افزایش عمر کسب و کار در بازار موضوعی است که خیلی از کارآفرینان آن را بدیهی فرض می کنند. انگار که در برنامه های دور و دراز آنها جایی برای شکست در بازار وجود ندارد. معمولا مدیران و کارآفرینان وقتی با شکست های ناگهانی رو به رو می شوند، تازه اهمیت دوام در بازار را با گوشت و پوست حس می کنند که دیگر خیلی دیر شده است!
حضور رقبای مختلف در عرصه کسب و کار برای هر برندی دردسرساز است. خب تا وقتی خبری از رقبا نباشد، شما گزینه اول و آخر مشتریان هستید. با این حال وقتی اوضاع تغییر می کند، دیگر مشتریان به راحتی گذشته تن به خرید از شما نخواهند داد. درست در چنین موقعیتی است که دردسرهای مربوط به بقا و افزایش عمر کسب و کار در بازار شروع می شود.
اگر شما هم هیچ وقت در برنامه ریزیتان برای حضور در بازار به فکر مسئله دوام برندتان نیستید، خطر بیخ گوش تان است. بهتر است قبل از اینکه کارتان خیلی بیخ پیدا کند، فورا استراتژی کلی برندتان را تغییر دهید. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع تان را خیلی بهتر مدیریت کرده و راه را به سوی موفقیت برندتان باز کنید. خب اگر برندتان در بازار دوام نداشته باشد، خبری هم از موفقیت نخواهد بود، مگر نه؟
چگونگی افزایش عمر کسب و کار
ما معتقدیم دوام کسب و کارها در بازار مسئله ای نیست که به این سادگی ها دورش را خط بکشیم. شما حتی اگر بزرگ ترین برند دنیا با چندین میلیارد دلار سرمایه را هم داشته باشید، بازهم نیاز به برنامه ریزی دقیق برای دوام در بازار خواهید داشت. این مسئله ای است که معمولا خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد. با این حال خیلی وقت ها اوضاع کسب و کارها را حسابی به هم می ریزد.
نقشه راه ما در این مقاله تقریبا سرراست است. ما در بخش های بعدی به ترتیب برخی از مهمترین نکات و توصیه ها برای افزایش عمر کسب و کار و برندها را بررسی می کنیم. اگر شما هم دوست دارید کسب و کارتان در بازار ۱۰۰ ساله شود، آب دستتان است زمین گذاشته و در ادامه با ما همراه شوید.
استفاده از تجربه شخصی: کارآفرینی بر مدار داستان زندگی
آیا تا حالا کارآفرینانی را دیده اید که اصلا میانه خوبی با خستگی ندارند؟ این طور وقت ها آدم فکر می کند چنین کارآفرینانی دائما به دنبال توسعه کسب و کار هستند و اصلا میانه خوبی با زندگی عادی ندارند. اشتباه نکنید، چنین افرادی اصلا شباهتی به ربات ندارند. در عوض آنها کار و زندگی شان را با هم ترکیب کرده اند. به همین خاطر از لحظه لحظه حضور در سر کار بی نهایت لذت می برند. اگر شما هم دوست دارید کمی اوضاع تان در این میان بهتر شود، بد نیست با ما همراه شوید.
موضوع مورد بحث در این بحث معمولا در حوزه مد و پوشاک خیلی به چشم می خورد. خیلی از کارآفرینان بزرگ در صنعت پوشاک عملا از ایده های دوران کودکی یا تجربه نوجوانی برای بهبود کارشان استفاده کرده اند. به همین خاطر هیچ وقت نگرانی خاصی برای وقف کردن تمام زندگی شان بر سر کار نداشته اند؛ چراکه کارشان به مرور زمان تبدیل به زندگی شده است.
بی شک بهره گرفتن از داستان زندگی در محل کار اصلا راحت نیست. به همین خاطر اولین توصیه ما به شما استفاده از داستان دیگران یا به زبان بهتر ارزیابی عملکرد دیگران است. خب شما که اولین کسی نیستید که فکر بکر ترکیب کار و زندگی به سرش زده است. پس مثل کارآگاه های حرفه ای سراغ سرنخ هایی برای یادگیری اصول این کار بروید. اینطوری سرنوشت بسیار بهتری در انتظار شما و کسب و کارتان خواهد بود.
مشتریان معمولا دوست دارند ارتباطی فراتر از صرف حوزه تجاری با برندها داشته باشند. اگر شما یک داستان عالی برای آنها دم دست داشته باشید، ارتباط تان با آنها حسابی بهبود پیدا می کند. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان فشار آورده یا سراغ کارهایی بروید که علاقه زیادی به آنها ندارید.
یادتان باشد، مشتریان همیشه از برندهای نوآور استقبال می کنند. این امر می تواند به شما کمک کند تا خیلی راحت تر از آنچه فکرش را می کنید، دل مشتریان را به دست بیاورید. نتیجه این امر هم افزایش طول عمر برندتان در بازار خواهد بود؛ به همین سادگی.
یافتن همکاران قابل اعتماد: به وقت راحت کردن خیال خودمان!
همکاری با کسانی که اعتماد زیادی به آنها داریم، همیشه لذت بخش است. بسیاری از افراد در دنیای کسب و کار برای اینکه اوضاع شان در بازار را کمی هم که شده بهتر کنند، دنبال استفاده از شرکای پولدار هستند. اگر نظر ما را بخواهید، اینکه چقدر یک شریک تجاری دست به نقد است، اصلا معیار نهایی نیست. مهمترین مسئله در این میان میزان اعتماد است.
اگر دقت کرده باشید، خیلی از کمپانی های بزرگ از یک کار خانوادگی پا گرفته اند. دلیل این امر اعتماد بسیار زیاد اعضای یک خانواده به هم است. خب چقدر پیش می آید که دو شریک که خواهر و برادر هستند، سرهم را کلاه بگذارند؟
یافتن همکاران قابل اعتماد شاید در اولین نگاه خیلی راحت به نظر برسد، اما راستش را بخواهید دست کمی از صعود به قله قاف ندارد. خیلی از کارآفرینان در این مسیر با شکست های پی در پی مواجه می شوند و کلا دور همکاری و شراکت را خط می کشند. به همین خاطر شما باید صبر و تحمل زیادی برای این موضوع داشته باشید؛ درست مثل یک بازیکن شطرنج که ساعت ها وقت می گذارند تا بازی را ببرد!
توصیه طلایی ما در این بخش کسب اعتماد در طول زمان است. شما نمی توانید بعد از نیم ساعت گفت وگو با کسی نسبت به او اعتماد پیدا کرده یا اعتمادش را جلب کنید. در عوض باید کمی به این بازی زمان بدهید. خیلی ها در دنیای کسب و کار عجله دارند تا زودتر موفق شوند.
قبول دارم این ایده خیلی جذاب به نظر می رسد، اما اگر زیاد عجله کنید، شاید کار دست خودتان دهید. پس بهتر است یکبار هم که شده دور عجله های بیش از اندازه را خط بکشید. اینطوری سرنوشت بهتری در بازار در انتظارتان خواهد بود.
وقتی میان شما و همکارانتان سطح بالایی از اعتماد برقرار باشد، مشتریان خیلی زود به برندتان علاقه مند خواهند شد. یک نشانه مهم در این میان ثبات بیشتر برندهاست. خب مشتریان دوست دارند از برندهایی خرید کنند که همیشه در بازار حضور داشته باشند. اعتماد میان شرکا و همکاران هم طول عمر یک برند را افزایش می دهد. بنابراین طبیعی است که مشتریان میانه بهتری با خرید از چنین کسب و کارهایی داشته باشند.
توسعه آرام و آهسته: حواس تان به همه جا باشد
توسعه سریع کسب و کار برای هر کسی هیجان انگیز به نظر می رسد. خیلی وقت ها شما برای اینکه خودتان را در موقعیت بهتری قرار دهید، نیاز دارید تا سرعت عمل خود را افزایش دهید. این امر مزایای بسیار زیادی برای کسب و کار شما خواهد داشت. البته شاید یکهو زیر پای تان را هم خالی کند.
این روزها خیلی از کارآفرینان فکر می کنند برندهایی مثل اپل، نایک یا مرسدس بنز یک شبه راه ۱۰۰ ساله را رفته اند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، بد نیست کمی با داستان برندهای بزرگ آشنا شوید. این برندها فقط در طول زمان توانسته اند موفقیت های بزرگ را تجربه کنند.
بنابراین شما نباید انتظار داشته باشید در مدت زمانی کوتاه همه چیز در بازار مطابق میل تان شود. ایراد خیلی از کارآفرینان که منجر به شکست های سنگین کسب و کارشان می شود، همین مسئله توسعه سریع است. باور کنید یا نه، وقتی شما بر روی توسعه سریع اصرار می ورزید، در واقع خیلی از نکات دیگر مثل کیفیت کسب و کار را قربانی خواهید کرد. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری که دیگر چشم دیدن تان را هم ندارند.
قبول دارم توسعه آرام و آهسته کسب و کار با سلیقه و میل خیلی از کارآفرینان هماهنگ نیست. با این حال شما نباید خودتان را درگیر یک دومینو بسیار خطرناک سازید. اگر از ما می شنوید، بهتر است قبل از اینکه با عجله کارتان در بازار را جلو ببرید، حواس تان به جزییات بسیار زیادی هم باشد. اینطوری دست کم در ادامه مسیر با مشکلات عمده و سرسام آور رو به رو نخواهید شد.
بد نیست هرچند ماه یکبار روند توسعه کسب و کارتان را زیر ذره بین برده و با نگاه انتقادی ماجرا را دنبال کنید. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع را خیلی بهتر جلو برده و کمی برای خودتان زمان بیشتر برای بررسی دقیق اوضاع خلق کنید. خب خیلی وقت ها جزییات و نکات مهم در اولین نگاه از جلوی چشم آدم قسر درمی روند. پس لازم است هرچند وقت یکبار با دقت بیشتر اوضاع را زیر ذره بین ببرید. اینطوری خیال تان هم راحت تر خواهد بود.
هماهنگی با نیروی کار: پیش به سوی رهبری تجاری
دوام یک برند در بازار فقط به سرمایه در دسترسش بستگی ندارد. شما حتی اگر بیشترین بودجه بازار را هم داشته باشید، تا وقتی کارمندان از شما حرف شنوی لازم را ندارند، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. فکر می کنم کلی مثال گوناگون از شکست برندهای بزرگ در بازار دم دست شما باشد. خب در این صورت باید کمی هم که شده در اوضاع تان تغییر ایجاد کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
این روزها خیلی از کارآفرینان درگیری های زیادی با نیروی کارشان دارند. دلیل این اتفاق هرچه باشد، باید در سریع ترین زمان ممکن رفع شود. خب مشتریان که تا ابد منتظر شما نمی مانند تا مشکلات تان را حل کنید. در عوض خیلی زود سراغ رقبای شما رفته و اوضاع تان را به هم می ریزند.
ایجاد هماهنگی و صمیمیت با نیروی کار ایده ای است که خیلی وقت ها دردسر زیادی برای افراد ایجاد می کند. خب صمیمیت که یک شبه ایجاد نمی شود. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم افراد برای تحقق این هدف مهم در کسب و کارشان باید تبدیل به رهبر تجاری شوند.
احتمالا شما هم در طول سال های اخیر بارها و بارها نام رهبری تجاری به گوش تان خورده و چه بسا از آن حسابی هم استقبال کرده باشید. خب در این صورت باید کمی اوضاع را با چشم انداز متفاوت نگاه کنید؛ چراکه رهبری تجاری فقط روی کاغذ وجود ندارد.
اگر شما همیشه مثل یک مدیر بداخلاق با دیگران رفتار می کنید، دیر یا زود اوضاع تان در بازار به هم خواهد ریخت. خیلی وقت ها برای اینکه خودتان را در دنیای کسب و کار موجه جلوه دهید، باید خودخواهی و یک دندگی را کنار بگذارید. این دقیقا همان کاری است که رهبران تجاری انجام می دهند. اینطوری شما شانس بیشتری برای دوام در بازار خواهید داشت.
برنامه ریزی بلندمدت: نگاه به افق های پیش رو
افزایش عمر کسب و کار و یا دوام یک برند در دنیا با امید و آرزو امکان پذیر نیست. برندهایی مثل سامسونگ که سال هاست جای پای شان در بازار را محکم کرده اند، نه با خوش خیالی، بلکه با سعی و تلاش فراوان این ماموریت را به سرانجام رسانده اند. این مسئله ای است که خیلی وقت ها برای کارآفرینان دردسرساز هم می شود؛ چراکه تلاش مورد نظر برای دوام در بازار باید بی پایان باشد.
اشتباهی که خیلی از کارآفرینان مرتکب می شوند، تصور فرآیند توسعه کسب و کار به مثابه یک اتفاق تک و تنهاست. اجازه دهید با یک مثال خوب منظورمان را روشن کنیم. تیمی مثل منچستر سیتی برای اینکه قهرمان لیگ جزیره شود، باید ۳۸ هفته عالی عمل کند. حالا اگر تیمی مثل آرسنال فقط دو سه هفته اول را خوب بازی کند، احتمالا دست آخر چهارم هم نخواهد شد.
ماجرای بقای کسب و کارها در بازار هم مثل لیگ فوتبال است. شما باید یک برنامه بلندمدت برای کسب و کارتان داشته باشید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم ریخته و دیگر نمی توانید وضعیت تان در بازار را مدیریت کنید. آن وقت خیلی زود رقبا از راه رسیده و محبوبیت تان در میان مشتریان را از بین خواهند برد.
برنامه ریزی بلندمدت به شما کمک می کند تا برای بازه های زمانی طولانی تر در بازار برنامه و نقشه داشته باشید. آن وقت دیگر با اتفاقات کوچک در بازار اعصاب تان به هم نخواهد ریخت. به علاوه، مسئله رقابت با دیگران هم بیشتر از اینکه برای تان استرس به همراه داشته باشد، بدل به نوعی بازی سرگرم کننده می شود.
وقتی درباره برنامه ریزی بلندمدت حرف می زنیم، باید دست کم شش ماه تا یک سال را مدنظر داشته باشید. البته این روزها خیلی از برندها برنامه ۵ تا ۱۰ ساله هم تدوین می کنند. در این میان هرچه انگیزه شما برای ویرایش یک برنامه بیشتر باشد، شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. این امر به شما کمک می کند تا خیلی زودتر خودتان را در بازار نشان دهید.
توجه به شبکه های اجتماعی: فضای تازه تعامل میان کاربران
این روزها مردم دیگر اصرار زیادی برای ارتباط رو در رو با هم ندارند. در عوض همه چیز در دنیای آنلاین جریان دارد. مثلا خرید مایحتاج خانه را در نظر بگیرید. تا همین یکی دو سال قبل همه برای خرید سراغ فروشگاه های بزرگ می رفتند. با این حال اکنون همه چیز فرق کرده است.
این در حالی است که شما برای درک اوضاع نیاز به کمی آشنایی با فناوری های دیجیتال دارید. خرید آنلاین تجربه ای است که نه تنها صرفه جویی در زمان را به همراه دارد، بلکه اغلب اوقات تخفیف های گسترده ای نیز به بار می آورد. درست به همین خاطر اگر دوست دارید اوضاع تان در بازار را بهبود بخشید، بد نیست به شبکه های اجتماعی توجه ویژه داشته باشید.
این روزها حضور در شبکه های اجتماعی برای بسیاری از کسب و کارها معمای بزرگی محسوب می شود. یادتان باشد، شما قرار نیست خودتان را قربانی تغییر سلیقه مشتریان کنید. در عوض از شبکه های اجتماعی برای بهبود اوضاع خودتان بهره ببرید. هرچه یک برند بیشتر در کنار مشتریان باشد، ماندگاری بیشتری هم در ذهن آنها خواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید از هر فرصتی برای حضور در کنار مشتریان تان استفاده کنید. اینطوری بدون اینکه کارتان به جاهای باریک بکشد، موفقیت حیرت انگیزی را تجربه خواهید کرد. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
فراموش نکنید شما به عنوان کارآفرین زمان محدودی در دسترس دارید. به همین خاطر باید تا جای ممکن از این زمان محدود بهره برداری اصولی کنید. به جای اینکه در چند شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشید، بهتر است فقط روی آنهایی که حسابی برای مشتریان تان مهم هستند، سرمایه گذاری کنید. اینطوری خیلی راحت تر و بدون دردسر اضافه در کنار مشتریان تان خواهید بود.
توجه به سئو: مهمترین بخش کار
سئو یکی از مهمترین مهارت های کارآفرینی در دنیای امروز محسوب می شود. کسب و کارهایی که هیچ ایده ای درباره سئو ندارند، معمولا از نظر حضور آنلاین اوضاع شان حسابی ناگوار می شود. خب هرچه باشد مشتریان که حوصله جست وجوی طولانی برای یافتن یک برند در گوگل را ندارند. در عوض شما باید خودتان را طوری با ساز و کار گوگل هماهنگ کنید که الگوریتم آن شما را اول از همه جلوی چشم های مشتریان قرار دهد. اینطوری شانسی برای خودنمایی در بازار خواهید داشت و کارتان راحت تر جلو خواهد رفت.
وقتی صحبت از سئو می شود، همه فورا یاد کلیدواژه ها می افتند. درست حدس زدید، ماموریت شما در این بخش یافتن کلیدواژه های مورد علاقه کاربران و تولید محتوا براساس آنهاست. اینطوری سایت شما خیلی زود رتبه های شگفت انگیزی در گوگل به دست خواهد آورد. آن وقت دیگر موفقیت در بازار برای تان یک رویای دور و دراز نخواهد بود. بلکه تبدیل به واقعیتی انکارناپذیر می شود.
یادگیری سئو برای کسانی که مهارت کافی در این حوزه را ندارند، اصلا کار سختی نیست. شما باید کمی هم که شده خودتان را وارد جریان تازه کارآفرینی کنید. در این راستا انواع کلاس های حضوری و آنلاین دم دست تان خواهد بود. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و همین حالا وارد گود شوید.
بیشتر بخوانید: ۵ دلیل شکست یک کسب و کار
سخن پایانی
دوام و افزایش عمر کسب و کار در بازار مسئله ای نیست که به این سادگی ها دنبال شود. خیلی از کسب و کارهایی که سابقه طولانی در بازار دارند، با یک اشتباه ساده طوری از بازار کنار می روند که انگار از اول هم وجود نداشته اند. درست به همین خاطر اگر شما دوست دارید تجربه ای متفاوت در بازار داشته باشید، باید شش دانگ حواس تان را جمع کنید.