌توجهی‌ به آن است. از سوی دیگر، تحریم‌ها ضربه مهلکی به صنف چاپ و بسته‌بندی وارد کرده و باعث محدود شدن واردات کاغذ به کشور و گران شدن دلار شده است. این صنعت در حال حاضر ارز نیمایی ندارد و همین امر باعث چند برابر شدن هزینه‌ها شده است. زمانی هم که هزینه چاپ گران می‌شود، مصرف به پایین‌ترین سطح خود خواهد.

    ماشین آلات صنعت چاپ کشور

    مقاله قبلی«سامانه خرید از کتابفروشی» به روزرسانی می شود
    مقاله بعدیبرگزاری پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی، چاپ و بسته بندی عمان

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.