عدم استفاده از ظرفیت‌‌ تولید بسته‌بندی در محصولات باغی

    گفت و گو با مصطفی ملکی قائم مقام شرکت پرند پیشتاز کارتن

    0
    47
    ظرفیت‌‌ تولید بسته‌بندی

    به‌گفته‌ی عضو هیئت مدیره انجمن و تعاونی مدیران صنایع کارتن و ورق گفت: ظرفیت‌‌ تولید بسته‌بندی در صنایع مختلف ازجمله محصولات باغی و میوه به کار گرفته نمی شود. 

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از تیتر فرهنگی، مصطفی ملکی عضو هیئت مدیره انجمن و تعاونی مدیران صنایع کارتن و ورق و قائم مقام شرکت پرند پیشتاز کارتن با انتقاد از به‌کار گرفته نشدن ظرفیت‌‌ تولید بسته‌بندی در صنایع مختلف ازجمله محصولات باغی و میوه، گفت: در این بخش خلاء بسته‌بندی مناسب وجود دارد. امروزه ۴۰درصد میوه‌های باغی و جالیزی در راه انتقال از باغ و جالیز به بازار تلف می‌شوند؛ درصورتی‌که این رقم با بسته‌بندی مناسب، کاهش پیدا می‌کند.

    قائم مقام شرکت پرند پیشتاز کارتن درباره ظرفیت‌‌ تولید بسته‌بندی محصولاتی باغی ادامه داد: زمانی بحث لزوم تولید و تهیه بسته‌بندی مناسب برای زعفران در کشور مطرح بود و امروز بسته‌بندی‌های خوبی برای زعفران می‌بینیم؛ چون زعفران، محصولی گران‌قیمت است و تهیه بسته‌بندی زیبا و شیک برای آن به صرف تولیدکننده خواهد بود. ولی در بخش محصولات باغی، این واسطه‌ها هستند که میوه‌ها را با قیمتی ناچیز از باغدار و جالیزدار می‌خرند؛ بنابراین تهیه بسته‌بندی مناسب برای برای تولیدکنندگان این بخش، به‌صرفه نیست.

    وی گفت: از طرف دیگر میوه‌ای که با بسته‌بندی مناسب و زیبا روانه بازار می‌شود، با قیمتی بیشتر از قیمت فعلی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید و ما می‌دانیم که امروزه خانواده‌ها به‌دنبال قیمت کمترند. اما مصرف‌کننده باید متوجه شود که اگر میوه قرار گرفته شده در بسته‌بندی مناسب را بخرد، میوه سالم‌تری خریده و خریدش تلفات نخواهد داشت.

    ظرفیت‌‌ تولید بسته‌بندی

    ظرفیت‌‌ تولید بسته‌بندیعضو هیئت مدیره انجمن و تعاونی مدیران صنایع کارتن و ورق توضیح داد: مصرف‌کننده داخلی ما هنوز به این باور نرسیده که باید پول بسته‌بندی را پرداخت کند؛ درحالی که به صورت نامحسوس آن پول را پرداخت می‌کند؛ چون وقتی میوه را فله‌ای می‌خرد، به طور حتم چندتایی میوه‌ی خراب در سبد خریدش هست که درواقع بهای آنها را نیز می‌پردازد.

    وی افزود: متاسفانه در کشور ما اصلا به موضوع تهیه بسته‌بندی مناسب برای میوه‌ها فکر نشده است و آگاه کردن مردم در این‌باره، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. تولیدکنندگان باید با تبلیغات و عرصه کالا در بسته‌بندی‌های مناسب، دائقه مصرف‌کننده را تغییر بدهند.

    ملکی گفت: پلاستیکی که مشمع از آن تولید می‌شود، به راحتی و در کوتاه مدت بازیافت نمی‌شود و به محیط زیست انسان‌ها و جانداران دیگر آسیب می‌زند، اما صنعت کارتن، صنعت سبزی است و به راحتی ۱۰ الی ۱۵ بار قابل بازیافت است.

    قائم مقام شرکت پرند پیشتاز کارتن با اشاره به ظرفیت و توان تولید در کشور اظهار کرد: تولیدکنندگان برخی صنایع از نظر اقتصادی چندان قوی نیستند و اصلا به این فکر نمی‌افتند که محصولاتشان می‌توانند بسته‌بندی شیکی داشته باشند. درصورتی که اگر تولیدکنندگان -مثلا تولیدکنندگان صنایع دستی- به چاپخانه‌ها و شرکت‌های فعال در عرصه بسته‌بندی مراجعه کنند، می‌توانند پیشنهادهای زیادی برای بسته‌بندی کالاهایشان بگیرند.

    وی افزود: ممکن است که تولیدکنندگان، طرحی را در جایی دیده باشد و بخواهد که بسته‌بندی مشابه آن را برای محصول‌اش داشته باشد؛ در حالی که چاپخانه‌ها و شرکت‌های تولید بسته‌بندی کشورمان با اتکا به مطالعات بخش تحقیق و توسعه، می‌توانند بسته‌بندی‌های به‌روز و در سطح جهانی طراحی کنند.

    بیشتر بخوانید: اعلام اصلاحات دستورالعمل نشانه‌گذاری بسته بندی محصولات

    عضوهیئت مدیره انجمن و تعاونی مدیران صنایع کارتن و ورق درباره ظرفیت و توان تولید کارتن در کشور گفت: کارتن‌سازی در کشورمان ۲برابر نیاز داخل توان تولید دارد؛ یعنی کارتن‌سازان می‌توانند با مواد اولیه داخلی  سالانه ۲میلیون تن کارتن تولید کنند؛ درحالی که میزان نیاز سالانه کشور به کارتن یک میلیون تن است.

    ظرفیت‌‌ تولید بسته‌بندی

    مقاله قبلیتجلیل از ایثارگران صنعت چاپ کشور توسط وزارت ارشاد
    مقاله بعدیسامانه بازار کتاب و امکان دسترسی به کتابفروشی های کشور

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.