اردلان شاهینکار صاحبامتیاز و مدیرعامل مجموعه شبکه چاپ معتقد است که چاپ و بستهبندی در تمامی زمینههای این صنعت بهشدت در حال تغییر است و باید بهسرعت از حالت سنتی به مدرن و فعالیت نوآورانه حرکت کند.
سلام وقت بخیر و عرض خسته نباشید امروز میخواستم از طرف تیم رسانه شبکه چاپ یک مصاحبه با شما داشته باشم، این مصاحبه را با همدیگر شروع میکنیم؛ از تأسیس مجموعه و نام و فعالیت شرکت شما تا فعالیتها و چالشها و…
ابتدا درباره خود، برند، تأسیس مجموعه و فعالیتهاتان طی این سالها توضیح میدهید؟
اینجانب اردلان شاهین کار متولد ۶ اسفند ۱۳۶۴ هستم که از سال ۱۳۹۰ مدیریت مجموعه شبکه چاپ را برعهده دارم. بنده عضو اتحادیه صادرکنندگان چاپ و عضو اتحادیه لیتوگراف بوده و دانشآموخته مهندسی نرمافزار کامپیوتر و همچنین دانشآموخته کارشناسی چاپ و کارشناسی ارشد رشته MBA مدیریت کسبوکار هستم و عضو کوچکی در صنعت بزرگ چاپ کشور بهحساب میآیم.
مجموعه شبکه چاپ در سال ۱۳۵۰ توسط پدر بنده، آقای محمدعلی شاهین کار، در منطقه باغ سپهسالار تهران، در واحد صنفی لیتوگراف شروع به کار کرد. این مجموعه ابتدا با نام لیتوگرافی شبکه چاپ و پس از اندکی با نام شبکه چاپ کار خودش را ادامه داد، اگر بخواهیم فعالیت این سالها را در پنج دهه کاری تقسیم کنیم باید بگویم در دهههای اول و دوم، لیتوگرافی و تهیه فیلم و زینک سنتی، در دهه سوم چاپ افست اوراق و فرمهای پیوسته، دهه چهارم طراحی و گرافیک اقلام تبلیغاتی و در دهه پنجم چاپ و بستهبندی (پکیجینگ) بهعنوان تمرکز کاری ما مطرح بودهاند.
این مجموعه از سال ۱۳۹۰ با تغییرات مدیریتی، فعالیت خود را از حالت سنتی به استارتآپی درآورد و نوگرایی را در کنار حفظ کیان و توجه به قدمت برند، مورد توجه قرار داد.
ممنون از توضیحات شما؛ حالا میخواستم بپرسم که خود شما چطور وارد صنعت چاپ شدید؟
بنده از قبل و حدود ۱۰ سالگی، بهصورت دورادور با خدمات لیتوگرافی آشنا بودم و علاقه اصلی بنده به چاپ، وجود داشت و به این ترتیب پس از پایان خدمت و پایان تحصیلات دانشگاهی به مجموعه پدر پیوستم. این شرکت ابتدا بهصورت سنتی اداره میشد که با تغییراتی اساسی که در تیم مدیریتی داخل و خارج مجموعه اعمال شد، توانستیم ظرف مدت کوتاهی به یک انسجام و چشمانداز بلندمدت برسیم.
مشتریان شبکه چاپ چه مجموعهها یا افرادی هستند؟
مشتریان شبکه چاپ اکثراً از برندهای معتبر کشور، تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر، آنلاین شاپها و استارتآپها هستند. همینطور شرکتهای خصوصی و فعالان اقتصادی که هرکدام در دایره محصولات موردنیاز خود، از ما خدمات میگیرند، بخش دیگری از مشتریان ما محسوب میشوند؛ همچنین این مجموعه توانسته با اتکا به کیفیت خروجی خود، تعداد زیادی از مشتریان کشورهای همسایه ازجمله عراق، افغانستان، امارات متحده، عمان و… را جذب کند.
لطفاً از چالشهای اصلی مشتریان خود نیز برایمان بگویید؟
از چالشهای اصلی مشتریان میتوان به مشکل انتخاب متریال مناسب برای چاپ محصولات موردنظرشان، عدم داشتن دید مناسب و شبیهسازی آنچه بعد از چاپ و محصول نهایی اتفاق میافتد اشاره کرد. عدم آشنایی با کد رنگ موردنظر و رنگ نهایی که روی کاغذ یا مقوا دیده میشود نیز مشکلی دیگر است. یکی از چالشهای پرتکرار هم درزمینه کدینگهای رنگ و نوع بافت کاغذ و خدمات نهایی که باعث میشود سفارش کار چاپی به آن نحوی که میخواهند تولید نشود، رخ میدهد که ما توانستهایم در مجموعه خود با تدابیری بر آنها فائق شویم و مشتریان را به بهترین انتخاب برسانیم.
لطفاً کمی هم در مورد چالشهای پیش روی مجموعه شبکه چاپ و تولید در حوزه چاپ بگویید.
عمده چالشهای شبکه چاپ مثل بسیاری از مجموعههای فعال در رسته چاپ، نوسانات قیمتی متریال است. نوسانات قیمت کاغذ و مرکب و کلیه مواد اولیه چاپ همیشه چالش مشتریان و مجموعهها است. از چالشهای دیگر میتوان به کمبود برندهای خاص در بازار اشاره کرد که در پیکهای فصلی چاپ کمیاب و گران میشوند؛ همچنین نیاز به نوآوری ماشینآلات و تجهیزات چاپ که ضرورت دارد نیز از دیگر چالشهای این صنعت است. در آخر نیز عدم ورود نیروی انسانی متخصص به بازار چاپ و آموزشپذیری در این صنعت است که خود را به شکل یک مورد مشکلساز نمایان کرده است.
شما در شبکه چاپ چه خدماتی به مشتریان ارائه میدهید؟ لطفاً در ادامه آن خلاصهای از مزایای مجموعه خود را نیز بیان کنید.
مجموعه ما تمام خدمات طراحی و چاپ بستهبندی به روش افست را ارائه میدهد؛ یعنی شما برای هر سفارشی که با کاغذ و مقوا سروکار داشته باشد، میتوانید از خدمات شبکه چاپ استفاده کنید.
از دیگر مزایایی ما مشاوره صفر تا صدی در هر خدمات چاپی است که مشتریان به آن نیاز دارند. نیروهای کارآزموده ما در تمامی مراحل میتوانند بهصورت مشاوره (تلفنی، آنلاین، حضوری) یک راهکار مناسب به مشتریها ارائه بدهند که سفارش با قیمت مناسب و خدمات بهتری انجام شود.
یکی دیگر از مهمترین مزایای ما ایجاد تنوع در متریال و روشهای چاپ است. ما در اصل مجموعهای هستیم که میتوانیم تمامی خدمات را درزمینه چاپ روی کاغذ و مقوا بهصورت اختصاصی ارائه بدهیم و هیچگونه محدودیتی در این زمینه نداریم. از دیگر مزایای ما نیز میتوان به داشتن بیش از ۲۰۰۰ قالب آماده که به بهصورت رایگان در اختیار مشتریان قرار میگیرد، نام برد.
شما بهعنوان یک مدیر پیشرو در صنعت چاپ، آینده چاپ و بستهبندی را چگونه میبینید؟
آینده چاپ و بستهبندی مشخص است؛ تا زمانی که محصول یا خدماتی داریم که نیاز به ارسال، محافظت، نمایش داخل قفسهها و نمایش برند دارند، به یک بستهبندی و در اصل یک فرآیند چاپی نیاز داریم و با توجه به رونق گرفتن کسبوکارهای آنلاین چاپ و بستهبندی میتوان گفت که این مهم بیشتر نیز موردتوجه قرار گرفته است.
به نظر بنده در آینده محصولات تجدیدپذیر و سازگار با محیطزیست خیلی بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند و استفاده از دو نوع خدمات لوکس و ارزانقیمت در کنار هم برای هر مجموعهای نیاز مبرم است؛ یعنی شما هر زمان برای یک محصولتان هم نیاز به خدمات لوکس و شیک و گرانقیمت دارید و هم محصولات چاپی ارزانقیمت؛ همچنین نوع بستهبندی، توجه به حجم محصول، نوع باز و بسته شدن، فضاگیر بودن، متریال مصرفی، قیمت و دیگر فاکتورهای کار، همه در آینده بیشتر مدنظر قرار میگیرند.
از اهداف مجموعه شبکه چاپ بگویید؟
هدف شبکه چاپ برای ماندگاری برند در بازار، ارتقای کیفیت طراحی و چاپ، پکیجینگ محصولات ساخت ایران با روشهای چاپ حرفهای و ساختارهای جدید است؛ ایجاد ارزش افزوده برای محصولات مشتریان با یک چاپ و بستهبندی مناسب و زیبا که بتواند برای کشور ما ارزآوری داشته باشد و به توسعه و ارتقای محصولات ایرانی کمک کند.
اکنون اهم محصولات مجموعه شبکه چاپ را چه تولیداتی تشکیل دادهاند؟
مجموعه ما در کنار پوشش به سایر نیازهای چاپی مشتریان، در واحدی مجزا درزمینه چاپ لیبلهای پشتچسبدار با برشهای خاص و لوکس فعالیت میکند. از ویژگیهای بخش لیبلما که در سایت shlabel.ir قابل سفارشگذاری است، میتوان به تنوع متریال، اجرای انواع افکتهای خاص و نوع چاپ دانست.
از دیگر بخشهای کاری ما تولید شاپینگبگ یا ساک دستیهای مقوایی و کاغذی است که به گواه آمار توانستیم با ایجاد کارگاهی اختصاصی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن باشیم و اطلاعات بیشتر آن در سایتshbag.ir موجود است.
محصولات پرطرفدار دیگر ما جعبههای مقوایی هستند که در کنار سایر محصولات مانند بروشور، کاتالوگ و ست اداری در این مجموعه تولید و عرضه میشود و از طریق درگاه shpack.ir قابل سفارشگذاری هستند. سعی ما بر آن است که با گرداوری کلیه محصولات چاپ و بستهبندی در یک بستر بهعنوان برند shboxer.ir خواسته مشتریان را برآورده سازیم.
در آخر میخواستم درباره حضور شبکه چاپ در نمایشگاههای چاپ بدانم؟
مجموعه ما سعی بر آن دارد که در نمایشگاههای تخصصی چاپ و بستهبندی حضوری فعال داشته باشد، معرفی خدمات در نمایشگاههای تخصصی، ارتباط با مشتریان مجموعه، نمایش محصولات جدید، ارتباط با همکاران و گسترش دایره فعالیتهای مجموعه از اهداف ما برای حضور در این رویدادها است.