فعال پیشکسوت صنعت چاپ و بسته بندی استان خراسان رضوی گفت: امروزه بسته بندی محصولات ایرانی با نمونه های مشابه اروپایی به طرز ملموسی متفاوت است. آنها در بسته بندی خیلی از ما جلوتر هستند اما این دانش در بین فعالان ایرانی این صنف وجود دارد که اگر پیشنیازهای فنی تأمین شود، طرحهای بهمراتب بهتر از نمونههای خارجی طراحی و اجرا کنند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری برنا، محمدعلی حیدری فعال پیشکسوت صنعت چاپ و بسته بندی خراسان رضوی اظهار کرد: اگرچه صنایع فعال و پیشتاز زیادی در کشور فعال هستند و از حوزه مواد غذایی گرفته تا پتروشیمی و فولاد، محصولات خود را در مصادیق خاص بهعنوان یک کالای رقابتپذیر در بازارهای جهانی مطرح کردهاند اما در میان همه حوزههای صنعتی، چاپ یک صنعت مادر محسوب میشود زیرا از یک بسته بیسکوییت گرفته تا لوازم یدکی مهم خودرو، همه آنها نیازمند بسته بندی هستند تا بتوانند توجه بیشتر خریدار و بهتبع آن، سهم بزرگتری از بازار را تصاحب کنند.
وی افزود: امروزه در بازار همه محصولات صنعتی، این لیبل و بسته بندی است که شناسنامه محصول محسوب میشود. چه بسیار اقلام و محصولاتی که به دلیل عدم توجه تولیدکننده به بسته بندی، تجربه تلخی از عرضه به بازار داشتهاند و چه بسیار اقلامی که حتی با حداقل کیفیتهای استاندارد اما به دلیل بسته بندی های جذاب و چشمنواز، همچنان با اقبال مردم مواجه میشوند. در این شرایط، از یک بیسکوییت گرفته تا تلویزیون خانگی و حتی محصولات فرهنگی، با بسته بندی مناسب است که میتوانند جایگاه بهتری در فروشگاهها داشته باشند و اینجاست که صنعت چاپ بهعنوان شاهکلید فروش همه صنایع مطرح میشود.
این فعال پیشکسوت صنعت چاپ خاطرنشان کرد: سالها قبل، این کشورهای توسعهیافته دنیا همچون انگلستان و آلمان بودند که به ضرورت توجه به صنعت بستهبندی پی بردند و واحدهای وابسته به کارخانجات را که در انتهای خط تولید به پکیجینگ اکتفا میکرد، بهعنوان کارخانجات بزرگ و مستقل تعریف کردند تا از طراحی جلد تا چینش نهایی محصول را در درون خود مدیریت کنند. بهتدریج هم دنیا به این حقیقت پی برد و این صنعت به چین، ترکیه و کشورهای دیگر منتقل شد.
وی ادامه داد: صنعت چاپ و بسته بندی همیشه نقش محوری در زندگی انسانها داشته است. در گذشته روزنامهها، کتب و تألیفات مکتوب، زمینه اصلی سرگرمی مردم بودند اما بهتدریج با گسترش فناوریهای ارتباطی و دانشهای نوین، حوزه فعالیت این صنعت به بستهبندی همه محصولات بازار تسری یافته است. البته هنوز هم بازار نشر از ابتدا تا انتها در انحصار عمل چاپخانهداران است و بهطور مثال، حتی در دانشگاهها نیز اساتید و دانشجویان برای اعتباربخشی به پایاننامههای تحقیقاتی خود نیازمند چاپ روی جلدی است که استانداردهای دانشگاهی را برآورده کند. صنعت چاپ و بسته بندی
حیدری در پاسخ به سؤالی با محوریت مطالبات اصلی چاپخانهداران از حاکمیت برای حمایت فنی تصریح کرد: دولت باید به ما برای واردات بدستگاههای چاپ، وامهای کمبهره و تسهیلات نقدی بدهد. این یک حقیقت تلخ است که به خاطر افزایش قیمت ارز، ماشینآلات چاپ نیز ازکارافتاده شده و کار به جایی رسیده که امروزه بستهبندی محصولات ایرانی با نمونههای مشابه اروپایی به طرز ملموسی متفاوت باشد. آنها در بستهبندی خیلی از ما جلوتر هستند اما این دانش در بین فعالان ایرانی این صنف وجود دارد که اگر پیشنیازهای فنی تأمین شود، طرحهای بهمراتب بهتر از نمونههای خارجی طراحی و اجرا کنند.
بیشتر بخوانید: مدیرعامل هلدینگ چاپی خجسته: گسترش فضای نمایشگاهی؛ اتفاقی مثبت برای نمایشگاه IPP
وی تأکید کرد: ما الآن دستگاهی در چاپخانه داریم که از ۱۹۸۰ تا الآن مشغول فعالیت است. بهترین برندهای موجود هم مربوط به سال ۲۰۰۵ بوده و باید اذعان کرد که صدای پیچ و مهرههای صنعت چاپ در ایران درآمده است.
این فعال صنعت چاپ و بسته بندی خراسان ادامه داد: تفاوت دستگاههای موجود در کشور با دستگاههای خارجی به همان اندازه تفاوت عملکرد صنعتگران حوزه چاپ با رقبای بینالمللی است و با اینکه ما میتوانیم بستهبندیهایی بزنیم که روی دست بستهبندیهای ترک باشد و چاپخانهداران خراسان رضوی هم در زمره بهترینهای ایران هستند اما این یک واقعیت است که قیمت یک دستگاه مدل سال ۱۳۸۵ به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان، امروزه از ۷ میلیارد تومان هم فراتر میرود و وعدههای عملنشده دولت به دلیل تحریمها، کار را برای چاپخانهداران بسیار دشوار کرده است.