کاهش صادرات در حوزه نشر به دلیل وابستگی به کاغذ وارداتی

    گفت و گو با نایب‌ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ 

    0
    46
    محمدی صادرات در حوزه نشر

    نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به موفقیت صادرات در حوزه نشر، گفت، این شرکت‌ها به‌دلیل وارداتی بودن کاغذ به مرور مزیت رقابتی خود را در منطقه از دست می‌دهند؛ بنابراین حمایت‌های فرهنگی در رفع مشکلات موثر است.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ امیرهومن محمدی با تبریک و گرامیداشت ۲۹ مهر روز ملی صادرات، به دغدغه فعالان این حوزه طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این‌ روزها انجام صادرات، بسیار سخت و دشوار است اما با همه چالش‌ها و دغدغه‌های موجود، شرکت‌های مختلفی در صنف چاپ، نشر و بسته‌بندی در این عرصه فعال هستند.

    وی افزود: برگشت ارز صادراتی یکی از این چالش‌ها است؛ این کار خیلی وقت‌ها، مبنا ندارد؛ به‌عنوان مثال کالایی را با مبلغ ۳ دلار صادر می‌کنیم اما تعرفه گمرک، می‌گوید باید با چهار و یک‌دهم دلار، ارز را برگردانیم، زیرا یک ارزش‌گذاری برای خودشان دارند و خیلی وقت‌ها بیشتر از مبلغی است که کالا را فروختیم. این شیوه موجب متضرر شدن صادرکننده می‌شود.

    محمدی با بیان اینکه ادامه داد: اتخاذ چنین تصمیم‌هایی موجب می‌شود که صادرکننده در دور بعدی، نتواند صادراتی داشته باشد، زیرا تعرفه گمرک از قیمت واقعی فروشنده بالاتر است و این مسئله باید به شکل جدی حل شود.

    وی با اشاره به پیگیری این مسئله در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، توضیح داد: یکی دو نمونه از پرونده همکاران را در اتحادیه از طریق گمرک پیگیری کردیم، به قیمتی رساندیم که صادرکننده متضرر نشود و مسئله حل شد، اما نمی‌توان برای هر صادرکننده این کار را انجام داد، زیرا انرژی و زمان زیادی نیاز دارد.

    به‌گفته محمدی، برخی پرونده‌ها را مطلع نیستیم، برخی دیگر هم که به اتحادیه صادر‌کنندگان اطلاع می‌دهند، زمان زیادی نیاز است؛ به‌طوری که گاهی برای پیگیری یک پرونده ۶‌ماه طول کشید تا توانستیم مقامات گمرک را مجاب کنیم.

    نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ همچنین درباره تخصیص ارز صادرات کالا، عنوان کرد: این مسئله نیز ازجمله چالش‌های همکاران در صنعت چاپ و نشر و بسته‌بندی است، زمان تخصیص طولانی‌تر شده و گروه کالایی ۲۴ و ۲۵ که به کالاهای مربوط به حوزه چاپ و بسته‌بندی یا تخصیص‌ها نمی‌آید یا در طولانی‌مدت می‌آید.

    محمدی افزود: طی دو هفته اخیر، قیمت مقوا در بازار کیلویی هشت هزار تومان افزایش داشته است و این مسئله چالش زیادی برای فعالان چاپ، نشر و بسته‌بندی ایجاد کرده است. در این شرایط، چگونه می‌توانیم کار صادراتی انجام دهیم؟

    با اتخاذ چنین تصمیم‌هایی همکاران، مزیت رقابتی خود را در منطقه از دست می‌دهند؛ مگر مواردی که کالای تولیدی خاص است و در کشورهای دیگر امکان تولید آن نیست، در سایر موارد، بازنده می‌شویم، به همین دلیل سیاست‌های حمایتی و تشویقی از صادرکنندگان باید تقویت شود.

    وی با بیان اینکه امروزه شرکت‌های داخلی زیادی در بخش بسته‌بندی به شکل انبوه در حوزه صادرات فعالیت انجام می‌دهند و موفق هستند، گفت: موفق هستند؛ زیرا مزیت رقابتی آن‌ها تولید و استفاده از مواد اولیه داخلی است. با وجود چالش‌های موجود، کار صادرات در حوزه نشر، به‌خوبی دنبال می‌شود از قرآن تا کتاب‌های دینی و علمی.

    به‌گفته محمدی، اما مسئله اینجا است که به‌دلیل وارداتی بودن کاغذ و قیمت زیاد آن، صادرات در حوزه نشر ممکن است سخت باشد و مزیت رقابتی نداشته باشد؛ زیرا کاغذ برای واردات از ارز آزاد استفاده می‌کند و همین مسئله قیمت‌ نهایی را افزایش می‌دهد، امیدوارم حمایت‌های فرهنگی در این بخش شامل فعالان این حوزه شود.

    بیشتر بخوانید: صنعت چاپ در فرآیند صادرات نمایانگر کیفیت محصولات ایرانی است

    وی به رشد صادرات در بخش چاپ و بسته‌بندی طی سال‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: در این بخش مزیت رقابتی داریم، زیرا پتروشیمی‌های ما مواد اولیه این حوزه را تولید می‌کنند و در بخش قیمت پایین‌تر مزیت رقابتی داریم، قیمت فیلمی که تولیدکنندگان ایرانی می‌فروشند بالاتر از فیلم وارداتی است که البته این مساله مزیت رقابتی ما را کم می‌کند.

    صادرات در حوزه نشر

    مقاله قبلیتاثیر روانشناسی رنگ ها بر صمیمیت با مشتری
    مقاله بعدیتولید چسب‌ گرما ذوب توسط یک شرکت دانش بنیان

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.