اگر شما هم فروش آنلاین را شبیه یک معما می بینید، این مقاله مخصوص شماست. ما در این مقاله قصد داریم مهمترین کانال های فروش آنلاین را بررسی کنیم. اینطوری شما می توانید درست همانجایی که مشتریان انتظارتان را می کشند، حاضر شده و آنها را وادار به خرید کنید.
دوران طلایی فروشگاه های کلاسیک دیگر به پایان رسیده و حالا کمتر کسی حوصله خرید حضوری را دارد. در عوض بازار کسب و کارهای آنلاین حسابی داغ است. این روزها شما می توانید روی صندلی راحتی تان استراحت کرده و تنها با چند کلیک محصول دلخواه تان را سفارش دهید. بعد از چند روز هم با بسته بندی باکیفیت سفارش تان را تحویل می گیرید و تمام!
سناریوی خرید آنلاین شاید برای مشتریان خیلی راحت باشد، اما وقتی از چشم انداز برندها به قضیه نگاه کنیم، اوضاع کمی پیچیده تر می شود. خب چه تضمینی وجود دارد که مشتریان از بین این همه گزینه مختلف یک راست سراغ کسب و کار شما بیایند؟ مگر نه اینکه کلی رقیب گردن کلفت در بازار هستند که گاهی حتی اجازه نفس کشیدن هم به کسب و کارهای دیگر نمی دهند؟
رقابت نفسگیر بر سر جذب مشتری دنیای فروش آنلاین را بدل به داستانی ترسناک کرده که خیلی از کارآفرینان حتی جرأت نزدیک شدن به آن را هم ندارند. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بخشی از این ترس و وحشت به خاطر ناآشنایی با کانال های فروش است. اگر شما بلد باشید کجا و چطور به مخاطب هدف تان برسید، دیگر لازم نیست نگران از دست رفتن فرصت های طلایی برندتان باشید.
کارآفرینان فکر می کنند مشتریان باید تحت هر شرایطی از پیشنهادات و محصولات تازه استقبال کنند. شاید این نسخه در مورد کسب و کارهای کلاسیک جواب دهد، اما بی شک درباره دنیای آنلاین مصداق نخواهد داشت. خب اینجا پای شیوه خریدی در میان است که تنها با چند کلیک ساده به آدم فرصت مقایسه میلیون ها محصول با هم را می دهد. با این حساب دلیلی ندارد آدم خودش را به خرید از یک برند محدود کند.
اگر شما هم فروش آنلاین را شبیه یک معما می بینید، این مقاله مخصوص شماست. ما در این مقاله قصد داریم مهمترین کانال های فروش آنلاین را بررسی کنیم. اینطوری شما می توانید درست همانجایی که مشتریان انتظارتان را می کشند، حاضر شده و آنها را وادار به خرید کنید.
مهمترین کانال های فروش آنلاین
وقتی درباره کانال فروش حرف می زنیم، خیلی ها بدون اینکه دربارهاش اطلاعاتی داشته باشند، فقط ادعا می کنند همه چیز را بلد هستند. به همین خاطر ما در این بخش اول قصد داریم نگاهی به معنا و مفهوم کانال فروش داشته باشیم. این طوری با دست پر سراغ اصل مطلب خواهیم رفت.
کانال فروش در واقع مسیری است که شما برای رسیدن به مشتریان و فروش محصولات تان طی می کنید. گزینه هایی مثل بازار آنلاین، فروشگاه های زنجیره ای و شبکه های اجتماعی از جمله مهمترین موارد در این حوزه هستند. با این حساب کانال فروش در واقع نقطه اتصال میان شما و مشتریان محسوب می شود. داستان خیلی ساده تر از آن چیزی بود که فکرش را می کردید، مگر نه؟
نکته ای که در اینجا باید مدنظر داشت، امکان استفاده از کانال های مختلف است. به زبان دقیق تر، اینکه شما کسب و کار آنلاین دارید، اصلا دلیل نمی شود از کانال های فروش کلاسیک غافل شوید. خب هر استارت آپ آنلاینی بالاخره یک حضور فیزیکی در کنار مشتریان دارد. پس همین حالا هر فکر و خیالی درباره کنار گذاشتن روش های کلاسیک را دور بریزید.
حالا که با مهمترین نکات درباره کانال فروش آشنا شدیم، بد نیست به خبری از کانال های فروش کاربردی برای کسب و کارهای آنلاین نگاه کنیم. ما در ادامه سعی می کنیم مثل همیشه با زبان ساده و خودمانی بحث را زیر ذره بین ببریم.
فروشگاه آنلاین: دسترسی مستقیم به مشتریان
به نظر شما یک کسب و کار آنلاین کجا بهتر از همه می تواند به مشتریانش دسترسی داشته باشد؟ درست حدس زدید، راه اندازی یک فروشگاه آنلاین بهترین گزینه خواهد بود.
این روزها خیلی از مردم برای خرید یک راست سراغ فروشگاه های آنلاین می روند تا بدون هیچ دردسری دست به یک خرید بی عیب و نقص بزنند. در این میان برخی از فروشگاه های بزرگ مثل آمازون محبوبیت بی نهایت زیادی دارند. البته سهم فروشگاه های آنلاین محلی هم در این میان محفوظ است. بنابراین شما عملا با بازاری بی نهایت گسترده رو به رو هستید که دسترسی به مخاطب را ساده تر از هر زمان دیگری می کند.
شاید تنها چالش اساسی در استفاده از کانال فروشگاه های آنلاین سطح بالای رقابت در این میان باشد. خب انتظار ندارید که کارآفرینان سراسر دنیا از کنار چنین کانال هیجان انگیزی به همین سادگی عبور کنند؟
فروشگاه های آنلاین به شما فرصت ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مشتریان را می دهد. به علاوه، در چنین ارتباطی عملا بُعد زمان اهمیتش را از دست داده و شما می توانید بدون هیچ مشکلی با مشتریان جهانی تعامل داشته باشید. بنابراین بد نیست از همین امروز به فکر استفاده از چنین کانالی باشید.
بازارهای مدرن: پیش به سوی شبکه های اجتماعی
بازارهای مدرن به فضاهایی اشاره دارد که از یک طرف شبیه بازارهای سنتی است، اما پیوند نزدیکی هم با فناوری های مدرن دارد. نمونه بارز چنین بازارهایی در دنیای کنونی شبکه های اجتماعی هستند. البته منظور ما هر نوع پلتفرم اجتماعی نیست. به عنوان مثال، اینستاگرام را در نظر بگیرید؛ این پلتفرم نه تنها امکان تعامل نزدیک میان کاربران را فراهم می کند، بلکه محیطی برای فعالیت کسب و کارها و خرید مستقیم محصولات هم هست. درست به همین خاطر میزان محبوبیتش در طول سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
مزیت اصلی بازارهای مدرن اتصال میان سرگرمی کاربران با گزینه های مختلف خرید است. احتمالا برای شما هم پیش آمده حین گشت و گذار در اینستاگرام به یک محصول جذاب برخورده باشید و همانجا سفارش تان را ثبت کنید. خب در این صورت اصلا با راه و رسم کسب و کارهای اینستاگرامی یا مبنی بر شبکه های اجتماعی بیگانه نیستید.
این روزها شبکه های اجتماعی حسابی روی بورس هستند. درست به همین خاطر تلاش برای فروش محصولات از طریق آنها جذابیت زیادی دارد. اینجا هم شما با انبوهی از مشتریان رو به رو هستید که انگیزه بالایی برای خرید دارند.
بازارهای سنتی: قدیمی و اثرگذار
بازارهای سنتی در این بخش به معنای بازارهایی که به طور تاریخی در هر شهر وجود دارد، نیست. در عوض منظور ما سایت هایی مثل آمازون یا eBay است که سابقه بیشتری در مقایسه با شبکه های اجتماعی در بازار کسب و کار دارند. این بازارها امروزه به طور سنتی و کلاسیک میان بازاریاب ها شناخته می شوند. بنابراین شاید بعضی ها فکر کنند سرمایه گذاری روی آنها اصلا دلیلی ندارد.
اگر نظر ما را بخواهید، بازارهای سنتی مثل آمازون هنوز هم یکی از کانال های بی نظیر برای فروش محسوب می شود. خب هرچه باشد، آمازون این روزها کلی شعبه در سراسر دنیا دارد و سفارشات مشتریان را در کمترین زمان ممکن به دست شان می رساند. در کنار این موضوع باید به دامنه وسیع محصولات در این سایت هم اشاره کرد. خب وقتی شما می توانید بین این همه رقیب خودی نشان داده و مشتریان را به سوی خرید از خود ترغیب کنید، چرا نباید این کار را انجام دهید؟
شاید برخی از بازاریاب ها برای خودنمایی در خرده فروشی های آنلاین بزرگ با مشکل رو به رو شوند. خب در این صورت باید کمی دست به جیب شده و پول بیشتر در بازار خرج کنید. هرچه باشد استفاده از چنین روش هایی به شما کمک می کند تا در میان توفان های بی پایان شانسی برای خودنمایی داشته باشید.
خرده فروشی های حضوری: بازگشت به ریشه ها
قبل از اینکه فناوری اینترنت بازارها را یکی پس از دیگری تسخیر کند، همه مردم خرید حضوری را تنها راه پیش پای خود تلقی می کردند. شاید فکر کنید در دنیای امروز دیگر کسی سراغ خرید حضوری نمی رود. خب در این صورت باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه خرده فروشی های کلاسیک هنوز هم محبوبیت خودشان را دارند.
اگر شما دنبال کانالی مطمئن برای فروش محصولات تان هستید، سرمایه گذاری بر روی خرده فروشی هایی مثل تارگت که هنوز هم حضوری کار می کنند، ایده بدی نخواهد بود. در این شرایط شما می توانید به خوبی کارتان را جلو برده و مطمئن باشید هنوز شمار زیادی از مشتریان خرید حضوری را با هیچ الگوی دیگری عوض نمی کنند.
یادتان باشد، خرده فروشی حضوری دیگر تنها گزینه دم دست شما نیست. پس اصلا نباید تمام تخم مرغ های تان را در این سبد قرار دهید. در عوض بهتر است کمی منطقی تر رفتار کنید.
اپ های موبایلی: انتخابی مدرن
اپ های موبایلی در طول سال های اخیر توسعه بی نهایت زیادی داشته اند. این اپ ها به شما کمک می کنند تا بسیاری از خدمات را دم دست مشتریان نگه دارید. مثلا اپ آمازون را در نظر بگیرید؛ این اپ به کاربران کمک می کند تا بدون هیچ دردسری و فقط با چند بار لمس صفحه گوشی شان سفارشات مختلف را نهایی نمایند.
این روزها مردم بیشتر از هر زمان دیگری از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. بنابراین شما برای موفقیت در دنیای کسب و کار چاره ای به غیر از حضور در کنار مشتریان از طریق گوشی شان ندارید.
یکی از کانال های فروش ایده آل که بسیاری از کارآفرینان عملا به آن توجه زیادی ندارند، همین اپ های موبایلی است. شما در این مسیر دو راهکار متنوع پیش رو دارید.
راهکار اول طراحی یک اپ ویژه برای کسب و کارتان است. مثلا فرض کنید در زمینه اجاره اقامتگاه فعالیت دارید. در این صورت می توانید اپی مشابه Airbnb طراحی کرده و خدمات تان را به طور مستقیم در اختیار مشتریان قرار دهید.
راهکار دیگر بازاریابی در اپ های محبوب است. خب برخی از اپ ها مثل ابزارهای گوگل امکان تبلیغ درون برنامه ای دارند. این درست همان جایی است که شما با یک محاسبه درست می توانید به خوبی از توانایی های برنامه های محبوب میان مخاطب هدف تان لذت ببرید.
یادتان باشد، اپ های موبایلی شاید کمتر از کانال های دیگر برای فروش میان مردم رواج داشته باشند. بنابراین شما باید همیشه نیم نگاهی به روش های دیگر هم داشته باشید. به علاوه، گاهی اوقات کاربران با استفاده از انواع اد بلاکر از خجالت شما درآمده و تبلیغات تان برای فروش را دور می زنند.
بیشتر بخوانید: مدیر فروش موفق و ۵ مهارت مورد نیاز
همکاری تجاری
آخرین گزینه ای که در این بخش به عنوان یکی از کانال های محبوب فروش بررسی خواهیم کرد، کمی شوکه کننده خواهد بود. آیا تا حالا به همکاری های تجاری به مثابه میانبری برای فروش بیشتر فکر کرده اید؟ این روزها کم نیستند برندهای بزرگی که برای تولید یک محصول سراغ همکاری با هم می روند. مثلا شرکت فیلیپس برای تولید ریش تراش های درجه یک گاهی اوقات با ژیلت همکاری می کند. اینطوری مشتریان می توانند نسبت به کیفیت بالای محصول نهایی مطمئن باشند. باور کنید یا نه، در این صورت فروش محصول نهایی به طور حیرت انگیزی افزایش خواهد داشت. خب وقتی اسم دو تا برند بزرگ کنار هم قرار می گیرد، دیگر جایی برای شک و تردید باقی نخواهد ماند.
همکاری تجاری فرصت خوبی به شما می دهد تا به دور از سر و صدای زیاد اقدام به فروش محصولات تان کنید. اینطوری هم از مزایای همکارتان سود می برید، هم اینکه اسم تان در کنار سایر کسب و کارهای معتبر می آید. خب این روزها مشتریان دوست دارند از برندهای مطمئن خرید کنند. یکی از راه های کسب اعتماد هم حضور در کنار دیگر کسب و کارهای معتبر است. ماجرا جالب شد، نه؟
سخن پایانی
دنیای فروش پیچیدگی های خاص خودش را دارد. یک فروشنده موفق برای اینکه همیشه در بازار دست بالاتر را داشته باشد، باید جنبه های مختلف کارش را با دقت بررسی کند. یکی از نکات مهم در این رابطه استفاده از کانال های فروش محبوب در میان مشتریان است. خب تا وقتی شما هدف گذاری درستی در این رابطه نداشته باشید، شانس چندانی هم برای موفقیت در عمل نخواهید یافت.