مدیر سالنامه دموت: معضلات ما به اقتصاد کلان و عملکردهای دولتی بازمیگردد. البته دوستان و همکاران پیشنهادهایی به وزارت صمت و ارشاد دادهاند و منتظریم پیگیریهای لازم انجام شود؛ برای مثال بزرگترین مسئله ما به تهیه کاغذ بازمیگردد. این کالا وارداتی است و به همین دلیل نمیتوانیم در چگونگی وارداتش و یا قیمت آن اقدامی انجام دهیم.
علی مهتابخواه مدیر سالنامه دموت است؛ این مجموعه به کار تولید سالنامه و دفاتر درسی مشغول است. وی درباره مشکلات تولید و بازار سررسید گفت: ما با انواع و اقسام مشکلات در حوزه تولید مواجه هستیم اما بزرگترین مسئله ما عدم ثبات در قیمتها است. این موضوع باعث میشود که ما نتوانیم برنامه درستی برای انجام کارهایمان داشته باشیم. این افزایش و کاهش بیموقع قیمتها باعث ایجاد رکود در بازار میشود.
مدیر سالنامه دموت در ادامه بیان داشت: درزمینه تهیه مواد اولیه به دلیل مشکلات ارزی و دلاری همواره با مشکل روبرو هستیم. اگر در بازار ارز پنج درصد افزایش قیمت به وجود بیاید ما باید با ۳۰ درصد تاوانش را بپردازیم.
مهتابخواه اظهار داشت: متأسفانه مسائلی که ما با آن درگیر هستیم بهگونهای است که خودمان نمیتوانیم راهحلی برای آن پیدا کنیم. معضلات ما به اقتصاد کلان و عملکردهای دولتی بازمیگردد. البته دوستان و همکاران پیشنهادهایی به وزارت صمت و ارشاد دادهاند و منتظریم پیگیریهای لازم انجام شود؛ برای مثال بزرگترین مسئله ما به تهیه کاغذ بازمیگردد. این کالا وارداتی است و به همین دلیل نمیتوانیم در چگونگی وارداتش و یا قیمت آن اقدامی انجام دهیم.
سالنامه دموت هر روز بهتر از دیروز
مدیر سالنامه دموت افزود: در سالهایی که ما در نمایشگاه تبلیغات و سرسید شرکت داشتیم همواره کاری جدید برای ارائه به مشتریانمان داشتهایم؛ امسال نیز کارهای جدیدی برای مشتریان داریم که در نمایشگاه ارائه خواهد شد.
وی یکی از مشکلات کار در بازار سررسید را موضوع کپیکاری عنوان کرد و اظهار داشت: معضلی که در این مورد ما با آن مواجه هستیم این است که همکاران و دوستانمان اقدام به کپی میکنند. این مسئله کاملاً به وجدان و اخلاق بازمیگردد. بارها شده است که یک شرکت نمونه کاری را معرفی کرده و از ما میخواهد تا برایش تولید کنیم ولی ما تولیدکننده اصلی را معرفی کردهایم.
مدیر سالنامه دموت بیان داشت: مسئله اینجاست که پیگیری این موضوع زمانبر است. کار ما عملاً از آذرماه آغاز میشود و تا اسفندماه چهار الی پنج ماه ما وقت داریم تا کارها را به مشتری تحویل بدهیم و بعدازآن نیز کارهای جدیدی برای سال بعد طراحی کنیم؛ این مطلب باعث میشود تا وقت لازم برای پیگیریهای قانونی را نداشته باشیم، البته باید گفت حتی بعد از پیگیری نیز مرجع مطمئنی برای اجرا و اعمال قانون وجود ندارد.
بیشتر بخوانید: ضرورت تغییر دیدگاه ناشران ایرانی و جهانی سازی
مهتابخواه در پایان افزود: کار در بازار سررسید برای هر مجموعهای متفاوت است و به عملکرد خود شرکتهای فعال در این بخش نیز مربوط است. برای مثال مجموعه دموت در طی سالهای فعالیت خود هرسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است. از سوی دیگر در فرهنگ ما ایرانیان مرسوم است که شب عید همه به یکدیگر عیدی میدهند و یکی از بهترین هدایای تبلیغاتی برای شرکتها، کارمندان و… سررسید است. اگر بتوانیم بر مشکلات اقتصادی کلان کشور غلبه کنیم بازار سررسید میتواند از بهترین بازارهای کسبوکار باشد چراکه معمولاً تقاضای خود را دارد.
گفتنی است که نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات، برندسازی، بازاریابی، زنجیره صادرات و صنایع وابسته از ۱۳ تا ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.