تحریم‌ ها علت تنزل جایگاه صنعت چاپ ایران نسبت به کشورهای همسایه

    گفت و گو با میلاد سعیدی اسکویی، مدیرعامل شرکت بازرگانی اسکویی

    0
    63
    اسکویی جایگاه صنعت چاپ ایران

    مدیرعامل شرکت بازرگانی اسکویی معتقد است که جایگاه صنعت چاپ ایران به واسطه تحریم ها در خاورمیانه نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده و بازار از دست رفته است. هم‌اکنون کشورهای ترکیه، امارات و عمان به پیشرفت‌های زیادی در صنعت چاپ رسیده‌اند، در حالی که ایران از رقابت با این کشورها بازمانده است.

    تحریم‌ ها و عدم دسترسی به تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن موجب شده تا صنعت چاپ کشور رمق چندانی برای ادامه فعالیت نداشته باشد و در برابر کالاهای جدید خارجی توان رقابتی خود را از دست بدهد، در حالی که این شرایط در گذشته به دلیل تعاملات سیاسی و بین‌المللی کشورمان با دنیا اصلا مطرح نبوده است. با توجه به این موضوع یکی از مطالبات جدی فعالان این حوزه از دولت این است که حداقل با سیاست‌های حمایتی و تشویقی، بستری مناسب برای ادامه کار صنعتگران را فراهم سازد‌.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از دنیای سرمایه گذاری، میلاد سعیدی اسکویی، مدیرعامل شرکت بازرگانی اسکویی گفت: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۳۹ با محوریت تامین ملزومات چاپ و تولید مواد آن آغاز کرد و در حال حاضر نیز نماینده فروش کارخانه مرکب سولماز و مرکب ایران و سایر شرکت‌های تولیدکننده به شمار می‌رود و از کشورهایی همچون چین، ترکیه و کشورهای اروپایی کالا وارد می‌کند.

    اسکویی ادامه داد: شرکت بازرگانی اسکویی به منظور معرفی هر چه بیشتر محصولات خود در نمایشگاه‌ها نیز حضور دارد و مذاکراتی را با برخی کشورها مثل پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه و… به منظور صادرات محصول انجام داده که امید است به‌زودی اجرایی شود. البته برخی از مشتریان خارجی به‌طور مستقیم به این شرکت مراجعه و محصول خود را تحویل می‌گیرند.

    وی افزود: از نظر کیفی چندان نمی‌توان محصول ایرانی و خارجی را با هم مقایسه کرد، چراکه کالاهای وارداتی با نمونه‌های داخلی کاملا متفاوت است. باید دانست، در حال حاضر اکثر مواد تولیدات داخلی نیز وارداتی بوده و در اکثر موارد کیفیت بیشتر اقلام وارداتی بهتر از نمونه‌های داخلی است. هرچند که تولیدکنندگان ایرانی توان بالایی در تولید محصولات باکیفیت دارند، اما معمولا شرایط تورمی موجب می‌شود که هزینه تمام‌شده کالاهای آن‌ها بالا باشد. مساله دیگر، بی‌اعتمادی به کالای ایرانی و بدنامی آن است، به‌طوری‌که حتی بهترین نمونه کالاهای ایرانی نیز نظر مشتریان را جلب نکرده و معمولا این کالاها با عنوان کالای چینی به بازار عرضه می‌شود.

    اسکویی گفت: تحریم و نبود حمایت‌های دولتی موجب شده تا روند توسعه در شرکت‌های چاپ کندتر شود. به دلیل تحریم‌ها بیش از ۱۲ سال است که دستگاه‌های به‌روز وارد کشور نشده و آخرین مدل‌های موجود بازار به مدل ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و نمونه‌های مشابه مربوط می‌شود که همین موجب از دست رفتن بازار خاورمیانه برای کشورمان شده است.

    وی درباره جایگاه صنعت چاپ ایران گفت: جایگاه صنعت چاپ ایران به واسطه تحریم ها در خاورمیانه نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده و بازار از دست رفته است. هم‌اکنون کشورهای ترکیه، امارات و عمان به پیشرفت‌های زیادی در صنعت چاپ رسیده‌اند، در حالی که ایران از رقابت با این کشورها بازمانده است. بر اساس آمارها در یک‌سال گذشته ۱۱ چاپخانه در تهران به دلیل نبود سفارش و تقاضا و حرکت آن به سمت فضای مجازی تعطیل شده و بیشتر کار چاپخانه‌ها بر بسته‌بندی متمرکز شده است.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی اسکویی افزود: در صنف چاپ همه افراد فعال باید مجوز وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی را در اختیار داشته باشند، از این‌رو موضوعی به نام چاپخانه زیرپله‌ای در خصوص این صنعت مصداق زیادی ندارد و به ندرت اتفاق می‌افتد. متاسفانه به دلیل تجهیزات فرسوده، شرایط بدی در چاپخانه‌ها حاکم شده و بر کیفیت تولیدات اثر بدی داشته است. از سوی دیگر، تحریم‌ها نیز مانع از به‌روزرسانی این تجهیزات می‌شود.

    این فعال حوزه صنعت چاپ گفت: چاپخانه‌های دانش‌بنیان هم داریم، اما در تعداد کم مشغول به کار هستند. البته باید گفت، برای مدتی دولت به منظور حمایت از چاپ داخل جلوی واردات محصولات چاپ را گرفت، اما آن‌ها قادر به تامین نیاز بازار با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب نبودند و بدتر آنکه شرایط بازار را به هم ریختند.

    وی افزود: از آنجایی که فعالیت ما وابسته به واردات است، با کوچک‌ترین تغییر نرخ ارز، قیمت‌های صنعت چاپ خصوصا کاغذ هم تغییر پیدا می‌کند، از این‌رو از دولت انتظار می‌رود، شرایط بهتری برای این بخش ایجاد نماید، در غیر این صورت چشم‌انداز روشنی پیش پای این کار نیست و خیلی از چاپخانه‌ها تعطیل خواهند شد.

    بیشتر بخوانید: مدیرعامل مجتمع چاپ صنوبر: واردات مواد اولیه، صرفه اقتصادی بیشتری دارد

    اسکویی در پایان گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این صنعت اصلا به‌صرفه نیست، چراکه به سرمایه زیادی نیاز دارد و برای راه‌اندازی این حرفه حداقل باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرد. دولت باید از این صنعت که به عنوان صنعت مادر شناخته می‌شود، حمایت و بستر رشد آن را فراهم نماید. برای مثال، می‌توان شهرک‌های صنعتی را دایر و یا چند چاپخانه را با هم ادغام کرد که در این صورت هم به این صنف و هم تولیدکننده آن سود بالایی خواهد رسید و شرایط برای فعالیت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. به‌طور کل باید گفت، همه این عوامل بستگی به حمایت‌های دولت برای واردات و اعطای مشوق‌های تولیدی به صنعتگران دارد.

    جایگاه صنعت چاپ ایران

    مقاله قبلیبررسی علل کاست شدن ورق کارتن
    مقاله بعدی«بازار کتاب» حاصل ارتقای سامانه خرید از کتابفروشی

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.