مدیرعامل مجتمع چاپ طلایی معتقد است: مدیر هنری انتشارات نمیتواند ناظر چاپ باشد. چراکه چاپ، یک تخصص جداگانه است و باید به کسی سپرده شود که اطلاعات و تجربه لازم در این حوزه را دارد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از تیتر فرهنگی؛ علی مزرعتی مدیرعامل مجتمع چاپ و صحافی طلایی به ضرورت وجود مدیر هنری انتشارات اشاره کرد و گفت: در ایران، بسیاری از نویسنده ها و تصویرگران جزیرهای رفتار می کنند و هرکدام به راه خود میروند؛ در صورتیکه بهتر است این دو با هم در ارتباط باشند و متن و تصویر را به موازات یکدیگر جلو ببرند. از سوی دیگر لازم است کسی بر کار صفحهآرا و گرافیست هم نظارت و مثل یک نخ تسبیح همه عوامل مرتبط با کتاب را به هم مرتبط کند.
ضرورت وجود مدیر هنری انتشارات برای همه ناشران
به گفته مزرعتی وجود مدیر هنری انتشارات برای همه ناشران ضروری است تا عوامل دستاندرکار تولید کتاب را به هم پیوند دهد. وی در اینباره گفت: این ضرورت، بهویژه در ارتباط با کتاب کودک و کتابهای هنری و تصویری، محسوستر است اما نظارت مدیر هنری بر چاپ کتاب، از نگاه من، الزامی نیست.
این فعال حوزه چاپ و نشر معتقد است: وظیفه و رسالت اصلی مدیر هنری انتشارات به پیش از چاپ برمیگردد. وقتی کتاب به چاپخانه سپرده شد، مدیر هنری انتشارات میتواند در جریان کلیت اتفاقات باشد اما پرداختن به جزئیات برعهده او نیست.
وی افزود: خوب است که مدیر هنری انتشارات با کلیاتی چون جنس کاغذ و رنگ و مواردی از این دست آشنا باشد اما کار او جدا از کار ناظر چاپ است.
مزرعتی براین باور است که مدیر هنری انتشارات نمیتواند ناظر چاپ باشد؛ چراکه چاپ، یک تخصص جداگانه است و باید به کسی سپرده شود که اطلاعات و تجربه لازم در این حوزه را به دست آورده و با زیر و بم کار آشناست.
به گفته مدیرعامل چاپ طلایی، نظارت بر چاپ بر عهده ناشر هم نیست. ناشر تنها میتواند در ارتباط با قیمت اظهار نظر کند و بهتر است چاپ و نظارت بر کیفیت آن را به آدمهای کاربلد و متخصص بسپارد. به عبارتی بهتر است هرکس سر جای خود بنشیند و کار تخصصی خود را به درستی انجام دهد. همانطور که یک چاپخانهدار الزاما در زمینه متن و تصویر و گرافیک، صاحبنظر نیست، ناشر و گرافیست و مدیر هنری هم، اطلاعات چندانی در ارتباط با چاپ و کیفیت آن ندارند.
مزرعتی کتابها را تقسیمبندی و بیان میکند: کتابهای عمومی، داستان و رمان، حساسیت چندانی ندارند. این کتابها تک رنگ هستند که با استفاده از کاغذ معمولی یا بالکی منتشر میشوند اما کتابهای کودک، جزو کارهای فانتزی هستند و باید جنس کاغذ و کیفیت چاپ و بستهبندی و قالبسازیشان متفاوت باشد. البته برخی ناشران تنها به این فکر میکنند که کار برایشان ارزان تمام شود.
بیشتر بخوانید: کتاب های درسی؛ متناسب سازی یا تفکیک
وی در پاسخ به اینکه اوضاع اقتصادی چه اندازه بر کیفیت کتاب تاثیر گذاشته تصریح کرد: من نمیگویم اقتصاد و مسائل اقتصادی بر کیفیت کتاب بیتاثیرند اما بعضی از ناشران، حاضرند تا ۵۰ درصد به کسانی که پخش کتاب را برعهده دارند، تخفیف بدهند اما یک کار زیبا و باکیفیت منتشر نکنند و در اختیار مخاطب نگذارند و این ضعف است.