چگونگی اینکه برندهای بزرگ چطور در بازار موفقیت های تکرارنشدنی کسب می کنند بسیار مهم است و سوال اکثر افراد است،در این مطلب قصد داریم با بررسی برخی از اصول و استراتژی های کلیدی و عوامل موفقیت یک برند بزرگ، این معنای چند مجهولی را حل کنیم. پس با ما همراه باشید تا یک پرونده حساس را با هم حل کنیم.
در دنیای رقابتی امروز، موفقیت یک برند مستلزم رعایت یک سری اصول و استراتژی های کلیدی است. همانطور که تیم های فوتبال برای موفقیت در رقابت های معتبر نیاز به الگو و برنامه دارند، کارآفرینان هم در بازار بدون برنامه هیچ شانسی برای رقابت با سایر کسب و کارها نخواهند داشت.
ما موفقیت در بازار را نه یک امر اتفاقی، بلکه حاصل استراتژی های درست و اصولی می دانیم. این همان مسئله ای است که معمولا برای کارآفرینان دردسرساز می شود؛ چراکه آنها اصلا میانه خوبی با برنامه ریزی دقیق بر روی استراتژی های مختلف ندارند. این امر موجب می شود در عمل شانس آنها برای ماجراجویی دنباله دار در بازار کاهش پیدا کرده و مشتریان بعد از مدتی چشم دیدن آنها را نداشته باشند.
اگر برای شما هم سوال شده که برندهای بزرگ چطور در بازار موفقیت های تکرارنشدنی کسب می کنند، این مقاله جواب بسیاری از سوالاتتان را خواهد داد. ما در این مقاله قصد داریم با بررسی برخی از اصول و استراتژی های کلیدی از سوی برندهای بزرگ این معنای چند مجهولی را حل کنیم. پس با ما همراه باشید تا یک پرونده حساس را با هم حل کنیم.
تمرکز بر نیازهای مشتری
اولین و مهمترین عامل موفقیت یک برند تمرکز بر نیازهای مشتری است. برندهای موفق همواره به دنبال شناخت نیازها و خواسته های مشتریان خود هستند و محصولات و خدمات خود را براساس این نیازها طراحی و ارائه می کنند.
احتمالا برای شما هم پیش آمده با برندی رو به رو شوید که اصلا معلوم نیست چرا در بازار حضور دارد. چنین برندهای نه تنها دلیلی برای فعالیت در بازار ندارند، بلکه شناختی هم از نیازهای مشتریان شان نداشته و آن را خیلی ساده قلمداد می کنند. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه کاملا راه را گم کرده و محصولات شان هیچ دردی از مشتریان دوا نمی کند.
برای تمرکز بر نیازهای مشتری روش های زیادی وجود دارد. با این حال ما در اینجا چند تا از بهترین موارد را دستچین کرده ایم:
- بررسی های بازاریابی و تحقیقات مشتری انجام دهید تا نیازها و خواسته های مشتریان خود را شناسایی کنید. این کار می تواند از طریق نظرسنجی ، مصاحبه یا حتی سوال رو در رو مطرح کنید.
- ارتباط مستقیم با مشتریان داشته باشید تا بازخورد آنها را دریافت کنید. این کار می تواند از طریق شبکه های اجتماعی نیز انجام شود. یادتان باشد، مشتریان شاید در برخوردهای رو در رو تمام آنچه در دل شان باشد، بروز ندهند. به همین خاطر شما باید کمی محتاط عمل کنید. این روزها توسعه شبکه های اجتماعی و سایر روش های ارتباط غیرمستقیم نقش بسیار مهمی در سرنوشت کسب و کارها دارد. به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال استفاده از این شیوه برای توسعه کارتان باشید.
- محصولات و خدمات خود را به طور مداوم بهبود بخشید تا نیازهای مشتریان را برآورده کنید. این کار می تواند از طریق بازخورد مشتریان صورت گیرد. هرچه باشد، مشتریان همیشه ایرادات یک محصول را در همان نگاه اول یا نهایتا بعد از مدتی کوتاه بیان می کنند به همین خاطر شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن از طریق نظرات آنها ایرادات محصول را متوجه شده و در سری بعدی تولید آنها را رفع کنید.
یک مثال ایده آل در این رابطه شرکت نستله است. این شرکت، همواره به دنبال شناخت نیازهای مشتریان خود بوده و در این راه هزینه های گزافی هم بابت مطالعه بازار پرداخت می کند. به عنوان مثال، نستله متوجه شد که بسیاری از مشتریان به دنبال محصولات سالم، در مقایسه با نمونه های کارخانه ای اغلب دارای مواد نگهدارنده، هستند. بنابراین، این شرکت شروع به تولید محصولاتی با محتوای قند و چربی کمتر به همراه مواد نگهدارنده ناچیز کرد. این کار باعث افزایش رضایت مشتریان و رشد فروش نستله شد.
همانطور که می بینید، تجربه نستله به خوبی نشان دهنده توانایی کسب و کارها برای شناخت مشتری به طور حرفه ای است. این روزها بسیاری از کسب و کارها دوست دارند براساس تجربه یا ترجیحات شخصی مدیران دست به تولید بزنند. این کاری است که همیشه همراه با شکست خواهد بود؛ چراکه سلیقه و نیاز مشتریان در طول زمان به سرعت تغییر می کند. به همین خاطر شما نمی توانید به تجربه خودتان برای پیشبینی سلیقه احتمالی مشتری اتکا کنید.
ارائه محصولات و خدمات باکیفیت
کیفیت، یکی دیگر از عوامل کلیدی موفقیت یک برند است. برندهای موفق، همواره به دنبال ارائه محصولات و خدمات باکیفیت هستند. آنها می دانند که کیفیت یکی از مهمترین عواملی است که باعث ایجاد وفاداری مشتری شده و آنها را به سوی خرید دوباره ترغیب می کند. درست به همین خاطر اگر شما به دنبال توسعه کسب و کارتان هستید، چارهای به غیر از بهبود کیفیت محصولات تان ندارید.
داستان کیفیت محصولات فقط در استفاده از مواد اولیه مرغوب خلاصه نمی شود. شما برای کنترل اوضاع باید به تجربه مشتری هم فکر کنید. گاهی اوقات یک محصول بی نهایت ساده با مواد اولیه ارزان قیمت فقط و فقط به خاطر تجربه کاربری بی دردسری که دارد، موردپسند مشتریان قرار می گیرد. پس اگر فکر کرده اید همیشه نیاز به ولخرجی در بازار برای به دست آوردن دل مشتریان است، سخت دراشتباهید.
برای ارائه محصولات و خدمات باکیفیت، برندها باید به روش های زیر عمل کنند:
- از مواد و قطعات باکیفیت استفاده کنند. این کار باعث افزایش دوام و عملکرد محصولات و خدمات می شود، اما همانطور که گفتیم، شرط کافی برای موفقیت نیست.
- فرآیندهای تولید و کنترل کیفیت را به طور مداوم بهبود بخشید. این کار باعث کاهش ضایعات و افزایش رضایت مشتریان می شود. این روزها بسیاری از مشتریان دنبال برندهایی هستند که مشکلات مربوط به آلودگی زیست محیطی را حل کنند. اگر شما نمی توانید چنین مشکلی را حل کنید، دست کم باید طوری عمل کنید که آلودگی اضافی وارد طبیعت نکنید. وگرنه در بازار فرصتی برای خودنمایی نخواهید یافت.
- ضمانت های پس از فروش اغلب راهبردی اساسی و بی نهایت اثربخش برای تعامل با مشتریان است. کافی است خودتان را جای یک مشتری قرار دهید. بی شک خرید از برندی که ضمانت های متعدد پس از فروش ارائه می دهد، کار بسیار ساده تری خواهد بود.
این در حالی است که خیلی وقت ها محصولات بی نظیر دنیا فقط به خاطر ضعف در خدمات پس از فروش با موفقیت های ناچیز همراه می شوند. پس شما برای موفقیت یک برندتان باید برای نبرد اساسی بر سر این خدمات آماده شوید.
اجازه دهید درباره نکات بالا یک مثال جالب بزنیم. شرکت تویوتا، یکی از بزرگ ترین شرکت های خودروسازی در جهان است. این شرکت همواره به دنبال ارائه محصولات باکیفیت بوده و این شعارش بر کسی پوشیده نیست. به عنوان مثال، تویوتا برای تولید خودروهای خود از مواد و قطعات باکیفیت استفاده می کند. همچنین این شرکت فرآیندهای تولید و کنترل کیفیت خود را به طور مداوم بهبود می بخشد و ضمانت های کیفیت ارائه می دهد. این کار باعث شده تا تویوتا به یکی از معتبرترین برندهای خودروسازی در جهان تبدیل شود.
احتمالا شما هم داستان های جالبی درباره تجربه مشتریان تویوتا پیرامون خدمات پس از فروش این برند شنیده اید. قبول دارم خیلی از این داستان ها همراه با اغراق های فراوان است، اما مقداری واقعیت نیز در خود دارد. خب حتما یک دلیل دارد که مشتریان تویوتا کمتر سراغ محصولات دیگر برندها می روند، مگر نه؟
برندسازی قوی
برندسازی فرآیند ایجاد و مدیریت هویت یک برند است. آنچه اینجا اهمیت دارد، توانایی شما برای تبدیل برندتان به هویتی بهتر در میان رقباست. برندهای موفق، دارای یک برندسازی قوی هستند. آنها می دانند که برندینگ یکی از مهمترین عواملی است که باعث ایجاد آگاهی و تمایز برند می گردد.
اگر دقت کرده باشید، برندهای بزرگ خیلی کم به هم شباهت دارند؛ چراکه آنها در برندینگ اصلا از هم کپی نمی کنند. در عوض کسب و کارهای میان رده ای که چشم شان فقط به برندهای بزرگ است، همیشه تبدیل به نسخه ای دم دستی از آنها می شوند که نظر هیچ مشتری را هم جلب نمی کند.
برای ایجاد یک برندسازی قوی باید به روش های زیر عمل کنید:
- یک نام، لوگو و هویت بصری قوی ایجاد کنید. این کار باعث می شود که برند در ذهن مشتریان ماندگار شده و دیگر نیازی به بازاریابی یا تبلیغات پرهزینه نداشته باشید.
- یک پیام برند واضح و منسجم خلق نمایید. این کار باعث می شود که مشتریان بدانند برندتان چه چیزی را نمایندگی می کند. کافی است سری به پیام برندهای بزرگ زده و به جای کپی برداری از آنها صرفا از نمونه های خوب الهام بگیرید. یادتان باشد، پیام برند شما نیاز به تمایز با رقبا دارد. وگرنه تا وقتی برندی با پیامی شبیه شما در بازار هست که مشتریان دلیلی برای همراهی با شما پیدا نمی کنند.
- از طریق بازاریابی و تبلیغات، برند خود را به مخاطبان هدف معرفی کنید. این کار باعث افزایش آگاهی از برند می شود. البته شما نباید کلی از بودجه برند را در این راه خرج کنید. در عوض بد نیست سراغ الگوی ارگانیک رفته و روی ظرفیت شبکه های اجتماعی حساب باز کنید. چنین کاری به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی هویت کسب و کارتان را به مشتریان معرفی کرده و امکان دریافت باخوردهای مثبتی را داشته باشید.
شرکت اپل یکی از بزرگ ترین برندهای فناوری در جهان است. این برند دارای یک برندینگ قوی است که مو لای درزش نمی رود. به عنوان مثال، اپل یک نام و لوگو قوی دارد که در ذهن مشتریان ماندگار شده و به این راحتی ها پاک نمی شود. آنها برای بازاریابی به جای اینکه سراغ ایده های کلیشه ای بروند، همیشه روی نظرات یا حتی محتوای تولیدی کاربران حساب باز می کنند. اینطوری بدون هیچ هزینه اضافه ای کارشان را جلو برده و کمپین های نهایی هم حسابی مورد پسند مشتریان قرار می گیرد.
بیشتر بخوانید: بازاریابی احساسی؛ مثال هایی از برندهای بزرگ
بازاریابی و تبلیغات موثر
بازاریابی و تبلیغات از جمله ابزارهای مهمی هستند که برندهای موفق از آن برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان استفاده می کنند. آنها می دانند که بازاریابی و تبلیغات موثر، یکی از مهمترین عواملی است که باعث افزایش آگاهی از برند و جذب مشتری می شود.
ما خیلی خوب می دانیم کمتر برندی در دنیای واقعی توانایی پرداخت هزینه های تبلیغاتی کمپانی های پولدار دنیا را دارد. به همین خاطر تعیین یک بودجه بازاریابی منطقی و معتدل را ضروری می دانیم. با این دست فرمان هم کمپین های خود را آماده می کنید، هم یکهو دست تان در پوست گردو نخواهد ماند. خب تمام درآمد شما که مربوط به تبلیغات و بازاریابی نیست.
اگر حواس تان نباشد، خیلی زود حساب و کتاب همه چیز از دست تان در رفته و تمام بودجه در دسترس برند را خرج بازاریابی خواهید کرد. آن وقت بقیه سال را باید با این ندانم کاری سر کرده و دور خیلی از پروژه ها را خط بکشید.
برای انجام بازاریابی و تبلیغات موثر بهتر است به روش های زیر دقت کنید:
- مخاطبان هدف خود را به درستی شناسایی کنید. این کار باعث می شود که تبلیغات به افراد مناسب ارائه شود. تا وقتی شما نتوانید مخاطب تان را به درستی شناخته و محتوای تان را برای آنها شخصی سازی کنید، هیچ کاری از پیش نخواهید برد. دقیقا به همین خاطر گاهی اوقات کسب و کارها علی رغم هزینه های گزاف در عمل هیچ موفقیتی از نظر اثرگذاری بر روی مخاطب به دست نمی آورند؛ چراکه اساسا مخاطب شان را به درستی درک نکرده اند.
- پیام های بازاریابی و تبلیغاتی خود را به طور موثر به مخاطبان هدف منتقل کنید. این کار باعث می شود که تبلیغات توجه مخاطبان را جلب کند و پیام برند را به آنها منتقل کند. مثلا اگر موضوعاتی مثل حفاظت از محیط زیست حسابی داغ هستند، باید از همین ماجرا برای ارتباط با مخاطب اقدام نمایید. اینطوری وضعیت بسیار بهتری از نظر ارتباط با مخاطب پیدا خواهید کرد.
- از کانال های بازاریابی و تبلیغاتی مناسب استفاده کنید. این کار باعث می شود تبلیغات در معرض دید مخاطبان هدف قرار گیرد. این روزها شبکه های اجتماعی حسابی روی بورس هستند، اما شما نباید به این سادگی انتخاب تان را نهایی کنید. هرچه باشد این روزها کلی شبکه اجتماعی مختلف دم دست من و شما قرار دارد. پس بهتر است اول از همه کمی دنبال کشف این نکته باشید که مشتریان احتمالی تان در کدام پلتفرم ها بیشتر حضور دارند. اینطوری چشم انداز بهتری نسبت به ماجرا پیدا خواهید کرد.
شرکت آمازون، یکی از بزرگ ترین شرکت های خرده فروشی آنلاین در جهان است. این شرکت، از بازاریابی و تبلیغات موثر برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده می کند. به عنوان مثال، آمازون از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات آنلاین و بازاریابی موتورهای جست وجو برای افزایش آگاهی از برند خود استفاده می کند. همچنین، این شرکت از تبلیغات هدفمند برای ارائه تبلیغات به افراد مناسب استفاده می کند. منظور از تبلیغات هدفمند در واقع آن دسته از تبلیغاتی است که یک یا چند نقد مشخص داشته و از سوی دیگر برای مخاطب مشخصی نیز طراحی می شود.
اگر دقت کرده باشید، آمازون همیشه در معرض انتقادات جدی قرار دارد. از ارسال دیرهنگام مرسولات گرفته تا ضربه به آنها، همگی در شبکه های اجتماعی داستان های جذابی را شکل می دهد. با این حال امروزه بسیاری از کسب و کارها برای توسعه خود از این برند الگوبرداری می کنند. دلیل این اتفاق بی نهایت ساده است؛ آمازون با بهره گیری از ظرفیت بازاریابی و تبلیغات به خوبی بر روی مخاطبش اثر گذاشته و ضعف های خود را جبران می کند. درست به همین خاطر شاید خود شما هم یکی از طرفدارهای دوآتیشه این برند باشید.
بیشتر بخوانید: دلایل شکست برندهای بزرگ جهانی
سخن پایانی
موفقیت در بازارهای امروزی اصلا کار ساده ای نیست. بسیاری از کسب و کارها سال ها در بازار حضور دارند و باز هم نمی توانند در این میدان برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند. به همین خاطر شما باید حواس تان را کاملا جمع کرده و دم به تله ندهید. اگر از ما می شنوید، بهترین روش در این میان استفاده از توصیه های ماست، البته نباید به این توصیه ها اکتفا کنید. در عوض کمی کنجکاوی تان را تقویت کرده و دنبال یافتن یا حتی خلق راه های تازه باشید.
منبع: فرصت امروز